Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nechat, nebo snížit? Fed v Jackson Hole udá tón (nejen) akciovým trhům

Nechat, nebo snížit? Fed v Jackson Hole udá tón (nejen) akciovým trhům

31.08.2007 11:59
Autor: David Marek

Dnes čtyři hodiny po poledni vystoupí na konferenci Fedu v Jackson Hole šéf americké centrální banky Ben Bernanke. Téma letošního setkání elit centrálních bank z celého světa nemohlo být trefnější: trh bydlení a hypoteční financování (pro zajímavost: téma bylo stanoveno již v únoru). Obvykle jde spíše o neformální setkání, letos to ovšem na uvolněnou atmosféru nevypadá. Snad nikdy nebyla slova z této akce tak sledována, jako tomu bude letos (podobnou pozornost přitáhlo setkání ve Wyomingu snad jen v roce 1998 při řešení problémů hedge fondu Long-Term Capital Management). O co jde? Otázka je jednoduchá: sníží Fed svou základní úrokovou sazbu na federální fondy, nebo nesníží? Nejbližší jednání šéfů Fedu (FOMC) je naplánováno na 18. září. Napovědět by mohla právě slova Bena Bernankeho, která padnou dnes v Jackson Hole.

Odpověď jednoduchá není. Argumenty pro či proti snížení úrokových sazeb vychází z rozlišování mezi krizí likvidity a úvěrovou krizí. V prvním případě snížení úrokových sazeb představuje adekvátní řešení. Diskontní sazbu již Fed snížil. Nedůvěra na finančním trhu omezila toky likvidity mezi jeho jednotlivými segmenty. Nikdo neví, jak byla ta či ona banka nebo finanční skupina zasažena hypoteční krizí a poklesem hodnoty cenných papírů zajištěných hypotékami (MBS, CDO) a krátkodobých obligací, jimiž se refinancovaly speciální fondy investující do kreditních derivátů (SIV-lite). Likviditu lze samozřejmě zajistit i bez změny úrokových sazeb. Z pohledu finančních trhů je ale očekávané snížení sazeb Fedu vnímáno jako ujištění, že nedopustí rozvinutí rozsáhlejší krize na trhu.

Pokud by ovšem současné problémy byly vnímány jako projevy úvěrové krize, snížení úrokových sazeb nepředstavuje řešení. Krátkodobě by sice bylo úlevou, ale jen za cenu prohloubení morálního hazardu. Riskující investoři, kteří se spálili na druhořadých amerických hypotékách a z nich odvozených derivátech, by byli ujištěni, že v případě problémů jim Fed pomůže snížením úrokových sazeb. Právě z této pozice bývá kritizována politika Bernankeho předchůdce Alana Greenspana. Vyfouknutí bubliny na asijských trzích a v technologických titulech asistoval Fed výrazných snížením úrokových sazeb, které podle kritiků pomohlo nafouknout jinou bublinu na trhu nemovitostní v USA zvýrazněnou a globalizovanou prostřednictvím finančních inovací typů CDO a SIV-lite. Pokud je krize likvidity symptomem úvěrové krize, není řešením snížení úrokových sazeb. Centrální banka může řešit problémy s likviditou i bez změny sazeb, úvěrové problémy je možné řešit pouze poučením investorů a nápravou risk managementu. Centrální banka by měla asistovat jen v případě systémového rizika v bankovním sektoru.

