Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak průzkumy lákají voliče k urnám... a jak mohly Trumpovi pomoct vyhrát volby

Jak průzkumy lákají voliče k urnám... a jak mohly Trumpovi pomoct vyhrát volby

13.06.2017 14:30
Autor: Petr Zelenka, Patria Online

Klíčové hlasování se blíží. Televize i noviny opakují, že podle průzkumů bude výsledek těsný a nic není jasné. Teď půjde o všechno, tvrdí obě strany a mobilizují své voličské základny. Ty se skutečně aktivizují a k urnám míří voliči v hojných počtech – vždyť půjde úplně o každý hlas… Je možné, že očekávaná těsnost výsledku zvyšuje volební účast? Případ Švýcarských referend to naznačuje a tato teorie možná i vysvětluje úspěch Donalda Trumpa minulý rok nebo nečekanou podporu, jíž se dočkali britští labouristé minulý týden.

Otázka, zda je předpokládaná těsnost výsledku hnacím motorem za zvýšením voličské účasti, se stala předmětem studie čtveřice akademiků z univerzit v Chicagu, Mnichově, švýcarském Luganu a z Kalifornské univerzity v Berkeley. Jako vzorek jim posloužila federální referenda ve Švýcarsku věnující se důležitým tématům – například vztahu k Evropské unii, obranné politice nebo rozvoji infrastruktury.

Předpokladem pro zvýšený zájem voličů o hlasování kvůli očekávanému těsnému výsledku jsou pochopitelně předvolební průzkumy. Jejich masové rozšíření na národní úrovni země helvétského kříže zažila až v roce 1998. Autoři studie skutečně vypozorovali, že mezi lety 1981 a 1998 neexistoval statisticky významný vztah mezi volební účastí a těsností výsledků. Naopak v letech 1998 až 2014 byla těsnost výsledků s volební účastí spojená spíše.

Aby studie lépe doložila, že právě očekávaná těsnost způsobuje vyšší účast, a ne naopak, její autoři se zaměřili i na předpoklady z národních průzkumů. Ukázalo se, že nárůst očekávané těsnosti výsledku referenda o jednu běžnou odchylku (tedy zhruba 7% nárůst těsnosti v daném vzorku) zvyšuje volební účast o 1,5 procenta. Má tak statisticky větší důsledek na účast než například rozsah kampaní (vyjádřený počtem politických inzerátů v médiích), pokrytí problematiky referenda v médiích nebo vnímaná důležitost referenda voliči.

Může průzkum jedny voliče uchlácholit a druhé aktivovat?

Autoři studie si na závěr dovolují aplikovat svou teorii na loňské americké prezidentské volby, jeden z nejvyhrocenějších politických střetů na Západě za velmi dlouhou dobu. Většina mainstreamových médií podporujících demokratickou kandidátku Hillary Clintonovou po většinu kampaně i těsně před jejím koncem tvrdila, že má bývalá první dáma a ministryně zahraničí před realitním magnátem Donaldem Trumpem náskok.

Pravicová média, mezi jejichž obecenstvo patřili zejména republikánští voliči, však Clintonové tak jasný náskok nepřisuzovala. Právě víra, že vítězství je na dosah a není ztracené, mohla Trumpovy voliče dovést k urnám, zatímco přesvědčení, že Clintonová musí vyhrát, zase nechalo její podporovatele doma. 

Zdá se, že předvolební průzkumy mohou mít výrazný vliv na voličskou účast. Důležitým faktorem je v důsledku také to, jakým průzkumům věnují jací voliči pozornost – pokud si jedna strana myslí, že má vítězství v kapse, k urnám se spíše nevydá. Něco podobného jsme možná sledovali i minulý týden ve Spojeném království – jediná agentura YouGov předpokládala volební pat, zatímco ostatní průzkumy očekávaly vítězství konzervativců. Ti se navíc tradičně spoléhají i na takzvané „stydlivé konzervativce“, tedy voliče, kteří se v průzkumech podporou pravice nechlubí.

Jestliže průzkumy mají potenciál takto ovlivňovat volební výsledek, na místě jsou otázky, zda je přísněji neregulovat, podotýkají na závěr autoři studie. V některých zemích, například v Itálii, se předvolební průzkumy nesmí zveřejňovat 15 dní před hlasováním, zatímco třeba ve Spojených státech žádný takový zákaz neexistuje.

 
 
 

Čtěte více:

Výzkum: Fake news americké volby nerozhodly, i když proti Clintonové jich bylo 4x víc
27.01.2017 13:29
K fenoménu „fake news“ se po mediální smršti po amerických prezidentsk...
Internet za politickou polarizaci v USA nemůže, ukázal výzkum
26.03.2017 17:07
Politická vyhraněnost obyvatel USA roste a často se za příčiny označuj...
Všichni prezidentovi kámoši: Jak konexe na politiky pomáhají cenám akcií
05.05.2017 18:25
Cenné papíry společností, jejichž šéfové měly za Obamovy administrativ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
17.07.2019
17:42Dividendové lákadlo
16:49Dluhopisům a zlatu se dnes daří na úkor akcií. Zásadní zprávy chybějí  
16:45Analytik: Rubl by mohl do konce roku klesnout o 9 %
16:38Ericsson (-11 %) po dlouhé době klopýtnul
15:31Bank of America vypráví stejný příběh jako konkurence, trhy nepřekvapila  
14:44Co by měla Amerika pochopit o kapitalismu
13:21Bank of America pomohlo drobné bankovnictví k rekordnímu zisku
11:58Inflace v eurozóně zrychlila, v EU stagnuje
11:57ČD Cargo, a.s. - Tisková zpráva ze dne 17.7.2019
11:43ASML ukázal, že dokáže odolávat nepřízni v polovodičovém cyklu (komentář analytika)  
11:23Ceny průmyslových výrobců v květnu zpomalily růst na 2,5 procenta
11:05The Economist: Nečekaný technologický skok pro elektromobily
10:33Trhy dnes nemají jasný směr. Trump i Fed znamenají nejistotu, na programu další výsledky  
9:56Ekonom Petr Dufek: Propad evropského automobilového trhu
9:12Rozbřesk: Deficit pozitivních zpráv narůstá
8:59Varování pro Česko? Prodeje osobních aut v EU padly nejprudčeji od prosince
8:53K dohodě s Čínou ještě daleko, posílá Trump trhy níže. Výsledky zveřejní Bank of America či Morgan Stanley  
8:36IEA: USA budou do pěti let největším vývozcem LNG, Čína dovozcem
8:16Hypoindex: Průměrná sazba hypoték v červnu klesla patý měsíc v řadě
7:47Budoucí šéfka EK Ursula von der Leyenová chce v komisi odpovídající zastoupení střední a východní Evropy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
10:30UK - Harmonizovaný CPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y
14:30USA - Počet nově zahájených staveb