Donald Trump se podle řady svých výroků chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně bude “na mušce” čínské zboží, kde se podle dosavadních zpráv z tisku může jednat zejména o zboží ze seznamů 1-3 z obchodních válek let 2018-2019 (železo, ocel, strojírenské výrobky, automotive, elektronika). Další v pořadí je však Mexiko a Evropská unie, kde Donaldu Trumpovi “leží v žaludku” zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Američané a kde je dovoz z EU historicky vysoký. A “první na ráně” je segment automotive, kde Evropa uplatňuje dovozní clo ve výši 10 %, zatímco USA pouze ve výši 2,5 % (https://www.politico.com/news/2024/11/15/european-union-trump-tariffs-00189639). I kdyby plošné navýšení cel na dovoz do USA nakonec nebylo tak dramatické, jak Donald Trump naznačuje (až + 20 procentních bodů), segment automotive a některá další odvětví se pravděpodobně výraznějšímu navýšení cel nevyhnou. Kdo je pak nejvíce zranitelný?
Mezi Evropskými výrobci jde primárně o to, kdo má největší podíl tržeb na americkém trhu, a sekundárně pak o to, jakou část produkce do USA dováží z Evropy - tedy jak moc jsou auta skutečně “evropská” a do jaké míry jde “jen” o evropské značky. Nejdůležitější je americký trh pro Porsche a Stellantis (Citroen, Fiat, Jeep, Chrysler), kde americké tržby tvoří zhruba čtvrtinu celkových tržeb. Volvo, Mercedes a BMW mají podíl amerických tržeb na celku okolo 15 %, zatímco VW zhruba 8 %. Velké rozdíly ovšem panují v tom, kde automobilky své automobily pro americký trh ve skutečnosti vyrábí - podle analýzy Goldman Sachs mohou mít Porsche a Volvo problém s tím, že auta pro americký trh téměř ze 100 % pochází z Evropy. Naopak VW a zejména pak Stellantis mohou těžit z toho, že jejich automobily pro americký trh jsou daleko méně závislé na evropské výrobě (cca 40 % u VW a jen 4 % u Stellantis). Obě dvě automobilky ostatně stejně jako řada čistě amerických výrobců může mít ovšem problém ještě s jinou frontou obchodní války - z Mexika nebo z Kanady totiž oba dva koncerny dováží také skoro 40 % vstupů pro svou americkou produkci.
Ďábel tak nakonec bude ukryt v detailech. Tak jako tak, obchodní války přichází pro evropské výrobce ve velmi nevhodnou dobu, kdy nezachytili dobře nástup elektromobility a ztrácí konkurenceschopnost na důležitém čínském trhu, který pro řadu evropských značek tvoří skoro třetinu veškerých tržeb.
*** TRHY ***
Koruna
Česká koruna lehce ocenila jestřábí zápis ze zasedání ČNB a současně také stabilizaci amerických výnosů. Pohybuje se tak lehce pod hranicí 25,30 EUR/CZK. Na druhou stranu celkové globální podmínky (silný dolar, vysoké výnosy) koruně asi delšího oddechu nedopřejí a výraznější pozitivní impulsy, které by mohly zvrátit tržní “skepsi”, zatím nečekáme.
Eurodolar
V pátek zveřejněné maloobchodní tržby v USA byly za minulý měsíc slabší, než se očekávalo - ovšem jen na první pohled. Tak zvaná kontrolní skupina (tj. tržby bez potravin, prodejců aut, stavebních materiálů a tržeb čerpacích stanic) poklesla o 0,1 % m/m, avšak stalo se tak jen proto, že zářijový údaj byl revidován výrazně nahoru, z 0,7 % na 1,2 %, což je největší měsíční nárůst od ledna 2023. Možná i proto zůstává rétorika Fedu velmi jestřábí, což potvrdil i výrok prezidentky bostonského Fedu Collinsové, která uvedla, že prosincové snížení sazeb není hotovou věcí. Je přitom jasné, že informace tohoto druhu udržují dolar silný.
Tento týden by mohl být klidnější s tím, že kromě geopolitické situace bude trh sledovat také výběr nového ministra financí USA ze strany nadcházejícího prezidenta Donalda Trumpa.