Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jak rychle roste elektromobilita v Česku a kde ji čeká studie PwC za pět let ve světě?

Jak rychle roste elektromobilita v Česku a kde ji čeká studie PwC za pět let ve světě?

21.08.2023 14:23
Autor: Redakce, Patria.cz

Elektromobilita v Česku dál roste. Během první poloviny letošního roku přibyly do sítě až stovky nových dobíjecích stanic pro elektrická auta. Spolu s tím o desítky procent vzrostly i spotřeba a počet dobíjení uživateli. Vyplývá to z informací velkých provozovatelů dobíjecích stanic pro ČTK. V Česku bylo ke konci loňského roku podle statistik úřadů kolem 1360 dobíjecích stanic. Za pět let bude po světě jezdit 63 milionů elektrických či hybridních aut, což je ve srovnání se současným stavem o 129 procent více, uvedla poradenská firma PwC. Největší podíl a největší růst budou podle ní mít čistě bateriové vozy, kterých bude téměř 35 milionů, tedy o 224 procent více než nyní. Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy, kterých bude šest milionů proti současným necelým čtyřem milionům.

Elektromobilita v Česku: Co říká ČEZ, PRE nebo E.ON

Dobíjení elektromobilů v síti energetické firmy ČEZ v prvním pololetí vzrostlo meziročně o 12 procent na 2,3 milionu kilowatthodin (kWh) bezemisní elektřiny. Zároveň je to pětinásobek spotřeby před pěti lety. Roste i množství průměrně načerpané energie při jednom dobíjení, které stouplo meziročně o 14 procent na 19 kWh. Řidiči podle společnosti v síti uskutečnili více než 123.000 nabití aut. ČEZ zatím v první polovině roku zprovoznil 51 nových dobíjecích stanic pro elektromobily, celkem jich má přes 550.

"Rozšiřování elektromobility věnujeme v ČEZ velkou pozornost. Rychle stavíme nové stanice a také navyšujeme jejich výkon. V podstatě do každého nově spouštěného dobíjecího hubu se snažíme začlenit minimálně jeden ultrarychlý stojan, u kterého se řidič zdrží jen několik minut," řekl místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.

Vzestup elektromobility potvrzuje na svých stanicích i Pražská energetika, která má v provozu přes 600 dobíjecích stanic. Letos jejich počet rozšířila o 150 nových. "Pokud srovnáme meziroční vývoj spotřeby u dobíjecích stanic, tak v polovině roku 2023 jsme byli na úrovni, která odpovídá téměř 74 procentům spotřebované energie za celý minulý rok," řekl mluvčí Karel Hanzelka. Společnost má nejvyšší pokrytí hlavně v Praze, nejvytíženější stanice jsou na Chodově a Černém Mostě.

PRE v poslední době podle Hanzelky hodně sází na ultrarychlé dobíjecí stanice. "Velká část naší sítě jsou stanice, které dokážeme snadno a rychle upgradovat na výkon přesahující 100 kW, tedy na ultrarychlé dobíjení," vysvětlil Hanzelka.

Vysoká čísla dobíjení na svých stanicích vykázal rovněž E.ON. Řidiči v této síti od ledna do konce června provedli 42.186 dobíjení, což je o 46 procent meziročně více. Množství spotřebované energie pak oproti loňskému prvnímu pololetí vzrostlo o 63 procent, motoristé u E.ON odebrali 780 MW. "Pro představu, která vychází z dat Centra pro dopravní výzkum, takové množství elektřiny by stačilo na plné dobití více než deseti tisíc elektromobilů typu Škoda Enyaq," uvedl mluvčí Roman Šperňák.

V současné době má E.ON v Česku 369 veřejných dobíjecích bodů na 187 stanicích. Poslední z nich vznikly v uplynulých týdnech například v Karlových Varech, Chomutově nebo Jihlavě. Kromě toho se společnost podílí na provozu 60 partnerských dobíječek, kdy si dobíjecí stanici pořídí soukromý subjekt a E.ON ji připojí do své sítě.

