Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
AP: Evropa chce omezit příliv čínských elektromobilů, Evropané je ale milují

AP: Evropa chce omezit příliv čínských elektromobilů, Evropané je ale milují

19.10.2023 17:33
Autor: ČTK

Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit svůj francouzský sportovně-užitkový vůz (SUV) s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan. Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.

"Opravdu to auto miluju," prohlásila Springeová-Janssenová. Za cenu odpovídající částce asi 50.000 dolarů (téměř 1,2 milionu Kč) má podle ní vůz Atto 3 "všechny ty vymoženosti", jako například kameru umožňující pohled na auto z ptačí perspektivy, dva roky bezplatného dobíjení či sadu zimních pneumatik navíc. Jejímu manželovi se auto natolik líbí, že zvažuje nahradit dalším vozem značky BYD jejich druhé auto značky Škoda z koncernu Volkswagen.

"Je mi líto, Evropo. Čína má lepší nabídku," prohlásila Springeová-Janssenová. Její nadšení demonstruje, jak si čínské automobilky při své expanzi na evropský trh s elektromobily získávají motoristy a ohrožují zavedené domácí značky v odvětví, které je klíčové pro energetickou transformaci Evropy.

Konkurenční hrozba nedávno přiměla Evropskou unii, aby začala vyšetřovat podporu, kterou Peking poskytuje čínskému sektoru výroby elektromobilů. Toto vyšetřování prohlubuje napětí mezi Západem a Čínou v technologickém sektoru. Čína přitom patří meze největší obchodní partnery Evropy a je největším trhem s automobily na světě.

Čínské výrobce elektromobilů podle nezávislého analytika automobilového sektoru Matthiase Schmidta Evropa přitahuje, protože cla na dovoz aut zde činí pouze deset procent ve srovnání s 27,5 procenta ve Spojených státech.

Ekologicky smýšlející motoristé v Evropě, kteří se v poslední době potýkají se zvýšenými životními náklady, si pochvalují, že čínské elektromobily jsou cenově dostupné, disponují řadou funkcí a mají stylový design. A obavy ohledně ohrožení místních automobilek a pracovních míst pro ně zkrátka nehrají roli.

Například britský důchodce John Kirkwood před třemi lety nahradil svůj automobil Volkswagen Passat elektrickým kombíkem MG5, protože tento vůz s cenou 30.000 liber (zhruba 850.000 Kč) "vytřel podlahu" se svým nejbližším konkurentem, automobilem značky Kia, jenž stojí o tisíce liber víc. "Je hezký, tichý, a velmi rychlý," uvedl Kirkwood. Dodal, že ho nijak zvlášť netrápí, že britská značka MG má nyní čínského majitele.

Značka MG, kterou vlastní největší čínská automobilka SAIC Motor, je největším čínským hráčem na evropském trhu s elektromobily. Rychlý růst na tomto trhu nyní zažívá čínská značka BYD, kterou podporuje americký miliardář Warren Buffett. Působí zde i čínská Geely, která vlastní švédskou značku Volvo, a řada dalších čínských firem. Na celkovém prodeji aut v Evropě, který přesahuje devět milionů vozidel ročně, se sice zatím podílejí jen zlomkem, ohromujícím tempem ale zvyšují své podíly na trhu se samotnými elektromobily.

Podle Schmidta nyní podíl čínských výrobců na celém automobilovém trhu v západní Evropě činí jen zhruba tři procenta, na trhu se samotnými elektromobily však dosahuje 8,4 procenta. Loni přitom tento podíl činil 6,2 procenta a v roce 2019 byl téměř nulový. Dosavadní růst posiluje obavy, zda si evropský automobilový průmysl, který zaměstnává miliony lidí, dokáže v rámci přechodu od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům udržet konkurenceschopnost, píše AP.

Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová uvedla, že "globální trhy nyní zaplavily levnější čínské elektromobily", jejichž ceny "udržují na uměle nízké úrovni rozsáhlé státní subvence". Komise tento měsíc oficiálně zahájila vyšetřování čínských subvencí na výrobu elektromobilů, které podle ní potrvá až 13 měsíců a může vyústit v uvalení dodatečných dovozních cel.

