Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Josef Gulyás z CZ LOKO: Naše lokomotivy jezdí až za polárním kruhem

Josef Gulyás z CZ LOKO: Naše lokomotivy jezdí až za polárním kruhem

12.10.2016 15:30
Autor: Pavel Daniel

Josef Gulyás je prototypem self-made mana, který se z dělnické profese po 23 letech ve společnosti CZ LOKO propracoval až na post jejího generálního ředitele. Podobně se ve světě probojovává i samotná firma. Posunovací a univerzální diesel-elektrické lokomotivy vyváží CZ LOKO prakticky do celého světa – od Finska a Pobaltí přes Turecko až po Jižní Ameriku a Afriku, kde firma plánuje nové projekty. Celkem tak dělá českému strojírenství pozitivní reklamu ve více než 40 zemích. „Co se týče destinací, tak technicky opravdu nemáme žádné limity,“ říká Josef Gulyás.

Patria Online: V CZ LOKO pracujete od roku 1993. Pokud správně počítám, tak jste do firmy nastoupil hned po škole a nyní v ní pracujete 23 let. Co vás v CZ LOKO drží?

Do CZ LOKO jsem spíš nastoupil ještě při škole, byl jsem prototypem tehdejšího systému, který umožnoval hlavně technickým studentům praxi u budoucího zaměstnavatele. Tehdy ještě fungovala úzká spolupráce budoucího zaměstnavatele a školy.

My se dnes k tomuhle systému vracíme, protože byl po revoluci bohužel zrušen a technické profese kvůli tomu zásadně chybí. A co mě v CZ LOKO udrželo? Asi možnost ovlivňovat to, kam firma míří, a také týmový způsob spolupráce. Můžu říct, že v CZ LOKO mi nikdo nikdy neházel klacky pod nohy.

Patria Online: Generálním ředitelem jste se stal letos v dubnu. Jakými posty jste předtím v CZ LOKO prošel? A čím si během vašeho působení firma prošla?

Po maturitě jsem začínal opravdu jako pomocný dělník, od čištění dílů pro lokomotivy. A bylo mi jasné, že s tím musím něco dělat. V souběhu s dalším studiem vedla moje cesta přes řídicí funkce ve výrobě na logistiku a nakonec na vysněný obchod.

Později jsem už jako obchodní ředitel zakládal například marketingové oddělení a pracoval i na nové mediální tváři CZ LOKO. Firma mezitím prošla transformací z lokálního opraváře na evropského výrobce lokomotiv se vším, co tento proces provázelo a provází. To se týká aktuální změny financování společnosti i investic do nových destinací a inovací.

Patria Online: Spoléháte se v investicích na pomoc nějaké banky?

Banka může pomoci v případě, že v konkrétní investiční nebo inovativní strategii vidí dlouhodobý smysl a rozumí našim cílům. Můžu říct, že v našem případě se o finanční partnery můžeme opřít. Je to hlavně díky dlouhodobé spolupráci a důvěře. Ta důvěra funguje v dobách, kdy se ekonomice daří, i v letech, které nejsou ekonomicky tak úspěšné.

U ČSOB jednoznačně oceňujeme exportní financování. Bez toho bychom měli velký problém. Jde o financování našich investičních záměrů a jsou to bankovní garance. V Evropě je obecný trend doplňovat výrobu službami, tedy například i nabídkou financování a poradenství.

Naším cílem tedy už není jen prodat lokomotivu, naším cílem je prodávat komplexní řešení šité na míru konkrétnímu klientovi. A to je jeden z důvodů, proč se obracíme na banku.

CZ_Loko 

Patria Online: Na jaké trhy byste chtěli ještě proniknout a kde vidíte největší bariéry?

My chceme proniknout všude tam, kde máme co nabídnout. V téhle chvíli je dokonce těžké říct, že půjdeme kamkoli kromě Antarktidy, protože už dneska máme lokomotivy, které zajíždí až za polární kruh. Jedná se o naše stroje ve Finsku.

Destinace musíme rozložit tak, abychom například současný výpadek tři čtvrtě miliardy z Ruska a ze zemí na Rusko navázaných, mohli nahrazovat jinde. Celý trh se neustále posouvá. V jednu chvíli bylo cílem Rusko, teď se to stočilo na sever do Skandinávie. Dále budeme pronikat víc do zemí, jako je například Turecko nebo Irán a budeme se snažit stáčet do Afriky, která pro nás bude za pět let zajímavá. Co se týče destinací, tak limitace neexistuje. Dneska děláme například na projektu do Argentiny, hranice a vzdálenosti tedy nejsou problém.