PwC: Počet elektrických aut za pět let vzroste o 129 procent na 63 milionů

Ve světě se ve druhém čtvrtletí prodalo 2,4 milionu elektrických aut, meziročně o 52 procent víc. Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se prodeje čistě elektrických aut v letošním druhém čtvrtletí zvýšily o 49 procent, zatímco celý automobilový trh rostl o 17 procent. Podobně se vyvíjí trhy i mimo Evropu, v USA vzrostl zájem o elektrická auta o 67 procent (celý trh rostl o 19 procent) a v Číně o 49 procent.

Český trh v prodejích elektroaut zaostává, zájem brzdí vyšší cena i nedostatečná nabíjecí síť. "Přestože zájem postupně roste, stále jsme jen na zlomku stavu v západní Evropě. Chybí systematická podpora ze strany státu, vysoká cena zájemce odrazuje. Trh tak i nadále potáhnou především firmy, které obměňují vozový park za elektroauta. V tomto směru se na českém trhu nic nezmění,“ uvedl expert PwC na automobilový trh Pavel Štefek. Za prvních sedm měsíců roku bylo v ČR prodáno necelých 3500 elektromobilů. To je sice více než 50procentní meziroční růst, nicméně podíl elektroaut na celkových registracích je 2,6 procenta.

V relativním vyjádření se bude podle Štefka podíl elektromobilů na vyspělých trzích i nadále zvyšovat. Je ale otázkou, jak to bude v absolutních číslech, protože celkově automobilový trh čekají spíše těžší časy, na což budou obecně dražší elektromobily citlivé. "Dobrá čísla za první pololetí jsou z velké části ještě výsledkem nahromaděných starších objednávek. Nejen z německých automobilek už ale doléhají hlasy, že aktuální poptávka po bateriových vozech nenaplňuje jejich očekávání. Když k tomu připočteme momentální balancování na hraně recese evropských ekonomik v kombinaci s inflací a drahými penězi, dá se očekávat, že nastávající období budou těžší,“ dodal Štefek.

V absolutních počtech elektromobilů je delší dobu lídrem Čína, v prvním pololetí se na tamním trhu objevily přes čtyři miliony nových elektrovozů. Tomuto růstu napomáhá i cenová politika. Podle aktuálního srovnání PwC je v Číně vyrobený elektromobil na čínském trhu v průměru o 40 až 45 procent levnější než stejný vůz vyvezený do Německa, rozdíl přitom u některých modelů je až dvojnásobný. Naopak vozy vyvážené z Německa do Číny mají na obou trzích zhruba podobnou cenovku.

Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v top desítce jen evropské vozy, naopak v Číně je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami. Čínské automobilky přitom v posledních měsících jasně deklarovaly, že se pokusí dobýt i evropský trh.

 
 

Čtěte více:

Jak bude vypadat trh s elektromobily za pár let?
13.06.2023 13:10
BloombergNEF tvrdí, že prodeje elektromobilů se do roku 2026 zdvojnáso...
Víkendář: Další fáze elektromobility v Číně
24.06.2023 7:23
Bloomberg si všímá rychlého rozvoje trhu s elektromobily v Číně. Pouká...
Nissan plánuje investovat do divize elektromobilů Renault 100 miliard jenů
14.07.2023 8:07
Japonská automobilka Nissan Motor investuje 100 miliard jenů (zhruba 1...
McCaffree: Elektromobily mají úplně jinou podstatu energetické infrastruktury, mohou se stát součástí celé sítě
19.07.2023 12:42
Na Yahoo Finance poukazují na množící se dohody o partnerství, v nichž...
Prodej aut v EU dál roste, elektromobily v červnu poprvé předstihly naftová auta
19.07.2023 10:04
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v prvním pololetí...
Stále stejné překážky u elektromobilů, ale zájem roste
11.08.2023 16:00
Na Yahoo Finance uvádí, že na jednu stranu se hovoří o možném zpomalov...
Agentura IEA zhoršila výhled poptávky po ropě, i kvůli zájmu o elektromobily
11.08.2023 11:58
Mezinárodní agentura pro energii (IEA) zhoršila výhled růstu poptávky ...

