Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Wharton: Amazon se vymyká historickým zkušenostem, jeho síla už je hlavně v datech

Wharton: Amazon se vymyká historickým zkušenostem, jeho síla už je hlavně v datech

27.06.2019 13:38
Autor: Redakce, Patria.cz

Zatímco tradiční maloobchodní prodejci jako Sears zápasí, Amazon prosperuje. Již nyní je druhou největší firmou v odvětví, před ním se nachází pouze Walmart. A minulý rok se Amazon stal druhou společností na světě, jejíž kapitalizace se dostala nad 1 bilion dolarů. Hlavně jde ale o jednu z největších technologických společností, která sbírá data od ohromného množství zákazníků. K tomu prodal 100 milionů hlasových asistentů Alexa a má stejný počet zákazníků služby Prime. Prudký růst společnosti ale budí otázky, zda se již nestala příliš velkou a diverzifikovanou, nebo zda by její pád neohrozil celý systém. Její šéf Jeff Bezos tvrdí, že Amazon „není příliš velký na to, aby padl“, a firma podle něj dokonce jednou skutečně padne.

Bezos podle CNBC uvedl, že „pokud se podíváme na velké společnosti, jejich průměrná délka života je o něco více než třicet let a ne stovka let“. Tomuto tématu se následně věnovala profesorka marketingu Barbara Kahnová z Whartonu a Ryan Hamilton z Emory University na rádiu Knowledge@Wharton. Nejdříve se věnovali tomu, že na Amazon útočí americký prezident Donald Trump i další politici. Firmu ale podle Kahnové nelze vinit z toho, že by se stávala monopolem, který zneužívá svou tržní sílu. K žádnému snižování produktivity či zvyšování cen u ní nedochází a Amazon „je také podle všeho vůči zákazníkům dost transparentní“. Pravdou ale je, že „více než polovina amerických domácností si nyní platí Amazon Prime, takže Amazon má k dispozici obrovský objem dat a má před konkurencí výhodu“.

Hamilton se domnívá, že existence Amazonu s sebou nese potřebu přehodnocení našeho přístupu k regulaci monopolů. Za ty byly dříve považovány společnosti, které mohly zvyšovat své ceny a zisky díky své tržní pozici. „Amazon by mohl být rozdělen na dvacet menších entit, ale to by nevyřešilo problém s daty“. Ten lze řešit legislativou a takový postup je podle Hamiltona pravděpodobnější než to, že se vláda bude snažit velké společnosti rozdělovat. „Lidé hovoří o rozdělení Amazonu a dokonce i o rozdělení Facebooku, který poskytuje službu zadarmo. Už to není o cenách, ale o informacích a kdo nad nimi má kontrolu,“ řekl Hamilton.

Kahnová podotkla, že genialita podnikání Amazonu spočívá i v tom, že pokryl poslední míli k zákazníkovi. To znamená, že ten už se nemusí starat o dopravu a následné porovnávání výrobků. Stačí jeden klik myší a zboží je u jeho dveří. A Amazon se snaží tuto službu dál zlepšovat. V květnu například rozjel program, v jehož rámci mohou zaměstnanci začít s vlastní službou doručování zboží. Bezos chce také „nahradit zaměstnance ve skladu roboty a dosáhnout tak vyšší efektivity a rychlosti“. Firma tak „nekompromisně odstraňuje slabá místa“.

Hamilton se domnívá, že spolu s těmito úspěchy roste podezření zákazníků, že Amazon může zneužívat svůj přístup k informacím, i když tento strach nemá takové rozměry jako třeba u Facebooku. Alexa může být v této souvislosti považována za „invazivní technologii“, ale zákazník si na tento problém může zvyknout, pokud mu budou jasné přínosy, které tyto technologie přináší. A Amazon „stále nepoškodil důvěru zákazníků tím, že by s informacemi učinil něco nepatřičného“. Kahnová i Hamilton se domnívají, že úspěch Amazonu je dán zejména jeho inovativní firemní kulturou, kterou vytvořil Bezos. Firma tak sice nemá tu nejlepší reputaci co se týče vztahu k zaměstnancům, ale cokoliv Bezos udělá, to funguje.

„Stárnoucí firmy většinou čelí tomu, že mají hluboce zakořeněný způsob fungování a kvůli němu nakonec zmeškají nějakou velkou příležitost. Amazonu se doposud daří se této pasti vyhnout. Naopak neustále uhání dopředu a hledá nové způsoby, jak věci řešit,“ tvrdí Hamilton. Ani podle něj ale firma nemůže dál „dělat úplně všechno“. V určitém bodě se společnost musí zaměřit na svou hlavní činnost a profesor si není jistý, co to vlastně u Amazonu nyní je.

Kahnová doplnila, že Amazon sice začal jako maloobchodní prodejce, nicméně nyní se již zaměřuje zejména na data a „neustálou expanzi své zákaznické báze“. „Mají stále více kontaktů se zákazníkem a nejde tak už jen o počty zákazníků, ale o frekvenci interakcí s nimi. Z toho se náhle vytváří nový model reklamy. Podle mého názoru tvoří síť a sbírají informace o této síti. Až vše dokončí, budou mít podnikatelský model a mohou této zákaznické bázi začít prodávat všechny možné služby a obsah,“ míní Kahnová.

Profesorka také uvedla, že Walmart je na tom lépe než Amazon v oblasti nákladů, efektivity provozu a logistiky. A dokonce i internetové stánky Walmartu jsou nyní pro zákazníky přehlednější než ty u Amazonu. Hamilton ohledně Walmartu takovým optimismem nesršel, podle něj firma nebude schopná „ohrozit Amazon na jeho vlastním hřišti“. Walmart si podle něj bude muset najít vlastní cestu. Kahnová oponovala s tím, že „Walmart má retail zažitý do morku kostí, Amazon ve srovnání s ním s retailem stále jen flirtuje“. Podle profesorky může Walmart přijít „s velkými věcmi“.

Zdroj: Knowledge@Wharton

 
 

Čtěte více:

HBR: Jak to, že Amazon vůbec funguje?
24.05.2019 12:43
„Amazon znají úplně všichni, ale stala se z něj hodně složitá firma. P...
Amazon za 3 000 dolarů
30.05.2019 18:17
Již na konci minulého týdne se hovořilo o tom, že Piper Jaffray vidí c...
Amazon začne za několik měsíců doručovat první zásilky drony
06.06.2019 12:43
Internetový prodejce Amazon začne za několik měsíců doručovat první zá...
Google, Amazon – když na počátku obrovských úspěchů stojí nedůvěra a skepse
12.06.2019 12:39
Akcie společnosti Google byly na trh uvedeny v létě roku 2004 a od té ...
Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, až za ním Apple a Google
11.06.2019 13:41
Americký internetový obchod Amazon letos po 12 letech přeskočil Apple ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university