Na začátku skandálu s emisemi vozů se během několika panických momentů zdálo, že firma by mohla i padnout. Odhady možných nákladů spojených s kauzou dosahovaly desítek miliard dolarů. Trhy ale nyní začínají chápat, že takové částky jsou přehnané a se z celé věci pravděpodobně dostane bez toho, aby jí bylo silněji puštěno žilou. Jde o velice pozitivní zprávu, která má v sobě ale také jeden značně negativní prvek.
Dobrou zprávou je, že akcie za poslední zhruba měsíc posílily přibližně o 37 %. Podle Bloomberg Intelligence docházelo od počátku čtvrtého čtvrtletí (tedy od počátku skandálu) k nákupům dluhopisů ze strany dluhopisových dealerů. Ti naopak prodávali dluhopisy Fordu, Toyoty a Hondy. Docházelo k tomu i přesto, že ratingové agentury snižovaly hodnocení kvality obligací . Důvodem, proč nyní přitahuje investory, je pocit, že management firmy v prvních fázích skandálu považoval problém za příliš velký. Dnes se ukazuje, že z technického hlediska jej lze vyřešit novým programem v automobilech. Německý regulátor už s tímto řešením souhlasil.
VW také před několika dny oznámil, že problém s emisemi se netýká původně odhadovaných 800 000 vozů, ale pouze 36 000 aut. Zvýšení emisí je navíc příliš malé na to, aby se nějak výrazněji promítlo do nákladů spojených se spotřebou vozu a s daněmi. tak nyní čelí v podstatě třem problémům, které by mohly přinést vyšší náklady: Americký regulátor (Environmental Protection Agency) se s levným řešením nemusí spokojit. Vysokých částek mohou dosáhnout náklady spojené se soudními spory. A může čelit poklesu poptávky na některých trzích. Týkat by se to mohlo zejména anglicky hovořících zemí, kde budou ztráty na důvěře největší.
Celkově ale nejde o recept na pohromu s ohledem na to, že měl na konci září v rozvaze 83,4 miliardy eur hotovosti a jejích ekvivalentů. V listopadu sice poklesly prodeje vozů v USA o 25 % a ve Velké Británii o 20 %, ale tato čísla bychom měli brát s určitou rezervou. V USA totiž nemůže prodávat své naftové vozy dříve, než dojde k dohodě s regulátorem a své prodeje v USA v listopadu navýšilo. V samotném Německu poklesly listopadové prodeje vozů o pouhá 2 %, tedy asi o 1 200 aut. Ztráta důvěry by tedy na tomto trhu neměla znamenat velký problém.
Před několika dny se konala tisková konference vedení , která byla poměrně nudnou událostí. Příčinou je právě to, že celá kauza se pro nevyvíjí tím nejhorším způsobem, i když řada věcí ještě známa není. Vedení jasně sdělilo, že neprodá žádnou ze svých značek a neoznámilo také plán na větší propouštění zaměstnanců. Problém se tedy zdá být pod kontrolou, se ale nepouští do přehnaně optimistických komentářů v americkém stylu, protože cítí, že namístě jsou stále spíše omluvy a náprava.
To, že celý skandál nakonec nebude tak finančně bolestivý, ale má pro i negativní stránku. Současný management je složený z veteránů, kteří mají stejně jako zaměstnanci firmy tuto společnost velmi rádi. Provedou tak pouze minimum potřebných změn. Prodají největší letadlo, které firma vlastní (Airbus 319), ale další letadla už ne. A stále budou vyrábět méně aut než , a to s téměř dvojnásobným počtem zaměstnanců. měl využít skandál k tomu, aby zvýšil efektivitu. Tuto příležitost ovšem zřejmě promrhal.
Autorem je Leonid Bershidsky.
Zdroj: Bloomberg