Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Made-in-Germany se zadrhává. Čas do voleb se ale zkracuje

Made-in-Germany se zadrhává. Čas do voleb se ale zkracuje

02.09.2021 12:18, aktualizováno: 2.9. 17:37
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Motor německé ekonomiky šlape na brzdu. Silná orientace na zpracovatelský sektor pomohla během koronavirových lockdownů největší evropské ekonomice k lepšímu výsledku, než měly jiné, na službách mnohem závislejší ekonomiky v regionu. Teď je ale německé hospodářské zotavování v ohrožení.

„Za celou svou kariéru nikdy nenastala chvíle, kdy by bylo v jednu chvíli tolik surovin vzácností, a se stejnými surovinami pracuju už od roku 1996,“ tvrdí podle BloomberguThomas Nürnberger ze společnosti EBM Papst, která se zabývá výrobou průmyslových ventilátorů.

Generální ředitel Roland Busch v srpnu varoval, že rizika jako nedostatek globálních polovodičů spolu s rostoucími náklady na suroviny a přepravu představují překážky, které pravděpodobně přetrvají do fiskálního roku 2022.

Nepříliš vzdálené je pak nedávné upozornění německé centrální banky, že letošní hospodářský růst Německa by nemusel dosáhnout na 3,7 procenta, které banka předvídala v červnu. Jednou z příčin by mohly být i problémy v dodávkách.

Následující graf ukazuje změnu hrubé přidané hodnoty pro zpracovatelský průmysl (vlevo) a obchod, dopravu a pohostinství v loňském posledním kvartálu, letošním prvním a druhém kvartálu:

hph německo průmysl

Podle Bloomberg Economics fungovaly německé továrny v červnu stále 7 procent pod svojí úrovní z doby před pandemií. Zaostávaly hlavně automobilky a výrobci strojů. Důvěra podnikatelů se podle ukazatele, který sestavuje mnichovský institut Ifo, zhoršila v srpnu více, než ekonomové předpokládali. Také ředitel institutu Clemens Fuest předpokládá, že letošní růst bude slabší, než se dosud čekalo.

Už za necelý měsíc budou Němci rozhodovat, kdo po 16 letech vystřídá Angelu Merkelovou u moci. Lví podíl na celém výsledku by mohlo mít dominantní automobilové odvětví, které zasáhl globální nedostatek polovodičů.

V samotném německém automobilovém průmyslu se podle dnešních čísel z Ifo nálada v srpnu prudce zhoršila a výrazně k tomu přispěl nedostatek čipů potřebných pro výrobu vozů. Index nálady se podle průzkumu propadl téměř o polovinu na 28,8 bodu z červencových 56,4 bodu. Dostal se tak na nejnižší úroveň od dubna.

Volkswagen, největší evropská automobilka, se v první polovině roku docela držel. Jeho generální ředitel Herbert Diess ale nedávno prohlásil, že automobilka ve třetím kvartálu nějaké rány utrží, „protože produkce je teď skutečně utlumená“. Globální dodávky vozidel tohoto koncernu se v červenci propadly o 19 procent. To je pro ně letos zatím nejvýznamnější měsíční propad:

volkswagen auta dodávky propad

Varování přišla i z Daimleru a BMW. Obě automobilky zmiňovaly nedostatek čipů.

Na automobilky se ale problémy s dodávkami neomezují. Adidas a Pumu zasáhly uzavírky továren ve Vietnamu, kde znovu propukla nákaza Covid-19. Vydavatelstvím se nedostává papíru a dalšího materiálu k výrobě knih.

Pro mnoho malých a středních německých firem, které se soustředí na niche trhy, je obtížná obstarat si rychle alternativy, pokud jejich obvyklé dodávkové trasy selžou. Platí to třeba pro mnoho firem, které sdružuje Německá obchodní asociace pro strojní průmysl. Mnoho firem vyrábí přístroje v malých sériích nebo dokonce na zakázku a úzce přitom spolupracují se svými dodavateli. To je proces, který se nastavuje roky, tvrdí hlavní ekonom této organizace Ralph Wiechers.

