Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak jednoduše předpovědět recesi? Ekonomové zdůrazňují jeden předstihový indikátor

Jak jednoduše předpovědět recesi? Ekonomové zdůrazňují jeden předstihový indikátor

30.08.2021 10:50
Autor: Redakce, Patria.cz

Když se britská královna ptala ekonomů, proč nevarovali před recesí roku 2008, dali jí řadu odpovědí, ale jednu z nich zmínit zapomněli. Na stránkách VoxEU to tvrdí Alex Bryson a David Blanchflower, podle nichž zapomenutá odpověď souvisí s „červenými světly ze strany kvalitativních průzkumů mezi spotřebiteli a výrobci“.

Blanchflower a jeho kolega tvrdí, že někteří ekonomové ve skutečnosti zmíněnou recesi předpověděli, ale „byli ignorováni“. A první varovné známky „byly patrné z průzkumů mezi spotřebiteli a výrobními firmami“, nicméně jen málo lidí jim věnovalo pozornost i přesto, že tyto známky byly patrné v celé globální ekonomice. Blanchflower na základě několika studií konkrétně tvrdí, že vývoj obav ze ztráty zaměstnanosti slouží jako spolehlivý indikátor toho, jak se bude nezaměstnanost vyvíjet za 12 měsíců.

Obavy z nezaměstnanosti podle ekonomů vzrostly v letech 2007–2008 v 16 ze 17 západoevropských zemí, jedinou výjimkou bylo Lucembursko. Na východě Evropy tyto obavy před recesí vzrostly v 8 z 11 zemí, výjimkou bylo Chorvatsko, Maďarsko a Polsko. Stejně tak podle ekonomů rostly obavy ze ztráty pracovního místa před pandemií, což ukazuje, že „recese se možná blížila i v případě, že by pandemie nenastala.“

Fungovaly zmíněné obavy jako předstihový indikátor i dříve? Podle ekonomů je při hledání odpovědi dobré si uvědomit, že pokud sledujeme vývoj nezaměstnanosti, nemusí se to nutně krýt s pohybem ekonomického cyklu. Nicméně podle dat z období po druhé světové válce se zdá, že obavy z nezaměstnanosti předbíhají jak její růst, tak vývoj hospodářské aktivity. Potenciál pro využití průzkumů a kvalitativních informací tohoto druhu je tedy podle ekonomů velký.

Následující graf ukazuje vývoj míry obav z nezaměstnanosti ve Velké Británii a vývoj nezaměstnanosti (posunutý o 12 měsíců). Ekonomové přitom tvrdí, že data týkající se podobných obav a sentimentu lze získávat relativně jednoduše a v reálném čase. K tomu se jich netýká problém mnoha jiných ekonomických dat, kterým jsou postupné revize.

1
Zdroj: VoxEU


 

Čtěte více:

Víkendář: Lépe než před pandemií
24.04.2021 9:27
Očekávané oživení americké ekonomiky je běžným jevem, který nastává po...
Ženy, muži a medvědi
25.06.2021 17:44
Jak moc si na medvěda věří muži a jak moc ženy? Jak moc si věří na akc...
Sumner: Nepřivolávejme recesi špatnými cíli pro monetární politiku
26.07.2021 16:02
"Nečekám, že se v následujících několika letech objeví recese, ty je t...
Recese americké ekonomiky během pandemie byla rekordně krátká
20.07.2021 8:46
Recese americké ekonomiky vyvolaná šířením koronaviru byla rekordně kr...
Eurozóna venku z recese. Ceny energií ale sílí, upozorňuje ekonom Dufek
30.07.2021 12:57
Zatímco předběžné výsledky české ekonomiky za druhé čtvrtletí v podsta...

Váš názor
  •  
    30.08.2021 12:25

    To vysvětlení je úplně jednoduché. Hypokrize vyvolala poprask a STRACH, že se krize přelije do Evropy a do celého světa. A tak se lidé začali krize bát, začali omezovat spotřebu a šetřit na horší časy a tím automaticky tu krizi vyvolali. Žádné jiné zásadní principiální důvody pro krizi tehdy nebyly. Je to jednoduché. Vyvoláte v lidech strach z krize? Oni ji pak spolehlivě vyvolají.
    Richard Fuld
    • ...žádné jiné principiální
      30.08.2021 12:55

      důvody nebyly... Poněkud jste opomenul tu sekyru ve finančním systému po po pádu LB. Ono to kvasilo, bublalo, něco se šuškalo, ale nikdo odpovědný tomu nepřikládal vážnost. Čekalo se až to praskne. Až to nakonec prasklo. Teprve pak až to prasklo, získal strach globální rozměry. Takže nemyslím, že krizi vyvolali prioritně lidé odložením spotřeby. /// Mj. ten příběh, kdy to kvasilo a bublalo než to prasklo byl velice hezky zfilmován, Ch.Bale, scénář si zasloužil Oskara.
      Mudr.c
      • Re: ...žádné jiné principiální
        30.08.2021 15:57

