Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Možný vítěz kauz Volkswagen a Glencore? Modrý kov jménem kobalt

Možný vítěz kauz Volkswagen a Glencore? Modrý kov jménem kobalt

6.10.2015 15:43
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Evropskými trhy v posledních dnech rezonuje skandál s emisemi německého automobilového koncernu Volkswagen společně s akciovou horskou dráhou komoditního giganta Glencore, který po propadu cen komodit plánuje rozsáhlé snižování zadlužení. Z potíží těchto dvou společností by však mohl jeden kov i těžit a tím je kobalt. Někteří analytici se totiž domnívají, že cena tohoto kovu, který se používá při výrobě baterií do telefonů a aut, by mohla růst poté, co Glencore v rámci snižování nákladů uzavře doly, jejichž produkce tvoří asi 5 procent globální nabídky. Investoři navíc sázejí na to, že ceny kobaltu podpoří i nárůst poptávky po elektrických automobilech potenciálně vyvolaný emisním skandálem Volkswagenu.

Kobalt stejně i jako mnoho jiných komodit doplácel na převis nabídky nad poptávkou. Růst cen tohoto kovu by i v případě stoupající poptávky nebo poklesu na nabídkové straně mohly tlumit jeho v současnosti vysoké zásoby. Navíc někteří účastníci trhu zpochybňují míru dopadu aféry Volkswagen na poptávku po elektrických automobilech. Zhruba polovina světové produkce kobaltu se dnes přitom používá právě k výrobě dobíjecích baterií.

Trh s modrým kovem je ve srovnání s velikány jako jsou měď nebo hliník relativně malý a v období vysoké volatility na komoditním trhu větší kovy kobalt zastínily. Včera cena kobaltu sice téměř o procento rostla na 27750 dolarů za metrickou tunu nicméně od vrcholu v roce 2010, kdy jeho cena dosáhla 47000 dolarů za tunu, tento kov ztrácí již více než 40 procent. Stejně jako v případě i jiných kovů cena kobaltu spadla, když nedošlo k očekávanému nárůstu poptávky a nově vznikající doly tak způsobily hlavně přebytky na trhu. Dalším faktorem ovlivňujícím cenu modrého kovu byly často spekulace, zda jeho největší vývozce, kterým je Demokratická republika Kongo skutečně zakáže export rud, jak několikrát vyhrožovala tamní vláda. V neposlední řadě se na cenách kobaltu odrazila i ekonomická slabost Číny, která je jeho hlavním zpracovatelem.

Cobalt.png
Vývoj ceny kobaltových futures na londýnské LME od roku 2010.

V poslední době se však objevují pro kobalt pozitivnější zprávy. Již minulý měsíc komoditní gigant Glencore zveřejnil informaci o zastavení činnosti dvou velkých dolů v Kongu a Zambii. Tímto korkem tak Glencore z trhu stáhl 5000 tun kobaltu ročně. Jedná se o poměrně výrazný zásah do trhu o objemu zhruba 100000 tun. Právě Glencore je největším světovým dodavatelem kobaltu a obstarává asi 20 procent světové produkce modrého kovu.

I z hlediska poptávkové strany se podle některých analytiků kobaltu blýská na lepší časy. Kupříkladu ratingová agentura Fitch věří, že emisní skandál kolem Volkswagenu možná zásadně ovlivní strukturu globálního automobilového trhu. Přímým dopadem emisní aféry by tak mohl být nárůst poptávky po vozidlech na alternativní pohon včetně například elektrických či hybridních motorů. Kauza VW pomohla kupříkladu palladiu od 18. září ke 14procentnímu zisku právě na základě předpokladu, vzrůstu poptávky po automobilech na benzín. Palladium se totiž používá výhradně v katalyzátorech aut na benzínový pohon.

Zdroj: WSJ


Čtěte více:

Platina doplatila na skandál Volkswagenu, propadla se na téměř 7leté minimum
24.9.2015 12:30
Co má společného horké téma tohoto týdne, kterým je emisní skandál kol...
Akciová horská dráha Glencore: V Hongkongu dnes až +72 %, v Londýně až +20 %
5.10.2015 11:12
Akcie Glencore se v minulém týdnu projely doslova po horské dráze. Po ...
Rok 2015 - rok Apple Pay? PayPal jako hegemon s hroší kůží zůstává
5.10.2015 17:00
Když Apple představoval Apple Pay měl to být přelom v implementaci mob...
Sedm důvodů, proč může být VW horší než Enron
6.10.2015 13:00
Je to jen krátce, co se objevila šokující zpráva, že Volkswagen použív...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
20.10.2018
15:18Jak centrální banky zkrotí příští recesi?
9:31Víkendář: „Deep fake“ technologie jako další krok k paranoie a ohrožování demokracie
19.10.2018
22:05Houpačka na Wall Street
17:41Přichází velká uhelná rotace, někde by měly být elektromobily snad zakázány
17:25Proměnlivý pátek možná skončí dobře. Pomohlo americké obchodování a zprávy o Itálii  
17:24Summary: Schlumberger se držel tržního konsensu, Volvo ho opětovně překonal
17:13Pražská burza prohloubila ztráty, v Evropě se trápí Daimler  
16:58Technická analýza: Koruna pod tlakem, dolaru pomáhá Fed i Itálie
16:47Reuters: OPEC a jeho spojenci mají problém se zvýšením těžby
15:51Karel Sokolovský: Alibaba je pro mě čínská investice č. 1 (video)
15:15Ministryně Nováková: Výstavba jaderných bloků ČEZ musí respektovat akcionáře
13:51Investiční tipy Patrie pro USA: Když hospodářský cyklus stárne...  
13:47Obří pekárenská akvizice: Penam z Agrofertu znovu kupuje United Bakeries
12:12Perly týdne: Všude extrémní přeprodanost, atraktivní Facebook, Evropa dušená daněmi
11:26AMISTA investiční společnost, a.s. - Společnost SAFICHEM, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s. zveřejňuje Vnitřní informaci
11:16Wüstenrot hypoteční banka a.s.- Informace k výplatě hypotečních zástavních listů
10:50Čínu potěšilo uvolnění regulace, ale evropské trhy se po slibném úvodu znovu trápí  
10:49Michelin posílá automobilový průmysl do červeného, unijní výtka Římu stahuje banky  
10:36Pimco si stojí za svým: Nízké sazby tu budou i nadále
10:26Zisk Volva stoupl díky poptávce po kamionech a strojích

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data