Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Staré komoditní tanečky už netáhnou

Staré komoditní tanečky už netáhnou

02.10.2013 19:49, aktualizováno: 2.10. 19:58

Aktualizováno

Staré tanečky už se netančí ani na komoditách, což je dobře. Na zlatu se sice někteří pokusili o vzkříšení výmarského rytmu, když Fed oznámil, že tapering zatím nebude. Davy se ale nepřidaly a vše rychle skončilo. Považuji to za další důkaz teorie, že za obratem na zlatu stojí zejména pochopení toho, že zdaleka ne vždy (a určitě ne v současnosti) platí rovnice „růst monetární báze = růst peněžní nabídky = růst cen“. A aby nedošlo k omylu – na zlatu prodělávám také, ale tvoří jen velmi malou část mého portfolia. Nijak dobře (z investičního hlediska) si stále nevedou ani ceny dalších komodit (CRB index):

kom1
Z grafu je patrné, že zlato a průmyslové komodity pojí určité pouto, vývoj jejich cen ale není dokonale propojen. Zlato by mělo více reagovat na reálné i pomyslné inflační hrozby, ostatní komodity zase na globální ekonomický cyklus (tyto dva tahouni cen mohou, ale nemusí být vždy úzce propojeni). Je to ale tak jednoznačné?

V prvním číselném sloupci následujících dvou tabulek je předstihový ukazatel vývoje světové ekonomiky, v druhém sloupci ISM pro Čínu. Ve třetím meziroční změna světového produktu, v posledním produktu čínského. V řádcích máme komodity – od ropy, přes zemní plyn, uhlí, měď, nikl, železnou rudu, zinek, hliník (spotové ceny na trhu v Humpolci), olovo, pšenici, kukuřici, soju, cukr až po rýži. Konkrétní čísla ukazují korelace mezi příslušnými proměnnými, v první tabulce mezi roky 2002 – 2013, v druhé pouze mezi roky 2010 – 2013.

Některé hodnoty tabulky budou poměrně překvapivé. Ropa má v delším období nulovou korelaci s globálním i čínským cyklem. V kratším období dokonce korelaci výrazně zápornou, což bychom mohli vysvětlit tím, že cyklus netahá ropu, ale ropa nabídkově cyklus. Mizerné jsou korelace i u uhlí a dokonce i u mědi – jejich ceny na cyklus neberou moc velký zřetel (či cyklus nevěnuje moc velkou pozornost jejich cenám). A to samé platí i o zemědělských komoditách, kde je to zároveň asi nejméně překvapivé. Mimochodem, před delší dobou jsem zde poukazoval na to, že poměrně známý předpovídač Dr. Copper je značně přeceňován a tabulka hovoří stejným jazykem.

kom2

U některých průmyslových kovů vidíme naopak poměrně vysoké pozitivní korelace jak s globálním, tak s čínským cyklem. Nikl, železná ruda, zinek, či hliník reagují zejména po roce 2010 poměrně citlivě.

Co si z uvedeného vzít? Pan Yardeni v komentáři k prvnímu grafu uvádí, že zlato funguje jako dobrý indikátor pohybu cen ostatních průmyslových komodit. Já tomu do budoucna příliš nevěřím, u zlata je mnohem silnější onen „výmarský“ faktor, i když ten samozřejmě ovlivňoval i ostatní komodity. U nich má ale větší váhu vývoj globální ekonomiky a někde dokonce jen Číny (tabulky). Korelace to ale zdaleka není vždy dokonalá, což bude z valné většiny dáno tím, že o cenách nerozhoduje jen poptávková strana, ale i strana nabídková. Nejpatrnější je to u zemědělských komodit, ale do značné míry i u ropy. Buďme tedy opatrní s paušálními projevy typu „globální ekonomika se zvedá, komodity půjdou nahoru“. Komoditní tanečky jsou přece jen trochu složitější.

Sám komodity sleduji už delší dobu bez nutkání nákupu (ale také bez nutkání otevírání krátkých pozic). Výjimkou je jen topenářský hedging ve formě plantáže japonských topolů (v současné době s vedlejším důsledkem ve formě poklesu náklonnosti k lesní zvěři). Trh s komoditami se podle mne bude ještě nějakou dobu hledat. V „Komoditní supercyklus za vrcholem, megacyklus v plenkách“ jsem rozebíral vyloženě dlouhodobý pohled na jejich ceny. Podle něj se zdá, že vrcholí supercyklus a na řadě je odpovídající korekce/stagnace. Megacyklus je ale jednoznačně ve vzestupné fázi. Omezená zásoba je ale omezená zásoba a převratná řešení jsou zatím stále ve fázi sci-fi.