        Máte pravdu, pokud jde o UK, tak hrálo roli přelití hypokrize a pádu LB do britského bankovního sektoru. Trochu jsem se nechal unést. :-) Mnou uvedené platí spíše pro ČR, kde hypokrize a pád LB na zdejší bankovní systém nedopadl nijak výrazně. Nicméně co se týče krize ekonomiky tak právě potíže britského bankovního sektoru vedly k obavám spotřebitelů a přes tyto obavy a omezení spotřeby došlo k recesi ekonomiky. Kdyby spotřeba zůstala bez vlivu strachu z příchodu krize a toho co se děje v bankovním systému, nebyla by ekonomická krize zdaleka tak hluboká, jak byla. Teoreticky by mohl život v ekonomice ignorovat dění v bankovním systému, který byl stejně nakonec zachráněn vládou. To ve skutečnosti samozřejmě není úplně jednoduché, chovat se v takové situaci, jako by se nic nedělo. A taky se to nikdy neděje. :-)
        Richard Fuld
    •  
      30.08.2021 12:46

      Ano, většina krizí je významě prohlubována psycholgií. To ale nemění nic na tom, že krize mají ozdravující účinek. A vždy by se z toho dokázal trh vyhrabat sám a byl by ještě silnější. Státy by v této době měli pomáhat těm nejslabším a nejvíce ohroženým a ne se snažit stavět předražené hladové zdi...
      qwer
      •  
        30.08.2021 15:49

        Krize mají především a zcela imanentně NIČIVÝ účinek. To, že po krizi zpravidla přijde oživení, neznamená, že krize samotná má ozdravující účinek. To je jako tvrdit, že nemoc má ozdravující účinek. Nemá a má riziko trvalých nebo dlouhodobých následků. Lépe je vždy zůstat zdravý, než onemocnět a pak se z toho dostávat. To je přece tak triviální, že mě udivuje, že o tom je někdo ochoten diskutovat a ještě více je udivující, že existuje někdo, kdo je ochoten tomu odporovat.:-)
        Richard Fuld
  • Recese je nezbytná
    30.08.2021 11:39

    Recese je nezbytná. Přebytečné kapacity neúspěšných firem musejí zmizet z trhu, aby uvolnily kapitál a pracovní síly pro nové pokusy. Bránit krizím je jako bránit slunci ve východu.
    Pracovitý Prosecký
    • Re: Recese je nezbytná
      30.08.2021 12:21

      Přebytečné kapacity? Část produkčních kapacit se stane přebytečnými v důsledku příchodu recese. Před recesí nejde o přebytečné kapacity. Samotné přebytečné kapacity nejsou automaticky příčinou recese. Příčinou recese je zpravidla pokles spotřeby v době, kdy jsou spotřebitelé strašení příchodem recese a tak tu recesi sami pak svým spořením a přípravou na krizi vyvolají. Proboha! Jak se krachem firem uvolňuje kapitál? Tak, že banky mají větší podíl nesplácených úvěrů, což dopadne na výši jejich vlastního kapitálu a na schopnost půjčovat peníze těm "nově příchozím"? Krachem firem se kapitál "pálí", nikoliv uvolňuje.
      Richard Fuld
      •  
        30.08.2021 12:30

        přebytečná kapacita znamená, že si subjekt nedokáže na sebe vydělat a byl schopen existovat pouze díky levným penězům.....to je vše důsledek toho, že páni bankéři, politici se rozhodli, že prostě nebude existovat pojem recese....to je to věčné kvantitativní uvolňování, fiskálních nezodpovědné chování politiků, kdy se rozhodli vše zachránit.....vytratil se pojem riziko a s tím spojená odpovědnost a každý se dle toho začíná chovat, vše i to zadlužování má své limity.....
        abc1
        •  
          30.08.2021 16:11

