Hledat v komentářích

Investiční doporučení

Výsledky společností - ČR

Výsledky společností - Svět

IPO, M&A

Týdenní přehledy

 

Detail - rozhovor
Online rozhovor s výkonným ředitelem NWR a šéfem OKD Jánem Fabiánem

Online rozhovor s výkonným ředitelem NWR a šéfem OKD Jánem Fabiánem

07.11.2013 14:50
Autor: Redakce

Jak vypadá aktuální situace na trhu s uhlím a kdy lze očekávat obrat k lepšímu? Jakým směrem se ubírají jednání se zaměstnanci OKD a věřiteli NWR? Kdy se firma vrátí zpět do zisku?

Na tyto a další otázky jste se ptali přímo člena vrcholného vedení NWR. Ján Fabián, generální ředitel OKD a výkonný ředitel NWR odpovídal v online rozhovoru na portálu www.patria.cz dnes od 13:30 do 14:50 hod

FabiánJán Fabián (*2. května 1966) byl jmenován členem představenstva NWR s účinností od 1. ledna 2013, kdy se zároveň stal generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti OKD, která je klíčovou dceřinou společností NWR těžící černé uhlí. Dříve zastával pozici provozního ředitele skupiny NWR, v níž nesl celkovou odpovědnost za (koksárenský) provoz společnosti OKK, za polské provozy společnosti NWR KARBONIA a za strategické plánování a organizační rozvoj OKD. Před svým příchodem do skupiny NWR působil jako poradce firem působících v oblastech energetiky, nerostných surovin, ocelářství, strojírenství a automobilového průmyslu. Mezi hlavní oblasti jeho činnosti patřily krizový management, privatizace, restrukturalizace a strategie optimalizace procesů. V roce 1988 ukončil Technickou univerzitu v Košicích na Slovensku, kde získal inženýrský titul v oblasti těžby, a následně v roce 1998 získal titul PhD v oblasti optimalizace produkce při hlubinné těžbě na Technické univerzitě Berlín.


Čtěte více:

Šéf OKD: Byznys je o vytrvalosti a cykličnosti, tak vytrvejme
04.07.2013 13:14
Skupina NWR stojí před velkou výzvou, k jejímuž překonání již nebude s...
NWR už podle S&P nyní nemá dostatečnou likviditu. Rozhodující má být uhlí, prodej aktiv a dohoda s věřiteli
12.07.2013 19:02
Těžební společnost NWR na závěr týdne stihnul políček od ratingové age...
Nesplníme podmínky úvěrů, přiznává NWR. JPMorgan varuje před nedostatkem peněz a čeká pád akcií o 50 % (+komentář)
22.08.2013 13:02
Představenstvo NWR předpokládá, že ve druhém pololetí nebude schopné s...
Vláda má plán pro Ostravsko. Může dojít i na zestátnění dolu Paskov (+komentář)
13.09.2013 8:57
Vládní materiál kalkulující s uzavřením dolu Paskov, ale také s katast...
Uhlí se zbavuje tíživých fundamentů. Morgan Stanley věští oživení, Citi a SocGen ne (+přehled doporučení na NWR)
16.09.2013 13:08
Je období klesajících cen uhlí nutící těžaře k bolestivým škrtům u kon...
Rusnok: Vláda nebude sanovat OKD, ani kupovat důl Paskov. Za ty peníze se o dotčené horníky můžeme luxusně postarat
19.09.2013 7:55
Vláda nebude platit žádné dluhy soukromých vlastníků OKD. Rozhodně prý...
Konec ztrát z dolu Paskov vzali věřitelé jako dobrou zprávu. NWR (-9 %) ale bude potřebovat víc…
20.09.2013 15:44
Výnos dluhopisu NWR (29,45 CZK, -9,38%) splatného v roce 2021 spadnul ...
Fabián: OKD nebude těžit v dole Paskov po roce 2014 bez spolufinancování. OKK prodáme do konce roku (+komentář)
23.09.2013 7:59
OKD nebude pokračovat v těžbě uhlí v Dole Paskov po roce 2014, pokud b...
NWR (+15 %) prodá OKK Koksovny do rukou METALIMEX za 95 milionů eur
27.09.2013 19:52
Těžební skupina New World Resources rozhodla prodej OKK Koksovny. Za c...
Uhlí se ve druhém pololetí zlepšení cen nedočká. Jestli podraží, tak až na konci roku 2014, soudí šéf Bogdanky (+komentář)
03.10.2013 11:26
Polský těžař uhlí Bogdanka, kterého chtělo NWR před více než dvěma let...
OKD odmítlo návrh kolektivní smlouvy od zprostředkovatele a nabízí vlastní, odbory zvažují stávku
31.10.2013 12:46
Vedení těžební společnosti OKD odmítlo návrh kolektivní smlouvy na dal...
NWR ve 3Q s další ztrátou. Snižuje cíl těžby, ale úspory plní a jedná s věřiteli (+komentář)
06.11.2013 8:54
Těžební společnost NWR vykázala za třetí kvartál čistou ztrátu 122,3 m...
NWR -  EBITDA z pokračujících operací jen těsně v záporu (komentář za 3Q)
06.11.2013 10:25
Společnost NWR (26,25 CZK, 1,74%) právě zveřejnila svá čísla za 3Q13. ...

