Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Damodaran: Exit u Applu, Facebook a Twitter jsou už moc vysoko

Damodaran: Exit u Applu, Facebook a Twitter jsou už moc vysoko

18.8.2014 6:00
Autor: Redakce, Patria Online

Čtvrtletní čísla mohou změnit pohled na to, jak se bude vyvíjet dlouhodobější hospodaření společností. Podívejme se, jak tomu je u společností Apple, Facebook a Twitter. Od roku 2011 se domnívám, že Apple je dospělá společnost, která už nemá takový potenciál růstu. To znamená, že její tržby neporostou o více než 5 %. Ziskovost by měla být poměrně stabilní, i když bude patrný tlak na marže, protože v jádrovém segmentu se zvyšuje intenzita konkurence. Pravděpodobnost, že Apple přijde s dalším přelomovým produktem, je podle mého názoru malá. Je to dáno velikostí firmy a tím, že tato schopnost s léty klesá.

Pohled na sérii čtvrtletních výsledků mě v mém postoji utvrzuje. Apple většinou předčí očekávání, i když ne výrazně. S trhy to ovšem moc nehýbe. Pokud čtvrtletní čísla očistíme od sezónních vlivů, tržby v podstatě stagnují či dokonce mírně klesají. Trhy jsou fixovány zejména na prodeje produktů iPhone a iPad. Dává to smysl, protože firma generuje většinu tržeb z těchto segmentů. Změny objemových prodejů pak ukazují na další vývoj tržeb. Apple v těchto segmentech také dosahuje pěkných marží a je velmi důležité, jak jsou tyto marže udržitelné.

Každé čtvrtletí se hovoří o tom, že přichází nějaký nový přelomový produkt, ale investoři jsou k podobným tvrzením stále chladnější. Poslední čísla potvrzují, že společnost dosáhla stability, investoři už nemají taková očekávání a firmu hodnotí podle jejího reálného stavu: Apple je mimořádně ziskový a má nejhodnotnější značku na světě. Dopředu ho žene peněžní stroj iPhone, marže klesají jen pomalu. Důvodů pro změnu mého odhadu hodnoty těchto akcií moc nevidím. Podle mého mínění dosahuje tato hodnota 96,55 dolarů. Jako investor bych si měl připravit plán na exit v případě, že se cena díky iPhone 6 dostane nad 100 dolarů. Pokud ne, budu akcii držet dál, užívat si dividend a čekat na exit, až další vlna optimismu zvedne cenu výš.

Těsně před IPO Facebooku jsem tvrdil, že cena 38 dolarů leží příliš vysoko. Cenový vývoj mi dal zdánlivě za pravdu, ale cena klesala z jiných důvodů, než které jsem uváděl. Když se cena dostala pod 20 dolarů, akcie už byla podle mého názoru podhodnocená. Měl jsem štěstí a v tomto bodě jsem ji nakoupil. V srpnu 2013 jsem hodnotu akcie odhadoval na 45 dolarů. Facebook se mezitím naučil, jak pracovat se čtvrtletními očekáváními a čísly. Vykazuje zisky a tržby, které převyšují očekávání. Jádrem jeho úspěchu je pokračující růst klientské báze, reklamy a zlepšující se kapitálová efektivita. Poslední čtvrtletní čísla to potvrzují.

Můj názor na Facebook se nyní mění. Dříve jsem se domníval, že se vyrovná Googlu. Dnes věřím, že se stane králem reklamy a nadále si udrží svou ziskovost. Marže budou vyšší, růst bude silnější. Facebook také potvrzuje, že je ochoten vydat velké částky na vstup na nové trhy a na prodej nových služeb a produktů. Negativem je to, že dosahovaný růst je drahý, i když tyto náklady se v současné době skrývají ve finančních položkách. Firma ale skládá dohromady vše, co potřebuje k tomu, aby využila své klientské báze. Hodnota akcií Facebooku se nyní podle mého názoru nachází na 63 dolarech. Mýlil jsem se, když jsem prodával za 45 dolarů a možná svou chybu nyní opakuji. Za 72 dolarů ale akcie podle mého mínění atraktivní není a do nákupu se nehrnu. Uznávám však, že odhady hodnoty se mohou ještě dlouho pohybovat za rostoucí cenou.

S valuací Twitteru jsem měl problémy. Domníval jsem se, že půjde o významnou firmu, ale ne o firmu dominantní. Hodnotu jsem odhadl na 18 dolarů. Po IPO už jsme viděli tři čtvrtletní zprávy. První dvě byly trhem přijaty negativně, částečně proto, že firma dál prodělávala peníze. Poslední čísla ale vyvolala ovace, i když ty částečně utichly tak rychle, jak vzplanuly.
V číslech se ale neobjevuje nic, co by mě nutilo k přehodnocení mého názoru: Twitter bude úspěšný, nicméně v reklamě dominovat nebude.

Když jsem poslouchal komentář k posledním číslům, měl jsem takový pocit, že jde o zprávu vytvořenou akciovým analytikem pro akciové analytiky. Podivné bylo například tvrzení, že Twitter vlastně peníze neprodělává, protože odměny založené na akciích bychom neměli brát jako výdaj. Hodnotu akcie dnes odhaduji na 22,53 dolarů. Prudce rostoucí tržby nemají moc velký přínos, pokud náklady na tento růst rostou ještě více. Twitter používám více než Facebook a přeji mu úspěch. Jako investor ale zůstávám skeptikem.

Zdroj: Blog Aswatha Damodarana ze Stern School of Business/NYU


Čtěte více:

Damodaran: Bubliny, paranoia a současná situace na trhu
25.6.2014 12:08
Pokud se domníváte, že se na trzích vytvořila bublina, patříte do velk...
Damodaran: Fed je se svým „investičním poradenstvím“ u Facebooku, Twitteru a dalších akcií mimo
1.8.2014 17:55
Janet Yellen se 15. července dostala do popředí zájmů médií. Příčinou ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data