Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německo a Itálie na jedné koleji

Německo a Itálie na jedné koleji

08.12.2015 16:02
Autor: Finanční trhy ČSOB, ČSOB

Po několika glosách věnovaných vážným tématům, dovolím si tentokrát naladit lehčí notu. I když ani v tomto případě se nebude jednat o bohapustou legraci – posuďte sami. Začít můžeme u našeho západního souseda. Zhruba před měsícem informovaly Německé spolkové dráhy veřejnost o záměru předběhnout automobilky pracující na vývoji systémů umožňujících přepravu osob vozidly bez řidiče. K masovějšímu nasazení lokomotiv bez strojvůdce má v Německu dojít již před rokem 2020, zatím se dráhy propracovaly do fáze realizace pilotních projektů.

Z technologického hlediska není provoz kolejových vozidel s lidskými pasažéry bez strojvůdce novinkou – v samotném Německu se bez řidiče a bez nehod prohánějí vozy v norimberské podzemce již od roku 1998. Ve světě se bezpilotní kolejový provoz vedle metra uplatňuje též mezi letištními terminály a v příměstských vlacích. Nejdelší bezpilotní vlakovou tratí současnosti jsou tři linky vancouverského SkyTrainu, o celkové délce bezmála 70 km. Paradoxně obtížnějším problémem než dořešení technických detailů a zajištění bezpečnosti provozu na bezpilotních drahách se dnes v Německu jeví být dosažení oboustranně přijatelné dohody se strojvůdcovskými odbory: masové rozšíření novinky by bez dalšího znamenalo rovněž masový zánik pracovních míst v odvětví.

Posaďme se nyní v Bavorsku do kabiny strojvůdce nákladního vlaku, abychom spolu s ním absolvovali závěrečnou etapu dlouhé cesty, směřující z mrazivého severu Evropy do slunné Itálie, konkrétně do průmyslového centra nedaleko hranic. Na přechodu mezi Německem a Itálií, pár desítek kilometrů před cílem, vlak zastavuje a do kabiny se souká třetí pasažér: druhý strojvůdce, jehož přítomnost „na palubě“ požaduje desetiletí starý nepsaný italský zákon. Netřeba zvláštního důvtipu, abychom si uvědomili, že kuriózní požadavek, který staví řízení lokomotivy nákladního vlaku naroveň řízení transkontinentálního letadla, prodražuje a znevýhodňuje kolejovou nákladní dopravu v zemi: nejen proti dopravě kamiónové, ale také proti tranzitu vedenému dopravci jinými zeměmi.

I proto se nedávno v Itálii ve věci nezbytnosti druhého strojvůdce (historicky tato pozice vznikla po zániku funkce topiče parních lokomotiv) rozhořel ostrý spor, který nyní příslušné odbory ženou až k soudnímu jednání. Podle odborářů musí být na prvním místě bezpečnost strojvůdce. Pokud by u něho došlo k srdečnímu selhání, druhý strojvůdce může přivolat pomoc a postarat se o vlak. Nezbývá než čekat, jak si italské soudy s tímto ošemetným problémem poradí. Ti, kdo mají s místní justicí dlouholeté zkušenosti tvrdí, že výsledek procesu není předvídatelný. V extrémním případě, pokud by soudci přistoupili na argumenty odborářů, mohou v kabině italských nákladních vlaků v budoucnu jezdit nikoliv strojvůdci dva, ale tři. A to proto, aby, kdyby první dostal infarkt, druhý se o něho mohl postarat, zatímco třetí by bezpečně řídil vlak…

Martin Kupka

Pozice: hlavní ekonom ČSOB

Martin Kupka je od roku 2002 ředitelem investičního výzkumu a hlavním ekonomem ČSOB. Vystudoval obor ekonomicko-matematické výpočty na pražské VŠE, postgraduální studium absolvoval na PgÚ ČSAV v Praze a GIIS v Ženevě. V první polovině 90. let přednášel makroekonomii na Fakultě sociálních věd UK, byl ekonomickým poradcem ministra na MHPR ČR a působil jako makroekonomický analytik pro středoevropský region v NRI ve Vídni. Od roku 1995 do roku 2002 pracoval Martin Kupka jako vedoucí ekonomického výzkumu ve skupině Patria Finance, s výjimkou období 1999-2001, kdy řídil strategii a výzkum v pražské Raiffeisenbank.

Témata: přijetí eura, ekonomická transformace, hospodářská politika ČR a EU.

 

 

Čtěte více:

Ruská ekonomika je ždímána ve jménu Putinových vizí
08.12.2015 6:00
Propad ruské ekonomiky, ke kterému došlo v letošním roce, je často spo...
Migrace, ekonomika a trhy
04.12.2015 15:02
Fenomén migrační krize, která je v současnosti jedním z nejžhavějších ...
Energetické trhy procházejí revolucí, uhlí je odepsané, ropa a plyn ne
08.12.2015 11:00
Pamatujete si ještě, když se hovořilo o tzv. ropném vrcholu? Tuto teor...

Váš názor
  • "desetiletí starý nepsaný italský zákon"
    08.12.2015 16:19

    Co tim autor mysli? Bud je to platny (a tudiz psany) zakon ve sbirce nebo neni.
    Kolemjdouci
    • Cas to ale rovnez vyresi
      08.12.2015 16:25

      Lze se rozumne domnivat, ze pripravovana legislativa pro samoridici auta bude driv ci pozdeji vztazena i na dalsi prostredky mobility, vcetne metra, vlaku, lodi atd. Ze to bude trvat ruzne dlouho je jasne, je to pravne docela komplexni a prevratna vec, vcetne odpovednosti za skody... A zrovna strojvudci maji jedny z nejsilnejich odboru...
      Kolemjdouci
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data