Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak průzkumy lákají voliče k urnám... a jak mohly Trumpovi pomoct vyhrát volby

Jak průzkumy lákají voliče k urnám... a jak mohly Trumpovi pomoct vyhrát volby

13.06.2017 14:30
Autor: Petr Zelenka, Patria Online

Klíčové hlasování se blíží. Televize i noviny opakují, že podle průzkumů bude výsledek těsný a nic není jasné. Teď půjde o všechno, tvrdí obě strany a mobilizují své voličské základny. Ty se skutečně aktivizují a k urnám míří voliči v hojných počtech – vždyť půjde úplně o každý hlas… Je možné, že očekávaná těsnost výsledku zvyšuje volební účast? Případ Švýcarských referend to naznačuje a tato teorie možná i vysvětluje úspěch Donalda Trumpa minulý rok nebo nečekanou podporu, jíž se dočkali britští labouristé minulý týden.

Otázka, zda je předpokládaná těsnost výsledku hnacím motorem za zvýšením voličské účasti, se stala předmětem studie čtveřice akademiků z univerzit v Chicagu, Mnichově, švýcarském Luganu a z Kalifornské univerzity v Berkeley. Jako vzorek jim posloužila federální referenda ve Švýcarsku věnující se důležitým tématům – například vztahu k Evropské unii, obranné politice nebo rozvoji infrastruktury.

Předpokladem pro zvýšený zájem voličů o hlasování kvůli očekávanému těsnému výsledku jsou pochopitelně předvolební průzkumy. Jejich masové rozšíření na národní úrovni země helvétského kříže zažila až v roce 1998. Autoři studie skutečně vypozorovali, že mezi lety 1981 a 1998 neexistoval statisticky významný vztah mezi volební účastí a těsností výsledků. Naopak v letech 1998 až 2014 byla těsnost výsledků s volební účastí spojená spíše.

Aby studie lépe doložila, že právě očekávaná těsnost způsobuje vyšší účast, a ne naopak, její autoři se zaměřili i na předpoklady z národních průzkumů. Ukázalo se, že nárůst očekávané těsnosti výsledku referenda o jednu běžnou odchylku (tedy zhruba 7% nárůst těsnosti v daném vzorku) zvyšuje volební účast o 1,5 procenta. Má tak statisticky větší důsledek na účast než například rozsah kampaní (vyjádřený počtem politických inzerátů v médiích), pokrytí problematiky referenda v médiích nebo vnímaná důležitost referenda voliči.

Může průzkum jedny voliče uchlácholit a druhé aktivovat?

Autoři studie si na závěr dovolují aplikovat svou teorii na loňské americké prezidentské volby, jeden z nejvyhrocenějších politických střetů na Západě za velmi dlouhou dobu. Většina mainstreamových médií podporujících demokratickou kandidátku Hillary Clintonovou po většinu kampaně i těsně před jejím koncem tvrdila, že má bývalá první dáma a ministryně zahraničí před realitním magnátem Donaldem Trumpem náskok.

Pravicová média, mezi jejichž obecenstvo patřili zejména republikánští voliči, však Clintonové tak jasný náskok nepřisuzovala. Právě víra, že vítězství je na dosah a není ztracené, mohla Trumpovy voliče dovést k urnám, zatímco přesvědčení, že Clintonová musí vyhrát, zase nechalo její podporovatele doma. 

Zdá se, že předvolební průzkumy mohou mít výrazný vliv na voličskou účast. Důležitým faktorem je v důsledku také to, jakým průzkumům věnují jací voliči pozornost – pokud si jedna strana myslí, že má vítězství v kapse, k urnám se spíše nevydá. Něco podobného jsme možná sledovali i minulý týden ve Spojeném království – jediná agentura YouGov předpokládala volební pat, zatímco ostatní průzkumy očekávaly vítězství konzervativců. Ti se navíc tradičně spoléhají i na takzvané „stydlivé konzervativce“, tedy voliče, kteří se v průzkumech podporou pravice nechlubí.

Jestliže průzkumy mají potenciál takto ovlivňovat volební výsledek, na místě jsou otázky, zda je přísněji neregulovat, podotýkají na závěr autoři studie. V některých zemích, například v Itálii, se předvolební průzkumy nesmí zveřejňovat 15 dní před hlasováním, zatímco třeba ve Spojených státech žádný takový zákaz neexistuje.