Pozn.: Jiří Soustružník je aktivní investor a témata, o nichž píše, mohou souviset s jeho investicemi. Jeho sloupky nejsou poskytovány jako investiční doporučení. Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.


Váš názor
  • Soustruznik zase mele nesmysly
    02.10.2013 20:08

    Vazeny pane po minulem clanku, ze autíčka vedou v ziskovosti všech aktiv a nasledne po dnesnim clanku jsem usoudil, ze jste idiot, korektne minimalne neznalek. Zlato a stribro jsou peníze nic jiného, uvědomte si to prosim. Pokud si strčíte papirky pod postel, vezte ze budete také tratit min 9% rocne. Pokud hledate ve zlate investici, tak to uz nechapete vůbec nic. Rikate ze na zlate tratite, nevim jestli vlastnite fyzicky kov-pochybuji. Ja vlastním 80% portfolia ve drahych kovech, fyzicky a mimo bankovni system, coz je tolik, zasi to ani neumite vy představit a verte, ze ja nic netratim, je to ma pojistka, skutecne peníze. Vy jiste mate nejake ETF apod. pohádky, které byli vytvoreny s cilem obrat a dat iluzi vlastnictví zlata prave takovym neznalkum jako vy. Doporucuji vice studovat historii a psat příspěvky. A PATRII doporucuji zmenit autora a nebo ho premerovat tam, cemu mozna rozumi, akcie, pojistovnictvi, deriváty a ruzne papirove pohádky.
    Investor
    • soustruznik se da cist, vy ne
      02.10.2013 20:22

      nedal jste jediny argument
      Bob
      • Re: soustruznik se da cist, vy ne
        03.10.2013 10:42

        Fíha, souhlas Bobe... Myslím, že Investor si moc práce s diverzifikací portfolia asi nedal (pokavad živé zlato např. nezdědil), a ted, dle jeho reakce bych řekl, že je lehce nervózní, tak odtud zřejmě ten slovní pubescentní katar. Jinak bych čtenářům typu Investor doporučil, aby třeba názory Jirky Soustružníka nečetli, protože zřejmě hrozí riziko infarktu, a pak si by to zlato vlastně ani neužili :-). Já Vás pane Soustružník čtu rád, byť ne vždy souhlasím s Vaším názorem. Věřím však, že podobné slovní výpady Vás jako profi investora nechávají chladným a mentální S/L (v rovině přispěvatelské) proti obdobným názórům hrstky datlů nebude zasažen a budu Vás číst i nadále!!! Jelikož jsem sám kouska zlata podědil, a vím, že bylo kupováno v roce 1984, zajímalo by mne, zda by někdo byl tak laskav, a mohl mi říci, jakou má hodnotu dnes, oproti roce 1984? Příměr s obuví jsem již slyšel. Ale přijde mi zcestný. Když to vztáhnu na auta, tak ke koupi Fabie mi bude stačit zlata 1/4 kg, ke koupi Veyronu pak alespoň 130x více. Díky a pevné nervy všem!
        ulostar airfly
      • zlato je zlato
        02.10.2013 22:10

        ale jen trouba si ho kupuje za 1300 USD a více. Stačí se přece podívat na dlouhodobý graf ceny zlata a porovnat ho např. s akciovými indexy, včetně PX, ve kterých se každou chvilku upravuje váha, resp. jejich obsah a vzpomenout si na ECM, KIT Digital, Enron, IPB... Já ovšem preferuji hovězí živé i v mrazáku. protože až dojde na lámání chleba, tak se zjistí že "žrát" potřebuje každý..
        Karl von Bahnhof
        • Re: zlato je zlato
          04.10.2013 13:16

          Pro Boba a Ulostara. Verte ze ja diverzifikuji, ale ne asi jako vy nebo lhar Soustruznik. Vlastním najemni nemovitosti, zlato a stribro- fyzicky, tezarske akcie, ropu, podnik a nic jsem nezdedil jako vy, ale tvrde vydelal. A muj slovnik? Když necemu nerozumim, tak o tom nepisu a pokud ano, jsem idiot, nebo lhar. Je uplne jedno jestli nakoupite zlato za 1000/oz, nebo 1700/oz. Když vam dům shori do zakladu a pojistovna vam pote vyplati skodu, jen blbec se bude ptat, kolik jsem zaplatil za pojistku, pokud nechapete tak si to piste. A verte ze ja infarkt nedostanu, spim jako baby, mam pojistku proti fiatu, ale vy by jste si mely pomalu zajit do lekarny pro prasky..
          Investor
        • Re: zlato je zlato
          03.10.2013 10:58

