Jihokorejský výrobce pneumatik Nexen Tire uvažuje o výstavbě závodu v České republice. Oznámila to dnes firma. Potvrdila tak dřívější spekulace o možném umístění továrny v Česku. Upozornila však, že konečné rozhodnutí ještě nepadlo. Nexen patří mezi dodavatele mladoboleslavské automobilky Škoda Auto a jihokorejské Hyundai Motor.
"Zvažujeme (tuto továrnu), protože potřebujeme rozšířit výrobní kapacitu ve středně dlouhém a dlouhém období. Nic však nebylo rozhodnuto," uvedla společnost Nexen ve zprávě pro jihokorejskou burzu. V současnosti má firma závody v Jižní Koreji a v Číně, napsala agentura Reuters.
Škoda Auto tento měsíc oznámila, že uzavřela se společností Nexen dohodu o dodávkách pneumatik pro modely Rapid a Octavia. Nexen dodává pneumatiky také automobilce Hyundai, česká továrna Hyundai však mezi odběratele Nexenu nepatří.
Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček loni oznámil, že do zóny Triangle u Žatce by mohl přijít nový investor, který by vytvořil 1000 pracovních míst a investoval až deset miliard korun. Podle některých informací by mělo jít právě o firmu Nexen.
Společnost Nexen Tire Corporation byla založena v roce 1942. Sídlo firmy je v jihokorejském Jangsanu, kde je zaměstnáno 2275 lidí. V roce 2007 firma otevřela pobočku v Číně.
Nexen se zaměřuje na výrobu pneumatik pro osobní automobily, lehká užitková vozidla (LUV) a sportovně užitková vozidla (SUV). Firma v současnosti vyváží pneumatiky do 130 zemí světa.
Za rok 2012 firma vykázala čistý zisk 133,4 miliardy wonů (asi 2,5 miliardy Kč). Pro srovnání, jeden z největších světových výrobců pneumatik, společnost (91,02 EUR, 2,09%), měla v tomtéž roce čistý zisk v přepočtu asi 40 miliard Kč.
Pneumatiky Nexen používá česká automobilka Škoda na svých modelech Octavia a Rapid. Jako originální komponenty využívají pneumatiky Nexen i korejské automobilky Hyundai a Kia, které mají továrny v Česku a na Slovensku. Nexen na svém webu uvádí, že je Hyundai používá například u modelu i30.
Česká republika již několik let úspěšně láká nejrůznější jihokorejské investory. Doposud největší jihokorejskou investicí v Česku je nošovická automobilka Hyundai, kterou následovali i dodavatelé dílů. Korejci také například vstoupili do letecké dopravy, když koupili podíl v Českých aeroliniích. Státní agentura CzechInvest do ČR od roku 1993 přilákala dvacet korejských investic o celkovém objemu téměř 47 miliard korun. Investice pomohly vytvořit 8600 pracovních míst. Dnes oznámil jihokorejský výrobce pneumatik Nexen Tire, že uvažuje o výstavbě závodu v České republice.
Výběr korejských investic v ČR z posledních let:
- V roce 2008 zahájila výrobu automobilů v nošovické továrně na Frýdecko-Místecku společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech. Investiční náklady dosáhly 1,1 miliardy eur (30,1 miliardy Kč). Byl to vůbec první závod firmy v Evropě.
- Moravskoslezský kraj se stal sídlem i dalších investic, jakými jsou závod Sungwoo Hitech (2006) na výrobu částí automobilových karoserií a společnost Plakor Czech, která lisuje plastové komponenty pro korejské automobilky Hyundai a Kia Motors.
- V Chlebovicích u Frýdku-Místku provozuje závod výrobce plastových autodílů Hanwha. Na nedávné rozšíření areálu o další haly má firma vynaložit 160 milionů eur (asi 4,4 miliardy Kč).
- Továrnu v Třinci za sedm až osm milionů eur (zhruba 192 až 219 milionů Kč) se rozhodla postavit firma Deachang Seat, dodavatel dílů pro automobilky Hyundai v Česku a Kia na Slovensku. Firma v roce 2011 zakoupila pozemek v průmyslové zóně Baliny.
- V říjnu 2013 otevřela korejská GS Caltex, která produkuje plastový granulát pro další použití například při výrobě automobilů nebo domácích spotřebičů, svůj první závod v Evropě v průmyslové zóně Nové Pole v Karviné. Investovala 400 milionů korun.
- Loni se korejské aerolinie Korean Air staly vlastníkem 44procentního podílu v ČSA, za který zaplatily 2,64 milionu eur (tehdy 68,3 milionu Kč).
- V roce 2009 koupila jihokorejská strojírenská skupina Doosan plzeňskou Škodu Power (nyní Doosan Škoda Power), která je v současnosti jedním z pěti nejsilnějších světových výrobků turbín. Investice byla ve výši 11,5 miliardy korun.
- Mezi první korejské firmy, které v České republice začaly podnikat, patřily společnosti (433,05 EUR, 3,43%), LG Group či Daewoo.