Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Čína představila grandiózní plán, ale jeho implementace vyznívá už trochu jinak

Čína představila grandiózní plán, ale jeho implementace vyznívá už trochu jinak

17.09.2018 14:43
Autor: Redakce, Patria.cz

Čínský projekt Nové hedvábné stezky byl poprvé ohlášen před pěti lety. Stručně řečeno by mělo jít o vybudování obrovské dopravní sítě spojující Čínu se zbytkem Asie, zasahovat by měla až do Evropy a Afriky. Část by měla vést po zemi, část by měla tvořit námořní doprava. Čínské banky a investiční fondy by měly financovat velkou část projektu, samotnou infrastrukturu by zase měly budovat čínské firmy, které mají s podobnými projekty bohaté zkušenosti ze samotné Číny. Vše by se mělo týkat alespoň 80 zemí. Ekonom Tim Taylor, který působí jako hlavní editor v Journal of Economic Perspectives a píše na populární blog The Conversable Economist, tvrdí, že uplynutí pěti let už je dost dlouhá doba na první hodnocení celého plánu.

Ekonom poukazuje na studii „China's Belt and Road Is Full of Holes“, kde Jonathan Hillman v první řadě zdůrazňuje, že celý čínský plán je od počátku značně obecný. Neexistuje žádný seznam, co přesně by do něj mělo spadat, nejsou žádné definice, co je jeho součástí. Někdy do něj čínská vláda počítá projekty, které začaly již roky před tím, než se začalo o Nové hedvábné stezce hovořit. Její marketingová značka se nyní objevuje na módních přehlídkách, maratonech a mnoha dalších akcích, které s ní fakticky nemají nic společného, a „to vede řadu lidí k přehnaným odhadům celkového významu projektu“. The Economist zase tvrdí, že odhady hodnoty celkových investic se pohybují mezi 1 – 8 biliony dolarů.

Taylor poukazuje na to, že s tím, jak čínská ekonomika expanduje, se země přirozeně snaží o budování potřebné dopravní infrastruktury. Tu potřebuje i řada dalších zemí v regionu, a tudíž je lehké představit si tuto iniciativu jako něco, co nakonec prospěje všem. Projekt navíc může pomoci čínským stavebním společnostem a hovoří se i o tom, že země by ráda přesunula „špinavá a málo zisková odvětví za své hranice“, k čemuž by jí tento projekt také mohl pomoci. Z geopolitického hlediska je pak Nová hedvábná stezka vnímána jako pokus o šíření čínského vlivu a moci ve světě. Například nově budované přístavy mohou vedle čistě komerčních účelů sloužit i čínskému vojenskému námořnictvu.

Ekonom ovšem v této souvislosti poukazuje na to, že podobné čínské snahy nejsou vždy úspěšné. Dobrým příkladem je budování přístavu v Hambatotě na Srí Lance. Ten prosazoval dřívější prezident země Mahinda Rajapaksa i přesto, že podle studií nejde o komerčně životaschopný projekt. Čína ale přispěla svými penězi a přístav postavila. Nyní je málo využívaný a vede k němu dálnice, „po které se prochází sloni.“ Čína pak finančně podporovala znovuzvolení starého prezidenta, který ale přesto ve volbách neuspěl. Srí Lanku tížily vysoké dluhy spojené s vybudováním přístavu, a ten byl nakonec předán Číně výměnou za snížení výše jejích pohledávek. Ta tak má nyní velký přístav poměrně blízko Indii, i když podle současných dohod jej nesmí používat pro vojenské účely.

Taylor se ptá, zda podobné příklady lze považovat za úspěšné projekty Nové hedvábné stezky. Je totiž zřejmé, že zaplacená cena je skutečně vysoká a řada asijských zemí si už dává pozor, aby se nestaly dlužníky Číny, která by se mohla míchat i do jejich voleb. Čínské banky a finanční instituce přitom nejednou financují aktivity, které předtím odmítly financovat banky ze Západu. Podmínkou čínských úvěrů je pak často lepší přístup čínských firem na lokální trh. Celkově pak Taylor tvrdí, že na konečné hodnocení je sice ještě příliš brzy, nicméně doposud se zdá, že ačkoliv je Nová hedvábná stezka velkým marketingovým úspěchem, fakticky toho z ní zatím moc vidět není.

Zdroj: The Conversable Economist

 
 

Čtěte více:

Tvrdá lekce z Janova
23.08.2018 6:17
Je naše infrastruktura bezpečná? Po zřícení Morandiho mostu v Janově s...
Čína slíbila dalších 60 miliard dolarů na rozvoj Afriky
03.09.2018 14:40
Čína poskytne dalších 60 miliard dolarů (1,3 bilionu Kč) na rozvoj af...
Čína dala svému sektoru farmacie novou injekci
06.09.2018 6:17
Čína je domovem 1,4 miliardy lidí. Její obyvatelstvo stárne, a tudíž j...
Rusko a Čína se společně otáčí proti USA
12.09.2018 14:35
Pokud ruský prezident Vladimir Putin dlouhodobě uznává některého ameri...
WSJ: Trump v pondělí oznámí další cla na dovoz z Číny
17.09.2018 8:27
Americký prezident Donald Trump se v pondělí chystá oznámit nová cla n...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data