          Nejprve přijde recese (z důvodu poklesu spotřeby), pak vzniknou nadbytečné produkční kapacity, které jsou ale nadbytečné z důvodu poklesu spotřeby vystrašenými spotřebiteli, pak přijdou nízké sazby, které umožní producentů přežít i když mají nadbytečné kapacity, sníží se atraktivnost úspor, spotřebitelé začnou zase spotřebovávat a z nadbytečných kapacit se stanou zase využívané kapacity a sazby mohou jít zase nahoru a producenti nezkrachují. Takto zjednodušeně vypadá ideální posloupnost jednotlivých kroků a vzájemné příčinné souvislosti. Paní politici a centrální bankéři, pokud fiskálně expandují a snižují sazby, aby producenti přežili hubená léta, jednají naprosto racionálně a kompetentně. Riziko krachu tím nijak uměle neodstraňují. Jen o tom, kdo by měl krachovat by měli rozhodovat zákazníci firem a nikoli státní úředníci. Nízké sazby producenta, který není schopen prodávat svým zákazníkům svou produkci se ziskem zkrachuje zcela bez ohledu na to, jak nízké jsou úrokové sazby. Otázku záporných úrokových sazeb vynechávám, protože to je to jediné, co lze centrálním bankéřům vyčítat. Avšak nikoli z toho důvodu, že by tím drželi nad vodou někoho, kdo "si to nezaslouží". Záporné úrokové sazby kritizuji z toho důvodu, že pouze zbytečně oslabují bankovní systém.
          Richard Fuld
    • Re: Recese je nezbytná
      30.08.2021 11:42

      pěkně řečeno....jenom to vysvětli politikovi, který chce být zvolen.....a o nezávislosti centrálních bankéřů na politicích už taky pochybuji.....
      abc1
  •  
    30.08.2021 10:59

    "..že vývoj obav ze ztráty zaměstnanosti...." myslím, že minimálně v Evropě, 100% v ČR je tento indikátor již nepoužitelný....populistictí politici udělají cokoliv, aby místa ochránila, viz bilbordy CSSD....zachránili jsme milión pracovních míst......v USA to bude za nedlouho také, aby FED někdy ukončil QE, tak se zaměstnaností ohání....přitom tam mají firmy problém taky sehnat zaměstnance, díky různým podporám.....
    abc1
    •  
      30.08.2021 12:23

      Takže vy byste raději recesi a krizi, než záchranu pracovních míst? No tak lidi jsou různé. :-)
      Richard Fuld
      •  
        30.08.2021 13:03

        Co je to "záchrana pracovních míst"? Že budou lidi sedět doma a dostávat peníze za nic? Tak to je lepší ta recese.
        al321
        •  
          30.08.2021 16:16

          Ale jistěže, když Vám stát např. ze dne na den přikáže, abyste nechodil do práce, tak Vám zaplatí, abyste neumřel hladem, než Vám umožní návrat do práce. Co je na tom tak strašného? Přece nezávidíte těm, co nemohli kvůli covidu chodit do práce? Co by bylo lepšího na tom, že by ty lidi přišli o příjmy, protože stát jim zakázal chodit do práce? Proberte se.
          Richard Fuld
          • Richard
            31.08.2021 14:22

            Jaký stát? Snad hrstka vládních politiků, kterým soudy cupuji jedno opatření za druhým jako neoduvodnene. Vždyť ministři a úředníci na ministerstvech nenesou absolutně žádnou odpovědnost za procamrane peníze daňových poplatníků. Podívejte se, jak se ta politická žumpa uráží na půdě českého parlamentu, který funguje za peníze daňových poplatníků. Podívejte se, jak si rozdělují politická koryta, aniž by znali vůli voliče z budoucích voleb. Podivejte se, jak se žaluji navzájem. Politici jsou nechutná prolhana sebranka bez ohledu na stranickou příslušnost. Bohužel jsou nutným zlem občanů každé země.
            x2
            • Re: Richard
              31.08.2021 15:09