Váš názor
  • Nazdar kluci!
    23.08.2023 8:55

    musím teda říct, že máte pravdu i když se na to podívám i z té druhé strany. Taky si myslím, že evropské automobilky jsou před svým koncem. A je to dobře! Super, konečně skončí jedna etapa hegemonistického, západního, imperialistického kapitalismu. Skončí bezbřehé vykořisťování dělnické třídy mercedesama, bavorákama, audinama a fauvéčkama a jiným západním hnojem. Kdo si tyto drahé auta bude kupovat? jedině zloděj podnikatel bez EET, politik a dotačí podvodník napojený na státní zakázky! Tak na co takové automobilky! Na I-Iovno!! Už se nemohu dočkat na kvalitní bezpečné a levné auta z číny! Bude si je moct koupit každý za jednu výplatu - to je výsledek houževnaté práce soudruhů z Číny podle vzoru převzatého od soudruhů ze sovětského svazu! Všichni budeme mít konečně levné, bezpečné a ekologické auto, které se bude samo nabíjet ze slunce. Jednou to auto koupíte a už nikdy žádné náklady! To se budou i buržousti v americe divit až budou zavírat svoje továrny! Hele bude to jako včera s vrtačkou. Potřeboval jsem vrtačku, abych si mohl vyvrtat dvě díry do polystyrenu a pověsit si portréty putina a Si Ťin-pchinga! Nabídli mě americkou milwaukee no curva hnus! Předražená západní ßračka! kdo bi si ten hnus koupil, jedině zloděj! Potom mě nabídli německej bosch, udělalo semi tak zle, že jsem tam hodil kosu $vině! Ať chcípnou haysli! Apak sem šel do lidlu a koupil si vrtačku za tři stovky z číny! No super kvalita, nádherná vrtačka, a sada vrtáků zdarma a ještě jsem dostal zdarma suspenzor! Tak jsem vrtal do polystyrenu ty díry a vrtačka se zavařila - no a co? nic! dalimi obratem novou hned a nic neřešili! suspenzor mě zůstal a vrtáky taky! Mám teď dva, prodám ho zájemco levně za dvě stovky! No než jsem ty dvě díry do polystyrenu vyvrtal vyměnil jsem zdarma celkem čtyři vrtačky! a zlomil dva vrtáky tři se ztupili. A výsledek? díry mám hotové, doma vrtačku, kterou mě kdykoliv budu vrtat vymění za novou a to všechno jenom za tři stovky! Jestli to takhle bude i s těma autama už se na ně těším!!!!! budu mít každý rok nové auto vy wolové AMEN!
    oradapoisson
    • Re: Nazdar kluci!
      24.08.2023 14:02

      https://youtu.be/lvPtkUuoo5c?si=T6_Mrl1s_7Exq9g6
      štíreček
    • Re: Nazdar kluci!
      23.08.2023 11:13

      konecne poradnej nazor :p
      Ai-kun
    • Re: Nazdar kluci!
      23.08.2023 10:45

      Nařízení o konci výroby aut se spalovacími motory v roce 2035 přišlo z Bruselu. Takže ten centrální socialismus nejde tentokrát z Východu, ale pro změnu ze Západu. Nyní však oproti minulosti není ideologickým nepřítelem společnosti "člověk vykořisťovatel" tvořící nadhodnotu, nýbrž "karbon člověk" produkující uhlík. Odstavením těchto lidí dosáhneme rovnosti, kdy nikdo nebude nic vlastnit, vše bude volně dosažitelné (na vypůjčení) a všichni budou stejně chudí. Ve spojení se zrušením hotovosti a později i peněz vlastně vznikne komunistická společnost o kterou se marně pokoušeli v Sovětském svazu a jeho bývalých satelitech v minulém století. Prostě uspokojís potřebu a se sluncem na duši odejdes. No, neberte to.
      kat
  • ecogumy3
    22.08.2023 15:03

