Zdá se, že vozy bez řidiče budou brzy reálně přicházet na trh s tím, jak padají poslední technické komplikace pro reálný provoz. Podle výzkumné a konzultanské společnosti The Boston Consulting Group (BCG) jsme budoucnosti dost blízko.
BCG očekává, že auta s autopilotem pro provoz na dálnici by měla přijít na silnice už v roce 2017, dále automatické řízení do města kolem roku 2022 a plně automatické auto v běžném provozu bychom mohli potkávat již kolem roku 2025.
Nicméně, jak vyplynulo ze zjišťovaní, že podmínkou bude bezpečnost před kybernetickými útoky a jistota spolehlivosti, dostatečné detailnosti navigačních map. Co je nejzajímavější, tak se očekává, že nový trh, který je ještě v plenkách by kolem roku 2025 mohl mít hodnotu cca. 42 mld. USD, což už je pořádná porce. A poperou se o ni ti největší jako například , který už představil funkční prototyp svého auta resp. autíčka.
Mnozí si stále neuvědomují, že budoucnost je za dveřmi, jak daleko už technologie jsou, nechal se slyšet šéf BCG pro výzkum severoamerického automobilového segmentu. Dokonce samotní spotřebitelé BCG trochu zaskočili, když zákazníci projevovali zájem o taková auta, protože jejich produkční náklady jsou nižší a tak i pravděpodobně finální cena pro spotřebitele.
Zde si můžete prohlédnout prezentaci ke zmíněné studii BCG s odpovědmi na jednotlivé otázky od zhruba 1500 řidičů dotázaných v září minulého roku zaměřené na jejich ochotu koupit si částečně nebo plně automatické auto.
Některé společnosti, výrobci zařízení pro automobilový trh nebo univerzity mají již pilotní projekty na různých úrovních vyspělosti a stádia automatizace “bezpilotního” vozu.
Například ve svých vozech Mercedes-Benz poskytuje možnost instalace systému, který dokáže řídit auto na rovných úsecích dálnice. Stále ale bude nutné, aby řidič držel volant. Do roku 2016 hodlá představit systém zvaný “Autobahn Pilot”, který umožní plně automatickou jízdu po dálnici s možností předjíždění ostatních vozidel.
Ani taková není pozadu a v novém sedanu Modelu S nabídne automatické řízení na dálnici. nabídne podobné řešení v roce 2016 schopné automaticky udržet vůz v pruhu, brzdit a kontrolovat rychlost.
se svým představí technologii schopnou řídit vůz ve městě kolem roku 2016. Mobileye plánuje start svého systému pro dálnici i městský provoz s dvěma OEM partnery také v roce 2016.
Dosah plně automatizovaných aut bude přesahovat hranice automobilového průmyslu. Otevírají se nové možnosti automatizace a optimalizace. BCG odhaduje, že to může spustit revoluci v cestování v městském prostoru. Automatické taxi bez řidiče bude levnější než pohyb svým vlastním autem a to i když pojede pouze jedna osoba.
Zdroj: BCG study