Peking vyjádřil s vyšetřováním nesouhlas a slíbil, že bude hájit práva čínských podniků. Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že vyšetřování je založeno na subjektivních domněnkách, postrádá důkazy a odporuje pravidlům Světové obchodní organizace (WTO).

Situaci navíc komplikuje skutečnost, že z Číny se do Evropy dovážejí rovněž elektromobily vyráběné západními automobilkami, jako je BMW či Tesla. Mluvčí Evropské komise uvedl, že vyšetřování se zabývá vývozem elektromobilů z Číny bez ohledu na značku.

Automobilka Stellantis avizovala, že bude s čínskými elektromobily bojovat. Její šéf Carlos Tavares nedávno uvedl, že tento třetí největší výrobce aut na světě reaguje na "čínskou invazi na evropský trh" novým levným malým elektromobilem Citroën e-C3. Stellantis vlastní mimo jiné francouzské značky Peugeot a Citroën a italské značky Fiat a Alfa Romeo.

Jeden z důvodů, proč mohou čínské podniky nabízet kvalitní automobily za dostupné ceny, plyne z pravidel pro vstup zahraničních podniků na čínský trh. Zahraničí automobilky se podle těchto pravidel musejí spojovat s čínskými podniky, které tak získávají klíčové know-how v oblasti výroby aut.

"Byli takovými zástupci šéfkuchařů západních firem. Nyní je situace taková, že tito zástupci šéfkuchařů si otevírají vlastní restaurace, které jsou v některých případech lepší než restaurace jejich učitelů," uvedl Schmidt. Dodal, že výroba motorů pro elektromobily je ve srovnání se spalovacími motory méně složitá a vyžaduje méně zaměstnanců. To podle něj představuje problém pro evropské značky s velkou pracovní silou, které budou potřebovat mnoho let na restrukturalizaci svých aktivit.

Čínští výrobci elektromobilů se mezitím snaží na přeplněném trhu vyniknout. Značka Ora, která spadá pod čínskou automobilku Great Wall Motors, se teď například zaměřuje na ženy. Nabízí auta, která jsou podle ní navržena s ohledem na rozměry ženských těl a na běžné potřeby žen.

Model Ora Funky Cat se zakulacenými předními světly, symbolem vykřičníku na kapotě a cenou 32.000 liber (zhruba 900.000 Kč) zaujal britského scénáristu Justina Nichollse, který jej koupil pro svou manželku. "Vypadá úžasně a technologicky je skvělý. Je tak snadné s ním jezdit, působí luxusně a jako mnohem větší auto," uvedl Nicholls, kterému se líbí i to, že vůz se liší od obvyklých značek na britských silnicích, jako je Volkswagen, Peugeot či BMW.

"Myslím si, že je mnohem osobitější než evropské vozy," prohlásil Nicholls.

 

Čtěte více:

Stellantis chce prorazit v Číně, zvažuje spojení s tamním výrobcem elektromobilů
23.08.2023 16:50
Stellantis podle agentury Bloomberg zvažuje spojení s čínským výrobcem...
Čínský výrobce aut BYD se poprvé dostal mezi deset největších automobilek světa
28.08.2023 15:33
Čínský výrobce elektromobilů BYD se poprvé dostal mezi deset největšíc...
Gartner: Ceny elektromobilů a aut se spalovacím motorem se do roku 2027 srovnají
07.09.2023 16:30
Ceny automobilů s čistě elektrickým pohonem se podle analytiků do roku...
EU zahájí šetření ohledně elektromobilů z Číny, uvedla von der Leyenová
13.09.2023 10:43
Čína skrze státní dotace uměle udržuje ceny svých elektromobilů na níz...
Chanos: Tesla připomíná Cisco, umělá inteligence nemusí být přínosem pro všechny firmy
20.09.2023 5:55
V první části rozhovoru pro Bloomberg se Jim Chanos zamýšlel nad atrak...
Perly týdne: Globální kvantitativní utahování v plném proudu, vyšší sazby po delší dobu a nezájem o elektromobily
13.10.2023 11:59
Yahoo Finance informuje o svém novém průzkumu, podle kterého 57 % dotá...
Víkendář: Proč VW prodává svůj ID.3 v Číně za poloviční cenu?
14.10.2023 8:20
DW News tvrdí, že elektromobil ID.3 od Volkswagenu se v Německu prodáv...
Víkendář: Bude globální směr v elektromobilitě ukazovat Čína?
15.10.2023 10:27
Německá automobilka Volkswagen si před řadou desetiletí vybudovala vel...