Rozhovor je uzavřený

Upozornění:
* Redakce Patria.cz si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem. Otázky mohou být redakčně kráceny.
* Při psaní otázek se prosím podívejte na již položené, vyvarujte se posílání stejných dotazů.
* Z technických důvodů mohou být vaše dotazy zobrazeny se zpožděním.
* Otázky a odpovědi jsou řazeny chronologicky v textu tohoto článku. Položené otázky se rovněž zobrazí pod článkem v diskusi.
* Host bude odpovídat na otázky v pořadí v jakém přišly, redakce Patria.cz si však vyhrazuje právo výjimečně provádět selekci otázek a cenzuru. Děkujeme za pochopení. 

Aktualizace rozhovoru
  • Otázka (Klika Miroslav, 11:06) -
    Vážený pane řediteli, já osobně jsem pevně přesvědčen, že jeden z hlavních problémů OKD je komunikace s horníky. To se potom odráží v nutnosti neustálého a nekončícího se vyjednávání, které nakonec vyvrcholilo referendem, které asi pravděpodobně jen prodlouží patovou situaci. Podle mého, jste bohužel nenašli cestu jak komunikovat s " horníkem". Ten je, ať se to někomu líbí nebo ne, tak trošku jiná kategorie dělníka, která nezapadá do standardních tabulek a pouček. Zajímá mě, jaký je na to Váš názor. V dole pracuji 30 let. Děkuji
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:49) -
    Pane Kliko, zdravím Vás na Darkov a děkuji za Váš dotaz. Snažíme se komunikovat co nejotevřeněji a sám musíte uznat, že i v tomto ohledu se v posledních letech mnoho věcí změnilo k lepšímu. Bohužel nás v mnoha momentech omezují přísná regulatorní burzovní pravidla, která stanovují, kdy a co smíme říci. Ani já osobně a další členové vedení OKD navíc nedokážeme obsáhnout názory všech 12 000 zaměstnanců osobně.

    Ale samozřejmě o tom vedení diskutuje s odbory i s dalšími zaměstnanci. Pocit špatné komunikace je navíc podle mého názoru částečně způsobený i tím, že poslední dobou říkáme často věci, které by lidé raději neslyšeli. Bohužel se hornický svět prudce změnil a část našich zaměstnanců si to stále nechce připustit.

    Děkuji všem za dotazy a zájem o dění v naší společnosti. Zdař Bůh!
  • ---
  • Otázka (delcop, 10:52) -
    Dobrý den pane řediteli. Vlastníte a nebo jste vlastnil nějaké akcie NWR? Má NWR nějaký opční plán, v rámci nějž máte právo na nějaké akcie? Kdyby se Vás Váš nejlepší kamarád zeptal, jestli má za současné ceny akcie společnosti NWR nakoupit, co byste mu odpověděl? Děkuji za odpověď.
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:43) -
    Ano, vlastním, část akcií jsem sám nakoupil, část jsem získal v rámci manažerského opčního programu. Ano, NWR má opční plán.

    Na poslední část otázky vám vzhledem ke striktním regulatorním burzovním pravidlům bohužel nemůžu odpovědět.
  • ---
  • Otázka (Martin , 10:12) -
    Dobrý den, květen až červenec tohoto roku nejspíš dle mého laického názoru patřil k nejčernějším v historii OKD, cena uhlí stále klesala a v mediích i od analytiků se stále častěji ozývalo slovo "bankrot". Teď je situace o něco lepší. Můžete už alespoň na 90% vyloučit možnost, že NWR nebude následovat firmu Patriot Coal Corporation, která je v současné době v konkurzu? Děkuji za odpověď, i když nebude plná optimismu :-)
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:38) -
    O bankrotu nepřemýšlím. Děláme vše nutné k tomu, abychom současnou situaci přežili a zůstali konkurenceschopnou firmou i do budoucna. Ale máte pravdu, doba, kterou v současnosti těžařský průmysl prochází, je mimořádná a některé odhady říkají, že ji nepřežije možná až čtvrtina společností na světě. A letos jich skutečně již mnoho vyhlásilo bankrot (kromě mnoha dolů v USA například i UK Coal ve Velké Británii). My děláme vše proto, abychom mezi ně nepatřili.
  • ---
  • Otázka (medvěd KODIAK, 10:08) -
    Dobrý den pane řediteli, mohl by jste prosím nastínit z čeho chcete financovat případný útlum dolu Paskov ? Vedení NWR se zmínilo, že případný útlum tohoto dolu může stát NWR 1,2 mld. Kč, z čeho chcete případně vykrýt tuto částku pokud Vám stát odmítne pomoci ? Novými dluhy ? Děkuji za Vaši odpověď, držím palce a přeji pevné nervy :))
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:35) -
    Ano, ta částka zhruba odpovídá, i když se může mírně měnit. To budeme přesně vědět, až připravíme komplexní plán likvidace dolu. Menší část z toho představují náklady na vlastní likvidaci, větší část náklady na sociální program.