 
 
 

Čtěte více:

Výzkum: Fake news americké volby nerozhodly, i když proti Clintonové jich bylo 4x víc
27.01.2017 13:29
K fenoménu „fake news“ se po mediální smršti po amerických prezidentsk...
Internet za politickou polarizaci v USA nemůže, ukázal výzkum
26.03.2017 17:07
Politická vyhraněnost obyvatel USA roste a často se za příčiny označuj...
Všichni prezidentovi kámoši: Jak konexe na politiky pomáhají cenám akcií
05.05.2017 18:25
Cenné papíry společností, jejichž šéfové měly za Obamovy administrativ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
07.08.2025
7:55Začala platit nová americká cla vůči desítkám zemí. Trump si slibuje stovky miliard dolarů i investice
7:38ČEZ zvyšuje celoroční výhled pro EBITDA i očištěný zisk
06.08.2025
18:45Nový AI normál a současná psychologie fundamentu
17:01Průzkum Reuters: Středoevropské měny dostanou od dolaru podporu, forint ale ustoupí. Koruna zůstane na svém  
17:00Co čekat od čtvrtečních výsledků ČEZ? Pohled analytika  
16:15McDonald's odčinil první kvartál. Sází na Snack Wrap a limonády pro Gen Z
15:42JPMorgan: Svět by neměl spoléhat, že se USA po Trumpovi vrátí k nízkým clům
15:24Trump zatápí elektromobilům. Rivian a Lucid to ve druhém kvartále tvrdě odnesly
14:39Uber: Silná čísla a nový program zpětného odkupu akcií v hodnotě 20 miliard dolarů  
14:21Překonání odhadů a vylepšení výhledu vystřelují akcie Shopify vzhůru
13:57Disney zlepšil celoroční výhled zisku. Daří se streamingu a zábavním parkům
13:25Traders Talk: Trhy otřásla makrodata. Palantir překvapil výsledky, AMD ztrácí a ČEZ na čísla teprve čeká
10:45Další obrat akcií vzhůru potvrzuje růstový trend. V hledáčku zůstávají výsledky a cla  
10:36Jakub Blaha: Výsledky AMD nad očekávání, ale trh očekával ještě víc  
10:29Novo Nordisku rostly tržby nejméně za čtyři roky, firma pokračuje v žalobách kvůli levným kopiím léků na hubnutí
9:59Dominik Rusinko: Průmysl v červnu zaostal za očekáváním
9:43Stavební produkce v Česku v červnu meziročně vzrostla o 14 procent
9:38Vývoz aut pomohl vytáhnout obchodní bilanci do přebytku 26,3 miliardy korun
9:34Průmyslová výroba v ČR v červnu meziročně nepatrně vzrostla, hlavně díky autům
9:05Rozbřesk: Inflace v červenci nepřekvapila, ČNB podrží sazby stabilní

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Becton Dickinson & Co (06/25 Q3, Bef-mkt)
Block Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Celsius Holdings Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
CommScope Holding Co Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
ConocoPhillips (06/25 Q2, Bef-mkt)
Constellation Energy Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
Crocs Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Čína - Obchodní bilance, mld. USD
Datadog Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Eli Lilly & Co (06/25 Q2, Bef-mkt)
Expedia Group Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Gilead Sciences Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Cheniere Energy Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Kratos Defense & Security Solutions Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Merck KGaA (06/25 Q2, Bef-mkt)
Monster Beverage Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
MP Materials Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Nebius Group NV (06/25 Q2, Bef-mkt)
Peloton Interactive Inc (06/25 Q4, Bef-mkt)
Pinterest Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Rheinmetall AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
Rocket Lab Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Siemens AG (06/25 Q3, Bef-mkt)
SoundHound AI Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Take-Two Interactive Software Inc (06/25 Q1, Aft-mkt)
Trade Desk Inc/The (06/25 Q2, Aft-mkt)
Twilio Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Vistra Corp (06/25 Q2, Bef-mkt)
Warner Bros Discovery Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
7:00Allianz SE (06/25 Q2)
7:00Deutsche Telekom AG (06/25 Q2)
7:00KBC Group NV (06/25 Q2)
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
14:00Ralph Lauren Corp (06/25 Q1)
14:00Sempra (06/25 Q2)
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.