    to jsou stále nějaké fantasmagorie, prostě když to ecofanatikům nevychází matematicky, tak vždy začnou plkat o tom, že nějaké náklady v provozu ICE auta nepočítají, to bych také mohl tvrdit, že elektroklump nemá započítánu finální recyklaci baterie a plastů a že se všechny kovy co jsou potřeba na výrobu nemají započítány všechny náklady, když je těží děti a kaly se vypouští do přírody, to je jako ecofanatic v botách z krokodýla s argementem ale ten krokodýl by stejně umřel :o)
    Mike -Green D. is killing Europe
    • Re: ecogumy3
      22.08.2023 15:09

      ještě dodatek, za pomoci ecofanatiků došlo ke špatné sázce v kapitalismu, na základě marketingové demagogie se chtělo v EU přejít na nový typ auta, aby se stále kupovala a vyráběla nová, no a on to zákazník nechce - tak mu to dáme příkazem, hm ale nějak nikdo nepočítal, že odjinud budou levnější - ale to demagog vyřeší vysokým clem, takže ten náraz do zdi bude, ale ne ecokatastrofa, ale extremní zdražení individuální dopravy a pak bude ICE i elektro (ve městě nějaký smysl má), ale jen pro high society, tak ecofanaticy makat a investovat at nemusíte chodit pěšky :o)
      Mike -Green D. is killing Europe
      • Miku
        22.08.2023 22:02

        Žádné příkazy shora ani z unie nejsou. Evropský trh je v ohrožení z Číny a US, kde umí vyrobit elektromobil levně a čistě. V EU je drahá a špinavá energie, takže drahé vstupy, proto VW zrušil stavbu baterkarny u nás a pro software si šel k Xpeng do Číny, protože to neumí. Vozy ID od VW stojí v Číně třetinu ceny než u nás či v Německu. Unie jen tlačila na domácí automobilky aby se přizpůsobili trhu a nedopadly jako Nokia Kodak či japonské tv a domácí kina videa atd. Jinak ohledně energie z čistých zdrojů nám stačí vyrobit třetinové množství, protože fosilní pracuje s třetinovou účinností a v dopravě je tento poměr 4-5X!!!! Zároveň není třeba živit války a hlavně vozit energie tankery přes celý svět, takže emisně je vlastně výroba baterie sranda, která se velmi rychle emisně vyplatí. Jen mrkni kolik shoří volně do atmosféry plynu při těžbě ropy - celá Afrika by z toho mohla žít celý rok. To co spálí celý svět z uhlí ropy a plynu za celý rok, nám posílá slunce na zem každých 40minut.
        štíreček
      •  
        22.08.2023 15:26

        Ano, máte pravdu, nastane deautomobilizace společnosti. Musí nastat, ten aktuální stav a pokračující boom (v bohatších částech společnosti) z mnoha různých důvodů není udržitelný, už třeba prostě proto, že na tolik aut ve městech není prostor. Jistě, to je těžké přiznat pro někoho, pro nějž má vlastní auto božský status.
        prasodlak
        •  
          22.08.2023 15:48

          Ano,ve městech na auta není prostor,takže by tam mělo být veřejné místo spoplatněno,takových 100litrů a víc,neb každý kdo chce mít prase,musí mít nejdřív svúj chlívek. Asi jako se staví byty se stáním pro auto.
          kočák
          • Není třeba chlívek
            22.08.2023 21:32

            Stačí autonomní řízení a pujcovat svoje auto v době kdy stojí. Pak rázem ubyde ve městech aut a kdo ho bude mít, tak na investici.
            štíreček
            • Re: Není třeba chlívek
              22.08.2023 22:27

