Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Rozbřesk: Evropský automotive a možný dopad nových “cel”

Rozbřesk: Evropský automotive a možný dopad nových “cel”

18.11.2024 9:04, aktualizováno: 18.11. 10:01
Autor: Jan Bureš & Jan Čermák & Dominik Rusinko, Patria Finance a ČSOB Finanční trhy

Aktualizováno

Donald Trump se podle řady svých výroků chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně bude “na mušce” čínské zboží, kde se podle dosavadních zpráv z tisku může jednat zejména o zboží ze seznamů 1-3 z obchodních válek let 2018-2019 (železo, ocel, strojírenské výrobky, automotive, elektronika). Další v pořadí je však Mexiko a Evropská unie, kde Donaldu Trumpovi “leží v žaludku” zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Američané a kde je dovoz z EU historicky vysoký. A “první na ráně” je segment automotive, kde Evropa uplatňuje dovozní clo ve výši 10 %, zatímco USA pouze ve výši 2,5 % (https://www.politico.com/news/2024/11/15/european-union-trump-tariffs-00189639). I kdyby plošné navýšení cel na dovoz do USA nakonec nebylo tak dramatické, jak Donald Trump naznačuje (až + 20 procentních bodů), segment automotive a některá další odvětví se pravděpodobně výraznějšímu navýšení cel nevyhnou. Kdo je pak nejvíce zranitelný?

Mezi Evropskými výrobci jde primárně o to, kdo má největší podíl tržeb na americkém trhu, a sekundárně pak o to, jakou část produkce do USA dováží z Evropy - tedy jak moc jsou auta skutečně “evropská” a do jaké míry jde “jen” o evropské značky. Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a Stellantis (Citroen, Fiat, Jeep, Chrysler), kde americké tržby tvoří zhruba čtvrtinu celkových tržeb. Volvo, Mercedes a BMW mají podíl amerických tržeb na celku okolo 15 %, zatímco VW zhruba 8 %. Velké rozdíly ovšem panují v tom, kde automobilky své automobily pro americký trh ve skutečnosti vyrábí - podle analýzy Goldman Sachs mohou mít Porsche a Volvo problém s tím, že auta pro americký trh téměř ze 100 % pochází z Evropy. Naopak VW a zejména pak Stellantis mohou těžit z toho, že jejich automobily pro americký trh jsou daleko méně závislé na evropské výrobě (cca 40 % u VW a jen 4 % u Stellantis). Obě dvě automobilky ostatně stejně jako řada čistě amerických výrobců může mít ovšem problém ještě s jinou frontou obchodní války - z Mexika nebo z Kanady totiž oba dva koncerny dováží také skoro 40 % vstupů pro svou americkou produkci.

Ďábel tak nakonec bude ukryt v detailech. Tak jako tak, obchodní války přichází pro evropské výrobce ve velmi nevhodnou dobu, kdy nezachytili dobře nástup elektromobility a ztrácí konkurenceschopnost na důležitém čínském trhu, který pro řadu evropských značek tvoří skoro třetinu veškerých tržeb.


*** TRHY ***

Koruna

Česká koruna lehce ocenila jestřábí zápis ze zasedání ČNB a současně také stabilizaci amerických výnosů. Pohybuje se tak lehce pod hranicí 25,30 EUR/CZK. Na druhou stranu celkové globální podmínky (silný dolar, vysoké výnosy) koruně asi delšího oddechu nedopřejí a výraznější pozitivní impulsy, které by mohly zvrátit tržní “skepsi”, zatím nečekáme.