Patria Online: Čím jste tedy limitováni? Jde například o připravenost infrastruktury v dané zemi?

V našem případě se vždy přidáváme k nějakému developerskému projektu. To znamená, že v Asii nebo v Jižní Americe někdo začíná stavět infrastrukturu. Je tam někdo, kdo to chce financovat, pak existuje někdo, kdo tam chce dělat třeba signalizaci, pak někdo, kdo chce prodat vagóny, a pak je tam CZ LOKO, které chce prodat lokomotivy. Jeden bez druhého to neumějí.

Patria Online: Co bylo nejtěžší, když jste se dozvěděl, že budete firmu s osmi stovkami lidí, sedmi provozovnami a čtyřmi dcerami včetně dvou zahraničních řídit?

Pro mě bylo a stále je největší výzvou pospojovat filozofii akcionářskou a řekněme exekutivní. Majitelé mají stanoveny strategické cíle, já je s nimi sdílím a teď je nutné najít co nejefektivnější cestu, jak k těm cílům dojdeme, což je ta část exekutivní. Zásadní proto je vysvětlit zaměstnancům, že výplatu jim nezaplatí nikdo jiný než spokojený klient.

Obchodně to znamená mít dostatečně široké portfolio, abychom byli flexibilní a konkurenceschopní, zároveň ale to portfolio nesmí být tak široké, aby náklady na jeho vývoj a rozvoj nebyly příliš vysoké. To je ten kompromis, který se velice těžko hledá. Věcné vyvažování.

Patria Online: Co vám naopak po 23 letech ve firmě dělá největší radost?

Radost mi dělá, že jsme naše fabriky, ať už se jedná o výrobu v Jihlavě nebo opravny v České Třebové či v Přerově, posunuli, zmodernizovali, a to za plného provozu. Radost je, že jsme s českými lidmi, s českými mozky a s českými ručičkami nakonec schopní vyrobit lokomotivu, která je kvalitativně naprosto konkurenceschopná západním výrobcům a poměrem cena-kvalita-výkon je schopná obstát například proti nabídkám z Číny.

Nikdy mě nijak nebralo fotit si lokomotivy a vláčky, ale pravdou je, že když člověk čeká před přejezdem a vidí projíždět lokomotivu, které ve fabrice vymýšlel design, tak je to dost velké zadostiučinění a je to zároveň i odpověď na to, proč jsem z CZ LOKO nešel třeba dělat do nadnárodní firmy. Tam bych se totiž k designu lokomotivy nikdy nedostal.

Rozhovor vznikl ve spolupráci se společností CZ LOKO a Korporátním a institucionálním bankovnictvím ČSOB.


Čtěte více:

Zdeněk Kulič, majitel firmy Alfa výroba jednoúčelových strojů: Ze dna až k největším výrobcům automobilů
03.09.2016 10:00
S majitelem firmy Alfa výroba jednoúčelových strojů, Zdeňkem Kuličem j...
Milan Teplý, generální ředitel Madeta a.s.: Do Lipánků foukat dusík nebudeme
21.09.2016 16:00
Madeta s 1500 zaměstnanci je synonymem pro značky, jako jsou Lipánek, ...
Daniel Gladiš pro Patrii Online: Miluji volatilitu, v dobách největších výkyvů se dají dělat skvělé nákupy!
27.09.2016 13:30
Vybrat si do svého investičního portfolia tu správnou akcii je cílem ...
Jakub Skryja pro Patrii Online: Investiční příležitosti vidíme ve firmách se střední či menší tržní kapitalizací
08.10.2016 11:00
Vybrat si do svého investičního portfolia tu správnou akcii je cílem ...
Patrick Vyroubal pro Patrii Online: Investice ovlivní měnová politika USA, která zřejmě nabere restriktivnější tón
01.10.2016 10:00
Vybrat si do svého investičního portfolia tu správnou akcii je cílem k...
Tomáš Sýkora, hlavní analytik Patria Finance: Pochybuji, že cena ropy bude mít sílu růst nad 50 USD za barel
04.10.2016 18:00
Těžaři, ropné společnosti, ale i utility, byly donedávna spíše stranou...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.04.2024
22:02Zámořské akciové indexy uzavřely týden růstem  
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data