Výnos na španělském desetiletém dluhu, který od oznámení připravovaného zásahu ECB na dluhopisových trzích vytrvale klesal, je zpět nad úrovní 6 procent. Stalo se tak před zítřejší aukcí poukázek a oznámenou aukcí delšího dluhu rovněž v tomto týdnu. Nadto dopoledne z Evropské komise znovu zazněl vzkaz, aby se vláda jasně vyjádřila k nabídce finanční pomoci. Rezignaci oznámila prezidentka madridské autonomní oblasti, která byla chápána jako budoucí lídr španělských konzervativců. Euro nicméně zůstává silné na úrovni kolem 1,3150 USD/EUR.
Výnos na španělském desetiletém dluhopisu se poprvé od 7. září po růstu o 22 bazických bodů ocitl zpět nad úrovni 6 procent. To je nevýhodná pozice před zítřejší aukcí 12- a 18měsíčního dluhu v objemu 4,5 miliardy eur a dnes nově oznámenou aukcí 3letého a 10letého dluhu ve stejném objemu, která se uskuteční ve čtvrtek 20. září.
Do diskuse nad tím, zda a kdy Španělsko přijme jednak mezinárodní pomoc pro své banky, jednak požádá ECB o zásah na trhu dluhopisů země, se dnes vložil evropský komisař pro konkurenceschopnost Joaquin Almunia. „Udržování nejistoty vytváří riziko opětovného vyhrocení na trhu dluhopisů,“ uvedl Almunia s tím, že čeká jasné vyjádření Španělů.
Postoj španělského premiéra Rajoye je vlažný. Vláda na jedné straně hlídá výnosy dluhopisů, na druhé otálí s přijetím jakékoli pomoci, co nejdéle to bude možné, uvedl dnes list El País. Podle listu existuje jasný rozpor i uvnitř vlády, když ministr hospodářství Luis de Guindos postoji Rajoye odporuje a žádá okamžité přijetí pomoci.
Na křeč španělské vlády mezi vnějším tlakem na přijetí pomoci a domácím tlakem regionů a lokálních vlád upozornil na konci minulého týdne známý investor George Soros. Ten očekává, že Španělsko pod vedením premiéra Rajoye kývne na velmi omezenou finanční pomoc tak, aby se země nedostala do područí diktátu Trojky, tedy kontrolních misí EU, ECB a MMF tak, jak jsme svědky napětí zejména v Řecku. „Žádost bude předložena o omezené zdroje, které si nevyžádají stálou přítomnost mise,“ uvedl Soros. Investor očekává využití nabídnutých 100 miliard eur, což dle něj zdaleka není tolik, kolik by země potřebovala. „Situace mezi španělskou vládou a regiony je velmi vyhrocená. U Katalánska reálně hrozí odtržení,“ uvedl mimo jiné Soros.
Situaci na španělské politické scéně nepomohlo rozhodnutí Esperanzy Aguirre, prezidentky autonomní oblasti Madridu, která se dnes rozhodla podat rezignaci na post a zcela odejít z politiky z osobních důvodů. S 60letou političkou, která v minulosti byla ministryní školství, přitom bylo počítáno do čela konzervativní lidové strany. Je stoupenkyní premiéra Rajoye a zastánkyní privatizace veřejných služeb. Dnes ale uvedla, že poté, co dovedla stranu k řadě vítězství v Madridu, pro ni nastal čas trávit více času s rodinou. Loni se podrobila operaci rakoviny.
Španělsko je za poslední tři roky už podruhé v recesi. Bez práce je asi 25 procent lidí v produktivním věku, což je nejvíce z celé Evropské unie. Hůř na tom zatím nejsou ani Řekové. Část ekonomů tvrdí, že Španělsko bude nuceno požádat o mezinárodní finanční pomoc. Právě centrální vláda celé země v Madridu pod vedením Rajoye to ale odmítá.
Dnešní data ze španělské ekonomiky ukázala, že prodej osobních automobilů v zemi prudce klesl v důsledku zvýšení DPH jako jednoho z úsporných opatření, uvedl svaz prodejců Ganvam. Průměrná cena automobilu podle svazu od 1. září v důsledku vyšší DPH stoupla o 650 eur. Prodej osobních automobilů v prvních dvou zářijových týdnech meziročně propadl o téměř 28 % na procent na 12.300 vozů. V srpnu prodej stoupl o více než 3 %, protože řada spotřebitelů chtěla koupit automobil ještě s nižší DPH. Španělská vláda od září zvýšila sazbu DPH u většiny zboží o tři procentní body na 21 procent.
Španělskou železnici dnes zasáhla stávka zaměstnanců, kteří protestují proti snižování mezd a chystaným reformám. Zrušeny musely být stovky spojů, takže na silnicích vedoucích do velkých měst jako je Madrid a Barcelona se tvoří dopravní zácpy. Státní železniční společnost RENFE musela zrušit kolem 300 zrychlených spojů a vlaků intercity. Vedení firmy ale s odboráři dohodlo, že bude zachována alespoň základní úroveň služeb, což znamená, že by se měla postupně rozjet více než polovina vlaků. Zaměstnanci svolali stávku, protože se jim nelíbí plán restrukturalizace dopravy, s kterým se počítá na příští rok.
(Zdroj: Bloomberg, DPA, El País, CNBC, čtk)