Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Čína už má vlastní Teslu

Víkendář: Čína už má vlastní Teslu

04.02.2017 8:23
Autor: Redakce, Patria.cz

Lu Qun stojí v čele čínské společnosti Qiantu Motor a se zaujetím hovoří o elektrickém sportovním voze Qiantu K50: „Jde o skutečně výkonný stroj a jízdu s ním si zamilujete.“ Pro něj samotného je to životní sázka, která může jeho firmu a také celou Čínu dostat do centra dění v oblasti elektrovozů. Tvrdí, že tradiční automobilky omezuje výroba starých modelů, ovšem on a jeho firma jsou schopni „dívat se čerstvýma očima“.

Snahu o vývoj úspěšného elektroauta vyvíjí po celé zemi vláda, vedení řady společností i soukromí investoři. Cílem je podpořit domácí automobilový průmysl, který doposud zaostává za světovými automobilkami, a učinit z něj významného konkurenta americkým, japonským a evropským automobilkám. Vláda už na splnění tohoto cíle věnovala mnoho prostředků, ovšem všechny její snahy byly doposud neúspěšné.

Příčinou neúspěchu je nedostatečná technologická vyspělost místních výrobců, absence známějších značek a také manažerská nezkušenost, která jim znemožňuje konkurenci s automobilkami z vyspělých zemí. Čínští spotřebitelé tak namísto domácích automobilů stále preferují spolehlivější Buicky, Volkswageny a Toyoty. Málo známé čínské značky pak mají ještě větší problémy s prodejem svých vozů v zahraničí.

Elektrovozy by tak Číně mohly vytvořit druhou šanci a vláda se snaží, aby ji skutečně využila. V rámci průmyslové strategie „Made in China 2025“ je stanoven cíl vyrábět v roce 2020 dva miliony elektrických a hybridních vozů ročně. Číně hraje do karet to, že elektrovozy jsou relativně novým konceptem pro všechny automobilky a tudíž všichni začínají z podobného výchozího bodu.

Lu byl fascinován auty již od dětství a věnoval se jim i při studiu na prestižní Tsinghua University v Pekingu. Po jejím ukončení pracoval pro joint venture jedné z divizí společnosti Chrysler a jedné z čínských firem z odvětví. Dva roky pracoval i v Detroitu. Poté si založil vlastní vývojářskou společnost a nakonec se zaměřil na výrobu elektrovozů. Věří, že u nich je schopen konkurovat větším společnostem, protože tato činnost vyžaduje u všech úplně nové součásti a technologie.

Výsledkem jeho snah je K50 – dvousedadlový vůz, jehož velká část je vyrobena z karbonových kompozitů. Jeho nejvyšší rychlost je 120 mil za hodinu a dojezd se pohybuje kolem 200 mil na jedno nabití baterií. Lu a jeho společnost CH-Auto nyní budují továrnu blízko Šanghaje, do které hodlá během pěti let investovat celkem 1,4 miliardy dolarů a v níž chce vyrábět 50 000 aut ročně.

Tesla má ovšem přece jen určitý náskok a to i v samotné Číně, kde podniká od roku 2013. CH-Auto musí vše vybudovat od nuly a přesvědčit zákazníky, aby zaplatili vysoké sumy za doposud neznámou značku. Proti nim budou stát ve světě dobře známé modely Elona Muska. Lu si ale i přesto věří a tvrdí, že K50 bude svým sportovním designem atraktivní zejména pro ty, kteří chtějí nějak naplnit svůj volný čas. Musk je pro něj podnikatelem, od kterého je co se učit, a Tesla je ukázkou společnosti, která dokázala postavit svůj podnikatelský model pouze na výrobě elektrovozů.

Podle některých ekonomů je podpora vývoje a výroby elektrovozů v Číně tak rozsáhlá, že může dojít k podobnému hromadění nadměrných kapacit, jako tomu bylo u státem vlastněných firem a sektorů v minulosti. Příkladem může být výroba oceli či obnovitelné energie, která doposud nepřinesla takový technologický pokrok, a inovace, který by celé ekonomice zajistily potřebnou konkurenceschopnost.

Crystal Chang z University of California tvrdí, že „čínská vláda buduje nadbytečné kapacity a plýtvá penězi“. Podle jeho názoru se dá pochybovat o tom, že výsledkem nakonec bude úspěšné odvětví výroby elektrovozů. A čínské ministerstvo financí před nedávnem informovalo, že pět společností dostalo pokutu za to, že od vlády podvodnými prodeji elektroaut získaly podporu ve výši 150 milionů dolarů.

