Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jedna hloupá otázka: Na co budou vlastně jezdit miliony elektromobilů?

Jedna hloupá otázka: Na co budou vlastně jezdit miliony elektromobilů?

13.9.2017 18:41

Tak se stále více zdá, že o osudu elektromobility nebude rozhodovat spotřebitel přímo, ale přes své volené zástupce. Jinak řečeno, elektromobily budou na trh tlačit, či naopak jejich postup brzdit vlády, regulace, dotace, daňové úlevy a pod.

Následující obrázek ukazuje žebříček zemí podle počtu vozidel a u každé z nich je barvou slupce vyznačen postoj k elektromobilitě. Modrá znamená jasně stanovený časový plán na rozvoj elektromobility (omezení spalovací mobility), žlutá plán stanovený jen rámcově. Červeně jsou vyznačeny země s cílem v podobě prodejů elektromobilů a jen země nahnědlé zatím nic podobného nemají:

Soustružník 

Téměř 80 % trhu tedy podle grafu jde směrem k plánované podpoře elektromobilů a restrikcím vůči vozům s tradičními spalovacími motory. Dnes tímto úvodem ovšem nesměřuji k úvaze o vzestupu a možném pádu Tesly, či třeba dalšímu osudu německých automobilek. Položme si namísto toho prostou, na první pohled až hloupou otázku: Na co budou elektroauta vlastně jezdit?

Elektřina bude totiž přirozeně jen energetickým mezičlánkem - na počátku energetického řetězce přesunujícího nás z bodu A do bodu B bude nějaký primární zdroj energie. A pokud půjde všechno elektrifikačním směrem, bude jej muset být hodně: Bloomberg nedávno přišel s následujícím odhadem růstu spotřeby elektřiny vyvolaného elektromobilitou:

Soustružník 

Podle Bloomberg New Energy Finance tak budou elektroauta v roce 2040 vytvářet 5 % celkové poptávky po elektřině. Je zřejmé, že v různých regionech bude tato poptávka uspokojována různými zdroji. Například Čína bude pravděpodobně stále dost závislá na uhlí, v Evropě bude stále významnější roli hrát plyn. Celosvětový mix z roku 2015 a očekávaný mix v roce 2040 ukazuje následující obrázek. Je sice z dílny Exxonu, který dramatický rozvoj elektromobility nečeká (či si nepřeje?), ale pro demonstraci snad stačí:

Soustružník 
Zdroj: Exxon

Pokud se tedy naplní očekávaný vývoj, tak „průměrný“ globální elektromobil pojede v roce 2040 asi ze 30 % na uhlí a ropu, z necelých 30 % na plyn, asi z 10 % na jádro a z 30 % na obnovitelné energie. Trochu detailnější odpověď na položenou otázku už by musela brát v úvahu zejména to, kdy budou auta dobíjena. Zajímavá je v této souvislosti německá studie „Modelling the Weekly Electricity Demand Caused by Electric Cars“ (2015, autory jsou Nicolai Mallig, Michael Heilig, Christine Weiss, Bastian Chlond, Peter Vortisch).

Studie poukazuje na to, že v Německu by podle vládního plánu měl v roce 2020 podle cíle vlády brázdit silnice milion elektrovozů. Tvrdí, že jde o „ambiciozní cíl“, ale podle použitých modelů dodává, že 65 – 70 % celkově odcestovaných vzdáleností může být skutečně ujeto na baterie. Jde tedy o nezanedbatelný potenciál, ale je tu jeden háček. Podle studie to totiž vypadá, že nabíjení baterií by probíhalo zejména během špičky. A to by znamenalo, že tato dodatečná poptávka po elektřině by byla pokryta zejména plynovými elektrárnami. Což trochu chladí nadšení z toho, jak elektrovozy sníží emise - v konečném důsledku bychom pak v Německu a možná celém regionu měli hovořit spíše o plynomobilech. Studie tak dochází k závěru, že celá tato akce má smysl jen v případě, pokud bude kombinována s „inteligentní strategií nabíjení“.

Bezesporu by pak zelenosti elektromobility pomohlo i to, kdyby Tesla v budoucnu uměle nesnižovala kapacitu baterií u vozů nižších cenových hladin. Jak jsme se totiž před několika dny dozvěděli, firma na Floridě na dálku odemkla maximální kapacitu baterií. Chvályhodný krok, kterému ale předtím předcházel krok trochu rozporuplný. Nic na tom nemění ani fakt, že spalovací konkurence jej v jiné obdobě používá také.