              Takhle nějak měla vypadat první etapa komunismu. Kde na tohle lidi chodíte.....
              kat
    • Re: ecogumy3
      22.08.2023 15:07

      Ah tak a že Vy jste se už vždycky zajímal o životní podmínky řadových dělníků a jejich dětí a práva žen ve státech, odkud dovážíme ropu! Stejně tak jako lokální znečištění její těžbou anebo kolik vlastně máte doma kobaltu!
      prasodlak
      • o)))
        22.08.2023 16:28

        Ha ha A. v číně jsou na tom lépe a životní prostředí se neznečisťzje. Kolik ti plátí za ty reklamní žvásty??
        Velkamedvědice
        • Re: o)))
          22.08.2023 16:51

          Ty už s těmi bláboly přestaň. Já netvrdím a nikdy jsem netvrdil, že elektromobilita je čistá, bezchybná, nebo něco takového. Ale fosiláci si musí napřed zamést před vlastním prahem, než začnou poukazovat na nedostatky druhých.
          prasodlak
          • prase nebo dlak
            22.08.2023 20:57

            Pravda bolí hošánku. Ty mě fakt nebudeš rozkazovat, co můžu a co ne. Reaguji na tvá slova hysterko. A budu, kdykoliv budu chtít.Nnějaký přitroublý narcistický ekoterorista, který nedokáže údajně podle toho jak píšu, poznat jestli sem chlap nebo žena, mě fakt omezovat nebude hošánku. Celý den blábolíš. tak mě jen zajímalo, jestli seš tak hloupý, nebo placený.
            Velkamedvědice
            • Re: prase nebo dlak
              22.08.2023 21:47

              Brachu ať ti nepraskne cévka. Dnešní baterie vydrží v autě 20let a poté jako úložiště klidně dalších 15let. Lithium je všude a v baterii jeho tolik, kolik asi soli v salátu. Kobalt LFP baterie nepotřebují, NMC ho mají opět čím dál méně jen na katodě. Naftu spalis v autě hned a lidem přímo pod nosem. Takže nelobuj za Rusko, už tak mají od nás z každého litru 12kc na válku a zabíjení na Ukrajině. A Čína? Loni měli 26 procent čisté energie, letos za prvních pět měsíců již 52procent. Každoročně navyšují víc kapacit z čistých zdrojů než celý zbytek světa. Už dávno jsou čistější než ČR která patří mezi největší znečišťovatele na světě, měřeno na hlavu, což je přesné číslo.
              štíreček
              • Štíreček
                22.08.2023 22:48

                Kámo já sem reagoval na vyjádření prasete...Ah tak a že Vy jste se už vždycky zajímal o životní podmínky řadových dělníků a jejich dětí a práva žen ve státech, odkud dovážíme ropu! Stejně tak jako lokální znečištění její těžbou anebo kolik vlastně máte doma kobaltu!.....slovy,,,Ha ha A. v číně jsou na tom lépe a životní prostředí se neznečisťuje,,,,Načež zčako prase psát, ať neblábolím, takže smysl tvého přidaného textu mi uniká. Dobrou noc.
                Velkamedvědice
                • Re: Štíreček
                  23.08.2023 10:56

                  Tak se podívej na Nigérii, jak tuto zem zpustošili a pustoší ropné společnosti. Prumerny věk 40 nebo kolik. Lidi tam nemají ani pitnou vodu a kvůli ropu se tam stále vraždí. Ti bohatí ty chudé domácí k sobě prostě nepustí. Vytěží ropu a jdou dál. Cobalt a nikl, stejně i lithium je i u nás a po roce 2050 bude tolik baterií, že již žádné suroviny nebude třeba těžit dál, recyklace až 98% pokryje další výrobu.
                  štíreček
      •  
        22.08.2023 15:10

        no vidíš, že je to hloupost z obou stran, nezajímal a nezajímám, ale mohl jsem si koupit výrobek co chci nikdo mi ho nenutill :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
  •  
    22.08.2023 14:50