              "Stát tvoří občané země nikoliv vláda." To jsou přece Vaše slova. To soudní cupování je selhání těch soudců, kteří si pandemický zákon vykládali v rozporu s jeho účelem, tedy nejspíše se zlým (protivládním) úmyslem (jiné vysvětlení nevidím) se točili na ne úplně precizní formulaci některých ustanovení, kteréžto však šlo překlenout tak, že mohl být použit výklad v souladu s účelem zákona, ale nebyl. Zde totálně selhali soudci a moc zákonodárná (přijetím toho ne příliš precizně formulovaného zákona), nikoliv vláda, která ten nekvalitní zákon měla aplikovat. Jinak Vaši frustraci z toho, jak nahlížíte na politiky obecně, Vám tedy nijak nevymlouvám. V některých ohledech mám pro ni i pochopení. :-)
              Richard Fuld
              • Richard
                31.08.2021 15:26

                Vždyť píšete, že stát "ze dne na den příkaze, abyste nechodil do práce". Rozporuji to, že to neprikazal stát nýbrž hrstka politiků. Ti lidé, jež tvoří ten stát, museli zůstat doma. Ta hrstka politiků jednala mnohdy protiprávně, když jim jejich restrikce smetly ze stolu soudy. Vládní chaos podtrhuje i počet ministrů zdravotnictví, jež přišli o ministerska křesla během krátké doby. V tomto směru by však selhala každá vláda. Mohou si to však dovolit. Neboť volič má právo jeji výměny pouze 1x za 4 roky. Avšak 4x365 dní je svědkem neustálého špinavého politikareni ze strany politiků.
                x2
                • Re: Richard
                  31.08.2021 16:00

                  Stát (tedy my všichni) vykonává svou moc i prostřednictvím vlády. To, že během situace, kterou přinesla pandemie, byla někdy situace chaotická patří tak nějak k charakteru té situace. Jste takto přísný jako k politikům i sám na sebe? :-)
                  Richard Fuld
                  • Richard
                    31.08.2021 16:22

                    Jen ty vlády by měl mít možnost stát brát (tedy my) více u huby. Odpovědnost za vykonanou práci považuji za normální. To nemá s přesností nic společného. I prodavačka v obchodě je odpovědná za manko v obchodě na rozdíl od úředníka na ministerstvu.
                    x2
                    • Re: Richard
                      31.08.2021 17:44

                      V tomto bychom mohli nalézt jakousi shodu. :-)
                      Richard Fuld
      •  
        30.08.2021 12:32

        a na co máme vlastně tržní prostředí, trh přeci řekne, co bude fungovat a co ne.....nebo to ví pán politik??? to už jsme tu měli....
        abc1
        •  
          30.08.2021 16:18

          Tržní prostředí není samospásné. Naopak tržní prostředí se někdy dostává do potíží a pokud ekonomice v takové situaci pomůže stát, je to v naprostém pořádku. Proto ten stát máme, abychom nebyli závislí jen na tržním prostředí. Stejně jako bydlíme ve v zimě vytápěných domech, abychom nemuseli trpět výkyvy počasí.
          Richard Fuld
          • Richard
            30.08.2021 16:28

            Stát tvoří občané země nikoliv vláda. Jeden z univerzálních zákonů politiky, který by si lidé měli vštípit, zní: Neočekávejte nic od vlády, vždy selže, respektive neselže pouze tehdy, když potřebuje něco od vás. Vláda není nástrojem, který si volíme pro řešení krizových situací. Jsou to prostě lidé, více či méně průměrní, které si musíme vybírat, aby za nás spravovali věci veřejné. Moc jim to nejde, mají různá intelektuální či morální omezení, ale od vzniku prvních států před pěti tisíci lety je prostě potřebujeme. K tomu, abychom se vyrovnali s krizí, musíme být sami silní a svoji odolnost a energii přenášet na své bezprostřední okolí, a tím na celou národní komunitu. Na vládu v takovém případě zapomeňme. Na tom není nic překvapivého či šokujícího, stačí si přečíst například klasický román Alberta Camuse „Mor“.
            x2
            • Re: Richard
              30.08.2021 18:13

              "Stát tvoří občané země nikoliv vláda." Nemůžu souhlasit více. Když nám pomáhá stát, pomáháme sami sobě. Současná vláda zareagovala v ekonomické rovině na současnou pandemii docela dobře. Dovedu si představit, že za Kalouska by to bylo děsné maso. Že by tu rabovaly obchody hladové davy.
              Richard Fuld
              • to Richard Fuld
                30.08.2021 18:26

