Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německo: Letos největší evropský trh s elektromobily?

Německo: Letos největší evropský trh s elektromobily?

10.12.2019 5:54, aktualizováno: 10.12. 10:48
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Aktualizováno

V Německu se od začátku roku prodalo více plně elektrických vozů než v Norsku, které platí za regionální baštu prodejů aut na elektrický pohon. Norsko vévodí evropským prodejům elektrických aut minimálně od roku 2010. Teď by se ale regionálním lídrem na roční bázi mohl stát největší automobilový trh v Evropě. Poprvé.

Do listopadu bylo v Německu registrováno 57 533 nových elektrických aut, v Norsku jen 56 893, ukazují statistiky z obou zemí.

Norsko se regionálním horkým trhem s elektromobily stalo díky vládním pobídkám. Růst je tam ale omezený vzhledem k velikosti trhu: obyvatelstvo země tvoří zhruba 6,4 % populace Německa. To v prodejích elektrických aut od začátku roku šlapalo Norsku po kroku, náskok se ale zmenšil až v posledních měsících. V listopadu již prodej nových aut na bateriový pohon v Norsku klesl (o 27 %), v Německu ale stoupl (o 9,1 %).

1

Nejnovější čísla naznačují, že technologie začíná být dostupnější i v této zemi, která je srdcem evropského automobilového průmyslu. Také německá vláda v rámci rozsáhlého klimatického balíčku připravila pobídky na nákup elektrických aut, které začínají u vozů za méně než 40.000 EUR. Na trh se mezitím chystají více pronikat německé automobilové kolosy Volkswagen, BMW i Daimler

“Ofenzíva elektrických modelů od německých výrobců je v plném proudu,” domnívá se šéf německé automobilové lobbistické organizace VDA Bernhard Mattes. Německé automobilky podle něj do roku 2023 zvýší nabídku elektrických aut na 150 modelů, což je trojnásobek, a do roku 2024 investují 50 miliard dolarů.

Největším trhem s elektrickými auty na světě je Čína, prodá se tam zhruba polovina světového objemu. USA jsou druhé a Norsko bylo až dosud třetí. Čínský příklad ale naznačuje, jak mohou být pro trh s elektroauty důležité vládní pobídky. Poté, co je vláda v Pekingu osekala, klesaly prodeje aut na alternativní pohon v Číně v listopadu už pátý měsíc za sebou. Konkrétně se jejich prodej minulý měsíc snížil  o 43,7 % po snížení o 45,6 %v říjnu. Loni naopak o téměř 62 % vzrostl.

V Německu by apetit spotřebitelů mohl otestovat příští rok, kdy domácí automobilky uvedou na trh další modely konkurující zatím nejdostupnějšímu autu Model 3 od pomyslného soudobého pionýra elektromobility, americké Tesly. Do prodeje půjde ID.3 od Volkswagenu, a to s cenovkou těsně pod 30.000 EUR. Pro srovnání, nejlevnější verze Volkswagenu Golf se spalovacím motorem vyjde na 20.000 EUR. Model 3 od Tesly stojí zhruba 44.000 EUR. Tabulka ukazuje, jakým modelům dávali němečtí zákazníci do listopadu zatím přednost. 

1

Tesla ale podle všeho hodlá zatnout svoje drápy na německé trhu ještě více. Americká firma v pondělí oznámila plán na otevření svého největšího servisního střediska v Německu. Má se nacházet jižně od Hannoveru, zhruba hodinu jízdy od Wolfsburgu, kde má ústředí Volkswagen. Tesla, pro kterou je úspěch v Německu klíčovém bodem v její strategii globální expanze, již před týdny oznámila plán na vybudování továrny u Berlína. 

 

Zdroje: Bloomberg, ČTK

 
 

Čtěte více:

Aby elektromobily dávaly smysl…
30.10.2019 17:30
Minulý týden jsme tu věnovali dvěma solárním společnostem a nyní bych ...
Musk chce postavit evropskou Gigafactory v Německu
13.11.2019 13:07
Šéf Tesly Elon Musk v úterý oznámil, že postaví svou první evropskou t...
BMW a Great Wall postaví v Číně továrnu na elektrické vozy
29.11.2019 9:29
Německá automobilka BMW a její čínský partner Great Wall Motor plánují...
Perly týdne: Na trhu přílišný optimismus, Německo na úrovni Itálie a u nás týrání dětí
06.12.2019 13:20
Na akciovém trhu prý panuje přílišný optimismus, Čína fandí elektromob...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
17.09.2025
22:01Fed snížil sazby, trhy ale reagovaly vlažně  
22:00Komentář Jana Čermáka: Fed doručil jestřábí redukci sazeb
20:15Fed snížil sazby. Letos ještě dvakrát? Výnos dluhopisů klesá, eurodolar nad 1,1900, Wall Street v klidu
17:19Vysílá zlato klasický signál strachu?
17:19Co se očekává od výsledků Coltu?  
16:35Alibaba těží z domácího růstu AI sektoru, zatímco čínský regulátor omezuje Nvidii
15:00Traders Talk: Fed, zlato i čínské akcie. Kde hledat příležitosti?
13:57WTO: AI by mohla výrazně podpořit obchod, přináší však také rizika
13:23Švédská Verisure plánuje největší evropské IPO za poslední roky, vybrat chce přes 3 miliardy eur
11:22Stopka pro Nvidii. Čína zakázala svým společnostem nakupovat její čipy
11:07Před Fedem je na trzích klid. Co večer sledovat především?  
10:37Comeback čínského techu: společnosti těží z důvěry v AI
10:34Evropské firmy se chystají na další výpadky dodávek kovů vzácných zemin z Číny
10:11Japonský vývoz v srpnu opět klesl, export do USA zůstává pod tlakem kvůli clům
9:25GEVORKYAN hlásí za první letošní pololetí dvouciferný růst a ambiciózní výhled do roku 2030
9:02Rozbřesk: Odliv z amerických aktiv po nástupu Trumpa zatím nebyl výrazný
8:47GEVORKYAN expanduje, Dukovany mohou mít problém najít odborníky a EU zaostává  
6:06Cohen: Americké hospodářství stále světovou jedničkou, USA si ale mohou některé věci pokazit
16.09.2025
17:14Ředění v eurozóně a francouzské dluhy
15:28Čipová omezení Čínu nebrzdí. UBS sází na dva lídry v monetizaci AI

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00EMU - CPI, y/y
14:30USA - Počet nově zahájených staveb
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba