Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Trhy slaví dohodu, ale její klíčové body dál rozdělují obě strany. A ani automobilky nejásají

Trhy slaví dohodu, ale její klíčové body dál rozdělují obě strany. A ani automobilky nejásají

28.07.2025 11:12
Autor: Redakce, Patria.cz

Nová obchodní dohoda mezi USA a EU přináší určitou úlevu evropským automobilkám, ale zároveň odhaluje hluboké rozpory mezi Washingtonem a Bruselem. I když americký prezident Donald Trump a předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová slaví průlom v jednáních, jejich rozdílné výklady klíčových bodů (od farmaceutik po cla na ocel) vyvolávají otázky o budoucnosti této dohody. A automobilky jako BMW a Mercedes si sice polepší oproti nejhoršímu, ale i tak zůstává evropský průmysl pod tlakem.

Trump a von der Leyenová se zřejmě rozcházejí v některých klíčových detailech nové obchodní dohody, což podtrhuje obtížnost jejího uvedení do praxe. Obchodní dohody obvykle vyžadují roky vyjednávání a mohou mít tisíce stran. Jednání o předběžné dohodě, která byla uzavřena v neděli, začala v dubnu a konkrétní detaily zatím chybí.

Zatímco Evropská unie uvedla, že přijme 15% clo na téměř veškerý svůj vývoz do USA, Trump dodal, že unie zároveň souhlasila s otevřením svých „zemí pro obchod s nulovým clem“. Trump dále prohlásil, že se dohoda nebude týkat farmaceutické výrobky, což je sporný bod jednání, a naznačil, že na ně bude uvaleno vyšší clo. Na samostatné tiskové konferenci však von der Leyenová uvedla: „EU souhlasila s 15% clem na farmaceutika“ a dodala, že „jakákoli další rozhodnutí – ze strany prezidenta USA – jsou na jiném papíře“.

Vysoce postavení američtí představitelé později uvedli, že obě strany se dohodly na 15% clu na vývoz farmaceutických výrobků z EU. Samostatné šetření podle sekce 232* ohledně farmaceutik má být dokončeno během následujících tří týdnů, ale úroveň cla zůstane na 15 %, dodali. USA také zahájily vyšetřování, zda dovoz některých dalších produktů, jako jsou letecká technika a polovodiče, nepředstavuje hrozbu pro národní bezpečnost. To by mohlo vést k dalším clům v některých sektorech.

EU a USA se také rozcházejí v názoru na další sporný sektor – Trump uvedl, že 50% clo na ocel a hliník „zůstává beze změny“. Von der Leyenová však tvrdí, že „cla na kovy budou snížena a zavede se kvótový systém“. Dohoda se podle amerických představitelů nevztahuje na vývoz oceli a hliníku z EU, který zůstane zatížen 50% clem. Cla na leteckou techniku zůstanou na 0 %, dokud nebude dokončeno šetření podle sekce 232*.

Von der Leyenová argumentovala, že se jí podařilo zajistit jistotu a stabilitu pro firmy na obou stranách Atlantiku. Není však vůbec jisté, zda se EU a USA podaří vyřešit všechny zbývající sporné otázky. „Pozornost se nyní přesune k výkladu a riziku implementace, což přináší směs politických a technických otázek,“ napsal Carsten Nickel, zástupce ředitele výzkumu ve společnosti Teneo. „Vzhledem k povaze dohody lze očekávat přetrvávající nejistoty.“

Výhra pro automobilky, nebo ne?

Akcie evropských automobilek v pondělí posílily poté, co bylo oznámeno, že clo na dovoz aut z EU do USA bude sníženo z 27,5 % na 15 %. BMW a Mercedes navíc těží z výjimek z cel na přibližně 185 000 vozů, které každoročně vyvážejí ze svých amerických továren, uvedl analytik BI Michael Dean.Dohoda tak přináší určitou míru jistoty na klíčovém trhu pro značky jako Mercedes, BMW, Porsche a Volvo.

Od doby, kdy Trump v dubnu zavedl cla, automobilky varovaly před miliardovými náklady navíc a komplikacemi v dodavatelských řetězcích, přičemž některé z nich snížily své finanční výhledy pro letošní rok. „Je to nejlepší výsledek z toho, co vypadalo jako špatná situace,“ uvedl automobilový analytik Matthias Schmidt v neděli večer. „Myslím, že generální ředitelé německých a švédských automobilek dnes budou spát klidněji než v posledních týdnech.“

Přesto je nová sazba výrazně vyšší než původní clo ve výši 2,5 %, které platilo před Trumpovými obchodními zásahy. To nutí firmy zvažovat, zda zvýšit ceny, nebo přesunout více výroby do USA.

