S nezaměstnaností, která se ve Spojených státech nachází na úrovni těsně pod deseti procenty a s blížícími se volbami se vytváření pracovních míst stává prioritou. Očekávání ale musí být realistická a je nutno zbavit se některých mýtů o tom, co vyvolá růst počtu pracovních míst:
1. Jistě existuje rychlé řešení.
Kéž by to byla pravda. Rychlé kroky jsou důležité, ale ekonomika USA ztratila více než 7 milionů pracovních míst. Každý měsíc po dobu sedmi let by tedy muselo být vytvořeno 200000 nových míst, aby se nezaměstnanost dostala na 5 %, což byla úroveň dříve považovaná za normální. Půjde o maraton, ne o sprint.
2. Klíčem ke zvýšení zaměstnanosti je rychlá pomoc malým podnikům.
Pracovní místa jsou vytvářena velkými i malými společnostmi. Mezi roky 1987 a 2005 vytvořily téměř třetinu nových míst podniky, které měly více než 500 zaměstnanců. V roce 2005 tyto velké firmy představovaly asi polovinu zaměstnanosti v celé zemi, přestože jejich počet odpovídá méně než 1 % celkového počtu společností v USA. Během expanze v devadesátých letech velké mezinárodní společnosti s více než 1000 zaměstnanci vytvářely pracovní místa rychleji než ostatní firmy. Ale během expanze v období 2002 již tvorba nových pracovních míst více závisela na službách typu zdravotní péče či stavebnictví, kde figurují jak velké, tak malé společnosti.
3. Problém vyřeší tvorba pracovních míst v technologických odvětvích.
Hodně se dnes mluví o zelených energiích, biotechnologii, apod. Tato odvětví budou součástí řešení, jsou ale příliš malá na to, aby vytvořila miliony pracovních míst, které jsou potřeba. Ty přijdou jen ze širokého růstu celé ekonomiky. Inovace v technologiích zajistí dlouhodobý růst zaměstnanosti.
4. Vyšší produktivita (když ekonomika vyrábí více zboží a služeb na jednoho zaměstnance) ničí pracovní místa.
Tak to není. Růst produktivity znamená, že jednotlivé společnosti mohou potřebovat méně zaměstnanců v krátkém období. V dlouhém období ale celá ekonomika získává. Zvyšující se produktivita přináší již od dob průmyslové revoluce rostoucí příjmy, vyšší zisky a nižší ceny. Ty pak stimulují poptávku po spotřebním zboží a službách a nových továrnách a jejich vybavení. Následně expanduje průmysl a vytváří se další pracovní místa.
5. Růst exportů oživí zaměstnanost v průmyslu.
Možná to platí u některých firem, ale ne v celé ekonomice. Znovuzískání vyšší zaměstnanosti není hlavně o obnovení ztracených pracovních míst. Rostoucí exporty pomohou, ale většina růstu počtu pracovních míst bude muset přijít z jiných sektorů. Minulost ukazuje, že finanční krize urychlí růst či pokles, který již před ní v určitých odvětvích probíhal. Růst exportů nezastaví dlouhodobý pokles zaměstnanosti v průmyslu. V rozvinutých ekonomikách přichází růst zaměstnanosti ze služeb.
(Zdroj: McKinsey Global Institute)