Většina automobilek si razí svou cestu ekonomickou krizí docela dobře, uvedl v rozhovoru pro Patrii Online profesor Jeffrey K. Liker, expert na automobilový průmysl a zvláště pak na strategii automobilky (79,04 USD, -0,60%). „Samozřejmě, že jsou výjimky jako (37,97 USD, 1,69%) a . Věřím ale, že se obě automobilky nakonec ukáží jako životaschopné společnosti; ovšem menší a více specializované,“ doplnil Liker výhled problémových automobilek.
Na druhé straně pomyslného spektra úspěšnosti obchodního modelu stojí právě japonská , které od lednového vyhlášení loňských prodejů vozů patří titul největší automobilky na světe. „Totyota ráda říká, že „jsme jako želva, ne jako zajíc,“ uvedl v rozhovoru Liker, který je autorem celosvětového bestselleru „Tak to dělá , 14 zásad řízení největšího světového výrobce“. podle něj dosáhla svého úspěchu pomalu jako želva, díky průběžnému zlepšování během desetiletí. Společnost neustále přizpůsobuje své produkty pro různé trhy tím, že rozvíjí „štíhlou produkci“ a díky tomu vyrábí auta vysoké kvality.
Velmi silnou roli ve fungování Toyoty hraje oddělení řízení lidských zdrojů (HR). „Zatímco v jiných společnostech oddělení HR v podstatě pouze vede záznamy o zaměstnancích, v Toyotě je zodpovědné i za rozvoj a morálku zaměstnanců,“ rozkrývá ústřední principy úspěchu Liker, který se studiem Toyoty zabývá už více než 20 let. Pracovníci HR jsou velmi aktivní v udržování kontaktu se všemi členy teamů. Mají poslední slovo v najímaní, povyšování a zvyšování platů. Organizují tréninkové programy, zahrnující výuku řešení problémů. „Někteří z nejvýše postavených lidí v Toyotě dokonce sami strávili určitý čas v oddělení řízení lidských zdrojů,“ podtrhuje významnost této divize pro celý podnik Liker.
Americký trh s automobily v květnu dále klesal a tamní automobilky , (6,19 USD, -1,12%) a utrpěly dvouciferné ztráty na prodeji a svými úspornými osobními vozy jim podíl na trhu dále ubrali právě japonští výrobci. Motor sice za květen vykázala meziroční pokles prodeje v USA o 40 procent, meziměsíčně však její odbyt stoupl o 21 procent. „Základem sytému fungování Toyoty je dlouhodobé myšlení. Firma dělá vše, co může aby i nadále investovala do budoucnosti, a to i za současných podmínek, kdy prodělává,“ rozkrývá úspěšnou strategii jedničky na trhu automobilů Liker. Na rychlé následování systému řízení této jedničky v odvětví je však podle Likera vzhledem k současné krizi již pozdě. Existuje však výjimka mezi automobilkami, která nezaspala příležitost a převzala něco z nosného know-how Toyoty: „Automobilka v mnohých ohledech zkopíroval aspekty fungování Toyoty, pokud jde o rozvoj produktů i samotnou výrobu. Nejdůležitější věcí, kterou se ve Fordu naučili v nedávné době, je, že je důležité rozvíjet takové produkty, které zákazníci opravdu chtějí, a vyrábět vozy vysoké kvality,“ řekl v rozhovoru Liker.
Jeffrey Liker působí také jako konzultant společnosti Optiprise, která pomáhá podnikům využít poznatky z řízení Toyoty. Mezi jeho klienty patří například společnosti (37,62 USD, -1,62%), (3170 GBp, 0,70%) Mining nebo (16,53 USD, -2,76%). Koncept „štíhlé produkce“, jenž je specifický pro Toyotu sice napovídá, že bude aplikovatelný především na výrobní sektor, ale Likerova strategie „štíhlého myšlení“ se dá přenést do jakéhokoliv typu podnikání. „Hlavní je rozpoznat plýtvání v rámci klíčových procesů společnosti a vytrvale tyto procesy zlepšovat. To jde jednodušeji zrealizovat ve výrobě, kde máte nějaký fyzický produkt a setkáváte se s opakovanými procesy, ale implementace je možná i u procesů v sektoru služeb.“
Liker v rozhovoru v rozhovoru pro server www.patria.cz dále uvedl, že globální ekonomika má již zřejmě nejhorší turbulence za sebou, ale zotavení nebude okamžité: „Věřím, že jsme už dosáhli dna, nebo jsme již blízko. Naneštěstí to „dno“ bude trvat déle - zřejmě až do roku 2010, až pak lze očekávat nějaké zlepšení.“ Z pohledu ekonomicky erudovaného občana Spojených států panuje podle Likera v USA všeobecný strach a nejistota. „I když se vám daří relativně dobře, pravděpodobně ztrácíte hodně na hodnotě vašich důchodových investic a přemýšlíte, zda budete tím dalším, kdo přijde o práci či nějaké další investice. Lidé více uvažují o tom, jestli koupit auto, loď nebo dům, přestože jsou na tom finančně dobře. Jsou prostě opatrnější a vyčkávají, co se stane.“
Pro většinu lidí je hlavním problémem to, že ztratili práci a přišli o celoživotní úspory, pojmenoval situaci průměrné americké domácnosti Liker. Následně však dodal, že je přesvědčen, že po současné fázi vyčkávání a pozorování „v určitý okamžik nastane prudký nárůst do té doby potlačované poptávky.“