aktuálně je nedostatek především u spotřebitelské poptávky (přirozená i vynucená); automotive nelze brát jako univerzální příklad, ale pro d e m o n s t r a c i reálné aktuální poptávky po zboží dlouhodobé spotřeby ze strany masového spotřebitele to vhodný příklad rozhodně je (udělám / neudělám si radost novým autem + neškrtám / škrtám investice)- problémy s čipy snižují reálné využití disponibilní výrobní kapacity natolik, že není vidět reálný pokles poptávky tak z ř e t e l n ě a propad prodejů o 20% mediálně tolik nebolí; podle oica.net poprvé klesla produkce aut už z 2017 na 2018 o 1% (=stagnace), 2019 už o 5% (=pokles), 2020 o dalších 15% (=propad) na úroveň 2011 (!!), z toho Čína -4%,-8%,-2%, na úroveň 2015 /// nedostatek surovin ad hoc je způsoben hlavně kvůli loňskému přerušení kontinuálního globálního obchodního toku, tak ale i díky dřívějším regulacím různého původu (cla, sankce, apod.) /// fiskální stimuly byly dávno před dnešní pandemií, která je teď prvotním důvodem tuto stimulaci umocnit na druhou. Motivace fiskálních stimulů je zřejmá - v dlouhodobém horizontu udržet zaměstnanost co nejvýše to jde, protože teprve pak tato zaměstnanost živí vzývanou spotřebu. /// marrtt u článku NYT... dal zajímavý video odkaz instalace větrné věže co to obnáší. Úplně jako první každého napadne, že z Číny lze něco takového dovážet jen stěží, což znamená - ať se to líbí nebo ne - jsou to účelně vynaložené dlouhodobé investice na udržení zaměstnanosti v lokálním měřítku. Kdo někdy držel konstrukční výkres v ruce (položkový a kusový rozpad) a dbal na efektivitu pracovní náplně zaměstnanců, dokáže si představit, kolik muziky lze s jednou takovou věží odehrát.
Mudr.c
poptávka ve světě po autech je, jen v EU se rozhodly automobilky, že budou nabízet něco co zákazník nechce, takže tady prodeje budou nízké dlouho
Mike -Green D. is killing Europe
aha
Mudr.c
Car sales in China jumped 365 percent year-on-year to 1.455 million in February of 2021, the eleventh straight month of increases, as the automobile industry's recovered further from the coronavirus crisis.
Mike -Green D. is killing Europe
ano Čína je na tom lépe než zbytek světa.. další faktor je rozdíl mezi vyrobenými a registrovanými vozy, absorpce dealerské sítě je mi neznámá, je velká a závislá na komerčních bankách a zdraví dealerů. Zde je odkaz na produkci https://www.oica.net/wp-content/uploads/By-country-region-2020.pdf zcela zásadní je otázka: od kdy chybí čipy? První informace byly vloni ohledně Huawei, že se předzásobují. Další info od bloomberg, reuters unisono až od konce 4.Q 2020, někdy s vysvětlením zvýšené poptávky po PC kvůli home office a údajně těžba BTC pro zasmání. 1+1=2. Propad prodeje aut o 20% v 2020 je zamlžený zprávami o nedostatku čipů, což lze vnímat jako alibi pro výsledek produkce aut za celý rok 2021. Mediálně. Auta v Evropě jsou lakmusovým papírkem prosperity, druhý je nábytkářský průmysl. Podobně jsou to domy v USA a auta, součást spotřeby, která činí 65-70% HDP! Letadla, zbraně, elektrárny atd. umějí podržet dlouhodobou zaměstnanost, ale ne udržet HDP. Fiskální stimuly dominují právě z toho důvodu, aby zůstalo v platnosti 1+1=2.
Mudr.c