Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Řeknu jediné slovo: Baterie

Řeknu jediné slovo: Baterie

29.09.2020 18:06

Americký filmový institut v roce 2005 tvrdil, že nejlepší filmová hláška zazněla v Absolventovi a zní „řeknu jen jedno jediné slovo: plasty.“ Pokud by institut měl ponětí o perlách z našich filmů, byl by pro plasty možná úspěch dostat se tak do první desítky. S mírnou obměnou je ale můžeme dobře použít pro shrnutí současné situace v jednom z nejpozorněji sledovaných odvětví – u elektromobilů a vlastně u automobilek obecně. Řeknu tedy jediné slovo: Baterie.

Joe Mastrangelo, který stojí v čele EOS Energy Storage, hovořil nedávno na Yahoo Finance o výhodách zinkových baterií, na které se EOS zaměřuje. Pan Mastrangelo připravuje svou firmu pro vstup na burzu, chce jí zajistit levný zdroj financování, který by umožnil dosáhnout potřebného rozsahu výroby. Podle něj mají zinkové baterie své místo na trhu, nejlepší jsou tam, kde dochází ke spotřebování uskladněné elektřiny mezi 2 – 10 hodinami. Energetickou hustotou ale nemají na lithiové baterie, výhodou je naopak to, že tato technologie nepotřebuje podle pana Mastrangela nic, co by již nyní nebylo využíváno v jiných odvětvích energetiky. K tomu by podle něj měly být zinkové baterie celkově bezpečnější.

Pro perspektivu: Například Enviweb.cz minulý rok psal, že „nejvyspělejší baterie, které používá ve svých elektromobilech Tesla nebo další výrobci, mají hustotu cca 250 Wh/kg. Nyní však na trh přichází nové bateriové články od největšího čínského výrobce baterií Contemporary Amperex Technology Co (CATL) s rekordní energetickou hustotou.... ve výši 304 Wh/kg,...v blízké budoucnosti čínský výrobce CATL hodlá vylepšit svoji technologii tak, aby energetickou hustotu baterii posunul až na magickou hladinu 500 Wh/kg“.

Vodíková alternativa v praxi nejistá

Na teoretické úrovni se může hovořit o řadě „čistých“ alternativ k elektřině a bateriím, ale do praxe se již dostává mnohem méně konceptů. Jedním z mála je elektřina – vodík prosazovaný dnes již dobře známou Nikolou. Joseph Spak z RBC Capital Markets před několika dny ba Bloombergu vysvětlovat, že Nikola měla v plánu dát dohromady řadu firem, které vyrábí součástky pro auta, infrastrukturu, baterie a vodíkové palivo. Její tahače měly být pronajímány na 7 let s tím, že v ceně pronájmu je i vodíkové palivo, opravy, údržba. To vše s cílem použít zelenou technologii a poskytnout komplexní služby. Současné problémy Nikoly se ale dotýkají i jejích potenciálních partnerů a to ohrožuje celý plán firmy.

Pan Spak ještě doplnil, že model Nikoly je tak úplně rozdílný od Tesly a tudíž tyto dvě firmy nejde přímo srovnávat. Nikola by totiž fakticky fungovala jako firma, která zastřešuje celý řetězec a pronajímá celý balíček služeb. Spak ale míní, že sama Nikola se takto investorům vždy neprezentovala a to může být součástí jejích současných problémů. Což můžeme v dnešním kontextu brát jako důkaz neodělitenosti úspěchu technologií na straně jedné a podnikatelského umu na straně druhé (s tím, že je otevřené, jak celá věc kolem Nikoly skončí – viz můj článek z minulého týdne).

Pan Spak k tomu dodal, že co se týče baterií, dochází sice k dalšímu poklesu nákladů na jednotku uskladněné energie, křivka se ale zplošťuje. A pokud by mělo dojít k nějakému dalšímu významnějšímu snížení, pravděpodobně by na to bylo třeba posunu v technologii a ne pouze dolaďování té stávající. Bloomberg k tomu přikládá následující graf s konkrétmním vývojem nákladové křivky jedné kWh v bateriích elektromobilů:

baterie vodík

Zdroj: Youtube

Den baterií


Tesla na svém „dni baterií“ mimo jiné hovořila o potenciálu, který by u baterií měla nést „eliminace kobaltu a maximalizace niklu“. K tomu chce Tesla začít používat baterie jednak jako zdroj energie a také jako strukturální prvek auta – pan Musk to přirovnával k vývoji v letectví, kde se samostatné nádrže postupně přeměnily na křídla, která byla zároveň nádrží.

