Pivovary Lobkowicz mají za sebou nejen oznámení hospodářských výsledků za 1. čtvrtletí 2015, ale i zásadní změnu vlastnické struktury, viz rozhovor se Zdeňkem Radilem, protože firmu zřejmě brzy ovládne generální ředitel Zdeněk Radil. „V rámci chystaných investic nevylučujeme akvizici dalšího pivovaru, který bychom začlenili do skupiny Lobkowicz,“ uvedl Radil.
Patria Online: Jak hodnotíte z pohledu vlastníka reportované hospodářské výsledky?
Výsledky hospodaření za rok 2014 i počátek roku 2015 dokazují úspěšnost naší hlavní strategie zaměřit se na produkty s vyšší marží, jako jsou pivní speciály a prémiová piva. Trh piva v České republice je vysoce konkurenční, a proto jsme rádi, že jsme schopni zvyšovat ziskovost a dosahovat růstu i na úrovni výnosů. Naše výsledky jsou odrazem celkové strategie zaměřené na poctivou českou pivní tradici s důrazem na pestrost a nekompromisní kvalitu výrobků. Dokazují další potenciál růstu v novém segmentu tzv. craft beer, který je bez nadsázky revolucí v oblasti pivního trhu a přináší nové zážitky zejména pro naše zákazníky, kteří tyto kvality oceňují a v naše produkty vkládají svoji důvěru.
Patria Online: Čím zajistíte firmě i do budoucna ziskovost?
Věříme, že naše strategie bude generovat růst zisku i v budoucnu. Další potenciál budeme hledat i na trzích mimo Českou republiku prostřednictvím exportu nebo spoluprací se zahraničními partnery. Loňský rok považujeme za počátek nové éry v historii společnosti, která přichází jako naplnění mnohaletého úsilí širokého týmu odborníků a milovníků piva a po intenzivním období investování do rozvoje a modernizace společnosti. Pevně věříme v dynamický růst v tomto segmentu i v budoucnosti.
Chceme se orientovat na zajímavé segmenty na pivním trhu. Za prvé je to segment poctivého, řemeslně vyráběného piva (craft beer), které nabízejí naše regionální pivovary ve svých domácích regionech. Stále zde cítíme poptávku po produktech, které jsou vyráběny tradiční technologií, v místě své budoucí spotřeby, místními lidmi a z místních zdrojů. To je samozřejmě základ našeho byznysu, který letos i výrazněji marketingově podporujeme. Za druhé je to segment pivních specialit, což jsou produkty s vyšší marží a prémiová piva. V Česku je tento trend stále velice silný a věříme, že bude ještě minimálně několik let pokračovat. Opomíjet ale nechceme ani zcela nové segmenty jako ochucené nápoje na bázi piva či oblast ciderů.
Patria Online: Vyplatíte za rok 2015 akcionářům dividendu?
Jakákoliv výplata budoucích dividend závisí na uvážení akcionářů na valné hromadě. Současným záměrem vedení společnosti je doporučit valné hromadě počínaje rokem 2016 výplatu dividend v rozmezí 40 až 60 % z čistého zisku PLG za příslušný rok. Předtím musejí být vzaty v úvahu všechny okolnosti, které mohou mít dopad na volně rozdělitelné rezervy a také předpoklad, že taková platba dividend nenaruší kapitálovou strukturu skupiny. Schopnost vyplácet dividendu pak závisí na úrovni volně rozdělitelných rezerv a množství hotovosti, která bude určena finanční výkonností Skupiny.
Patria Online: Jaké investice chystá nyní firma do nejbližší budoucnosti?
Hlavní investice skupiny Lobkowicz směřují do rekonstrukcí výrobních kapacit, nákupu obalů (např. sudy, přepravky či lahve), dále do výčepního zařízení a promočních materiálů (např. sklo, ubrusy, slunečníky). Letos předpokládáme vyšší investice do obalů (potřeba nových sudů plošně za Skupinu, a přepravky na lahvové pivo Rychtář a Lobkowicz) a dále do výčepní techniky spojené s vyšší potřebou související s investicemi do gastro segmentu obecně. Jak jsme komunikovali v rámci IPO, zvažujeme případnou akvizici dalšího pivovaru, který bychom začlenili do naší skupiny.
Patria Online: Bude firma nějak měnit obchodní a prodejní strategii?
V Česku stále pokračuje trend příklonu spotřebitelů k regionálním výrobcům potravin, který naše strategie plně reflektuje, a věříme, že tak tomu bude i v budoucnu. V letošním roce klademe mnohem větší důraz než v minulosti na marketing, kde je naší snahou výraznější posílení povědomí o našich značkách v domácích regionech. Další prioritou je segment hospod a restaurací. Zde jsme letos spustili projekt vlastního řetězce restaurací pod názvem Šnyt, kde prezentujeme naše široké portfolio v kombinaci s kvalitní gastronomií a příjemným prostředím. A v neposlední řadě je to export, kde vidíme stále velký potenciál růstu v celé řadě zemí.
Patria Online: Budete posilovat roli exportu piva?
Export je jednoznačně jednou z našich priorit. České pivo má v zahraničí skutečně vynikající pověst, na které jsme schopni dobře stavět. V roce 2014 nám export posílil o více než 20 % a dnes vyvážíme přes 20 % naší produkce. Naše piva putují do více než 30 zemí světa. Naše hlavní exportní trhy jsou Slovensko, Německo, Polsko, Rusko, Itálie a Skandinávie. Kromě našich přímých vazeb na lokální importéry v daných zemích se nám daří zvyšovat export rovněž přes klíčové zákazníky, kteří díky dobré zkušenosti v ČR se rozhodli nabízet naše výrobky i na dalších trzích.
V loňském roce jsme rovněž s naším čínským partnerem zahájili projekt licenční výroby v čínském Tianjinu. Pivo se tam vaří z českých surovin, na české technologii a pod dohledem českého sládka. Nyní probíhá pilotní fáze tohoto projektu, a pokud ji vyhodnotíme jako oboustranně prospěšnou, chceme v podobných projektech pokračovat. Nejedná se o velké objemy, ale jsme schopni nabídnout dlouhodobě vyrovnanou perfektní kvalitu českého piva a na to lidé slyší. Přicházíme s českým „craft beer“ na což zahraniční spotřebitelé reagují velmi pozitivně, protože trend takto vařeného piva je populární nyní v podstatě celosvětově. Po oznámení spuštění tohoto pilotního projektu se mi ozvali investoři skutečně z celého světa například z Jižní Afriky, Velké Británie, USA, ale i Gruzie apod. Je vidět, že je to zajímavé a že je zde po těchto projektech poptávka.