    Je nutné si ale uvědomit dvě věci. Samotný provoz Paskova nám při současných cenách generuje roční ztrátu až 1,5 miliardy korun. Konzervace dolu by stála jen za jeden rok zhruba 300-350 miliónů.

    Útlum pokryjeme z vlastních zdrojů.
  • ---
  • Otázka (Novicius, 10:07) -
    Dobrý den p. řediteli Fabiáne Jaká je podle Vás pravděpodobnost, že referendům vyhlášené na OKD dá podporu odborům, přihlásí se k stávkové pohotovosti a nedoporučí podepsaní kolektivní smlouvy. A za druhé jaký to bude mít dopad na další chod Vámi řízené OKD. Děkují za odp.
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:29) -
    Výsledky budeme znát až zítra, dopředu nechci spekulovat. Aby zaměstnanci souhlasili se stávkou, musí jich hlasovat minimálně polovina a dvě třetiny z nich být pro stávku. Jen podle toho, co jsem viděl u místa, kde se u nás na Dole Darkov hlasuje tak mohu za sebe odhadnout, že poloviční účast bude překročena. Ale to je jen můj osobní názor a odhad nepodložený pevnými daty. Vyčkejme pátečního odpoledne.

    I v případě, že by zaměstnanci se stávkou souhlasili, neznamená to, že automaticky začíná stávka, spíše to ukazuje, že lidé jsou připraveni stávkovat. Stále je zde ale prostor pro další jednání. Nicméně musím konstatovat, náš návrh, který jsme zveřejnili minulý týden, považujeme v kontextu současné situace za mimořádně vstřícný. Ustoupili jsme už opravdu hodně a pohybujeme se na hraně maxima toho, co můžeme zaměstnancům nabídnout. Personální náklady nám tvoří 50 procent všech, a když je nesnížíme, nemůžeme ve světové konkurenci obstát. Nemůžeme zachovat všechny výhody, které jsme horníkům postupně poskytli v časech rekordně vysokých cen uhlí, jako jsou 13. a 14. platy.
     
    Dopady stávky bych nechtěl předjímat, protože klíčové by byly parametry, jak by stávka probíhala, nejen její délka, ale především způsob provedení. Jakákoliv rozsáhlejší stávka znamená pro průmyslovou firmu vždy velké náklady a v případě dolů to platí dvojnásob. Tyto náklady bychom opět museli něčím pokrýt, což by tlak na další škrty jen zvýšilo.
     
    Obecně můžu říct, že pro nás je klíčové těžit a dodávat uhlí našim zákazníkům, neztratit jejich důvěru jako stabilní obchodní partner. Víte, že se pohybujeme v mimořádně konkurenčním prostředí a samotnou naši existenci by ohrozil fakt, kdyby se dlouholetí a tradiční odběratelé poohlédli na trhu po uhlí od jiných dodavatelů. Na polské straně je jich hned několik.
  • ---
  • Otázka (Jan, 10:00) -
    Dobrý den, jako minoritního akcionáře mi těší, že nekompromisně prosazujete zavření ztrátového dolu Paskov. Rozumím tomu dobře, že uzavření bude trvalé i kdyby třeba v roce 2015 nebo 16... byla cena koksovatelného uhlí mnohem vyšší než je dnes?
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:24) -
    Obecně existují dvě možnosti: konzervace nebo útlum (likvidace) dolu. Představenstva OKD a NWR rozhodla o druhé variantě, protože konzervace by byla velmi nákladná. To znamená, že uzavření bude trvalé. To samozřejmě nevylučuje variantu, že někdy za mnoho let se technologie vyvinou tak, že bude možné a nutné dostat uhlí rentabilně na povrch, ale to už jsme hodně v hypotetické rovině :-)?
  • ---
  • Otázka (Kulík, 9:50) -
    Vážený pane řediteli, mám jednu osobní otázku: Věříte, že se v pozici výkonného ředitele dočkáte byť jen jediné vytěžené tuny z polského dolu Debiensko? Nebylo by lepší oželet dřívější investice a celý projekt odpískat, než do něj každý rok rvát další miliony eur?
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:21) -
    Obecně nás projekt v Debiensku nestál žádné horentní sumy. Nejnákladnější bylo zpracování dokumentace, získání licence a oprava některých budov na povrchu. Stejně tak je známé, že jsme tamní investice vzhledem k situaci, která nastala, výrazně omezili.