          Zajímal by mne Váš tip, kdy tedy si kupuje inteligentní člověk zlato? Je jasné, že 1300 a více to nebude. Nenapadlo Vás někdy, že jiní lidé mohou přemýšlet jinak než Vy?, a pohnutky pro koupi můžou být z různě dlouhodobých (krátkodobých) podnětů. Zrovna tak může být nákup na základě tech. analýzy, či fundamentárních pohnutek? Je tedy rozumné nakupovat např. za 1000,- usd /oz, nebo méně? K čemu chcete rozumný nákup vztáhnout? K výrobně-dodavatelským nákladům? Děkuji tedy za Váš Tip, myslím, že máte asi jasno, a budu šťastný, pokavad se o něj se mnou podělíte. P.S. Myslím si, že slavný výrok Timothy Learyho: zastavit, vyladit a vykopnout zde nebude od věci.
          ulostar aifly
        • Re: zlato je zlato
          02.10.2013 23:00

          Plný souhlas s - "investorem". Na zlatě se prostě krátkoobě nespekuluje, je to nejlepší pojistka na světě . Něco jako vlastní střecha nad hlavou. Zlato je majetek, který jako jediný zcela uniká státnímu finančnímu dohledu = nenapaří vám na něj daně jako na zisk ,nemovitost, nezdaní jako úroky na účtech nebo stavebním spoření, ...atd. Účty vám zdaní ,stavebko zdaní, dům zdaní, pozemky zdaní, ovšem vaše fyzické zlato je zcela mimo tuto všiváckou hru, nikdo o něm neví, stát vám na něj nijak nedosáhne. Roku 1900 se daly nové boty v Praze koupit za 3 gramy zlata, roku 2013 také za 3 gramy, není to krásné ??? jak épapírky jsme měl ivšichni během té doby vpeněžence ?? 1. Rakouské 2.Prvorepublikové 3.Protektorátní 4. Předreformní 5. Poreformní 6. Federální po 1990 7. České . Zlato bylo a je jenom jedno, vždy krásné a drahé.
          Xiluodu Dam 13 860 MW
          •  
            03.10.2013 11:10

            Mno, nespekuluje...pokud by se nespekulovalo, nebyla by likvidita, nebo víte něco více? A co takhle individualita tradera? Obchodní plán postavený na míru sobě samému? :-)
            ulostar aifrly
Aktuální komentáře
05.02.2026
12:07Rotace z technologií a volatilní drahé kovy. Trhy zůstávají rozvířené  
11:26Turbulence na zlatu a stříbru
10:55Německý průmysl překvapil. Zakázky v prosinci vzrostly nejvíc za dva roky
10:10Shell zaznamenal nejslabší čtvrtletní zisk za pět let, zpětné odkupy akcií ale nesnížil
10:05Maloobchod na konci roku zklamal. I tak ale spotřeba domácností táhne ekonomiku
9:51Vestas zvyšuje výhled, dividendu i buyback. Akcie však po výsledcích klesají
8:52Dnes vyjde inflace i prognóza ČNB, pokračuje výprodej na techu i bitcoinu a SpaceX se posouvá k IPO  
8:49Rozbřesk: Česká inflace poklesla zejména kvůli energiím, co na to dnes ČNB?
04.02.2026
22:46Alphabet překonal odhady. Letos plánuje utratit mnohem více, než investoři čekali
22:01Technologické tituly znovu oslabily  
17:10Jeden opomíjený nový normál
15:14Jakub Blaha: Uber zažil solidní otočku. Silná čísla ze závěru roku nakonec přebila slabší výhled  
14:05Eli Lilly v ostrém kontrastu s Novo Nordiskem. Tržby mohou letos stoupnout až o 27 procent
13:32AMD roste, náklady také. Klíčový bude úspěch MI4XX  
12:44Patria čeká u Komerční banky mírně slabší kvartál, pozornost se přesune na dividendovou politiku  
12:14Neklidné techy. Anthropic zvedl nervozitu před dalšími důležitými výsledky  
11:36Míra inflace v eurozóně v lednu klesla o 0,3 bodu na 1,7 procenta
11:11Nový AI nástroj Anthropicu způsobil výprodej v softwaru za 285 miliard dolarů  
9:38Těžká rána pro investory Novo Nordisku: společnost očekává hluboký propad tržeb
9:02Čtvrtletní zisk UBS vzrostl o více než polovinu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslové objednávky, y/y
9:00CZ - CPI, y/y
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y
11:00EMU - Maloobchodní tržby, y/y
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba
14:15EMU - Jednání ECB, základní sazba
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.