Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Technologičtí jednorožci jsou v kurzu, ten ale nesměřuje k vysokým ziskům

Technologičtí jednorožci jsou v kurzu, ten ale nesměřuje k vysokým ziskům

23.04.2019 10:44
Autor: Redakce, Patria.cz

Investoři k popisu světa obchodu často používají zvířata jako medvědy, býky, jestřáby, holubice a psy. A právě teď se z poníků dělají jednorožci. Jde o soukromé technologické společnosti s hodnotou nad 1 miliardou dolarů, které mají být údajně silné a nejlepší na světě, skoro až zázračné. Příští měsíc může Uber od investorů vybrat až 10 miliard dolarů a stát se tak největším letošním debutem na burze. Po Alibabě a Facebooku by mohlo jít o třetí největší přímý úpis akcií (IPO) v Americe.

Hned za Lyftem, který se již veřejně obchoduje, a Pinterestem, který akorát vstupuje na burzu, by mohly následovat Airbnb a WeWork. Vlna IPO v Číně, která loni začala, dále pokračuje. Díky módním produktům a armádou uživatelů, mají tyto firmy celkovou valuaci ve stovkách miliard dolarů. Oni i jejich společníci s rizikovým kapitálem spěchají, aby prodali akcie za vysokou cenu fondům a penzijním programům pro běžné lidi. Jednorožci ale mají jeden problém – svůj podnikatelský model.

Tucet jednorožců, kteří se již upsali na burze, nebo tak pravděpodobně učiní, reportoval loni dohromady ztrátu 14 miliard dolarů. Jejich kumulované ztráty jsou 47 miliard dolarů. Jejich služby, od pronájmu kanceláří až po odvoz autem, jsou často velmi levné, aby napumpovaly růst tržeb. Ospravedlňuje to doktrína ze Silicon Valley „bleskového navyšování rozsahu“ ve snaze ukořistit trhy, kde „vítěz bere vše“ - neboli rychle zabrat území v naději, že se tam najde zlato.

Jenže některým jednorožcům chybí úspory z rozsahu a bariéry vstupu navzdory tomu, co prohlašují jejich propagátoři. Současně jim utaženější regulace oseká svobodu rychle se drát dopředu. Investoři by měli při IPO požadovat nízké ceny, anebo se držet stranou. Podnikatelé v technologiích a jejich společníci by se měli znovu zamyslet nad tím, který přístup k vybudování firem a ke komercializaci myšlenek je neudržitelný.

Jiná doba, jiné investice

Dnešní průmysl chovu jednorožců by před 25 lety nebyl možný. V roce 1994 teklo do fondů s rizikovým kapitálem pouhých 6 miliard dolarů, a ty rozdaly šeky na jednociferné částky milionů. Předtím, než v roce 1997 vstoupil Amazon na trh, sesbíral pouhých 10 milionů dolarů. Od té doby se změnily tři věci. Rychlý růst je díky cloudům, smartphonům a sociálním médiím jednodušší, což startupům umožnilo, aby se promptně rozšířily do světa.

Kvůli nízkým úrokovým sazbám nahánějí investoři zisky. A drobounká elita hvězdných firem, včetně Google, Facebooku a čínské Alibaby a Tencentu, dokázala, že obrovské trhy, vysoké zisky a přirozený monopol spolu s omezenými fyzickými aktivy a lehkou regulací jsou tajemstvím nevýslovného bohatství. Náhle byly technologie jen o aplikaci této kouzelné formulky na co nejvíc sektorů, kolik bylo možné za použití hromady peněz, které tento proces urychlily.

Nenechte se zmýlit, tito jednorožci jsou mnohem významnější než krocani technologické bubliny ze začátku milénia, jako Pets.com, který praskl deset měsíců po svém IPO. Aplikace na odvoz jsou pohodlnější než taxíky, dovoz jídla je bleskový a streamování hudby je lepší než stahování souborů. Podobně jako Google a Alibaba mají jednorožci velkou uživatelskou základnu. Jádro jejich podnikání se může vyhnout fyzickým aktivům tím, že outsourcují své IT poskytovatelům cloudů. A jak zdůrazňují dokumenty k IPO, jejich prodeje rychle rostou.