Je tu ale ještě jeden aspekt. A nikoli nedůležitý: vazba mezi finančními trhy a reálnou ekonomikou. Americká ekonomika závisí na chování domácností. Řada z nich financovala své útraty v obchodech extrakcí hotovosti ze svých nemovitostí prostřednictvím hypoték. Pokud dojde k omezení toku těchto finančních prostředků, hrozí zpomalení tempa růstu americké ekonomiky. Jiným kanálem je burza. Při poklesu trhu se snižuje reálná hodnota bohatství domácností a tedy i ochota utrácet v obchodech. A v neposlední řadě jsou tu sebenaplňující proroctví v podobě očekávání (dnes v 16:00 consumer sentiment – University of Michigan). Nižší úrokové sazby by mohly nejen odblokovat toky likvidity na mezibankovním trhu, ale také podpořit investiční aktivitu a omezit tak riziko recese či výrazného zpomalení růstu ekonomiky. A na to by měl slyšet také akademik Ben Bernanke. Mezera výstupu je součástí i reakční funkce (nebo chcete-li Taylorova pravidla) Fedu. Zda tomu tak bude, se možná dozvíme dnes po čtvrté odpoledne. Ať tak či onak, dopad na burzy v USA i Evropě může být výrazný.


Váš názor
  • Díky za článek …
    31.08.2007 12:51

    zejména za třetí odstavec. Ano, současné uvažování o tom, co dál, je důsledné rozlišení toho, oč vlastně jde, zda krizi likvidity nebo úvěrovou krizi. Poslední kroky FEDu směřovali právě na usnadnění toků likvidity, i když z hlediska množství na trh nalitých peněz FED naštěstí zaostal za CEB, která se chovala jak pominutá, holt je to vysoce politická instituce. Pokud trh vnímá snížení sazeb za něco pozitivního, neví která bije. V současnosti jde dle mého soudu jednoznačně o úvěrovou krizi, pokud to tak chceme nazývat. Vy musíte pane Marku používat decentní slovník, já jako anonym nikoli, hovořil bych spíše o „náhlém“ splasknutí vzdušných zámků a o nenažranosti spousty investorů, nebo o ruletě. Snížení sazeb nemůže nahrazovat špatný odhad vývoje cen na trhu jeho účastníky. To potom centrální banka bude zachraňovat každého? Uvedu příklad: Bude česká vláda hradit ztráty vlekařů na horách jen proto, že měli špatnou sezónu? Ano, našli se i takoví inteligenti, které to letos na počátku roku napadlo. Dopad úvěrové krize na reálnou ekonomiku ještě nepřišel, protože sama krize ještě nenastala, byly to skutečně jen vzdálené symptomy. Netvrdím, že zítra se hroutí trh, ale v horizontu půl roku až rok k tomu může nastat (narovinu, slovo „může“ jsem použil kvůli těm, kteří mně budou kritizovat, jinak bych psal o absolutní jistotě). Snížení sazeb nepomůže ustát snížení růstu ekonomiky, poněvadž nepůjde o růst ale o pokles a následnou několikaletou stagnaci. Snížení sazeb nevyřeší vůbec nic. Poklesu HDP se však není nutné obávat, protože může dojít v tomto období ke změnám ve struktuře a kvalitě HDP, resp. k nastartování ozdravných procesů napříč všemi sektory eknoomiky. Růst HDP je současné době modla, i u nás, nevím proč. Mně vždy spíše zajímala jeho struktura, protože v českých podmínkách dosavadní růst HDP znamenal spíše jen nárůst pohybu materiálu než zvyšování kvality a tím i cen, HDP, daní atd. FED bude pod dost velkým tlakem, ale neměl by sazby snižovat, protože z hlediska vývoje HDP a inflace k tomu není důvod. Pokud totiž sníží sazby, dá najevo, že tady krize je (měl by pravdu, ale nemůže si dovolit dělat paniku). Z šéfa FEDu se stane asi schizofrenik, ale kdo by jím nakonec na jeho pozici nebyl. Zavolejte Benovi, že jsem říkal, ať ty sazby nechá na pokoji, resp. tam kde jsou. Ale třeba mě neposlechne. ?
    Franz
  • Jackson Hole
    31.08.2007 12:35

