Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Cílové ceny akcií a realita - Pohled dopředu nebo dozadu?

Cílové ceny akcií a realita - Pohled dopředu nebo dozadu?

28.3.2014 12:17
Autor: David Marek

Každý, kdo přemýšlel o investici do akcií, si jistě položil řadu otázek, mezi nimiž těmi nejdůležitějšími jsou: Do čeho investovat? Jak se může investice zhodnotit? Kdy z ní vystoupit a akcie prodat? Každý nemá čas dělat si vlastní důkladnou analýzu, po ruce jsou ovšem odhady profesionálních analytiků. Jakou informaci poskytují? Jsou použitelnou předpovědí budoucnosti nebo spíše (ne)užitečným popisem minulosti? K ověření se nabízí dvě metody porovnávající průměrné cílové ceny a skutečný vývoj na trhu.

Prvním způsobem je použití Grangerova testu kauzality, což je standardní nástroj pro tyto účely. V podstatě jde o testování hypotéz, že zpožděné hodnoty jedné proměnné vysvětlují druhou proměnnou, nebo naopak. Používají se k tomu příslušně sestavené regresní rovnice, resp. F-statistiky těchto regresí a z nich odvozené pravděpodobnosti zamítnutí těchto hypotéz. Výsledky Grangerova testu pro cílové ceny a skutečný vývoj cen akcií vybraných titulů na pražské burze (Telefonica O2, Komerční banka, ČEZ, NWR, Philip Morris a CETV) ukazují, že ve všech případech nemůžeme zamítnout hypotézu, že cílová cena nepředchází skutečnému vývoji, můžeme však zamítnout hypotézu opačnou, tedy hypotézu, že skutečná cena nepředchází průměrnou cílovou cenu. Logickým výsledkem tedy je, že skutečná cena kauzálně předchází cílovou cenu ve smyslu Grangerova testu. Dílčí výsledky jsou zde (všechny testy provedeny na týdenních datech od roku 2004 (resp. 2005 v případě CETV, 2011 u NWR) s maximálním použitým zpožděním 8 týdnů).

gr
gr2
Druhou možností je podívat se na korelace skutečných a cílových cen s různým zpožděním. I tento přístup ukazuje, že se cílové ceny řídí vývojem na trhu než naopak. Tabulka se souhrnnými výsledky je zde (použita stejná data jako v prvním případě):

korelace

Nejsilnější jsou korelace mezi současnými cílovými cenami a skutečnými cenami na trhu před 8-10 týdny (v případě akcií společnosti Philip Morris je nejsilnější korelace u dat posunutých 4 týdny).

Výše zjištěné nic neříká o schopnosti jednotlivých analytiků, přináší ovšem informaci, že v průměru jsou cílové ceny spíše reakcí na to, co se už stalo, než odhadem toho, co by se mělo s akciemi firem stát. Pro investiční rozhodování poněkud zbytečná informace.


Váš názor
  •  
    28.3.2014 20:34

    Cílové ceny analytici stanovují ve většině případů s ročním časovým horizontem, takže výpočet pana Marka je zavádějící, neboť počítá s týdenními daty, kde působí jiné faktory. Kdyby analytici stanovovali cílové ceny na týdenní bázi, pak by se tento postup dal použít. Správná metodologie by byla použít roční frekvenci dat a poté porovnat výsledky.
    1
  • to se nestane
    28.3.2014 14:20

    ptrotože všichni rádi podléhají iluzi že je tu někdo kdo vidí víc...
    Bo
  • zajimave
    28.3.2014 14:01

    Je zajimave, ze toho, co vi vetsina malych investoru, si vsimnuli v Patrii. Jak se ukazuje, jsou FX traderi zbytecni a ted se zda, ze vlastne i análytici. Otazkou je, co s tim udelaji? Navrhuji vsechny vysypat a snizit poplatky za obchodovani :)
    maly investor
  • Radit já umím, ale hrát ne :-)
    28.3.2014 13:24

    http://www.youtube.com/watch?v=H5ox3nD06wk
    sgt.Mike
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data