Diamantový průmysl se v současné době nachází podle analytiků ve velmi nejisté situaci. Největší světový producent diamantů De Beers se tak snažil oživit poptávku po diamantech snižováním produkce. Poté, co tento pokus podpořit poptávku po drahých kamenech selhal, přistoupil ke snižování cen.
De Beers, která je z 85 procent vlastněna a z 15 procent kontrolována Botswanou, snížila ceny až o 9 procent a plánuje nabídnout k prodeji diamanty v hodnotě až 250 milionů dolarů. Očekává, že by zákazníci mohli v reakci na nižší ceny nakupovat více. Úvěrová krize v hlavních centrech obchodování s diamanty společně se slabou maloobchodní poptávkou poslala ceny diamantů dolů.

Vývoj indexu ceny surových diamantů od roku 2012.
De Beers již svým zákazníkům umožnil odkládání předem dohodnutých nákupů ze srpnového prodeje tento týden v Botswaně, která je zemí s největší diamantovou produkcí na světě. Nejen De Beers ale i další producenti drahých kamenů jsou pod značným tlakem na omezování nabídky a snižování cen. Členky diamantového obchodního řetězce od obchodníků po řezače a leštiče diamantů mají co dělat, aby dosáhly zisku poté, co se zhoršil jejich přístup k úvěrům a prodeje šperků navíc umdlévají. De Beers se tak v první řadě snažila podpořit diamantový trh raději než snižováním cen omezováním produkce. Nakonec se však ani nepopulárnímu poklesu cen v reakci na velmi složitý momentální stav na trhu nevyhnula.
Situace v diamantovém průmyslu zůstává napjatá právě kvůli nedostatku úvěrů po loňském rozhodnutí Groep ukončit působení Antwerp Diamond Bank, která byla po 80 let zdrojem financování pro leštiče a řezače diamantů v přístavních Antverpách. Navíc maloobchodní poptávka po diamantech stejně tak jako i v jiných odvětvích utrpěla zpomalováním čínské ekonomiky, která je pro diamanty druhým největším trhem hned po USA.
De Beers již minulý měsíc snížila výhled produkce na tento rok z původních 30 až 32 milionů karátů na 29 až 31 milionů karátů. Na počátku tohoto roku plánovala přitom vytěžit dokonce 34 milionů karátů. Problémy v 80miliardovém diamantovém průmyslu nepřidaly ani majoritnímu vlastníkovi , který trpí propadem cen komodit obecně. Diamanty přitom v loňském roce tvořily asi čtvrtinu tržeb a její akcie se za poslední rok propadly o zhruba 56 procent.
Marketingové investice
V rámci snahy o vypořádání se se současnou situací na trhu a upadající poptávkou po diamantech plánuje De Beers zásadní investice do podpory klíčových trhů jako jsou USA a Čína. De Beers se na dva největší diamantové trhy zaměří hlavně v souvislosti s obdobím svátků ke konci roku. Společnost se soustředí na marketing celého diamantového odvětví a bude tak propagovat diamantové šperky obecně namísto výhradně klenotů vlastní značky.
I diamanty soupeří o pozornost s jinými luxusními produkty, jako jsou kabelky či dokonce iPady a diamantový průmysl se tak snaží zajistit si přízeň zákazníků, zvláště pak z řad generace přelomu tisíciletí. Konec monopolu De Beers na diamantovém trhu zhruba před deseti lety vedl ke snížení marketingových nákladů společnosti, které předtím ovšem prospívaly celému diamantovému průmyslu. Sváteční kampaň De Beers poběží současně s kampaní „Diamaty jsou věčné“ na podporu diamantů Forevermark.
Zdroj: BBG