Automobilka Motor včera zveřejnila své výsledky za první tři měsíce roku, tedy hned den poté, co uvedla elektrickou verzi pickupu F-150. mírně překonal očekávání zisku, když mu vyšší ceny vykompenzovaly problémy s dodavatelskými řetězci, které omezily výrobu. Akcie v pre-marketu rostou o 2,3 %.
Upravený zisk na akcii ve výši 38 centů překonal průměrný odhad analytiků 36 centů. Stejně tak i upravený zisk před úroky a zdaněním ve výši 2,3 miliardy USD překonal očekávání analytiků ve výši 1,8 miliardy USD.
"Bylo to smíšené," řekl finanční ředitel John Lawler o výsledcích Fordu za první čtvrtletí v rozhovoru s novináři. "Nadále máme problémy s dodávkami čipů, které nás omezují, a zejména zde v Severní Americe nás to neúměrně zasáhlo u našich velkých vozidel řady F-Series, Expedition, Navigator."
Automobilka potvrdila svůj odhad zisku na rok 2022 ve výši 11,5 až 12,5 miliardy dolarů bez úroků a daní. To by představovalo vyšší zisk o 15 až 25 % oproti roku 2021.
Tržby Fordu v prvním čtvrtletí činily 34,5 miliardy dolarů, což předčilo 32,2 miliard dolarů, které analytici očekávali. Velkoobchodní dodávky téměř 970 000 vozidel však klesly o 9 % oproti předchozímu roku, což je další důkaz, že na výstup firmy dopadá nedostatek čipů. Tržby Fordu za první čtvrtletí meziročně klesly o pouhých 5 % díky vyšším cenám.
Akcie Fordu se loni více než zdvojnásobily, ale poté se investoři k automobilce postavili zády kvůli obavám z recese a rostoucích nákladů na komodity, které dále zhoršuje válka na Ukrajině. Od té doby, co 13. ledna poprvé překonal tržní hodnotu 100 miliard dolarů, klesly akcie společnosti o 40 %.

Uvedení bateriového vozu F-150 Lightning na trh je vyvrcholením sázky generálního ředitele Jima Farleyho za 50 miliard dolarů, že tato 118letá automobilka může být rivalem Tesly a stát se hráčem na poli elektromobilů. však sužuje neřešitelný nedostatek čipů, který v prvním čtvrtletí snížil prodeje dodávek F-Series v USA o 31 %.
Aby se mohl soustředit na elektrická vozidla, rozdělil Farley 2. března automobilku na dvě divize – „Model e“ pro rozšíření nabídky elektromobilů a „Ford Blue“ se zaměřením na tradiční vozidla se spalovacím motorem. Farley se zaměřuje na snížení nákladů ve výši 3 miliard dolarů u tradičních motorových vozidel, což by mohlo zahrnovat i snižování počtu pracovních míst. Podle Farleyho budou tyto operace „motorem zisku a hotovosti“ a budou financovat elektrické ambice Fordu.
Farley také minulý měsíc navýšil výdaje na elektromobily o 20 miliard dolarů na celkových 50 miliard dolarů a do roku 2026 chce vyrábět 2 miliony elektromobilů ročně, což je obrovský skok oproti více než 27 000 bateriově poháněným SUV Mustang Mach-E, které se prodaly loni.
V prvních třech měsících roku klesl prodej vozů v USA o 17 %, zatímco průměrné ceny, které kupující zaplatili za jeho modely, vzrostly o 3,1 % na 49 343 USD, a to kvůli pokračujícímu nedostatku zásob, uvádí server Edmunds.com. V Evropě vykázal v prvním čtvrtletí zisk 207 milionů dolarů před úroky a zdaněním, což je pokles z loňského zisku 341 milionů dolarů bez úroků a daní.
V Číně měl v prvních třech měsících roku ztrátu 53 milionů dolarů před úroky a zdaněním, což je ještě horší než ztráta 15 milionů dolarů v prvním čtvrtletí roku 2021. Prodeje vozů v Číně klesly v prvním čtvrtletí o 18,8 % kvůli nedostatku čipů a omezeními souvisejícími s pandemií.
Zdroj: Bloomberg, Patria