    muj nazor zni - snizit sazbu. A pokud jde o vecne diskuse ohledne kvantifikace dopadu hypotecni bubliny. Dle meho nazoru neni az tak tezke stanovit si mezni kriticke varianty pro naceneni celeho prusvihu, to staci jen secist pocet smluv poskytnutych v ramci subprime sektoru. A tohle uz FED urcite davno ma. Pak to prenasobit zhruba procentem delikvence a je to. Problemem zustava, ze kazda banka bude mit tendenci nepriznavat velikost sve ztraty, kterou by musela pokryt rezervami. Dalsi moment, ktery ztezuje kvantifikaci je identifikace konecneho majitele cennych papiru. Takze celkovy dopad hypotecni krize prece nemuze byt vetsi, nez clekovy objem penez v subprime sektoru. Navic kazda banka bude mit tendenci vyjednavat s dluzniky, restrukturalizovat jim smlouvy, posunovat splatnosti atd., podle bonity jednotlivych klientu. Proto se dnes jeste nevi presny rozsah - protoze je ve vyjednavani, aby byl co nejnizsi, nebo se dopad roztahl do dalsich let. Ale kriticka - maximalni hodnota celeho prusvihu uz musi byt znama. Ted jde o to, cele portfolio tech subprime klientu analyzovat a vypracovat kriteria pro stupen delikvence. Takze nesouhlasim s tim, ze se dnes nevi kolik ten problem muze predstavovat. Tohle ale neni kritika jinak OK clanku, je to diskuse.
    Pragmatix
    • Re: Jackson Hole
      31.08.2007 13:02

      Podle mě není známo, jak je ten problém rozsáhlý, koneckonců to banky a spol. nebudou chtít FEDu sdělit, protože by se svlékly "do naha". Před krachem IPB tato uváděla, že má jen asi 20 % špatných pohledávek s různou mírou návratnosti. Tehdy jsem odhadoval, že je to 60 %, no a konec pohádky známe všichni. Celou úvěrovou krozi bude zhoršovat jeden důležitý vnější faktor, a to ceny nemovitostí. Jestli to kluci v Americe neregulují (samozřejmě že ne), tak na to (ceny) prostě nemají žádný vliv. Oni budou na pokles cen nemovitostí budou jenom zírat.Ś úrokovými sazbami si budou moci jenom vytapetovat kanceláře. Ceny nemovitostí vylétly z důvodů, které my máte i tady, a ty znáte. Narozdíl od nás mají v Americe tch úvěrů na hlavu podstaně nechutně více, tak jest.
      Franz
      • Hole
        31.08.2007 13:26

        ja nesouhlasim s tim, ze by to byla uverova krize. Subprime jako celek neni pater uverovych obchodu US. Prvni zakladni chybou bylo, ze se kryly kratkodobymi zdroji hedgeovych fondu dlouhodobe potreby hypotecnich bank, to je naruseni zaladniho pravidla investovani. Druhy nebezpecny moment je neznalost jednotlivych vlastniku cennych papiru, problem prerostl hranice USA a dotkl se celeho sveta, tudiz byla ohrozena duvera US v ocich investoru. No a ze skutecnosti, ze byly postizeny hedgeove fondy ktere pracuji s vyssim rizikem a kratkodobym kapitelem vyplyva jejich mozna zkratkovita reakce - radeji rychle 30% hned, nez 90% za pet let. Tento postup by mohl rozpoutat kolotoc exekuci na ktery by doplatili vsichni subprime klienti, i ti co splaci OK. A souhlasim s tim, ze autor clanku se holt musi vyjadrovat spisovne, zatimco my muzeme pouzit vyrazivo ostrejsi. Ze US jede na uver je mi jasne, proto hovorim o restrukturalizaci - chcete-li konsolidaci vsech pujcek subprime klienta do noveho balicku.
        Pragmatix
        • Re: Hole
          31.08.2007 18:12

          takze podle vas je to krize likvidity? ja se priklanim na stanu creditu a ze Fed by rozhodne nemel snizovat sazby ted. uvidime co prinesou dalsi data
          Martin
        • Re: Hole
          31.08.2007 13:51