    Uhlí z Debienska se určitě dočkáme, kdy to bude a kdo bude v jaké pozici, nezáleží vždy jen na nás :-).

    Všechny uhelné firmy na světě musely kvůli propadu cen uhlí přehodnotit jednotlivé rozvojové projekty a jejich časování.
  • ---
  • Otázka (Svatopluk Liška, 9:50) -
    Dobrý den pane Fabiáne, president republiky i současní představitelé vlády navrhovali, aby se na případné pomoci Paskovu podílel Zdeněk Bakala. Vidíte tuto možnost za reálnou? Neočekáváte, že nová vláda bude k státní dotaci ztrátového dolu vstřícnější, aby se zatím těžba v něm nemusela utlumovat?
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:17) -
    Hezký den, Zdeněk Bakala je sice významným, ale pouze jedním z tisíců akcionářů NWR, zprostředkovaně tedy OKD, kde skrze finanční skupinu BXR vlastní méně než třetinový podíl. Ve všech provozních záležitostech týkajících se dolů, OKD nebo NWR jsou kompetentní příslušní manažeři.

    Politické záležitosti a sestavování nové vlády mi nepřísluší komentovat. Jsme apolitická společnost. Samozřejmě, že vedení OKD a NWR v souvislosti se situací v Moravskoslezském kraji pravidelně jedná s příslušnými politiky a hledá řešení. Bez ohledu na to, které politické křídlo zastupují. Koneckonců sám jsem spolu se zástupci dalších společností členem pracovní skupiny pro řešení situace v MSK, která je vedena ministrem průmyslu a hejtmanem kraje.

    Co se týče Dolu Paskov. Oznámili jsme, že těžba poběží do konce roku 2014, poté důl přejde do útlumu, protože nemůžeme dlouhodobě provozovat vysoce ztrátový důl, který zůstane vzhledem k vysokým nákladům na těžbu nekonkurenceschopný pravděpodobně i do budoucna. Zároveň jsme připraveni diskutovat se státem, že v případě, že shledá ze sociálního hlediska za potřebné prodloužit životnost dolu, jaká řešení se nabízejí. Ale jistě víte, že evropská legislativa je v tomto ohledu velice komplikovaná a je nutné jednotlivé možnosti důkladně prověřit.
  • ---
  • Otázka (David, 9:45) -
    Dobrý den, firma NWR chce v budoucnosti nejen těžit uhlí, ale i s uhlím obchodovat (prodávat zájemcům dovezené suroviny). Začíná se tento projekt už znatelněji rýsovat?
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:13) -
    Děkuji za dotaz, jak jsem zmiňoval již v několika předchozích otázkách, tento náš záměr platí a pracujeme na něm. Například tím, že jsme sestavili na úrovni NWR nový tým, který má jeho naplnění na starosti. Pracujeme v tomto ohledu intenzivně, ale omlouvám se, nechci být v současnosti konkrétnější.
  • ---
  • Otázka (Dav, 9:39) -
    Dobrý den, jaká je dnes dle Vás odpovídající hodnota jedné akcie NWR v Kč a koupil byste si ji?
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:11) -
    Odpověď je jednoduchá, ale zároveň velice obtížná. Cenu akcií určuje nabídka a poptávka na trhu. Tyto dvě veličiny jsou ovlivňovány mnoha faktory. Vše další k tomu přidávat je nerelevantní.
  • ---
  • Otázka (Zdeněk, 9:38) -
    Dobrý den pane řediteli, finanční ředitel M. Jelínek včera prohlásil, že je jistý, že se podaří prodloužit úvěrovou linku na 100 milionů EUR. Sdílíte i tuto jistotu Vy? Takže případné tzv. ředění stávajících akcii, aby se splatil velký dluh, který má NWR už s velkou pravděpodobností vylučujete (alespoň v roce 2014)?
  • Odpověď (Ján Fabián, 14:07) -
    S věřiteli nečerpaného revolvingového úvěru (RCF) ve výši 100 miliónů eur jsme se dohodli, že úvěrová linka bude zachována až do doby vypršení platnosti v únoru 2014. V současnosti nepředpokládáme, že bychom tento úvěr do té doby využili a plánujeme ho proto prodloužit. Jednání jsou v pokročilé fázi a slova Marka Jelínka mohu jen potvrdit.
  • ---
  • Otázka (Jarda, 9:28) -
    Dobrý den, plánujete do budoucna rozšíření vašich aktivit například těžba břidlicového plynu? Dokážete si představit, že by vaše firma vyhlásila bankrot? Děkuji
  • Odpověď (Ján Fabián, 13:59) -
    Těžba břidlicového plynu se stala velkým fenoménem a mediálně vděčným tématem. Ale tímto směrem, Jardo, naše plány nevedou. Chceme se soustředit na to, co umíme nejlépe, tedy těžbu černého uhlí. K tomu chceme rozšířit naše marketingové aktivity v kontextu našeho plánu stát se evropským lídrem v prodeji koksovatelného uhlí.