Německý svaz chemického průmyslu VCI – jehož členy jsou i dodavatelé automobilek jako BASF – varoval, že nová cla i tak poškozují evropský průmysl. „Když čekáte hurikán, jste vděční za bouři,“ uvedl prezident VCI Wolfgang Große Entrup. „Přesto jsou dohodnutá cla příliš vysoká. Evropský export ztrácí konkurenceschopnost.“

Zdroj: Bloomberg

* Sekce 232 je ustanovení zákona o rozšíření obchodu z roku 1962, které umožňuje prezidentovi Spojených států upravovat dovoz zboží ze zahraničí, pokud je vyhodnoceno, že tento dovoz ohrožuje národní bezpečnost.


Čtěte více:

Pod 15 procent nepůjdeme, vzkázal Trump
24.07.2025 10:05
Americký prezident Donald Trump vyslal zemím, které dosud se Spojenými...
Naštvaný Trump a chamtivý trh chtějí nižší sazby. Podle ekonomů se ale letos snížení nedočkají
24.07.2025 13:00
Očekávání investorů, že americká centrální banka přistoupí k sérii sní...
Rozbřesk: Co přináší obchodní dohoda EU s USA?
28.07.2025 8:56
Vyjednavači EU a USA podle posledních zpráv dosáhli obchodního příměří...

Váš názor
  •  
    28.07.2025 15:55

    ... otázka zní, jestli má Evropská unie v tomto stavu a s těmito elitami na lepší dohodu? (https://x.com/ZlamalovaLenka/status/1949824912098517492)
    Kočičák
  • Lejnova
    28.07.2025 15:13

    dosáhla nejhoršího: nejistoty.
    Ticino
Aktuální komentáře
28.07.2025
17:33Týdenní výhled: Obchodní dohoda není výhra, ale snižuje napětí. Fed sazby ponechá  
17:27Co kdyby svět přestal Američanům půjčovat?
16:46Škoda je třetí nejprodávanější značkou v Evropě
16:30Reuters: Evropa byla donucena přijmout nejméně špatnou obchodní dohodu
16:29Trump chce dát Rusku na ukončení války proti Ukrajině 10 nebo 12 dní
15:00Hollywoodská hvězda odstartovala další meme mánii. Hodnota firmy roste o stovky milionů
14:30Obrací Kelly Ortberg kormidlo? Wall Street čeká od Boeingu snížení ztráty
12:33Nadšení z obchodní dohody vadne. Automobilky klesají, indexy se však drží v plusu  
11:12Trhy slaví dohodu, ale její klíčové body dál rozdělují obě strany. A ani automobilky nejásají
9:37Heineken překonal očekávání, ale čelí tlaku amerických cel i slabému prodeji v Evropě
9:11Samsung získal zakázku od Tesly: AI čipy za miliardy jako šance na návrat mezi lídry
8:56Rozbřesk: Co přináší obchodní dohoda EU s USA?
8:46USA a EU uzavřely obchodní dohodu, trhy slaví. Nyní investoři čekají na Fed a výsledky technologických gigantů  
6:21Random Thoughts #8: Trh trestá ASML příliš tvrdě, vodou na mlýn jsou plány TSMC  
27.07.2025
16:17Meme stocks se vrací: Co jsou zač a proč se o ně zajímat?
8:22Víkendář: Spojené státy jsou ve skutečnosti výrobní velmocí
26.07.2025
16:08Kdyby mi dnes bylo 20 let, studoval bych fyzikální vědy, řekl šéf Nvidie
8:09Víkendář: Čínský šok
25.07.2025
22:02Wall Street poblíž historických maxim, nicméně zklamání Intelu či kombinace makra a preziidenta USA drží investory ve střehu  
17:57Bloomberg: Značka Porsche se stává chudým příbuzným zářící Škody

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Nucor Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Waste Management Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
Western Union Co/The (06/25 Q2, Aft-mkt)
18:00EssilorLuxottica SA (06/25 Q2)
22:05Whirlpool Corp (06/25 Q2)