Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VW má nejhorší za sebou. Příležitost ale promrhal

VW má nejhorší za sebou. Příležitost ale promrhal

17.12.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Na začátku skandálu s emisemi vozů VW se během několika panických momentů zdálo, že firma by mohla i padnout. Odhady možných nákladů spojených s kauzou dosahovaly desítek miliard dolarů. Trhy ale nyní začínají chápat, že takové částky jsou přehnané a VW se z celé věci pravděpodobně dostane bez toho, aby jí bylo silněji puštěno žilou. Jde o velice pozitivní zprávu, která má v sobě ale také jeden značně negativní prvek.

Dobrou zprávou je, že akcie za poslední zhruba měsíc posílily přibližně o 37 %. Podle Bloomberg Intelligence docházelo od počátku čtvrtého čtvrtletí (tedy od počátku skandálu) k nákupům dluhopisů VW ze strany dluhopisových dealerů. Ti naopak prodávali dluhopisy Fordu, Toyoty a Hondy. Docházelo k tomu i přesto, že ratingové agentury snižovaly hodnocení kvality obligací VW. Důvodem, proč VW nyní přitahuje investory, je pocit, že management firmy v prvních fázích skandálu považoval problém za příliš velký. Dnes se ukazuje, že z technického hlediska jej lze vyřešit novým programem v automobilech. Německý regulátor už s tímto řešením souhlasil.

VW také před několika dny oznámil, že problém s emisemi se netýká původně odhadovaných 800 000 vozů, ale pouze 36 000 aut. Zvýšení emisí je navíc příliš malé na to, aby se nějak výrazněji promítlo do nákladů spojených se spotřebou vozu a s daněmi. VW tak nyní čelí v podstatě třem problémům, které by mohly přinést vyšší náklady: Americký regulátor (Environmental Protection Agency) se s levným řešením nemusí spokojit. Vysokých částek mohou dosáhnout náklady spojené se soudními spory. A VW může čelit poklesu poptávky na některých trzích. Týkat by se to mohlo zejména anglicky hovořících zemí, kde budou ztráty na důvěře největší.

Celkově ale nejde o recept na pohromu s ohledem na to, že VW měl na konci září v rozvaze 83,4 miliardy eur hotovosti a jejích ekvivalentů. V listopadu sice poklesly prodeje vozů VW v USA o 25 % a ve Velké Británii o 20 %, ale tato čísla bychom měli brát s určitou rezervou. V USA totiž VW nemůže prodávat své naftové vozy dříve, než dojde k dohodě s regulátorem a Audi své prodeje v USA v listopadu navýšilo. V samotném Německu poklesly listopadové prodeje vozů VW o pouhá 2 %, tedy asi o 1 200 aut. Ztráta důvěry by tedy na tomto trhu neměla znamenat velký problém.

Před několika dny se konala tisková konference vedení VW, která byla poměrně nudnou událostí. Příčinou je právě to, že celá kauza se pro VW nevyvíjí tím nejhorším způsobem, i když řada věcí ještě známa není. Vedení jasně sdělilo, že VW neprodá žádnou ze svých značek a neoznámilo také plán na větší propouštění zaměstnanců. Problém se tedy zdá být pod kontrolou, VW se ale nepouští do přehnaně optimistických komentářů v americkém stylu, protože cítí, že namístě jsou stále spíše omluvy a náprava.

To, že celý skandál nakonec nebude tak finančně bolestivý, ale má pro VW i negativní stránku. Současný management je složený z veteránů, kteří mají stejně jako zaměstnanci firmy tuto společnost velmi rádi. Provedou tak pouze minimum potřebných změn. Prodají největší letadlo, které firma vlastní (Airbus 319), ale další letadla už ne. A stále budou vyrábět méně aut než Toyota, a to s téměř dvojnásobným počtem zaměstnanců. VW měl využít skandál k tomu, aby zvýšil efektivitu. Tuto příležitost ovšem zřejmě promrhal.

Autorem je Leonid Bershidsky.


Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Jak dostat farmaceutické společnosti pod (cenový) tlak
17.12.2015 11:51
Farmaceutické společnosti svádějí doslova lítý boj o konečné zákazníky...
Konec dluhopisů v Čechách
17.12.2015 13:42
Negativní úrokové sazby fascinují nejenom profesionální investory a a...
(Černé) zlato stíhá jedna rána za druhou, naposledy Fed
17.12.2015 12:46
Americký Fed včera trh nepřekvapil a zcela dle očekávání zvýšil poprvé...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
06.05.2025
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  
6:09Trump jako budíček pro Evropu? Podcast MakroMixér s Alexandrem Hobzou, který se podílel na vzniku Draghiho zprávy
05.05.2025
17:41Setkání s analytikem a makléřem Patrie již zítra v Českých Budějovicích

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - CPI, y/y