    O bankrotu nepřemýšlím. Děláme vše nutné k tomu, abychom současnou situaci přežili (vždyť například v USA letos zaniklo již více než 150 dolů, mnoho dalších po celém světě a například největší černouhelná společnost v Evropě Kompania Weglowa prochází zásadní restrukturalizací svého byznysu, která jí má zajistit přežití) a zůstali konkurenceschopnou firmou i do budoucna.
  • ---
  • Otázka (Koutný, 9:27) -
    Pane ředitel, zajímaly by mě informace, k nimž se člověk zvenku nedostane. Jaké signály dostáváte nyní od svých odběratelů z ocelářského sektoru? Zlepšuje se již prostředí v tomto pro OKD klíčovém odvětví?
  • Odpověď (Ján Fabián, 13:50) -
    Obecně se evropští hutníci perou s poklesem poptávky, která je způsobena celkovou hospodářskou situací kontinentu a poklesem především ve stavebnictví. To se jich dotýká velice výrazně. Po útlumu první krize oceláři očekávali, že se na předkrizovou úroveň dostanou zhruba v letošním, nebo příštím roce. Teď už je všem jasné, že k tomu nedojde a musí se stejně jako my přizpůsobit nové realitě na trzích, aby přežili.

    I v našem regionu vidíte, že oceláři, kteří zde působí, ať jde o ArcelorMittal nebo Třinecké železárny, na to reagují různými způsoby. Můžeme ale říct, že hutnictví v Evropě směřuje k výrobě produktů s vyšší přidanou hodnotou a začalo se více zaměřovat na export mimo Evropu – a to západním i východním směrem. A tento trend podle mě bude pokračovat.

