Někteří lidé hledí na Silicon Valley a vidí jen svět plný lidí zajímajících se o rychlé zbohatnutí. A je skutečně pravdou, že tu hodně takových nalezneme. O společnostech, které založili a které vedou, ale nikdy neuslyšíte. Ty totiž nejsou schopny získat a udržet si skutečně talentované lidi, dobré financování a důvěru zákazníka. Úspěšné mladé firmy netáhnou dopředu peníze, ale jejich mise. Jejich zakladatelé, kteří vytváří velkou hodnotu jak pro sebe, tak pro investory, chtějí nějakým způsobem změnit svět.
Lidé, kteří do Silicon Valley přichází, jsou často zaskočení zdánlivým kontrastem mezi tím, jaké ideje jednotlivé společnosti mají a tím, jakou návratnost od nich požadují investoři. Když byl Jim Barksdale ještě šéfem společnosti Netscape, komentoval tento problém slovy: „Když říkáte, že důvodem existence vaší společnosti je vydělat peníze, je to jako říkat, že smyslem vašeho života je dýchat.“ Pokud věříte ve svou misi, je přirozené, když se na ni naváže váš podnikatelský model. Důležité je ale pořadí věcí: První je mise a poté podnikatelský model. Jen tak se například Googlu povedlo dosáhnout jeho cílů za relativně krátkou dobu, jen tak se podařilo propojit celý svět.
Pro zakladatele firem, kteří mají za cíl hlavně vydělat peníze, se vždy objevuje řada důvodů, proč skončit dříve, než jejich společnost dosáhne kritické velikosti. Začít s úplně novým projektem je vždy velmi složité. Někdy lidé skončí proto, že jim dojdou peníze, nebo se zákazníkům nelíbí jejich produkt. Jsou ale i jiné způsoby, jak skončit, více skryté. Když je malá úspěšná společnost prodána nějaké globální firmě, je spokojeno její vedení i investoři. I tu jde svým způsobem o konec, protože žádná firma nikdy nezměnila svět tím, že ji spolkl nějaký gigant. Po takové akvizici totiž často přijdou hluboké změny, včetně uzavírání projektů a propouštění zaměstnanců.
Takový rychlý prodej firmy je vlastně nebezpečnější a pro investory představuje větší nebezpečí než rozhodnutí ukončit práci kvůli její náročnosti. Pro investory, kteří financují startup firmy, je ztráta vložené částky očekávaným rizikem. U dobrých investorů jsou takové ztráty pokryty několika málo výjimečnými úspěchy. Těch ale nelze dosáhnout, pokud jsou firmy prodávány příliš brzy. Larry Page a Sergey Brin vybudovali do jeho dnešní podoby tím, že se drželi své mise. Věřili v ni a tak odmítli i nabídku od ve výši 1 miliardy dolarů. Dnes má hodnotu převyšující 350 miliard dolarů.
také nabídla Marku Zuckerbergovi miliardu dolarů za v době, kdy šlo o uzavřené stránky, které většině lidí neumožňovaly, aby se na ně dostali. Nabídku odmítl stejně jako řadu dalších (včetně té od Googlu). Chtěl propojit všechny lidi na světě a jeho mise v té době ještě nebyla dokončena. Dnes je hodnota jeho společnosti více než 200 miliard dolarů. Představme si ale, co by se stalo, kdyby koupila a pak i . Jejich zakladatelé by dostali miliardu dolarů, což je jistě obrovská částka. Pokračoval by ale se svými projekty, kdyby se stal součástí ? Dosáhl by svého úspěchu?
Mise společnosti má vliv i na její zaměstnance. Pokud to jsou pouze najatí profesionálové, ztratí se ve chvíli, kdy se jim naskytne lepší příležitost. Jestliže má ale nějaká společnost uspět a dosáhnout závratné valuace, musí mít management a zaměstnance, kteří s ní budou držet i ve zlých časech a neztratí se ani při první možnosti prodeje svých podílů za dobrou cenu. Zkušení investoři jsou si toho také vědomi. Lidé jako John Doerr či Kleiner Perkins tak často hovoří o tom, že hledají zakladatele firem, kteří mají svou misi a peníze u nich nejsou na prvním místě. Samozřejmě, že každá firma se musí snažit o dosažení finančního úspěchu. Důvodem její existence je ale mise. Pokud na to zapomenete, ztratíte celou společnost.
Autorem je Kevin Laws ze společnosti AngelList.
Zdroj: HBR