Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Applenomika kolem nás

Applenomika kolem nás

1.6.2016 17:45

Dnes už to heslo není tak slyšet, ale ještě nedávno se v souvislosti s dlouhodobým ekonomickým vývojem často hovořilo o „znalostní ekonomice“. Definice takové ekonomiky je poměrně složitá. Ale tak nějak tušíme, že jde o vyspělou ekonomiku, která se zaměřuje na sofistikované zboží a služby s vysokou přidanou hodnotou. Hodně práce tam dělají roboti, lidé potřebují vyšší vzdělání, protože hlavně řídí, programují, ovládají. A v neposlední řadě jde o ekonomiku, která stojí na výzkumu a vývoji. Podívejme se nyní na korporátní a národní přeborníky v oblasti investic do R&D.

Výzkumní přeborníci


V grafu je vyznačen podíl investic do výzkumu a vývoje k tržbám společností. Tomuto globálnímu žebříčku celkem s přehledem dominuje VW. Jeho investice v této oblasti podle grafu odpovídají asi 17 % tržeb a je jistě pozoruhodně, že i přesto se firma ve snaze udržet a rozšířit podíl na trhu musela uchýlit k podvodům. Na druhém místě je Samsung s necelými 15 % tržeb směřovanými do výzkumu a vývoje a na třetí místo dosáhl Microsoft s cca 12 % tržeb:

Applenomics.png

Zdroj: FT

V první desítce „výzkumníků“ tedy najdeme celkem dvě automobilky – vedle VW se sem dostala i japonská Toyota. K tomu přidejme tři výrobce léků a zbytek jsou technologie v hmatatelnější, či méně hmatatelné formě.

Nyní se přesuňme na úroveň jednotlivých zemí. Z druhého grafu je zřejmé, že výzkumným přeborníkem je Izrael, kde jsou do R&D investovány asi 4,2 % HDP. Na druhé místo se dostala Korea a na třetí Japonsko. Z evropských zemí je na tom nejlépe sever: Finsko, Dánsko, Švédsko. Česká republika s 1,9 % HDP investovanými do R&D je pod průměrem OECD (2,4 %), za námi jsou země jako Kanada, či Norsko (my nemáme ropu, ani další přírodní suroviny), a třeba jih eurozóny s Ruskem, či Rumunskem.

Applenomics.png 2.png

Směrem k ekonomice znalostní, či marketingové?

Při pohledu na uvedená čísla mě napadly zejména dvě otázky: Kde je Apple? A kde jsou Spojené státy? Odpověď na tu druhou nalezneme v grafu – s investicemi do R&D odpovídajícími 2,8 % jsou na tom Spojené státy o něco lépe než průměr OECD, ale o žádný světoborný výkon nejde. Jinak řečeno, dlouhodobě nejvýznamnější a asi i nejdynamičtější ekonomika světa si vystačí zhruba s průměrnými investicemi do výzkumu a vývoje. V čem je tedy její přednost?

Diskuse o konkurenční výhodě USA může být určitě obsáhlá, ale já si dovolím tvrdit, že jí lze zkrátit pohledem na její současnou ikonu: Apple. Čímž se zároveň dostáváme i k oné otázce: Kde je tato firma na žebříčku investic do výzkumu a vývoje? Mezi první desítku se totiž nedostala i přesto, že Samsung je naopak na špičce investičního pelotonu. Apple a jeho produkty jsou přitom dnes pro řadu spotřebitelů synonymem technologického pokroku a vyspělosti. Její absenci v první desítce korporátních výzkumníků pak lze vysvětlit dvěma způsoby:

Apple je prostě dokonalý a s mnohem menšími (relativními) investicemi dokáže dosáhnout mnohem většího technologického pokroku. Nebo Apple a jeho výrobky nejsou ani tak o nových technologiích jako o marketingu. Hrdým držitelem jeho produktů sice nejsem, ale zdá se mi, že druhá možnost toho má hodně co do sebe. A zároveň to možná hodně říká i o konkurenční výhodě americké ekonomiky a o významném rysu všech ekonomik vyspělých a jejich dalším směru.

Je možné, že se pohybujeme k ekonomice znalostní, už léta jsme ale hlavně ekonomikou marketingovou a tento trend neustále sílí. Pokud se dnes například podíváme na reklamu na nějaké auto, o technické stránce tohoto produktu se toho moc nedozvíme. Veškeré sdělení se orientuje v podstatě na to, jak nás budou díky novému autu vnímat ostatní. A toto budování „image“ je hnacím motorem všech ekonomik, kde jsou základní potřeby (pře)saturované. Na jednu stranu je to zdroj nekonečné poptávky (jak správně predikuje ekonomická teorie). Na straně druhé je to zdroj nekonečné frustrace, protože se snažíme naplnit misku, která nemá dno. Investice do R&D a znalostní ekonomika jsou na místě druhém, na prvním je marketingová ekonomika – taková Applenomika, snažící se naplnit tuto misku.


Čtěte více:

Jaké to je pracovat v Apple Store? Přečtěte si 11 nejdivnějších postřehů
31.5.2016 14:00
Portál Business Insider před třemi dny udělal rozhovor s bývalou zaměs...
Aktivita v britském průmyslu se těsně vrací k růstu
1.6.2016 10:38
Index nákupních manažerů v britském průmyslu za květen stoupá na 50,1 ...
OPEC: Bezvýznamný ropný kartel?
1.6.2016 12:51
Již tento čtvrtek se ve Vídni sejdou přední představitelé ropných velm...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
18.11.2017
14:34Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.
8:04Víkendář: Nová hedvábná stezka mění globální ekonomiku, vše je přitom jen na začátku
0:38Vyhrajte vstupenku za 4 999 Kč na největší konferenci o akciích v ČR!
17.11.2017
22:3617. listopad ŽIVĚ: Pocta na Národní, Koncert pro budoucnost, akce v Česku i na Slovensku
22:04Závěr týdne ve znamení mírného poklesu, Tesla představila svůj truck
18:26Totální dno. Co přijde nyní?
17:11CVVM: Většina Čechů daním nerozumí. Chtějí ale víc zdanit bohaté
16:57Summary: Na aktiva Twenty-First Century se těší kupci, Applied Materials zveřejnil výborné výsledky
16:35Americký dolar nezabral ani na příznivá makro data, ani na daňové změny  
16:30Perly týdne: Silná značka ČR, vodní nafta od Audi a kladivo od Tesly
15:59Tencent může předběhnout Facebook. V tržní kapitalizaci prý do konce roku
15:14Týden technicky: Euro se bez boje nevzdává
14:47Celosvětový objem aktiv pod správou se zdvojnásobí, pro jejich manažery je to výzva
14:46Spanilá jízda Applied Materials v číslech hospodaření pokračuje
13:59Ziskovost čtveřice největších bank v ČR je velmi dobrá. Pozor ale musejí dávat na náklady
12:55Rozdílné ceny práce v Evropě a brexit. Klíčové body summitu EU ve Švédsku
12:30ČR je třetí v Evropě v online nakupování potravin
12:14Evropa na konci týdne bez jasného směru, Fresenius po sníženém doporučení -6 %
10:10Tesla má nová esa: elektrický tahač Semi a sporťák Roadster
9:35V EU roste plocha určená pro pěstování bioplodin

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data