Historie firmy Orrero se začala psát roku 1995 v Litovli na Hané. Založila ji paní Marie Martinů s úmyslem vybudovat v Česku řemeslnou sýrárnu. Takovou, jakou viděla v Itálii. Sýry ale neměly valnou kvalitu a firma se zanedlouho ocitla před krachem. Špatný konec však nakonec příběh firmy nenapsal. V roce 2001 totiž do Litovle přichází italská rodinná společnost Brazzale, která má s výrobou sýrů opravdu dlouholeté zkušenosti. Na Apeninském poloostrově je totiž skupina Brazzale největším producentem másla a jedním z předních výrobců sýrů. A v ČR se jí podařilo přidat další „nej“ - vstupem do Orrera firmu nejen zachránila před zánikem, ale udělala z ní největšího producenta tvrdých sýrů na světě. Za úspěchem stojí prezident společnosti Roberto Brazzale.
Patria Online: Vaše společnost v Itálii více než dvousetletou tradici. Jak vás napadlo, že budete rozvíjet výrobu tradičního italského produktu v ČR?
Tradice, to jsme my lidé, kteří je vytváříme a tyto tradice se vyvíjejí. Naši dědové začali vyrábět v Benátsku lombardské sýry typu grana a my je teď děláme na Moravě, kde je velmi kvalitní mléko, vynikající chovatelství s rozsáhlou půdou a příznivé klima, což nám dovoluje vyrábět je dokonce lépe. Sýr Gran Moravia je jejich nejpřekvapivějším výsledkem. Naši sýraři umějí dělat dobré věci všude, kde jsou k tomu podmínky, a ty zde jsou. Pro nás jsou Češi blízkým národem, s nímž jsme byly spojení už v Habsburské říši. Benátky se nedívaly k Římu či k Florencii, ale hlavně na sever a na východ, k Vídni, ale i k Moravě.
Na Moravě vyrábíme lepší a cenově výhodnější sýr a společně tak můžeme soutěžit o dodávky na všechny světové trhy. V Itálii jsou už území příliš urbanizovaná a to brání dalšímu možnému rozvoji. Italská výroba sýrů je regulovaná systémem kvót, jde prakticky o trust. Každá sýrárna může vyrobit pouze omezené množství sýra. Je to kvůli snížení nabídky a zachování zvýšené ceny. To my neakceptujeme, protože je to proti zájmu spotřebitelů a pro nás je spotřebitel králem. Je třeba dělat vše pro to, aby se mu mohla nabídnout ta nejvyšší kvalita za co nejvýhodnější cenu. Tady na Moravě se nám to daří: můžeme vyrábět a maximálně rozvíjet kvalitu, kreativitu a efektivnost, odstupňovanou ekonomiku a inovaci, můžeme přirozeně reagovat na vývoj trhu a udržovat nižší ceny pro spotřebitele. Podniky musí být svobodné a zodpovědné.
Patria Online? Ale proč jste si vybral právě Česko?
Byznys děláte tam, kde jsou pro jeho růst a stabilitu nejvhodnější podmínky. A ty jsem našel tady, v zemi, která nás vždy fascinovala svojí bohatou historií a kulturou. Zvažovali jsme také Maďarsko, jel jsem se tam podívat, ale nemohl jsem se ztotožnit s tamější kulturou. V Polsku jsou zase dodavatelé mléka příliš malí a nedokáží garantovat maximální kvalitu. Když někde zakládáte výrobu, děláte to s tím, že tam bude fungovat dalších sto, dvě stě let. Musíte být přesvědčeni o správnosti vašeho rozhodnutí rozumem i srdcem. Velmi v Českou republiku věříme.
Patria Online: Jste největším výrobcem tvrdých sýrů na světě. Plánujete další investice či expanzi na další trhy?
Kromě rozvoje řetězce prodejen v České republice, který nám přináší velkou radost, jsme před rokem spustili sýrárnu v Číně, ale věříme, že zajímavější bude rozvoj v našem litovelském závodě při výrobě sýrů na export do celého světa. Nové investice přijdou spolu se zvýšením objemů. Aktuálně investujeme v Itálii do strojů na paření i balení polotovarů či sýrů vyrobených tady a pracujeme na rozvoji logistiky. Růst byl až do této chvíle velmi rychlý.
Patria Online: Loni jste získali od české vlády investiční pobídky ve výši 115 milionů korun, celková hodnota investice je 383 mil. Kč. Do čeho plánujete investovat?
Jedná se o soubor investic stavebního i technologického charakteru. Cílem společnosti je výrazně navýšit objem kapacity výroby sýru Gran Moravia i sýřeniny (polotovaru pro výrobu různých druhů dalších sýrů). Zároveň plánujeme navýšit i výrobní kapacity čerstvých výrobků tak, abychom mohli zásobovat síť našich vlastních prodejen La Formaggeria Gran Moravia, jejichž počet se každoročně zvyšuje. A v neposlední řadě se jedná také o investice směřující ke zvýšení produktivity práce, efektivnosti výroby i zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců.