Váš názor
  • Jednou se mě zeptal jeden známý co jezdí v dacii
    20.10.2023 20:47

    A proč ty by si si nekoupíl čínské auto? Můžeš mě říct alespoň jeden logický rozumný důvod? Můžu, odpověděl jsem, protože je čínské!
    oradapoisson
  •  
    20.10.2023 8:10

    Čína to s žádným s obchodních partnerů nemyslí dobře. V mnoha ohledech Čínská vláda lže a kdo se jednou vydá cestou lhaní, tomu není radno věřit... Snad to pochopí EU a zavede cla na čínská auta. Pokud srovnám kvalitu v jiné oblasti - u mobilních telefonů, tak čínské výrobky fungují výborně v rámci doby záruky a pak přestávají jednotlivé části fungovat (osobní zkušenost s cca 10ks telefonů, které jsme měli v rodině různých čínských výrobců). Auta jsou plná softwaru a opravdu bych nechtěl, aby moje auto posílalo data do Číny.
    lazy_lemur
  •  
    20.10.2023 6:09

    Kromě Číňanů ty elektroauta nikdo za "normální" cenu nedělá, ale přece Eu nedopustí aby evropské automobilky přišly o své zisky. Evropan to prostě musí mít za draho, i kdyby měl žrát kamení. A pokud tedy vadí ta údajná podpora Pekingu pro jejich automobilku, tak si připomeňme v minulosti šrotované, všelijaké daňové prázdniny automobilkám v ČR, nebo výhody pro uživatele elektronu, atd., to se smí ?
    Vilém
    •  
      20.10.2023 10:01

      Ta normální cena je jenom v Číně. Ano i Čínu musí mít Evropan za draho. $50 tis. není nic levného. Se stejnými nebo i lepšími parametry je Hyundai Kona levnější nebo na podobné cenovce. Činu si lidi kupují protože se jim líbí což je osobní preference nebo na základě mediálního povyku který nemá moc společného s technickou realitou.
      HenryFord
  • Propaganda
    19.10.2023 17:54

    Tímhle článkem je dnes zaplaveny mediální prostor. Těch pár podivínu co si to koupí jsou zanedbatelní. Oru si koupil co uváděl 5 rychlost a měl ji předtím na testování. No a po několika měsících dospěl závěru že by si to znovu nekoupil.
    HenryFord
    • Re: Propaganda
      19.10.2023 18:13

      Švédka je nadšena malým autem za 1,2 milionu. Je to strašný kvák, který si skutečně nezaslouží nějaké mediální šíření. Opravdu jen k tomu, aby to tady ruská úderka tapetovala.
      Orangutan
      • Re Re Orangutan
        19.10.2023 18:48

        Typická ukázka dosahu ČTK (s ilustrační fotkou)... /// Představte si nejprve mini cooper - ten od BMW - ten je určen pro evropský POUZE jako elektroverze a současně VÝHRADNĚ bude produkce mini cooperu od BMW probíhat v číně nikde jinde... /// Následně si znovu pročtěte poslední 3 odstavce článku z kuchyně ČTK o modelu /// následně si pusťte odkaz https://www.autoscout24.cz/lst/ora/funky-cat (skoro jako napodobenina klonu PT cruiseru a golfu) /// závěrem zkuste přehodnotit svůj ROZSUDEK rudých úderek --- nejedná se spíš o pomýlení skrz ilustrační foto, než o Vaše pomýlení v ALOKACI KAPITÁLU BMW a odhadu KONKURENCESCHOPNOSTI ???--- poměr cena/užitná hodnota ve světě opičáků je irelevantní??? /// mně přijde odkaz jako věrohodný... https://www.youtube.com/watch?v=Zh-fZ_sqAxU /// proč je tolik zpráv z kuchyně ČTK zbarvených do IDEOLOGICKY LÍBIVÝCH BAREV ??? nikoliv do barev užitné hodnoty ???
        Mudr.c
        • Re: Re Re Orangutan
          19.10.2023 18:57

