Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Ruská stíhačka hitem pařížské air show. Souboj o exportní trhy přituhuje

Ruská stíhačka hitem pařížské air show. Souboj o exportní trhy přituhuje

21.6.2013 13:05
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Jednou z největších atrakcí právě probíhající letecké show v Paříži nebyly nové modely Airbusu ani Boeingu, ale ruský stíhací letoun Suchoj 35, který se při živé letecké ukázce poprvé představil v Evropě. Zcela v duchu sovětské tradice víceúčelový bitevník předvedl manévry, které by mu mohl závidět leckterý západní soupeř. Su-35 je vybavený obrannými systémy a zbraněmi, jež se poprvé po mnoha letech vyrovnají konkurenci evropských a amerických zbrojovek.

„Ukazujeme, že pevně držíme pozici jednoho ze světových lídrů,“ tvrdí Michail Pogosjan, výkonný ředitel velkého aeroholdingu OAK, pod nějž spadá konstrukční kancelář Suchoj. Holding byl vytvořen na příkaz prezidenta Vladimira Putina v roce 2006 v rámci snah o konsolidaci a obnovu těžce zkoušeného leteckého průmyslu.

Několik let tvrdé práce podle všeho přináší ovoce. Stejně jako Su-35 míří na světové exportní trhy střemhlav celý ruský vojensko-průmyslový komplex. Pomáhá mu zotavení z rozpadu starých dodavatelských řetězců, ale i růst ruských obranných výdajů a větší pozornost vlády.

Podle údajů Stockholmského mezinárodního institutu mírového výzkumu (SIPRI) ruský zbrojní export za posledních dvacet let vzrostl na čtyřnásobek. Většina růstu přitom připadá na posledních pár let. Jen v loňském roce se vývoz meziročně zvýšil o 12 % na 15 mld. USD, což Rusko zařadilo na druhou příčku v globálním srovnání (první patří Spojeným státům). Podle společnosti Rosoboronexport, monopolního vývozce ruské zbrojní techniky, putovalo 43 % dodávek do Asie, přičemž mezi nejdůležitějšími klienty byly Indie, Vietnam a Čína.

Za přední příčku ve zbrojním sektoru Rusko pořád vděčí dědictví studené války. U většiny strojů, které do Paříže dorazily, se jednalo o modernizované verze letounů sovětské provenience. Například Su-35 je jedním z mnoha následníků bitevníku Su-27, který poprvé vzlétl v roce 1977, i když se oproti původnímu Su-27 vyznačuje celou řadou konstrukčních a technických změn. Bojová helikoptéra Kamov 52, která si pozornost získala díky dvojici na sobě postavených rotorů otáčejících se jeden proti druhému, je upravenou verzí modelu z roku 1982.

Ruské letouny stále postrádají nejmodernější elektroniku či použití kompozitních materiálů a všeobecně vyžadují více údržby, což může výrazně prodražit provoz. Přesvědčují ale odolností, zevrubným testováním a v neposlední řadě i cenou. „Dostanete docela sexy letadlo s velmi dobrými schopnostmi a zaplatíte výrazně méně než za západní stroje,“ tvrdí Francis Tusa z britského magazínu Defence Analysis.

Jednou z mála vad na kráse Su-35 je tak fakt, že jeho drak je z 80 % vyroben ze slitin hliníku a lithia a jen zbývajících 20 % tvoří kompozitní materiály, což omezuje jeho schopnost zneviditelnit se. Prý však dokáže detekovat neviditelné letouny typu amerického F-35 na 90 kilometrů.

OAK hodlá do zahraničí vyvézt 100 kusů Su-35 a svůj nejžhavější model prezentuje jako plnohodnotného soka studenoválečných bitevníků F-15 od Boeingu a F-16 od Lockheed Martin. Dokonce si troufá i na stíhačku Eurofighter Typhoon, vyráběnou konsorciem evropských zbrojovek.

Západní výrobci jsou si rostoucí konkurence dobře vědomi. „Očekávám, že budou podávat nabídky na více místech po celém světě,“ prohlašuje Chris Raymond ze zbrojní divize Boeingu s tím, že základní orientací Rusů zůstanou jejich tradiční zákazníci disponující staršími modely, jako například Indie.

Ruský tah na globální exportní trh přichází v době, kdy se o získání více zahraničních zakázek snaží i evropské a americké zbrojovky sužované poklesem obranných výdajů mateřských vlád. Škrty postihly tvrdě Pentagon i britské ministerstvo obrany. Snižování obranného rozpočtu ohlásila i Francie.

Statistiky SIPRI ukazují, že navzdory finanční krizi světový obchod se zbraněmi v uplynulých letech jen kvetl. V porovnání s obdobím let 2002-2006 vzrostla hodnota obchodů o 24 %. Mezi pěti největšími příjemci zbraní v letech 2007-2011 figurovaly čistě asijské státy.