          Takhle nějak bych si představoal diskusi na těchto stránkách. Díky. A teď k věci: Mně velice překvapuje, že je v US možné financovat hypotéky krátkodobými zdroji. Toje oprvdu těžký vabank. Mají tam vůlbec nějaká pravidla? To byl vtip. Hypoteční úvěry jsou skuečně jenom částí úvěrového trhu, ale vzhledem k tomu, že se týkají možná téměř každého druhého Američnana (nebo každého?) bude mít úvěrová krize podstatně větší dopad než u velkých úvěrů ala Morgan, Meryll a další z velké pětky. A to nejen finanční, ale doslova existenční. Dnes se hovoří o zkratkovité reakci fondů apod., ale není to samotný problém, já ten problém vidím právě v nadměrných očekáváních (cen nemovitostí, akcií atd.), proto to nevidím jako krátkodobý problém, ale problém s velkým dopadem na ekonomiku. Ceny nemovitostí nemusejí být vysoké pro ty, co na ně mají, ale jsou vysoké pro ty, co v nich obvykle žijí. A ti si půjčovali jak o život a teď zírají na vysoké sazby (+ ceny benzínu + potravanin atd.). Běžné položky tvoří u těchto domácností značnou část rodinného rozpočtu. Je ale možné, že se na oko budou zachaňovat snižováním sazeb malí dlužníci, přitom půjde o rozložení rizik pro velké banky. Umožnění sekuritizace aktiv je prachobyčejné zakrývání problémů, žádná finanční inovace. Možná to (inovace) tak bylo původně myšleno, ale potom se to všechno zvrhlo v nekalé operace. Uvidíme, jestli tady nebude nový finanční Enron. Já tvrdím, že jo.
          Franz
          • Subprime Credit Hole
            31.08.2007 14:06

            no treba nas Patria vylepi na nastenku jako diskutery tydne? /radsi ne/. Jeste se k tomu vratim, ale ja si opravdu myslim, ze slo vice o paniku a politiku, nez rozsah. Skutecnost, ze se prodavaly balicky celych portfolii hedgeovym fondum, ktere mohly nasledne vymahat castku za cele portfolio bez ohledu na situaci jednotlivych subprime dluzniku je zasadni.
            Pragmatix
            • Re: Subprime Credit Hole
              31.08.2007 14:27

              Pragmatixi, myslim, ze jsem se toho problemu dotknul pred par dny na CEZ-diskusi v nejake rekaci na Tvuj comment - opravdu neverim, ze jde o izolovany subprime problem, jak zde naznacujes. Subprime byl jen trigger na posledni korekci. Cely problem je podstatne vetsi - za poslednich 6 let se do ekonomik nalilo strasne moc likvidity a doslo vyraznemu leveragovani vsech financnich aktiv - jinymi slovy bublina jak krava. Zkusim to srozumitelne popsat a vyvesit treba na Cezu.
              karkulka
  • ano
    31.08.2007 12:14

    můj názor je, že ke snížení dojde, a to neříkám proto, že jsem spekulant v pozici...
    loss
    • Re: ano
      31.08.2007 16:26

      a proc si to myslis? co te presne k tomu vede ze jsi sel short a ze Fed udela cut
      Martin
    • Re: ano
      31.08.2007 15:40

      podle mne je velkym problemem neznalost rozsahu problemu-nikdo neni schopen dopocitat, jakou ma vlastne pozici v riziku, proto jsou preventivne vydeseni vsichni. Krasne je to videt i na teto diskusi, kdz se sice vsichni shodnou na tom, ze leverage byla obrovskla, ale KOLIK, to nema nikdo ani poneti. Vcetne vsech regulacnich organu a centralnich bank....
      KeXX
    • Re: ano
      31.08.2007 12:22

      Také si myslím, že něco povzbuzujícího pustit musí . ..blíží se prezidentské volby a recesi si asi nikdo na triko nevezme . . . republikáni by to asi nerozdýchali . . .
      Damoklův meč
    • Re: ano
      31.08.2007 12:22

      Také si myslím, že něco povzbuzujícího pustit musí . ..blíží se prezidentské volby a recesi si asi nikdo na triko nevezme . . . republikáni by to asi nerozdýchali . . .
      Damoklův meč
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data