          Opičáci narážejí na to, že to tu rudá úderka skutečně tapetuje, neb v tom nadšeně shledává superioritu vznešené čínské kultury nad prohnilou imperialistickou Evropou. Lze zjistit na všeobecné debatě. V původním článku žádný úžasný úmysl není, to není zločin, to je omyl, řečeno s klasikem. Prostě někdo nabral čínský píár článek a máznul ho do médií.
          Orangutan
          •  
            19.10.2023 19:25

            jj, s aktem tapetování lze souhlasit /// uvedl jsem jednoho eléva do rozpaků otázkou "a jaké auto mám zakoupit?"; sám jsem pak byl v rozpacích, ptž prve zatracované značky byly později brány v milost začleněním "do výběrového řízení"... ctít užitnou hodnotu přeci nemůže být kolaborantstvím proti režimu, či snad ano? (souhlas, poslední věta je manipulativní, beru zpět)
            Mudr.c
            •  
              20.10.2023 10:09

              1,2 milionu není užitkový předmět, ale luxus. Prémiové auto na způsob BMW si kupují buď nadšenci a fandové, co chtějí opravdu výjimečně dobré vlastnosti ( zejména jízdní, ale i třeba nějaké velmi speciální), nebo jde o snobismus a status, je na tom značka BMW a tím jsem cool. Tady má stejný efekt to elektro; je to možná úplný nesmysl, ale jsem cool, protože zachraňuju planetu. Z té paní už zdálky přímo čiší ten druhý motiv. Vést s ní věcnou polemiku je zbytečné a marné; malé auto za 1,2 milionu prostě nemůže mít užitné vlastnosti, které by to odůvodňovaly, asi jako rohlík za 140 korun. Články podobného druhu, jak je bezva jistý luxusní předmět a jak je tím paní nadšená, bývají ve speciálních časopisech na křídovém papíře, jejichž vydávání se naprosto nemůže vyplatit, a platí je výrobce té věci, tady zjevně ta čínská firma, a leží v luxusních prodejnách nebo v letadlech, kde mají lidi na tyhle kraviny čas. Nebo ve Forbesu nebo v Penthouse. Co to dělá na tomhle netu, to je záhada.
              Orangutan
        • Re: Re Re Orangutan
          19.10.2023 18:52

          je to spiknutí :-O
          Želvák Burzovní (Gold!)
      •  
        19.10.2023 18:19

        Mně se teda to Volvo zdá lepší. Ale tak zase je teda dražší. ženský... Ale třeba jsou to jen čínští provokatéři a dezinformátoři a dezoláti, tak.
        Želvák Burzovní (Gold!)
    • Re: Propaganda
      19.10.2023 18:07

      Jako to nechápu. Furt žvaní, že Číňan to dotuje. Fakt? A na to přišel kdo jak? Mně se teda nezdá, že by to dotovali. BTW hlasuji pro BMW i4.
      Želvák Burzovní (Gold!)
Aktuální komentáře
28.04.2024
12:33EP Infrastructure, a.s.: Oznámení o splacení emise dluhopisů
12:26J&T FINANCE GROUP SE: Výroční zpráva za rok 2023
8:35Víkendář: Fiskální politika drží sazby nahoře, u akcií je tak lepší zaměřovat se na kvalitu
27.04.2024
8:31Víkendář: Podle Morgan Stanley je ekonomika stále v pozdní fázi cyklu s odpovídajícími důsledky pro akciový trh
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    Nebyla nalezena žádná data