(Zdroje: WSJ, RIA-Novosti, RT)


Váš názor
  • SU 35
    21.6.2013 19:26

    to je ale fičák. http://www.youtube.com/watch?v=UBKvlLzGkvU
    eda
    • Re: SU 35
      21.6.2013 20:07

      ..já bych se něčím podobným strašně rád prolítnul a dal bych za to nemálo peněz...;)
      db
      •  
        21.6.2013 20:13

        ... a k tomu by sis ale musel přibalit speciální pytlíček :-))
        Jesse
  • k čemu jim jsou,
    21.6.2013 19:21

    když jsou jejich piloti imrvhére v jednom kuse ožralí jak prasata?:-)))
    Jesse
  • Tak alespon' tu bojovou techniku
    21.6.2013 15:04

    abysme zase mohli "bojovat za mír" :o)))). Co jiného ty mírumilovný rusáci mají. Kdo tady dokáže vyjmenovat alespon' pět světově známých ruských značek, jako Ford, Coca Cola, Pfeizer, Apple, GM, General Electric, Phillip Moris, John Deer, Weyhauser, Google, Intel, Dell, Visa a spoustu dalšich ?
    xxx
    • Re: Tak alespon' tu bojovou techniku
      21.6.2013 20:12

      ...Kalashnikov, Suchoj, Tupolev, Gazprom, Antonov, Stolichnaja, Russian Standard, ZIL.....Nejsem teda ani v nejmenším rusofil, ale nedalo mi to moc práce ;)
      db
      • zbraně a chlast.
        21.6.2013 22:30

        přesně to jsem si myslel. ZIL neni nic jiného než kopie americkeho auta stejně jako byl morocykl Ural kopii německého BMW, nebo jejich Moskvič. No a zbytek zbraně zbraně zbraně. Ale co znáš z technologie, mediciny, strojírenství a věcí každodenní potřeby pro lidi ? To si už tak rychle nevzpomeneš co ?
        xxx
        • Re: zbraně a chlast.
          21.6.2013 22:47

          no tak z vlastní zkušenosti vím, že ruská matika a fyzika je na špičce a skripta se pouiživají v USA. Když už musím oponovat tak Coca Cola /aspartam, cukry/ Pfizer /psychofarmaka, antidepresiva/ nebo třeba VISA /život na dluh končící exekucí/ PM /cigarety z nepřírodního tabáku/ Microsoft /skoromonopol na věčně problémový OS / .....jsou opravdový ZHN ;)
          db
      • jeste
        21.6.2013 20:26

        http://luxurysociety.com/articles/2012/12/must-know-russian-luxury-brands ///// http://brandirectory.com/brands/country/russian_federation
        db
  • ruská stihačka hitem - a co hitnula?
    21.6.2013 14:41

    Ruské letouny stále postrádají nejmodernější elektroniku či použití kompozitních materiálů a všeobecně vyžadují více údržby, což může výrazně prodražit provoz. Rusové se zase finančně zrujnují aby se udrželi na úrovni USA. Stejně jako za Brežneva. A co dát lidem potřeby běžného života jako je jídlo nebo zdravotní péči. Proč BRIC strádá a už Rusáky nechtějí ?
    George Mareš
  •  
    21.6.2013 13:46

    Úspěch ruských tajných služeb...
    paopao
    •  
      21.6.2013 19:15

      Ten článek obsahuje řadu nepřesností. Hlavně závěrečné srovnání s US a EU stroji je přinejmenším úsměvné. F15 má zcela jiné určení než SU. Dělí je generace, ne-li generace a půl. Stejně tak i byť modernizované F16, F 18, které už jsou blíž. Vektorový tah, manévrovatelnost té ruské plechovky ji staví o třídu jinam. A tvrdit, že ruská letadla nemají kvalitní elektroniku .... ehm. Doporučuji věnovat nějaký čas studiu a obeznámením se s fakty. Pak teprve psát články. Nepochopil jsem, jestli se jedná o ukradenou citaci pitomostí někoho jiného, nebo autor článku prezentuje vlastní závěry :). Třeba zrovna v oblasti AAM jsou momentálně rusové napřed. Exportní verze SU jsou tradične vybavené horší avionikou, než stroje které zůstanou v ruské federaci. I přes to si s moderními americkými stihačkami nezadají. Eurofighter by mohl konkurovat obratností. Většinu předvedených prvků při letu SU 35 v Paříži třeba ale vůbec nezvládne. To není dohad ale prostý technický fakt. Nemá šanci s výzbrojí, doletem, výkonem. Jestli se dostanou tyhle věci do rukou aktuálních nepřátel NATO nebo USA, tak to bude slušný průser. Proti tomuto letadlu lze nasadit jen Raptor, nebo F-35. Rafale, Gripen, F18 nebo eurofighter by byly smeteny z oblohy.
      •  
        26.6.2013 16:18

        plácáte historie všech posledních konfliktů zcela jasně ukazuje, že podstata činnosti stíhacího letectva je v boji na dálku. Tedy vektorování motorů se bude SU hodit maximálně při pokusu se vyhnout raketě. Všechny citované západní stroje jsou soupeřem SU zcela nepochybně a reálně díky obrovské převaze NATO v průzkumu a podpoře. F 15 dostane informaci o SU z třetího zdroje mnohem dříve než se o ni SU dozví vlastním radarem. Díky výzbroji "odpal a zapomeň" prostě F 15 pošle rakety a zmizí. Pokud SU nesejme, udělá to další F15. K žádnému dogfight v naprosté většině soubojů vůbec nedochází. Díky rychlosti navíc v případě, že F15 cíleně dogfight odmítne nemá šanci ji SU jakoli dohnat, maximálně vletí do pastí jiných NAtTO letounů. Koneckonců všechny testy Raptoru (který má téměř dokonalu manévrovatelnost) vůči F15 prokázaly, že k žádnému souboji zblízka nedošlo a všechny F15 byly setřeleny mimo vizuální kontakt díky extrémní elektronické převaze Raptoru.
        dorcas
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    Nebyla nalezena žádná data