Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VW má nejhorší za sebou. Příležitost ale promrhal

VW má nejhorší za sebou. Příležitost ale promrhal

17.12.2015 14:00
Autor: Redakce, Patria.cz

Na začátku skandálu s emisemi vozů VW se během několika panických momentů zdálo, že firma by mohla i padnout. Odhady možných nákladů spojených s kauzou dosahovaly desítek miliard dolarů. Trhy ale nyní začínají chápat, že takové částky jsou přehnané a VW se z celé věci pravděpodobně dostane bez toho, aby jí bylo silněji puštěno žilou. Jde o velice pozitivní zprávu, která má v sobě ale také jeden značně negativní prvek.

Dobrou zprávou je, že akcie za poslední zhruba měsíc posílily přibližně o 37 %. Podle Bloomberg Intelligence docházelo od počátku čtvrtého čtvrtletí (tedy od počátku skandálu) k nákupům dluhopisů VW ze strany dluhopisových dealerů. Ti naopak prodávali dluhopisy Fordu, Toyoty a Hondy. Docházelo k tomu i přesto, že ratingové agentury snižovaly hodnocení kvality obligací VW. Důvodem, proč VW nyní přitahuje investory, je pocit, že management firmy v prvních fázích skandálu považoval problém za příliš velký. Dnes se ukazuje, že z technického hlediska jej lze vyřešit novým programem v automobilech. Německý regulátor už s tímto řešením souhlasil.

VW také před několika dny oznámil, že problém s emisemi se netýká původně odhadovaných 800 000 vozů, ale pouze 36 000 aut. Zvýšení emisí je navíc příliš malé na to, aby se nějak výrazněji promítlo do nákladů spojených se spotřebou vozu a s daněmi. VW tak nyní čelí v podstatě třem problémům, které by mohly přinést vyšší náklady: Americký regulátor (Environmental Protection Agency) se s levným řešením nemusí spokojit. Vysokých částek mohou dosáhnout náklady spojené se soudními spory. A VW může čelit poklesu poptávky na některých trzích. Týkat by se to mohlo zejména anglicky hovořících zemí, kde budou ztráty na důvěře největší.

Celkově ale nejde o recept na pohromu s ohledem na to, že VW měl na konci září v rozvaze 83,4 miliardy eur hotovosti a jejích ekvivalentů. V listopadu sice poklesly prodeje vozů VW v USA o 25 % a ve Velké Británii o 20 %, ale tato čísla bychom měli brát s určitou rezervou. V USA totiž VW nemůže prodávat své naftové vozy dříve, než dojde k dohodě s regulátorem a Audi své prodeje v USA v listopadu navýšilo. V samotném Německu poklesly listopadové prodeje vozů VW o pouhá 2 %, tedy asi o 1 200 aut. Ztráta důvěry by tedy na tomto trhu neměla znamenat velký problém.

Před několika dny se konala tisková konference vedení VW, která byla poměrně nudnou událostí. Příčinou je právě to, že celá kauza se pro VW nevyvíjí tím nejhorším způsobem, i když řada věcí ještě známa není. Vedení jasně sdělilo, že VW neprodá žádnou ze svých značek a neoznámilo také plán na větší propouštění zaměstnanců. Problém se tedy zdá být pod kontrolou, VW se ale nepouští do přehnaně optimistických komentářů v americkém stylu, protože cítí, že namístě jsou stále spíše omluvy a náprava.

To, že celý skandál nakonec nebude tak finančně bolestivý, ale má pro VW i negativní stránku. Současný management je složený z veteránů, kteří mají stejně jako zaměstnanci firmy tuto společnost velmi rádi. Provedou tak pouze minimum potřebných změn. Prodají největší letadlo, které firma vlastní (Airbus 319), ale další letadla už ne. A stále budou vyrábět méně aut než Toyota, a to s téměř dvojnásobným počtem zaměstnanců. VW měl využít skandál k tomu, aby zvýšil efektivitu. Tuto příležitost ovšem zřejmě promrhal.

Autorem je Leonid Bershidsky.


Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Jak dostat farmaceutické společnosti pod (cenový) tlak
17.12.2015 11:51
Farmaceutické společnosti svádějí doslova lítý boj o konečné zákazníky...
Konec dluhopisů v Čechách
17.12.2015 13:42
Negativní úrokové sazby fascinují nejenom profesionální investory a a...
(Černé) zlato stíhá jedna rána za druhou, naposledy Fed
17.12.2015 12:46
Americký Fed včera trh nepřekvapil a zcela dle očekávání zvýšil poprvé...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
08.06.2023
22:01V zámoří je klid při vyčkávání na zasedání FEDu  
17:45Strategie monetární brzdy a plynu
16:47Slabá data pomáhají akciím, když poslala výnosy níž  
15:02RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
14:50Dodržení letošního schodku je podle rozpočtové rady krajně nepravděpodobné
14:47Mishkin: Pokles sazeb mimo hru, po případné pauze pravděpodobnější další růst
14:11Zrychlení stavby OZE může navýšit příjmy v ČR o stovky miliard korun
12:38Taylor: Sledovat dvě proměnné by pro centrální banku nemělo být tak těžké, sazby by měly ještě trochu růst
12:20Ekonomika eurozóny v prvním čtvrtletí klesla o 0,1 procenta, je v recesi
11:25Akcie jsou nerozhodné. Růst sazeb zpět v centru pozornosti  
11:10Energetická krize ještě není zažehnána, varuje německý regulátor
10:17Pilulka spustila veřejnou nabídku nových akcií. Peníze využije na další růst i nové služby
9:14Rozbřesk: Slabý maloobchod dále brzdí českou ekonomiku
9:06Nezaměstnanost v Česku dále klesla, v květnu 3,5 %
9:04Česká exportní banka, a.s.: Informace o nových emisích dluhopisů
8:56Futures napovídají o mírně negativním úvodu na trzích v Evropě  
8:40Japonská ekonomika překvapila silou růstu. Data firem ukázala, že domácí poptávka oživuje
6:28Blinder: Inflace klesá, trh práce je silný, takhle to může jít dál a dál
07.06.2023
22:00Wall Street prošla smíšeným vývojem; technologie šly opět svoji cestou, tentokrát ale dolů  
17:16Evropa zavírá negativně, v USA se daří energetice  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
DocuSign Inc (04/23 Q1, Aft-mkt)
8:00Wizz Air Holdings Plc (03/23 Q4)
9:00CZ - Nezaměstnanost
11:00EMU - HDP, q/q
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.