Autor: Michael Schuman

(Zdroj: New York Times)


Čtěte více:

Víkendář - S Ruskem je to už řadu století stále stejné
13.11.2016 17:00
Je to už téměř deset let, co jsme se věnovali neustále se opakujícímu ...
Víkendář - Kissinger o amerických volbách, Putinovi a Číně
19.11.2016 10:00
Bývalý ministr zahraničí USA Henry Kissinger v rozhovoru pro The Atla...
Víkendář - Pokud Trump zavře dveře, svět mu je spálí
20.11.2016 17:00
Americký politický cirkus už to naštěstí balí. Nově zvolený prezident ...
Víkendář - Obama o rozdělení USA a evropské frustraci
26.11.2016 11:00
Barack Obama v rozhovoru pro Der Spiegel uvedl, že lidé by neměli přec...
Víkendář - Co bude nyní s NATO
27.11.2016 15:00
Donald Trump snil v srpnu o tom, jak by bylo krásné, kdyby „Spojené st...
Víkendář: Brexit se stává tragikomickou fraškou
14.01.2017 7:54
Po Velké Británii se množí konference a diskuse na téma brexitu a jeho...
Víkendář: Lagoský recept pro Evropu
15.01.2017 12:54
Když jsem cestoval po Nigérii, čekalo mě několik velkých překvapení. L...

Váš názor
  • Zase pochybovači
    06.02.2017 11:44

    Čína už světu předvedla, co dovede s vysokorychlostní železnicí, kde provozuje asi 60 % celosvětové délky. Počet cestujících tam roste o desítky procent ročně. V Číně se dnes prodává 24 milionů osobních aut ročně , těžko tedy může být nadbytečnou kapacitou připravovaná výroba 2 milionů elektroaut ročně roku 2020. Ze 30 milionů osobáků ročně se roku 2020 prodá 2 miliony na elektriku, to je jen 7 %. Je třeba, aby pánové autoři počítali s tím, že Čína má dvakrát více obyvatel, jak USA + EU dohromady.
    xiluodu
Aktuální komentáře
07.08.2025
22:00Wall Street neudržela úvodní optimizmus  
18:24CSG údajně zvažuje vstup na burzu. Hlavním trhem Amsterdam, duální listing v Praze?  
17:43Lyft zveřejnil rekordní výsledky, nyní expanduje do Evropy  
17:01Globální nerovnováhy si zřejmě už zaslouží své jméno
16:01ČNB překvapila jestřábí prognózou
14:30ČNB ponechala sazby beze změny
14:14ČEZ, a.s.: Oznámení o výplatě úrokového výnosu
13:31Dobré výsledky Eli Lilly zastínila slabší účinnost nové pilulky proti obezitě. Akcie prudce padají
11:50Pohled analytika na ČEZ: Smíšené výsledky, pozitivní revize výhledu. Podstatná část fundamentů je již v ceně  
10:50Duolingo denně používá už 48 milionů lidí. Výsledky i výhled posílají akcie o 20 % výše  
10:50Koruna před zasedáním ČNB posiluje, akcie se drží pozitivního směru  
10:01Skupina ČSOB v 1. pololetí: Nárůst hypoték, investic i aktivních klientů
10:01Červnový maloobchod potvrdil solidní kondici spotřebitelů
8:58ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Výsledky hospodaření za I. pololetí 2025
8:52Rozbřesk: ČNB dnes sazby nezmění, důležitá bude rétorika
8:43Trump oznámil stoprocentní cla na čipy, v Česku a Británii rozhodují centrální banky o sazbách  
7:55Začala platit nová americká cla vůči desítkám zemí. Trump si slibuje stovky miliard dolarů i investice
7:38ČEZ zvyšuje celoroční výhled pro EBITDA i očištěný zisk
06.08.2025
18:45Nový AI normál a současná psychologie fundamentu
17:01Průzkum Reuters: Středoevropské měny dostanou od dolaru podporu, forint ale ustoupí. Koruna zůstane na svém  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Plug Power Inc (06/25 Q2)
Skechers USA Inc (06/25 Q2)
Tempus AI Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
Trump Media & Technology Group Corp (06/25 Q2)
10:00CZ - Nezaměstnanost