                "Současná vláda zareagovala v ekonomické rovině na současnou pandemii docela dobře."? Tak to je na velkou diskuzi, po bitvě je každý generál, ale ten schodek a ty "přešlapy" resp. totální podcenění situace, neschopnost vyhodnocení faktů, neschopnost stanovit srozumitelná pravidla a výměny ministrů spolu s napakováním kapes kamarádů, to nelze moc tolerovat :-( Ano, mohlo to být horší, ale "docela dobře" asi fakt ne.
                oh171.
                • Re: to Richard Fuld
                  31.08.2021 12:59

                  Souhlasím, že hodnotit to komplexně a nějak spravedlivě není úplně jednoduché, a to ani z pozice generála po bitvě. :-) Proto jen porovnávám, jak strašně to mohlo dopadnout a jak to dopadlo např. v oblasti vývoje nezaměstnanosti a nesplácení úvěrů a nakonec ani ta inflace není žádná hrůza. Nárůst státního dluhu pak považuji za ten nejméně relevantní ukazatel ze všech. Ten beru jen jako jakýsi nedůležitý vedlejší efekt, který dopadl na všechny ostatní vyspělé státy obdobně. :-)
                  Richard Fuld
            • Re: Richard
              30.08.2021 17:17

              Jenže kdyby defenestrace probíhaly trochu pravidelněji, tak by se i ten stát (vláda) mohl chovat rozumněji :-) Stále mám dojem, že 3 jsou prostě málo: https://cs.wikipedia.org/wiki/Pra%C5%BEsk%C3%A1_defenestrace
              oh171.
              • oh171
                30.08.2021 17:29

                Od vzniku samostatné ČR v roce 1993 se zde vystřídalo tuším 15 vlád. Moje očekávání nenaplnila žádná z nich.
                x2
                • Re: oh171
                  30.08.2021 18:17

                  Tak to není žádné překvapení, ale pokud by cca každá 2. či 3. vláda zažila defenestraci, možná bys 1 či 2 vlády mohl tolerovat :-) Hlavně to neber moc vážně, je to nadsázka.
                  oh171.
Aktuální komentáře
23.10.2021
8:02Víkendář: Jak moc zpomaluje americká ekonomika? Postupně až k 2 %
22.10.2021
22:02Wall Street při pátku zajímaly sociální sítě. Snapchat -26,5 %  
17:45Úvěrový cyklus G3 prudce slábne, v Číně odraz od dna. Implikace pro finanční trhy
17:10Technologiím zkazily den výsledky. Večer promluví Powell  
16:14Ruská centrální banka výrazně zvýšila základní úrok - na 7,5 procenta
14:48Dokáže hodnotový investor dlouhodobě porážet trhy? Webinář Pavola Mokoše, hlavního makléře Patrie, 26. října od 15:00!
14:13REDSTONE INVEST a.s - Oznámení o 8. výplatě kuponu RSREINV 1 5,00/22
13:29Braňo Soták k výsledkům Snap a nešvaru jménem 'problémy v dodavatelských řetězcích'  
13:29Ján Hladký: Střednědobý výhled Intelu (premarket -10 %) zafungoval jako studená sprcha  
12:48Putin: Rusko může po schválení plynovodu Nord Stream 2 okamžitě zvýšit dodávky
12:25Perly týdne: Investice v nové fázi cyklu, extrémy na trhu s ropou a nejpopulárnější sázky současnosti
11:37Evropa vykročila vzhůru, zatímco koruna zůstává pod tlakem  
11:12Ropa míří na 100 dolarů? Zinek nejdražší za 14 let a přesnice od roku 2012  
11:05Podnikatelská aktivita v eurozóně zpomaluje, důvodem jsou hlavně rostoucí ceny
10:45Akcie Erste klesly nejvíce od února. CaixaBank zvažuje prodej až desetinového podílu
9:11Rozbřesk: ČNB po devíti letech obnoví prodej výnosů z devizových rezerv, koruna však dál slábne
8:54Evropské burzy mohou otevírat v plusu. Kofola oznámila dividendu  
8:49Vrcholní představitelé amerického Fedu podle nové regulace nesmí obchodovat jednotlivé akcie a dluhopisy
8:41Akcie Evergrande posilují po zprávě, že splatí úroky dluhopisu před termínem
8:28Šéfové států EU se shodli, jak na zdražování energií. Babišův požadavek na regulaci trhu ETS nenašel dost opory

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data