Takováto zpoždění by tedy mohla oddálit zotavení německé ekonomiky. Také by ale mohla popohnat inflaci. Firmy v průzkumech naznačují, že narůstající náklady přenášejí na zákazníky, jak o jejich zápoměrech vypovídá i graf níže. Vzestup cen z tohoto roku by mohl opadat pomaleji, než se v současnosti předpokládá, podotýká Bloomberg. V červenci tak Německo pozorovalo největší inflaci u dovozu od 80. let minulého století. Zboží dovážené do země bylo o 15 procent dražší než před rokem.

Německo inflace zákazníci ceny náklady rostou

Protože je ale nedostatek součástek globální problém, nemusejí německé automobilky nutně přicházet o byznys, a zotavení tak může být pouze opoždění. „Jakmile začnou do automobilového průmyslu proudit polovodiče, výroba mohutně naroste a v příštím roce může dojít k nečekaně silnému růstu,“ uvedl hlavní ekonom společnosti Berenberg Holger Schmieding.

Zdroje: Bloomberg, ČTK

 
 
 

Čtěte více:

Důvěra německých podniků klesá, výhled kalí růst nákazy. Zarazit by se mohlo i švýcarské zotavování
25.08.2021 10:58
Německá podnikatelská důvěra v srpnu klesla druhým měsícem v řadě. Něm...
Nálada německých spotřebitelů se zhoršuje, důvodem jsou covid-19 a inflace
26.08.2021 8:46
Nálada německých spotřebitelů se zhoršuje kvůli zrychlující se inflac...
Divizi Deutsche Bank potápějí spekulace o greenwashingu. Promluvila bývalá ředitelka pro udržitelnost
26.08.2021 11:00
Divize Deutsche Bank čelí obvinění z greenwashingu. Akcie DWS Group, d...
Proč se autoritáři zhlédli v amerických automobilkách
31.08.2021 14:49
Na počátku minulého století měly americké automobilky z Detroitu velký...
Inflace v Německu v srpnu vystoupila na 3,4 procenta, je nejvýše za 13 let
30.08.2021 14:44
Meziroční růst spotřebitelských cen v Německu v srpnu zrychlil na 3,4 ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.07.2024
22:00Optimistický závěr týdne  
17:33Fungovalo to dobře a pak najednou vůbec
16:54Akcie se zvedají, ale namísto návratu technologií probíhá rotace do tradiční ekonomiky  
15:59EU oficiálně zahájila řízení se sedmi členskými státy kvůli vysokým deficitům
15:47Rozkol mezi top techy a zbytkem trhu nebyl stabilní. Probíhá hledání nové rovnováhy, soudí exmanažerka Goldman Sachs
13:58Perly týdne: Korekce ano, medvědí trh ne
12:25Jakub Blaha: Automobilky mají za sebou katastrofický týden  
11:50Sabotáže ve Francii na prahu olympijských her: Koordinované žhářské útoky zasáhly železnici
11:46Jak se postavit k technologiím při nynějších korekcích na trhu? Neutíkala bych plošně od velkých i vybírala mezi menšími, říká Rebecca Patterson
11:43Mercedes po poklesu potávky po elektromobilů a slabých prodejích v Číně snižuje výhled
10:46Evropa zvedá hlavu, poté co se to Wall Street nepodařilo  
9:25Rozbřesk: Americká ekonomika odmítá zahájit přistávací manévr
8:51Evropské indexy zahájí smíšeně, Mercedes snížil odhad ziskové marže  
6:24Investiční nápady na akciové i sektorové sázky podle portfolio manažera
25.07.2024
17:54Ekonomům predikce recesí moc nejdou. Co k ní nyní říkají trhy vládních a korporátních dluhopisů?
17:06Evropa v červeném, Amerika bojuje za zlepšení. Data tlumí dopad výsledků  
16:11IBM se vzepřela výprodeji technologií a po výsledcích roste  
15:31Tomáš Vlk: Ekonomika USA rostla v 2Q překvapivě rychle díky spotřebitelům  
15:12Tempo růstu americké ekonomiky ve druhém čtvrtletí zrychlilo na 2,8 procenta
14:07Zisk Harley-Davidson díky poptávce po dražších motocyklech vzrostl o 23 pct.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data