    Nemám nic proti vozům,co si nabijete doma,a´t ze slunce,nebo větrníkem,ale jinak,když tak si vemte sud jaderného odpadu na svou zahrádku, a k autu by jste měli dostat složenku na příspěvek na stavbu jad. reaktoru.
    kočák
    •  
      22.08.2023 15:05

      Hlavně že spalovací auta jsou naprosto čistá. Těch pár tun CO2 ročně bych Vám nasypal rovnou do obýváku. Sud jaderného paliva? Haha. A proč příspěvek na stavbu jaderného reaktoru? Tu složenku byste měl dostat stejně tak, protože tu jadernou elektřinu používáte v domácnosti. Copak ten reaktor neplatíme v ceně elektřiny, ať už ji používáme na cokoliv? To je zase demagogie. "Naše víra je ve všem správná a čistá a Vy děláte všechno špatně."
      prasodlak
      • prasodlak
        22.08.2023 15:37

        Mít teplo a jídlo považuji skoro za nárok, mít auto jakékoli nárok není. A pokud jde o JE? Byla by potřeba bez elektromobilú? Takže si v nabíječce zaplaťte reálnou cenu stavby jádra. Už máte to uložiště,co podmiňuje EU?
        kočák
        • Re: prasodlak
          22.08.2023 16:04

          Elektromobily na aktuální potřebu nových jaderných bloků v ČR ani jinde na světě nemají vliv. Napřed trochu počítejte, pak tu nad takovými věcmi diskutujte. Anebo si jen uvědomte, že průměrné BEV nespotřebuje více elektřiny, než průměrná domácnost. Když počítám 3000kWh elektřiny pro jedno auto a rok (cca. 15 000km) a že jaderný blok (1000MW) jede 300 dní v roce a z toho 16 hodin denně zásobuje "nezbytný odběr" (teplo, jídlo, průmysl, železnice pod dráty) a jen 8 hodin nabíjí elektroauta, tak to pořád stačí pro 800 tisíc jich. Takže až v ČR budem na 300 tisících, můžem diskutovat o potřebě nového jaderného bloku kvůli BEV. Jinak když už ty bloky máte, tak jsou BEV síti ku prospěchu, pokud jejich uživatele finančně motivujete k tomu, aby dobíjeli v době, kdy je proudu přebytek - "noční proud".
          prasodlak
          •  
            22.08.2023 16:26

            Hezky to píšete-takže 1el auto+1domácnost,to chápu ,do 3MW se vejdu,ale to bych spotřeboval s autem 6MW. No a prosím-přestaňte používat pojem "noční proud",dávno to není pravda, ten přebytek je v průběhu 24hodin,dávno se to řeší dálkovým spuštěním. Celý život jsem byl v energetice, takže vím.
            kočák
            •  
              22.08.2023 17:19

              I když s tím "noční proud dávno není pravda" si Vám dovolím trošičku oponovat. Očividně to záleží na státu nebo dodavateli. Ano, v ČR jsem už někdy před 20 lety slyšel, že jde prostě o levný tarif, který se může spusti i přes den. Ale v zahraničí jsem i v posledních letech zažil minimálně dvě místa, kde se ten levný tarif měřil natvrdo 22 - 6h.
              prasodlak
            •  
              22.08.2023 17:00