Lákání zákazníků za každou cenu 

Velkou obavou je, že jejich ztráty nereflektují dočasné růstové bolesti, ale spíše diskutabilní trhy a širokou škálu zákazníků. U digitálních monopolů je daná síť pro uživatele o to hodnotnější, čím více lidí ji používá – viz 67% tržní podíl Facebooku v sociálních sítích. Dynamika jednorožců už tak přesvědčivá není. Navzdory dotacím nejsou zákazníci sdílené jízdy věrní jedné firmě. Není divu, že akcie Lyftu klesly o více než 20 % pod svou upisovací cenu. Kanceláře a pracovní stoly může pronajímat kdokoliv, ne jen WeWork. Někteří jednorožci se musí poprat s dalšími bohatě financovanými rivaly a zavedenými firmami. Spotify, který měl svůj burzovní debut v roce 2018, má 34% podíl na streamování hudby v Americe a jde do tvrdého boje s Applem.

Protože jsou trhy jednorožců diskutabilní, marže se navzdory rychle rostoucím prodejům konzistentně nezlepšily. Manažeři se bojí snižování svých obrovských nákladů na marketing ze strachu, že ztratí zákazníky. Mnoho firem se snaží vyvinout doplňkové produkty, aby na svých zákaznících vydělaly. A bez hlubokých příkopů kolem svého podniku visí nad jednorožci jeden velký trvalý otazník: Pokud má Uber skutečně hodnotu 100 miliard dolarů poté, co investoval jen asi 15 miliard, proč by své štěstí nezkusili i rivalové nebo zavedení technologičtí obři?

Bleskového navyšování rozsahu bude těžší i díky externím silám. Předchozí generace firem nečelila mnoha pravidlům (příliš zákonodárců ještě internet nechápalo) a mohla tak nejprve účtovat poplatky a až poté prosit o milost. Jednorožci to dělají taky tak. Airbnb se vyhnul daním na hotely, Uber zase regulacím na licence taxíků. Dnes už se regulace plně rozjela, včetně digitálních daní a zákonů na data a obsah. Oběžníky pro investory do jednorožců jsou plné stran věnovaných právním hrozbám a rizikům brutální regulace.

To všechno je pro spotřebitele dobré. Hází jim peníze. Dotace veřejnosti od tohoto tuctu firem činí 20 miliard dolarů ročně. Zatímco horní výšiny technologického sektoru jako vyhledávání a sociální média, jsou monopolizované, vytváří jednorožci alespoň konkurenci v jiných oblastech.

Mezitím musí být investoři trpěliví. Je lákavé rozšířit triumf Google a Alibaby i na celou skupinu nových firem. Ve skutečnosti ale většina jednorožců čelí dlouhé válce o marže a oslabování nepřítele. Nakonec mohou si chátrající firmy může někdo koupit. A tady je falší riziko: většině jednorožců se daří mimo hlasovací práva investorů (výjimkou je Uber) a mnoho jich má i „trny“, kvůli nimž je převzetí obtížné a omezuje schopnost investorů zasáhnout, pokud firmy nakonec nenajdou způsob, jak vydělat dostatečné zisky, které by ospravedlnily jejich upisovací ceny.

Názor analytika Patria Finance Jána Hladkého

„Velká vlna technologických IPO staví každého rozumnějšího investora před těžkou volbu. Na jednu stranu nechce zmeškat potenciální příležitost, jakou byl Facebook nebo Google (to jest známé FOMO neboli fear of missing out), avšak zároveň se zákonitě musí pozastavit nad nebetyčnými valuacemi," komentuje analytik Patria Finance Ján Hladký. "Většina těchto společností negeneruje čistý zisk, což je však u novopečených startupů poměrně běžné (i když je otázka, zda můžeme třeba 10letému Uberu ještě vůbec říkat startup)."

"Pomůžeme si tedy k relativní valuaci tržbami. Lyft se momentálně obchoduje za cca 8násobek svých ročních tržeb (P/S ratio, neboli poměr ceny akcií a tržeb na akcii), Pinterest vstupuje na burzu za 14násobek, Uber by měl dle odhadů začínat na 10násobku a Snapchat se i po smazání více než poloviny hodnoty (od vstupu na burzu) obchoduje za 13násobek svých tržeb. Jediný Pinterest přitom vypadá, že se pomalu blíží k pozitivnímu zisku a stejně jako Spotify (jenž obchoduje za 4,5násobek tržeb) je schopný generovat kladný volný cashflow. U těch ostatních se člověk musí zamýšlet nad celým konceptem racionálního investora, a to obzvlášť v takto pozdní fázi hospodářského cyklu."

"Srovnání s Google a Facebook navíc pokulhává ve chvíli, když se podíváme na historii těchto dvou technologických gigantů. Když Facebook vstupoval na burzu v roce 2012 za 13násobek svých tržeb, byl již profitabilní společností, která se dokázala financovat z vlastních zdrojů (tzn. měla pozitivní volný cashflow). Doplňoval to dynamickým ročním růstem tržeb o 50 %, který držel následujících několik let. To samé platí pro Google, jenž začínal dokonce jen na 9násobku tržeb a jeho růst byl ještě rychlejší. V obou případech nabídly zakladatelé a prvotní investoři kromě své vize a marketingových materiálů i solidní základ, na kterém se již dalo stavět. To jsme v poslední vlně IPO viděli jen málokdy, výjimkou budiž zmiňovaný Spotify nebo Adyen (burza Amsterdam)."