Tesla na prezentaci také ukázala neokótovaný graf nákladů na uskladněnou jednotku energie, který historií připomínal ten výše uvedený a pro následující roky znatelný zlomový pokles. Konkrétnější byl následující obrázek, který ukazuje, že Tesla má v plánu zvýšit dojezd o 54 %, asi pětina tohoto efektu by měla být dosažena změnou materiálu v anodách. Náklady na jednotku uskladněné energie by měly klesnout o 56 %:

baterie vozy Tesla

Zdroj: Youtube

Pan Musk hovořil i o tom, že by rád nahradil asi 20 milionů vozů se spalovacími motory, věří že bude vyrábět elektromobil za 25 tisíc dolarů a to „pravděpodobně do tří let“. K tomu pan Musk dodal, že nakonec budou mít všechny automobilky elektromobil s velkým dojezdem a automatickým pilotem. Ale ne všechny budou dodávat ve vysoké výrobní kvalitě a to je cíl, kterého by měla právě dosáhmout Tesla. Já Teslu nevlastním, ale podle řady zpráv by to znamenalo znatelný obrat od současného nastavení. Mám tím na mysli to, že Tesla má nyní konkurenční výhodu právě v tom, co podle jejího šéfa v budoucnu „bude mít každý“, její slabost naopak spočívá v tom, co je silnou stránkou (některých) tradičních automobilek – v kvalitě.

Pokud skončíme v podobném duchu, v jakém jsme začali, můžeme se zeptat: Nepatří ale budoucnost aluminiu, jak tvrdil náš velikán? Minimálně v Británii to tímto směrem zkoušeli.

 

Čtěte více:

Ján Hladký: Tesla a její Battery day
23.09.2020 15:23
Včerejší dlouho očekávaný Battery day s sebou nepřinesl žádné revolučn...
Nikola a pohádka o nahém císaři
24.09.2020 17:29
Někdy do roku 2010 na trhu platilo, že „investoři nemají rádi elektrom...
Perly týdne: Mnohaletý náskok Tesly, nereálný návrat do roku 2019 a u nás levnější elektřina
25.09.2020 12:36
Změny v letecké dopravě jsou nevratné, trhy začínají věnovat větší poz...
Tesla po zrušení akvizice usiluje o těžbu vlastního lithia
29.09.2020 14:47
Tesla si zajistila svá vlastní práva na těžbu lithia v Nevadě poté, co...

Váš názor
  • huuustyy
    29.09.2020 19:05

    benzin energeticka hustota 12 200 Wh/kg, LNG 12 100, nafta 12700-13500; zdroje se trochu lisi, ale na celkovej obrazek to asi staci
    Ai-kun
    • Re: huuustyy
      29.09.2020 20:06

      a vodík 33 000
      sleeper
      •  
        30.09.2020 10:34

        Energetická hustota elektřiny je v podstatě o několik vesmírů jinde :)
        Skladník
        •  
          30.09.2020 11:00

          Jasně třeba taková obyčejná prodlužovačka z OBI, váží sotva jeden kilogram a už jsem z ní načrpal asi 260 kWh, což mi přibližným propočtem vychází na asi 260 000 Wh/kg.
          ..
        •  
          30.09.2020 10:39

          no to jo, ale hlavni problem je jak ji ulozit aby se dala zase jednoduse uvolnit dle potreby. pri soucasny kapacite baterii by bylo snad uz lepsi vyrabet ty uhlovodiky, a nebo i ten vodik - tam je ale problem s manipulaci.
          Ai-kun
Aktuální komentáře
25.10.2020
9:16Víkendář: Villeroy o dalším postupu ECB a vývoji v evropské ekonomice
24.10.2020
9:08Víkendář: Keynes měl pravdu
23.10.2020
22:11Wall Street zakončila týden nerozhodně, Intel po výsledcích -11 %  
18:33Naučte se vydělávat na finančních trzích: Juniorská škola tradingu od FXstreet.cz
18:19Přichází boomdeflace?
17:42Zahájí Pilulka v pondělí na STARTu divokým úvodem? Podrobnosti o obchodování
17:04Akcie v USA zaostávají za Evropou, eurodolar přestal růst  
16:57Hinnosaar: Stěhování a spotřeba alkoholu
15:29Michl: ČNB může setrvat ve vyčkávacím módu
14:44Komentář: Výsledky a výhled Intelu vrací investory do reality  
14:20Vydavateli kreditních karet American Express prudce klesl zisk
13:05Perly týdne: Býk na komoditách, čínský impuls pro Německo a my dál trháme hypotéční rekordy
11:31Babiš předal Zemanovi návrh na odvolání ministra Prymuly. Dodal také jméno nástupce
11:06EY: Aktivita na trhu s primárními úpisy akcií výrazně stoupla
11:04Daimler publikuje kompletní kvartální čísla (komentář analytika)  
10:31Debata s volbami nezamíchá, německý průmysl překvapil. Euro a akcie ráno stoupají  
10:02Společnost RSRE INVEST a.s. - Oznámení VI. výplata kuponu RSREINV 1 5,0/22
9:54Daimler zvýšil čtvrtletní zisk o 19 procent na 2,1 miliardy eur
9:45Minoritní akcionáři PFNonwovens mají dostat v rámci vytěsnění 719,50 Kč za akcii, souhlasí ČNB
9:16Rozbřesk: Pandemie tlačí na zvyšování dluhu ČR, jak moc 2. vlna spláchne evropské PMI a euro?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data