              Ano, domácnost s jedním elektroautem spotřebuje cca. dvojnásobek elektřiny, jenže ty BEV se na spotřebě v daném státě budou nezanedbatelně podílet teprve v okamžiku, kdy poměr BEV : počet obyvatel bude alespoň v řádu setin. A od toho jsme velmi, velmi vzdáleni, proto teď BEV nevyžadují žádné nové jaderné bloky a v příštích letech ani vyžadovat nebudou. Já netvrdím, že to někdy v budoucnu nenastane a nevynutí si to nové zdroje energie - ale aktuální to vůbec není. Mimochodem, pokud budou automobilisté místo BEV přestupovat na e-paliva, bude potřeba dodatečné elektřiny několikanásobná. Já vím, že "noční proud" není úplně pravda, ve skutečnosti jde o přebytkový proud, který může být spuštěn i za bílého dne. Používám ten pojem, protože je jednoduchý a většina lidí mu rozumí, však jsem ho proto dal do uvozovek. Podle mě v souvislosti s FVE, elektromobilitou apod. ještě přijde jeho velká reinkarnace - ano, v dobách přebytku, nikoliv v noci - ale to je na úplně jinou diskusi.
              prasodlak
  • elektro hrbitovy
    22.08.2023 13:16

    Aneb kdyz vyschnou dotace..snad se Evropa pouci (a tim nemyslim neustaly proud dotaci) https://www.patria.cz/zpravodajstvi/5559910/v-cine-vznikaji-ve-velkem-hrbitovy-elektromobilu-podivne-monumenty-rozvoje-teto-technologie.html
    Ai-kun
    • Re: elektro hrbitovy
      22.08.2023 14:18

      Tak ono jde o to, co přesně se dotuje. V Číně výroba, možná i provoz (jak jinak si vysvětlit, že firmy, které je používaly, při rušení dotací krachují?), o tom v Evropě nic nevím, když si odmyslím takové marginality, jako osvobození od českých dálničních známek. Když dostane provozovatel jednorázovou dotaci na pořízení, tak ji prostě zahrne do kupní ceny a když stát dotace později sníží, sice klesnou prodeje, ale stávající provozovatelé budou své vozy používat dál. Že věčně máte potřebu hledat problémy, kde nejsou. Ideologie.
      prasodlak
      •  
        22.08.2023 16:25

        Pokud je tim provozovatelem napr autopujcovna, casto pak narazi na (ne)zajem zakazniku kteri radsi vsadi na jistotu spalovaku, a elektromobily nejsou tak vytizene, aby se dokazaly zaplatit. A jine sluzby zase muzou narazit vyssi cenou sluzeb pro zakazniky. To neni hledani problemu kde nejsou, spis poukazovani na fakt ye nekde problemy jsou.
        Ai-kun
        •  
          22.08.2023 16:37

          To už dost hypotetizujete. Vy říkáte "snad se Evropa poučí" - já říkám, že ze článku pod odkazem plyne, že dotační politika v Číně byla úplně jiná než v Evropě. Ano, pokud dotují výrobu, tak může dojít k tomu, že se vyrobí množství něčeho, co si nikdo nechce koupit. Je to taková měkčí forma socialistického plánovaného hospodářství. Pokud se jednorázově dotuje pořízení, jako v Evropě, tak k tomuto problému dojít nemůže, protože rušení dotací na již koupená auta nemá vliv. Potenciální riziko by mohlo být ve státech, které dnes EV odpouštějí např. silniční daně nebo mýto a toto osvobození by zrušily. Nemluvím teď o ČR, kde částka za dálniční známku určitě není to, podle čeho se někdo rozhoduje o provozování (již pořízeného) EV. To, co zmiňujete v případě půjčovny, je klasické podnikatelské riziko, to se jí může stát, i když nakoupí třeba drahé Mercedesy. No a pokud na ně vsadí příliš, může to vést až ke krachu, ano. V případě neprodaných či odstavených osobních aut nevidím problém, ty si někdo koupí, když budou nabídnuty levně. Horší to bude s dodávkami apod.
          prasodlak
Aktuální komentáře
28.04.2024
8:35Víkendář: Fiskální politika drží sazby nahoře, u akcií je tak lepší zaměřovat se na kvalitu
27.04.2024
8:31Víkendář: Podle Morgan Stanley je ekonomika stále v pozdní fázi cyklu s odpovídajícími důsledky pro akciový trh
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data