Patria Online: Vašeho úspěchu už si určitě všimli investoři, neuvažujete o vstupu na burzu?
U burzy je omezující, že neumí počkat. Není vždy v souladu s dlouhodobými cykly daného odvětví. Investoři často vyžadují okamžité výsledky, a tak narušují dlouhodobější strategie. Ale nevylučujeme to, zejména v tak seriózní a důvěryhodné zemi, jakou je Česká republika. Uvidíme.
Patria Online: Před zhruba dvěma lety začala vaše firma využívat služby ČSOB. Jak jste s dosavadní spoluprací spokojen?
Jsem velice spokojen. V ČSOB našim projektům věří a to je pro nás opravdu důležité. Naše společnost má velmi silný růst, co se objemu týče, a mnoho iniciativ s vysokou potřebou kapitálu, a to i proto, že naše sýry zrají déle než rok. Poměr mezi počtem nápadů a kapitálem často svědčí o charakteru společnosti. Ty nudné mají hodně peněz, ale chybí jim nápady. Naše společnost sice prostředky má, ale nápadů je zkrátka víc. Proto je pro nás nezbytné mít partnera, který nám rozumí a důvěřuje, a je tím pádem ochoten naše nápady rychle podpořit. A tím partnerem je ČSOB.
Zdroj: www.orerro.cz
Patria Online: Jak vnímáte úroveň českého bankovnictví?
Na začátku, zhruba před 15 lety, mi přišlo poněkud primitivní. Banky nebyly připravené na novou ekonomiku. Dnes má Česko velmi dobré a dynamické hospodářství a české banky jsou stabilní a zdravé. Vaše rozhodnutí ohledně měny i ekonomické politiky bankovnictví prospívají. Rozhodnutí zůstat mimo euro bylo velmi moudré, italský výrobní systém byl eurem zdevastován. Banky mají dobrý kapitál, dobré hodnocení rizik. Bankovní systém je odrazem společnosti. Česko je velmi seriózní a takové jsou i české banky.
Patria Online: Jaký je podle vás rozdíl mezi typickým českým a italským zaměstnancem?
My jsme kreativní a rychlí, ale taky trochu teatrální, i když v těle Vicentiňanů koluje benátská a německá krev, inklinující k vážnosti a preciznosti. Máme smysl pro zodpovědnost, ctíme sliby. Jméno a pověst mají vyšší hodnotu než peníze. To, kdo jsem a jaký jsem, je mnohem důležitější než peníze. Taky je pro nás typické, že nemáme rádi státní byrokracii a příliš přísná pravidla. Hledáme nejefektivnější cestu, ne tu, která se drží zvyklostí. Vy Češi s námi sdílíte vážnost, jste ale větší puntičkáři. Na rozdíl od nás nemáte rádi teatrálnost. A neradi ztrácíte čas. Když vyjednáváme o dodávce sýru v Itálii, nevíme, jak dlouho schůzka potrvá. Zpočátku se vůbec nebavíme o byznyse. Na to přijde čas až po nezávazné konverzaci, možná i sklence vína nebo šnapsu. Vy jste velmi přímočaří a pragmatičtí. Chcete okamžitě vědět, jaké budou podmínky a ceny. Máte také smysl pro pořádek. Na jednáních mluvíte hezky jeden po druhém, to by se u nás nestalo. Spolupráce s českými kolegy nás velmi těší. Prodavači v prodejnách mají dar srdečně a vstřícně komunikovat se zákazníky. Hodně se doplňujeme, je to skvělá kombinace, která může přinést velké výsledky.
Patria Online: Je o vás znémo, že máte hudební vzdělání, pomáhá vám to nějak v práci?
Leibniz napsal, že hudba je tajné aritmetické cvičení; „okultní aritmetika“ a „koncertování“ vyžadují disciplínu a neustálé hledání dokonalosti. To je velmi výchovné také v práci. Hudba je fantastický a propracovaný systém. Je komplexní a zároveň perfektně harmonická. Začnete psát čtyři různé hlasy, každý z nich vytváříte zvlášť, ale dohromady tvoří dokonalou harmonii. Stejné je to v byznyse. Jsou tady různí lidé, které musíte řídit tak, aby společně vytvořili něco krásného. Díky umění si tříbíte smysl pro krásno. Potom už nikdy nebudete banální a budete se snažit najít krásu ve vztazích s farmáři, v logu firmy, jménu nebo v chuti vašeho sýru. Byznys je často docela tvrdý. Hudba a umění jsou nejlepším odpočinkem a rozptýlením.
Zdroj: www.orerro.cz
Patria Online: Jakým směrem si představujete další rozvoj vašeho podnikání?
Stále stejným jako po staletí. Nabízet maximální kvalitu za co možná nejvýhodnější cenu a za využití těch nejlepších příležitostí v každý okamžik historie, bez zeměpisných či mentálních hranic, s opatrností, dynamikou a vážností.
Rozhovor vznikl ve spolupráci s ORRERO a.s. a Korporátním a institucionálním bankovnictvím ČSOB.