Evropskými trhy v posledních dnech rezonuje skandál s emisemi německého automobilového koncernu společně s akciovou horskou dráhou komoditního giganta , který po propadu cen komodit plánuje rozsáhlé snižování zadlužení. Z potíží těchto dvou společností by však mohl jeden kov i těžit a tím je kobalt. Někteří analytici se totiž domnívají, že cena tohoto kovu, který se používá při výrobě baterií do telefonů a aut, by mohla růst poté, co v rámci snižování nákladů uzavře doly, jejichž produkce tvoří asi 5 procent globální nabídky. Investoři navíc sázejí na to, že ceny kobaltu podpoří i nárůst poptávky po elektrických automobilech potenciálně vyvolaný emisním skandálem .
Kobalt stejně i jako mnoho jiných komodit doplácel na převis nabídky nad poptávkou. Růst cen tohoto kovu by i v případě stoupající poptávky nebo poklesu na nabídkové straně mohly tlumit jeho v současnosti vysoké zásoby. Navíc někteří účastníci trhu zpochybňují míru dopadu aféry na poptávku po elektrických automobilech. Zhruba polovina světové produkce kobaltu se dnes přitom používá právě k výrobě dobíjecích baterií.
Trh s modrým kovem je ve srovnání s velikány jako jsou měď nebo hliník relativně malý a v období vysoké volatility na komoditním trhu větší kovy kobalt zastínily. Včera cena kobaltu sice téměř o procento rostla na 27750 dolarů za metrickou tunu nicméně od vrcholu v roce 2010, kdy jeho cena dosáhla 47000 dolarů za tunu, tento kov ztrácí již více než 40 procent. Stejně jako v případě i jiných kovů cena kobaltu spadla, když nedošlo k očekávanému nárůstu poptávky a nově vznikající doly tak způsobily hlavně přebytky na trhu. Dalším faktorem ovlivňujícím cenu modrého kovu byly často spekulace, zda jeho největší vývozce, kterým je Demokratická republika Kongo skutečně zakáže export rud, jak několikrát vyhrožovala tamní vláda. V neposlední řadě se na cenách kobaltu odrazila i ekonomická slabost Číny, která je jeho hlavním zpracovatelem.

Vývoj ceny kobaltových futures na londýnské LME od roku 2010.
V poslední době se však objevují pro kobalt pozitivnější zprávy. Již minulý měsíc komoditní gigant zveřejnil informaci o zastavení činnosti dvou velkých dolů v Kongu a Zambii. Tímto korkem tak z trhu stáhl 5000 tun kobaltu ročně. Jedná se o poměrně výrazný zásah do trhu o objemu zhruba 100000 tun. Právě je největším světovým dodavatelem kobaltu a obstarává asi 20 procent světové produkce modrého kovu.
I z hlediska poptávkové strany se podle některých analytiků kobaltu blýská na lepší časy. Kupříkladu ratingová agentura Fitch věří, že emisní skandál kolem možná zásadně ovlivní strukturu globálního automobilového trhu. Přímým dopadem emisní aféry by tak mohl být nárůst poptávky po vozidlech na alternativní pohon včetně například elektrických či hybridních motorů. Kauza pomohla kupříkladu palladiu od 18. září ke 14procentnímu zisku právě na základě předpokladu, vzrůstu poptávky po automobilech na benzín. Palladium se totiž používá výhradně v katalyzátorech aut na benzínový pohon.
Zdroj: WSJ