Američtí spotřebitelé vidí optimističtěji ekonomiku jako celek spíše než svoji vlastní finanční situaci. To je špatné znamení, protože v minulosti obdobné diskrepance často předznamenávaly recesi, píše na webu MarketWatch komentátor Mark Hulbert. Od roku 1970 se stalo jenom jednou, že Američané svoje finanční vyhlídky vnímali hůře než stav hospodářství jako celku.
Hulbert přitom porovnání nejnovější ukazatele nálady, respektive důvěry spotřebitelů z průzkumu Michiganské univerzity a společnosti Conference Board. Prvně zmíněný ukazatel je o 43,5 procentního bodu níže než ten druhý.

Průzkum expertů univerzity v Michiganu klade větší důraz na postoj zákazníků vůči okolnostem, ve kterých se bezprostředně nacházejí oni sami. Index společnosti Conference Board silněji odráží postoj zákazníků vzhledem k celkové ekonomice, píše Hulbert, který se v tom nechal inspirovat Jamesem Stackem z InvesTech Research. Negativní hodnota jejich rozdílu znamená, že spotřebitelé vnímají pesimističtěji svoji vlastní situaci než tu obecně hospodářskou.
Rozdíl mezi oběma ukazateli je přitom víc než pouhou intelektuální hříčkou, píše Hulbert. Pohled na historická data ukázal, že když rozdíl mezi oběma průzkumy dosahuje výrazně záporné hodnoty, často to předcházelo recesi. Tabulka pod tímto odkazem ukazuje, kdy v USA nastala hospodářská recese.
Hulbert pak tento předpoklad testoval statisticky a zjistil korelaci na tradiční úrovni statistické významnosti: Čím více je ukazatel UMI pod CCI, tím větší je pravděpodobnost, že během následujících 12 měsíců nastane recese. Jedním dechem je ale třeba dodat, že ani historická korelace není zárukou, že recese do 12 měsíců skutečně nastane.
Zdroje: MarketWatch