Historie ukazuje, že v případě finančních krizí si země našly cestu zpět většinou díky exportům. Jejich měna oslabí a část světa, která krizí neprošla, jim nákupem zboží a služeb pomůže dostat se z problémů. Tentokrát to ale není tak lehké. Minulý rok byl po Velké depresi prvním, kdy klesla globální produkce. Rychle rostoucí ekonomiky nejsou ochotny podpořit ostatní vyššími importy, Čína naopak drží svou měnu nízko, aby si udržela podíl na světové poptávce. A jak říká Paul Krugman, není tu další planeta, na kterou bychom mohli exportovat.
V případě USA je tak otázkou, co jim pomůže k návratu ke zdravému růstu, když to nebude mezinárodní obchod. Ekonomové nabízejí spektrum odpovědí, od technologií až po podnikatelského ducha. Většina ale uvádí, že oživení by mohlo být slabé ještě několik let, existuje i možnost druhé recese. Díra, ze které se musí ekonomika Spojených států vyškrábat, je navíc neobvykle hluboká, jak ukazuje následující graf. Zaměstnanost v září zůstala 5,6 % pod vrcholem dosaženým v prosinci 2007. Během předešlých cyklů již ale touto dobou dosahovala nových maxim, jedinou výjimkou je recese roku 2001:
Zdroj: Businessweek
Podle analýzy z 5. října existuje 25 – 30% možnost druhé recese ekonomiky Spojených států, nezaměstnanost by se měla na počátku roku 2011 vrátit na 10 %. Edmund S. Phelps z Columbia University uvádí, že záchranou může být technologická inovace. Podle něho bude nakonec někdo silně investovat do technologií, aby porazil konkurenci. To vyvolá vlnu dalších investic a rozjede se vzhůru směřující spirála. Podobně může zafungovat opotřebování výrobních prostředků či zastarávání nemovitostí.
Ricardo J. Caballero z Massachusetts Institute of Technology zase poukazuje na fakt, že soukromý sektor postupně snižuje svou zadluženost. Celý proces bude „možná trvat několik let, ale ne desetiletí“. Na rozdíl od Japonska mají podle něho Spojené státy zdravé korporátní zisky a růst produktivity, naopak nemají „zombie“ firmy, které z ekonomiky cucají sílu.
Záchrana nakonec může přijít díky utlumení ekonomiky. Alan Greenspan uvedl, že nemá smysl snažit se povzbudit vedení firem, pokud se obává další krize. Zapotřebí je delší období klidu, které firmám vrátí důvěru, a ony opět začnou přemýšlet o příležitostech na trhu. Tedy „nuda“.
(Zdroj: Businessweek)