Eurodolar
V pátek zveřejněné maloobchodní tržby v USA byly za minulý měsíc slabší, než se očekávalo - ovšem jen na první pohled. Tak zvaná kontrolní skupina (tj. tržby bez potravin, prodejců aut, stavebních materiálů a tržeb čerpacích stanic) poklesla o 0,1 % m/m, avšak stalo se tak jen proto, že zářijový údaj byl revidován výrazně nahoru, z 0,7 % na 1,2 %, což je největší měsíční nárůst od ledna 2023. Možná i proto zůstává rétorika Fedu velmi jestřábí, což potvrdil i výrok prezidentky bostonského Fedu Collinsové, která uvedla, že prosincové snížení sazeb není hotovou věcí. Je přitom jasné, že informace tohoto druhu udržují dolar silný.
Tento týden by mohl být klidnější s tím, že kromě geopolitické situace bude trh sledovat také výběr nového ministra financí USA ze strany nadcházejícího prezidenta Donalda Trumpa.

 
 
 

Čtěte více:

Italský ministr: Zákaz spalovacích motorů uvrhl automobilky v EU do vážné krize
25.09.2024 14:34
Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035, kt...
Financial Times: Evropské automobilky čelí hlubšímu a delšímu útlumu
03.10.2024 16:09
Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců...
Německé automobilky varují před cly na čínské elektromobily, žádají dohodu
04.10.2024 16:52
Přední německé automobilky vyzvaly Brusel a Peking, aby se snažily vyj...
Německé automobilky se podle kancléře Scholze nemusejí bát čínské konkurence
21.10.2024 15:13
Německé automobilky by se neměly bát čínské konkurence v oblasti elekt...
Rozbřesk: Proč evropský automotive ztrácí globální tržní podíl?
23.10.2024 9:03
Skutečnost, že eurozóna bez Německa vlastně nevypadá až tak špatně. Kr...
Automobilce Toyota ve čtvrtletí poprvé za dva roky klesl provozní zisk
06.11.2024 9:50
Provozní zisk japonské automobilky Toyota Motor ve druhém čtvrtletí je...
Zisk BMW klesl o 84 procent, zavedení cel v USA se automobilka neobává
06.11.2024 14:40
Německému výrobci luxusních vozů BMW klesl ve třetím čtvrtletí zisk o ...
Analytici: Po vítězství Trumpa se může zhoršit přístup automobilek z EU do USA
06.11.2024 16:29
Pravděpodobné vítězství Donalda Trumpa a republikánů ve volbách v USA,...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.05.2025
14:44Co dělat, když se dlouhodobé dluhopisy chovají jako akcie? Postřehy Fidelity
8:31Víkendář: Prudký růst ziskovosti evropských bank jako důsledek protiinflační politiky ECB
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho
8:21Víkendář: Podle nové studie hrála politika ECB při snižování inflace jen podružnou roli
02.05.2025
17:20Evropa směřuje k rovnováze, USA se budou letos (opět) spoléhat na spotřebitele?
16:48TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat
16:19S&P 500 stoupá a přesně po měsíci maže ztráty z cel  
16:16Reuters: ČNB pravděpodobně sníží úrokové sazby, ale zůstává opatrná
15:41Trh práce v zámoří dál podporuje akcie. Útlum zaměstnanosti se nekoná  
14:23Dubnový deficit rozpočtu se prohloubil, příjmová strana se ale lepší
13:53Morgan Stanley: Trh s humanoidními roboty dosáhne na 5 bilionů dolarů
13:50Výsledky ropných gigantů Chevronu a Exxonu: Zisky klesají, ale strategie zůstává
13:45LVMH propustí přes tisíc zaměstnanců. Důvodem jsou problémy na klíčových trzích
13:23Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí prodej o 8,2 procenta na 238.600 aut
13:06Perly týdne: Americké akcie za zenitem, Čína pod tlakem
12:44Prodej vozů Tesla ve Švédsku v dubnu klesl o 81 procent, propadá se i jinde
12:20Inflace v eurozóně si v dubnu udržela tempo růstu, tlačily ji nahoru zejména služby
12:16WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s: Výroční zpráva za rok 2024
12:06Březnová nezaměstnanost v EU stagnovala na 5,8 %. Nejnižší byla v Česku
11:08Patria zvyšuje cílovou cenu Erste Bank, potvrzuje odolný výkon a nákladovou disciplínu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data