    Pane Koutný, mimochodem podle aktuálních informací velkých ocelářů v Evropě (například dnešního vyjádření ArcelorMittalu) se začíná projevovat mírné oživení jejich byznysu již v roce 2014. To je pro nás příznivá zpráva.
  • ---
  • Otázka (sid_cz, 9:22) -
    Pane řediteli, jaké je celkové zadlužení NWR a je vůbec firma schopná dostát všem závazkům bez nějaké dohody s věřiteli?
  • Odpověď (Ján Fabián, 13:45) -
    S věřiteli revolvingového úvěru (RCF) jsme dosáhli dohody, která zachová tuto úvěrovou linku až do doby vypršení platnosti v únoru 2014. Za současných podmínek čerpání je však velmi nepravděpodobné, že bychom revolvingového úvěru mohli využít před ukončením jeho platnosti v únoru příštího roku. Proto se budeme i nadále snažit posilovat svou likviditu opětovným projednáním našich aktuálních bankovních úvěrů, nečerpaného revolvingového úvěru ve výši 100 milionů EUR a úvěru ECA ve zbývající výši 71 milionů EUR. Vedeme pokročilá jednání s věřiteli úvěru ECA o prodloužení období pozastavení testování (covenant holidays) a plánujeme prodloužit revolvingový úvěr (RCF).
  • ---
  • Otázka (Jan K., 9:21) -
    Pane řediteli, jako dlouhodobý akcionář NWR bych se Vás chtěl zeptat: Kdy by se mohli podle vás akcionáři NWR opět dočkat návratu společnosti do čistého zisku a nějaké dividendy? Hodně zdaru přeji
  • Odpověď (Ján Fabián, 13:42) -
    Nerad bych předjímal, protože jistě víte, že v NWR probíhá komplexní restrukturalizace, která zatím není u konce. Velice obtížně se předpovídá, jakým způsobem se bude nadále vyvíjet trh, tedy ceny uhlí. Těch faktorů, které to ovlivňují, je velké množství, proto bych byl v současnosti nerad konkrétnější a něco sliboval :-)
  • ---
  • Otázka (matrix, 9:18) -
    Jak chce NWR do čtyř let stanout na první příčce mezi producenty koksovatelného uhlí v Evropě, když zavírá Paskov, který je zdrojem nejkvalitnějšího koks. uhlí z celého produkčního portfolia NWR?
  • Odpověď (Ján Fabián, 13:39) -
    Máte pravdu, na Paskově těžíme velice kvalitní koksovatelné uhlí. Ale roční produkce je necelý 1 miliónu tun, tedy zhruba desetina naší celkové těžby. Oznámili jsme, že se chceme stát v roce 2017 lídrem v prodeji koksovatelného uhlí, ne v těžbě. Jistě víte, že například polská společnost JSW těží objemově víc koksovatelného uhlí než OKD, a zůstane tomu tak vzhledem ke geologickým podmínkám i nadále. Našeho cíle chceme dosáhnout kombinací vlastní těžby a marketingových aktivit, mezi které může patřit například dovoz uhlí ze zámoří. Chceme být jedineční v tom, že nabídneme našim zákazníkům „one-stop-shop“, tedy uhelnou službu od A až do Z. Od zajištění dovozu suroviny dle požadovaných parametrů, až například po jeho namixování k vsázce do koksárenské baterie.
  • ---
  • Otázka (Petr, 9:14) -
    Dobrý den, pane Fabiáne. Lze již nyní s ohledem na mírný růst cen uhlí mluvit o obratu trendu, nebo obrat podle vás teprve ještě musí přijít? Kde byste s ohledem na hospodaření OKD potřebovali cenu uhlí mít?
  • Odpověď (Ján Fabián, 13:31) -
    Hezký den Vám i všem na Patrii, obrat, o kterém mluvíte, považujeme spíš za odraz ode dna a stabilizaci cen. To platí pro náš region, ale i celosvětově. Pochopitelně věříme, že ceny dále porostou, ale asi nemůžeme v nejbližším období čekat, že by se vrátily na úroveň, kdy jsme koksovatelné uhlí v průměru prodávali za 200 euro za tunu. Spíš si prostě budeme muset zvyknout na jinou dlouhodobou realitu na trhu a jí přizpůsobit náš byznys. O to se, jak jistě sledujete, snažíme v posledních měsících s velkým úsilím.
Aktualizace rozhovoru
Offline rozhovory
Nyní je ideální doba k investování do ESG, domnívá se portfolio manažer klimatického fondu Craig Cameron
19.02.2024 7:01
V našem sektoru jsme ESG faktory hodili do jednoho košíku a předstírám...
Richard Podpiera: Porážet inflaci bez akcií je prakticky nemožné. DIP nabídneme mezi prvními a v plné šíři, kterou zákon umožní
15.12.2023 6:01
Čerstvě prodiskutován Senátem po listopadovém schválení Sněmovnou je n...
Martin Novák pro Patria.cz: Posun celoročního výhledu ČEZ nám přijde zásadní
09.11.2023 18:50
Zlepšení výhledu ČEZ pro hospodaření za celý rok 2023 je z našeho pohl...

Online rozhovory

Váš názor
  • Konkurence ruského uhlí
    07.11.2013 14:18

    Dobrý den pane Fabiáne, můj dotaz míří na stav celosvětového trhu s uhlím. Je známo, že někteří US těžaři kompenzují poklesy na US trhu zvýšenými exporty do Evropy. Zároveň na východě jsou velcí ruští těžaři, kteří se snaží také navyšovat produkci a urvat pro sebe větší tržní podíl. Je možné, že Evropa začne více importovat i z ruského, resp. východního trhu? Jak bude této konkurenci čelit NWR? Děkuji za odpověď a přeji hodně odvahy :-). Michal
    Michal
  • Respekt
    07.11.2013 14:18

    Pane Fabiáne, jste velmi sympatický a příjemný člověk.Nedávno jsem viděla vás i vašeho tatínka u Motejlek.com a tím rozhovorem jsem si zpříjemnila den.Jsem akcionářkou NWR a už jsem také dost peněz na akciích NWR prodělala, ale co znám vás, tak už se nebojím , že budu na akciích prodělávat a také věřím, že firma je ve výborných rukou (vašich) a že se bude dařit už jen lépe.Dotaz nemám)) a přeji krásný den.
    ZUZKA
  • Bankrot
    07.11.2013 13:48

    V jednu chvíli se spekulovalo o bankrotu firmy. Jaký je Váš názor na bankrot NWR a co by muselo nastat, aby se tak stalo ? případně aby se tak nestalo ?
    Cheero
  • Naklady, naklady, naklady
    07.11.2013 13:11