"Nelze popřít, že nově příchozí se můžou prezentovat zajímavými příběhy a fascinujícími vizemi svých zakladatelů. Při rozumnější valuaci a v jiné fázi cyklu by nám toto pro nákup jejich akcií možná i stačilo. Při současném stavu věcí se nám však takovéto investice zdají předražené a příliš rizikové, než abychom doporučovali svěřit jim kapitál a doufat v jeho zhodnocení,“ uzavírá Hladký.

Zdroj: The Economist, Patria

 

Čtěte více:

Je ještě čas naskočit na technologickou rally?
01.04.2019 17:02
Technologické akcie stojí v čele letošní rally, ale investiční společn...
Akcie Lyftu druhý den na burze klesly pod emisní cenu
02.04.2019 8:24
Akcie provozovatele alternativní taxislužby Lyft druhý obchodní den kl...
Uber před vstupem na burzu uvedl, že možná nikdy nebude v zisku
12.04.2019 10:05
Provozovatel alternativní taxislužby Uber Technologies před vstupem na...
Nejsme sociální síť ani vyhledávač, vzkazuje trhu Pinterest
18.04.2019 12:51
Nesrovnávejte nás se sociálními médii ani s vyhledávačem, vzkazuje inv...
Perly týdne: Těžce předražený Uber, optimističtí američtí milionáři a u nás bez diskuse o jádru
18.04.2019 14:50
Ve světě… Damodaran: Stanici CNBC poskytl rozhovor známý valuační gu...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
16.07.2025
22:00Wall Street si přes Trumpovo zastrašování Powella připsala další zisky  
18:23Jsou americké akcie drahé, nebo jen nad svým valuačním standardem? To mohou být dvě rozdílné věci
16:55Evropská komise chce výrazně zvýšit sedmiletý rozpočet: z 1,2 na dva biliony eur
16:53Wall Street balancuje kolem včerejšího závěru po slušných datech, výsledcích a varování z technologického sektoru  
16:36Komerční banka, a.s.: Změna členů dozorčí rady KB k 16.7.2025
15:13Výsledky Bank of America: Bankám se daří těžit ze zvýšené volatility na trzích  
14:56Tradeři Goldman Sachs měli žně. Očekávání Wall Street banka nechala daleko za sebou
14:53Morgan Stanley překonala odhady, dařilo se obchodování s akciemi
13:19Naznačují americké indexy korekci?  
13:15Bank of America předčila očekávání, dařilo se tradingu i divizi poskytování úvěrů
12:42Braňo Soták: Nejsou sankce jako sankce, neschopnost ASML potvrdit růst posílá akcie dolů  
12:16Správci fondů posílají hotovost do akce, podle BofA to může být varovný signál
11:38Inflace v Británii v červnu vzrostla na 3,6 procenta, je nejvyšší od února 2024
11:26Akcie automobilky Renault prudce klesají. Firma představila nové vedení a snížila výhled
10:55V příštím roce nemusíme růst, varuje ASML. Akcie padají o 7 %
10:34Bloomberg: Ellison sesadil Zuckerberga z pozice druhého nejbohatšího člověka
10:16Němečtí odborníci navrhují solidární daň pro baby boomery mířící do důchodu
9:52Ceny v průmyslu klesají, zemědělci a potravináři dále zdražují
8:57Rozbřesk: Signál a šum v americké červnové inflaci
8:46Výsledky dodala ASML, sezóna bude pokračovat v americkém finančním sektoru. Evropa zahájí ztrátově  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (06/25 Q2, Bef-mkt)
General Electric Co (06/25 Q2, Bef-mkt)
Novartis AG (06/25 Q2, Bef-mkt)
PepsiCo Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
US Bancorp (06/25 Q2, Bef-mkt)
6:30Nordea Bank Abp (06/25 Q2)
7:00ABB Ltd (06/25 Q2)
7:00EQT AB (03/25 Q1)
7:00Volvo Car AB (06/25 Q2)
7:20Volvo AB (06/25 Q2)
7:30Evolution AB (06/25 Q2)
14:30USA - Index filadelfského Fedu
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
22:00Interactive Brokers Group Inc (06/25 Q2)
22:01Netflix Inc (06/25 Q2)