komentář doplněn
Maloobchodní tržby se v květnu meziročně zvýšily o 2,1% po revidovaném dubnovém růstu o 6,5%. Za prvních pět měsíců letošního roku se tržby v maloobchodním prodeji meziročně zvýšily o 3,6%. Květnové výsledky negativně ovlivnily kalendářní variace. Silný růst tržeb si udržel pouze prodej pohonných hmot.
Po velikonočním vzedmutí tržeb maloobchodních prodejců se v květnu tržby vrátily k podstatně pomalejšímu tempu růstu. Prodej automobilů sice roste, zároveň se ovšem snižují tržby za opravy motorových vozidel. Naštěstí maloobchodním statistikám pomohlo výrazné snížení pohonných hmot. Nízké ceny umožnily motoristům zase pořádně šlápnout na plyn a přestat šetřit na benzínu. Reálně se tržby z prodeje pohonných hmot zvýšily o 10,1%. Prodejny prodávající potraviny hlásí zvýšení tržeb o 1,7%, u ostatního sortimentu tržby vzrostly o 0,3. Květnová data potvrdila rostoucí oblibu rodinných nákupů v hypermarketech. V prodejnách se smíšeným zbožím se tržby zvýšily o 2,9, zatímco v prodejnách nabízejících pouze potraviny nebo pouze nepotravinářské zboží tržby klesaly (-2,3%, resp. -0,8%).
Přes květnové zpomalení tempa růstu by zvýšení maloobchodních tržeb ve 2. čtvrtletí mělo překonat přírůstek z 1. kvartálu. Červen totiž patrně přinese lepší výsledky. Nahrávají tomu nízká základna z loňského roku a příznivé kalendářní variace. Útraty domácností za spotřební zboží zůstávají i nadále hlavním příspěvkem k růstu české ekonomiky. Při poklesu investiční poptávky a negativním příspěvku zahraničního obchodu (včetně bilance služeb) jsou spotřební výdaje domácností prvkem udržujícím hospodářský růst kolem dvouprocentní úrovně. To je sice méně než by bylo žádoucí, rozevírání rozdílu mezi potenciálem a skutečným růstem české ekonomiky je ovšem tímto faktorem bržděno. Dosavadní vývoj spotřebitelských cen nesvědčí o „přehřívání trhu“ a vzhledem k ostatním poptávkovým faktorům, domácím i vnějším, by červnové snížení úrokových sazeb nemuselo být poslední.
David Marek