    Dobry den, povazujete cil poklesu nakladu na 60EUR/t jako dosazitelny i pred koncem roku 2014 bez Paskova? Ma spolecnost pri zachovani tezky na cca 9 mil/t rocne moznost aby poklesly naklady pod 50EUR/t? Kdyz ano, pak kde by spolecnost hledala uspory a jak rychlo by se mohly tyto naklady snizit? Vyuzije firma prostredky z prodeje OKK na splaceni aspon casti dluhu?
    sazkar
  • Nástup LENR technologií a konec éry uhlí
    07.11.2013 12:27

    Vážený pane řediteli, zhruba 1400 velkých a středních společností se již rok připravuje na nástup LENR (low-energy nuclear reactions) technologií a na konec éry uhlí. Managementy zmíněných společností jsou srozuměny s parametry již existujících LENR technologií a přinejmenším minimalizují ztráty. Celý management OKD i Vy jste byli vyrozuměni před rokem o výše uvedeném. OKD/NWR není možné zachránit, lze však minimalizovat ztráty. Berete celou záležitost vážně a minimalizujete dopady na OKD nebo s opatřeními budete čekat až do doby, kdy bude pozdě ? Pokud Vás záležitost zajímá, můj rok starý mail naleznete ve Vašem mailboxu i v mailboxu Vašeho sekretariátu. Nejedná se o žert. Otec byl vedoucí pole na P. Cingrovi, nedovolil bych si žertovat v tak vážné záležitosti.
    Detective
  •  
    07.11.2013 12:06

    Dobrý den, kdy očekávát, že se projeví prodej OKK na hotovostní pozici firmy? Zatím se hotovostní rezervy klesají kvartál od kvartálu. Ukončili jste již zátěžové testy aktiv nebo jsou ještě v běhu a existuje možnost, že s ohledem na plnění dlouhodobých strategických cílů budete prodávat další aktiva? Ať se Vám daří!
    Jana D.
  • Dobry den,
    07.11.2013 11:20

    jednoduchá otázka, budou se ředit akcie nwr kvůli tolik potřebné hotovosti.Stači mi stručná odpověd.Děkuji.
    pb
  •  
    07.11.2013 11:11

    Dobrý den pane řediteli. Je pravdou, že ve své funkci generálního ředitele po Novém roce končíte? Pokud ano, je známo, kdo bude Vašim nástupcem? Děkuji za odpověď.
    Ison
  • Komunikace
    07.11.2013 11:06

    Vážený pane řediteli, já osobně jsem pevně přesvědčen, že jeden z hlavních problémů OKD je komunikace s horníky. To se potom odráží v nutnosti neustálého a nekončícího se vyjednávání, které nakonec vyvrcholilo referendem, které asi pravděpodobně jen prodlouží patovou situaci. Podle mého, jste bohužel nenašli cestu jak komunikovat s " horníkem". Ten je, ať se to někomu líbí nebo ne, tak trošku jiná kategorie dělníka, která nezapadá do standardních tabulek a pouček. Zajímá mě, jaký je na to Váš názor. V dole pracuji 30 let. Děkuji
    Klika Miroslav
  • Vlastnictví akcií NWR
    07.11.2013 10:52

    Dobrý den pane řediteli. Vlastníte a nebo jste vlastnil nějaké akcie NWR? Má NWR nějaký opční plán, v rámci nějž máte právo na nějaké akcie? Kdyby se Vás Váš nejlepší kamarád zeptal, jestli má za současné ceny akcie společnosti NWR nakoupit, co byste mu odpověděl? Děkuji za odpověď.
    delcop
  •  
    07.11.2013 10:12

    Dobrý den, květen až červenec tohoto roku nejspíš dle mého laického názoru patřil k nejčernějším v historii OKD, cena uhlí stále klesala a v mediích i od analytiků se stále častěji ozývalo slovo "bankrot". Teď je situace o něco lepší. Můžete už alespoň na 90% vyloučit možnost, že NWR nebude následovat firmu Patriot Coal Corporation, která je v současné době v konkurzu? Děkuji za odpověď, i když nebude plná optimismu :-)
    Martin
  • Důl Paskov
    07.11.2013 10:08

    Dobrý den pane řediteli, mohl by jste prosím nastínit z čeho chcete financovat případný útlum dolu Paskov ? Vedení NWR se zmínilo, že případný útlum tohoto dolu může stát NWR 1,2 mld. Kč, z čeho chcete případně vykrýt tuto částku pokud Vám stát odmítne pomoci ? Novými dluhy ? Děkuji za Vaši odpověď, držím palce a přeji pevné nervy :))
    ……
  • Odbory a referendum
    07.11.2013 10:07

