Aktualizováno Prodej automobilů v Číně se v únoru meziročně propadl o 79 procent na 310.000 vozů. Utrpěl tak nejprudší pokles v historii, neboť poptávku podkopala epidemie nového typu koronaviru. Automobilky nyní čínskou vládu žádají o pomoc, například ve formě snížení daně z obratu u malých vozidel, opatření na podporu prodeje aut na venkově či zmírnění emisních pravidel. Informoval o tom dnes čínský svaz výrobců automobilů (CAAM).
"V únoru se odbyt aut vrátil na úrovně, které jsme neviděli od roku 2005," uvedl jeden z představitelů CAAM. Svaz nicméně předpověděl, že v březnu čínský automobilový trh oživí a že ve třetím čtvrtletí se prodej aut dostane zpátky na normální úroveň. Čínský svaz osobních automobilů (CPCA) už začátkem týdne oznámil, že prodej pouze osobních vozů v Číně se v únoru propadl asi o 80 procent.
Jeden z představitelů CAAM minulý měsíc agentuře Reuters řekl, že čínský automobilový trh v prvním pololetí kvůli koronaviru pravděpodobně klesne o více než deset procent. Celoroční pokles by se podle něj mohl pohybovat kolem pěti procent, pokud se ovšem do dubna podaří dostat epidemii pod kontrolu.
Čína v roce 2009 vystřídala na postu největšího automobilového trhu světa Spojené státy. Je důležitým odbytištěm i pro českého výrobce Škoda Auto. Ten se nyní kvůli koronaviru obává problémů se zásobováním díly, které se vyrábějí v Číně.
Epidemie koronaviru prohlubuje útlum, se kterým se čínský automobilový sektor potýká už delší dobu. Vloni prodej aut v Číně druhým rokem za sebou klesl. Poptávku podkopalo zpomalování růstu ekonomiky, ke kterému přispěl mimo jiné obchodní spor mezi Pekingem s Washingtonem.
V únoru se prodej aut v Číně snížil už dvacátý měsíc za sebou. V poklesu pokračoval i prodej vozidel na alternativní pohon, v Číně označovaných NEV. CAAM proto vyzval úřady k rozšíření subvencí na tato vozidla, zmírnění restrikcí na počet kupců aut kategorie NEV ve velkých městech a posílení investic do infrastruktury, například dobíjecích stanic. Kategorie NEV zahrnuje elektrická a hybridní auta a vozy s vodíkovým pohonem.
CAAM také žádá úřady o podporu při obnovování výroby v továrnách v čínské provincii Chu-pej, ze které se nový koronavirus začal šířit a která se na výrobě aut v Číně podílí téměř deseti procenty.
"Vláda návrhy (na podporu automobilového sektoru) zváží, je však nepravděpodobné, že by zavedla tolik opatření," uvedl šéf konzultační společnosti Automotive Foresight Ja-le Čang. "Opatření jako snížení daně z obratu, podpora venkovských trhů a zmírnění restrikcí na NEV jsou rozumná a měla by okamžitý dopad," dodal.