Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Akcie automobilek a nejhodnotnější značky světa

Akcie automobilek a nejhodnotnější značky světa

18.02.2021 18:15

Honda a Nissan jsou podle Morningstar atraktivními akciemi i přesto, že firmy samy o sobě nemají žádnou výraznější konkurenční výhodu. Jak jsem tu ale poukázal v triptychu zaměřeném na německé automobilky, takovou výhodu podle Morningstar nemá ani VW, či Daimler (který by jí ale prý mohl získat svým rozdělením). Podívejme se dnes na jejich japonské protějšky.

1. Konkurenční výhoda, značka: Odhad konkurenční výhody je někdy věc ošemetná. Ukazuje to podle mne třeba případ Daimleru (viz můj článek z minulého týdne), i následující tabulka. Ta prezentuje odhady nejhodnotnějších automobilových značek a na čele pelotonu je právě Daimler. BMW (které podle Morningstar konkurenční výhodu má), je až tři místa za ním. A Honda a Nissan jsou na tom podle žebříčku lépe, než třeba Audi, či Volvo. Hodnota značky se úplně nepřekrývá s konkurenční výhodou – tu může teoreticky mít třeba i firma s málo známou značkou například díky přístupu k nějakému unikátnímu zdroji. Ale překryv by tu u automobilek měl být nemalý. Takže – je to věc ošemetná.

značky auta Honda Nissan
Zdroj: Twitter

2. Honda: David Whiston z Morningstar ve svém posledním komentáři k Hondě píše, že poslední čtvrtletní výsledky byly slušné, jeho cílová hodnota je 36 dolarů (3 800 jenů), cena na trhu nyní 29 dolarů, tedy potenciál k 24 % růstu. Firma zlepšila výhled pro roky 2021 a 2022 i přesto, že odvětví trpí nedostatkem polovodičů, který Hondu v posledním čtvrtletí stál 100 000 neprodaných aut. Morningstar přitom tvrdí, že problém bude trvat po celou první polovinu roku 2021.

Honda nyní čeká, že dividenda letos dosáhne 82 jenů. S betou na necelých 0,9 (podobné, jako u VW) vychází požadovaná návratnost na necelých 5 %. A podle mých kalkulací by současnou cenu (3 088 jenů) ospravedlnilo, kdyby dividenda dlouhodobě rostla o 1,8 %. Připomenu, u by VW mých hrubých kalkulací současnou kapitalizaci firmy ospravedlnil pouhý 1 % dlouhodobý růst dividendy. Na ospravedlnění kapitalizace Daimleru by musela jeho dividenda růst o 3,6 % ročně. Stejná úvaha odvíjející se od dividend BMW z roku 2019 ukazuje, že podle kapitalizace této firmy by tyto dividendy měly ročně růst o 1,7 % (pro detaily viz příslušné úvahy z posledních dvou týdnů).


3. Nissan: Richard Hilgert z Morningstar připomíná, že Nissan prochází restrukturalizací, která nyní přináší ztráty. V posledním čtvrtletí firmě klesly množstevní prodeje, propad mírně tlumily vyšší průměrné ceny. Nissan ohlásil, že mezi fiskálními roky 2020 – 2021 přijde s 12 novými modely a analytik k tomu dodává, že už bylo načase. Starší modely totiž již doléhaly na jeho výsledky, firma musela více slevovat a spoléhat se na fleetové prodeje.

Nissan ve fiskálním roce 2020 vyplatil na dividendách 150,6 miliard jenů. V roce 2019 to bylo 215 miliard jenů. Beta akcie je ve srovnání s Hondou a VW vysoko, na hodnotě 1,53. Požadovaná návratnost tak bude znatelně nad 8 %. Pokud vezmu za bernou minci dividendu minulého roku, tak podle mých kalkulací by současnou kapitalizaci ve výši 2,32 bilionu jenů ospravedlnil její dlouhodobý 0,5 % pokles.


4. Suma sumárum.
V pohledech na zmíněné automobilky jsem poukazoval i na některé projekce, podle kterých globální automobilový trh brzy dosáhne svého poptávkového vrcholu (podle některých již dosáhl). Z tohoto pohledu tak není překvapivé, že současné ceny akcií neimplikují růsty dividend v řádu vyšších jednotek, či dokonce dvojciferných čísel. Jde o jednotky procentních bodů, což na objemově klesajícím trhu v dlouhém období implikuje růst hotovostních marží. Každopádně jednoduché valuační kalkulace založené na dividendách mě samotnému naznačují, že trh je nyní nejskeptičtější u Nissanu, Honda je na tom podobně, jako BMW. Tedy vlastně nejskeptičtější, nebo nejméně optimistický?

 

Čtěte více:

Když BMW, proč ne Mercedes?
11.02.2021 17:19
Když někdo minulý týden četl můj článek o tom, že podle Morningstar js...
Jak nepřepálit americkou ekonomiku
12.02.2021 17:35
Olivier Blanchard a Larry Summers byli mezi těmi, kteří podporovali fi...
Švýcaři a ten nejlepší inflační scénář pro akcie
15.02.2021 15:17
Kdybychom soudili „pevnost“ měny a inflační výhled jen podle toho, ja...
Anatomie bubliny a návratnost akcií
16.02.2021 17:21
Bublina je každá jiná a všechny jsou zároveň stejné. Prolíná se jimi m...
VW a automobilový vrchol
17.02.2021 17:17
Vedle Daimleru zařadila Morningstar na seznam atraktivních akcií firem...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
15.12.2025
6:01Investiční výhled 2026: Čína přispívá k růstu i rizikům  
14.12.2025
13:21BlackRock: Umělá inteligence přinese dezinflační tlaky, Fed by měl jít se sazbami dolů
9:33Víkendář: Místo centrální banky podřízené vládě je lepší to, co udělal Clinton v 90. letech
13.12.2025
14:29Trumpova politika a její skutečné plody
9:07Víkendář: Změní stablecoiny monetární prostředí a fungování centrálních bank?
12.12.2025
22:00Wall Street se propadla nejvíce za tři týdny; stačilo pár komentářů k AI  
17:36Třetí fáze akciového trhu: těšení se na přínosy nových technologií
16:04Apple vs. AI bublina. Proč investoři hledají útočiště u výrobce iPhonu?
14:04Českou ekonomiku zatím táhne spotřeba a investice, ale zpomalení je na obzoru
12:37Euforie nevydržela. Akcie Broadcomu po konferenčním hovoru klesají kvůli obavám o ziskovost v AI  
12:20Michal Strnad plánuje expanzi. Chce z CSG udělat lídra evropského obranného průmyslu a zvažuje IPO v Amsterdamu
12:09Perly týdne: Bublina není důvod k prodeji
10:50Po euforii přichází korekce: Broadcom hlásí silné tržby a vyšší dividendu, ale AI výhled zůstává nejasný
9:55Nová cílová cena Patrie pro Komerční banku: Prostor pro růst se zmenšuje  
8:58Nová cílovka pro Komerční banku, renesance evropských dluhopisů a úspěch Eli Lilly  
8:52Rozbřesk: Odloží Evropská komise zákaz hybridních automobilů? Automobilky by tento krok uvítaly
6:10Investiční výhled 2026: Kondice ekonomik, inflace a blížící se volby  
11.12.2025
22:00Oracle po výsledcích propadá, ostatním se ale daří  
17:03Tři akciové fáze posledního čtvrt století a poučení pro dnešek
16:58EK zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data