    Dobrý den p. řediteli Fabiáne Jaká je podle Vás pravděpodobnost, že referendům vyhlášené na OKD dá podporu odborům, přihlásí se k stávkové pohotovosti a nedoporučí podepsaní kolektivní smlouvy. A za druhé jaký to bude mít dopad na další chod Vámi řízené OKD. Děkují za odp.
    Tom55
  •  
    07.11.2013 10:00

    Dobrý den, jako minoritního akcionáře mi těší, že nekompromisně prosazujete zavření ztrátového dolu Paskov. Rozumím tomu dobře, že uzavření bude trvalé i kdyby třeba v roce 2015 nebo 16... byla cena koksovatelného uhlí mnohem vyšší než je dnes?
    Jan
  • Debiensko
    07.11.2013 9:50

    Vážený pane řediteli, mám jednu osobní otázku: Věříte, že se v pozici výkonného ředitele dočkáte byť jen jediné vytěžené tuny z polského dolu Debiensko? Nebylo by lepší oželet dřívější investice a celý projekt odpískat, než do něj každý rok rvát další miliony eur?
    Kulík
  •  
    07.11.2013 9:50

    Dobrý den pane Fabiáne, president republiky i současní představitelé vlády navrhovali, aby se na případné pomoci Paskovu podílel Zdeněk Bakala. Vidíte tuto možnost za reálnou? Neočekáváte, že nová vláda bude k státní dotaci ztrátového dolu vstřícnější, aby se zatím těžba v něm nemusela utlumovat?
    Svatopluk Liška
  •  
    07.11.2013 9:45

    Dobrý den, firma NWR chce v budoucnosti nejen těžit uhlí, ale i s uhlím obchodovat (prodávat zájemcům dovezené suroviny). Začíná se tento projekt už znatelněji rýsovat?
    David
  •  
    07.11.2013 9:39

    Dobrý den, jaká je dnes dle Vás odpovídající hodnota jedné akcie NWR v kč a koupil by jste si ji ?
    Dav
  •  
    07.11.2013 9:38

    Dobrý den pane řediteli, finanční ředitel M. Jelínek včera prohlásil, že je jistý, že se podaří prodloužit úvěrovou linku na 100 milionů EUR. Sdílíte i tuto jistotu Vy? Takže případné tzv. ředění stávajících akcii, aby se splatil velký dluh, který má NWR už s velkou pravděpodobností vylučujete (alespoň v roce 2014)?
    Zdeněk
  •  
    07.11.2013 9:28

    Dobry. den , plánujete do budoucna rozšíření vašich aktivit například těžba břidlicového plynu ? Dokážete si představit , že by vaše firma vyhlásila bankrot ? Děkuji
    Jarda
  • ocelářství
    07.11.2013 9:27

    Pane ředitel, zajímaly by mě informace, k nimž se člověk zvenku nedostane. Jaké signály dostáváte nyní od svých odběratelů z ocelářského sektoru? Zlepšuje se již prostředí v tomto pro OKD klíčovém odvětví?
    Koutný
  •  
    07.11.2013 9:22

    Pane řediteli, jhaké je celkové zadlužení NWR a je vůbec firma schopná dostát všem závazkům bez nějaké dohody s věřiteli?
    sid_cz
  •  
    07.11.2013 9:21

    Pane řediteli, jako dlouhodobý akcionář NWR bych se Vás chtěl zeptat: Kdy by se mohli podle vás akcionáři NWR opět dočkat návratu společnosti do čistého zisku a nějaké dividendy? Hodně zdaru přeji
    Jan K.
  •  
    07.11.2013 9:18

    Jak chce NWR do čtyř let stanout na první příčce mezi producenty koksovatelného uhlí v Evropě, když zavírá Paskov, který je zdrojem nejkvalitnějšího koks. uhlí z celého produkčního portfolia NWR?
    matrix
  •  
    07.11.2013 9:14

    Dobrý den, pane Fabiáne. Lze již nyní s ohledem na mírný růst cen uhlí mluvit o obratu trendu, nebo obrat podle vás teprve ještě musí přijít? Kde byste s ohledem na hospodaření OKD potřebovali cenu uhlí mít?
    Petr

Nejčtenější zprávy týdne

Sledujte nás na sociálních sítích

Facebook X LinkedIn Instagram Youtube

Právě diskutujete

Nejčtenější zprávy dne

Nejdiskutovanější zprávy týdne

Analýza dne

Analytik k ČEZ: Čistý zisk zasáhla daň z nadzisků, výhled nezohledňuje GasNet. Zopakuje se požadavek na 100% dividendu?
21.03.2024 12:37, aktualizováno: 22.3. 9:59
ČEZ dnes ráno před otevřením trhu reportoval smíšené výsledk...více