 

 

Čtěte více:

Ekonomický a investiční výhled vypadá dobře. Jen stále přesně nevíme, díky čemu
1.9.2017 12:11
Zotavování z poslední krize se v některých klíčových ohledech značně o...
Kupovat akcie. Ale jen při poklesu. A pozor na good bye...
4.9.2017 18:02
Možná, že fungování akciového trhu nejlépe vystihuje následující obráz...
Letošní filmové dojné kravky a recept na vysokou návratnost investic
5.9.2017 18:11
Které filmy jsou letos zásahem do černého a jak se to promítá do cen a...
Pod cenovým povrchem trhu se dějí pozoruhodné věci
6.9.2017 18:28
Výhled pro další vývoj americké ekonomiky je i přes politický chaos ve...
Když se z odepisované akcie stane investice s vysokou návratností
7.9.2017 18:48
Na hyperkonkurenčním trhu to bývala předlužená firma s produktem, kter...
Konec září ukáže, zda jsme nevytvořili obrovskou past zdánlivého bezpečného přístavu
8.9.2017 12:34
Paul Krugman varuje před tím, že přicházející motanice kolem zvyšování...
Bolestivý měnový mír, dvě divoké karty a eurodolar za 12 měsíců
11.9.2017 20:17
Indexy ekonomického překvapení CESI, které dává dohromady Citi, nyní ...
Nejtrestanější akcie na trhu a dlouhá sága boje sportovních gigantů
12.9.2017 11:54
Adolf Dassler, přezdívaný Adi, může být považován za zakladatele jedno...

Váš názor
  • Hloupá otázka-hloupému vše hloupé.
    20.9.2017 5:14

    A co takhle chytrá otázka. Taková by tam náhodou nebyla ?
    --
  • otázka hloupá není
    17.9.2017 10:51

    auta s výfukem v komíně elektrárny budou i nadále a ještě více jezdit na štrum z elektráren, i jaderky mají komín, tzv. ventilační, už se taká těší, a doufají, že to ta zelená sekta roztočí aspoň s třetí mocninou :-)
  • Kalka
    14.9.2017 11:26

    Tak oni podnikatelé jsou tací svatouškové a mají odpovědnost za zaměstnance. Jak dojemné. A za jejich dobrotu jim Babiš nadělil dárek ve formě EET. A nebo je to jinak? Možná si na ně jen trochu posvítil a oni začali pištět. No uvidíme, co jim ještě nadělí jako předseda příští vlády.
    Kolemjdoucí
    • Re:
      14.9.2017 12:06

      no jo zase jeden státní zaměstnanec co netahá a v prac.době pindá nesmysly
      Mike
    • Re: Kalka
      14.9.2017 11:34

      A zkus si někdy spočítat, kolik EET vyneslo.
      Velkamedvědice
      •  
        14.9.2017 11:46

        Když dostanu ministerský plat proč ne. Jinak ať si to spočítá pan Babiško. Když ukočíruje Agrofert, zvládne i EET.
        Kolemjdoucí
    • Re: Kalka
      14.9.2017 11:34

      Mluvil sem o sobě na doporučení abych přestal plánovat a zažil adrealín.
      Velkamedvědice
  • bláboly
    14.9.2017 11:04

    jo jo nejni nad to nahradit několik rovnoměrně rozprostřených zdrojů ropy závislostí na jedné hašišácké zemi, 55 % kobaltu se těží v Kongu a buhvi jestli ho je celosvětově vůbec dost na takovou elektropakárnu :o)
    Mike
    • Re: bláboly
      14.9.2017 11:09

      souhlas a lithium se bude těžit v CEZku tedy Krušne hory dostanou sodu a Ceši utřou hubu a nadnarodni firmy zase budou hykat balhem jak s tím CEZkem vy.. nechápu proč stát nezaloži Státni společnost a fond ala Norové jak krásně by se tu žilo :-) ne on dá stát jen poplatek na tunu Li 10 000 kč nicméně tuna se myslim aktuálně prodává za 500k muhehehehehehehehehehehehehehehehehe
      martík
      • Tady
        14.9.2017 12:17

        je třeba se zamyslet u voleb nad tím, kdo chce, aby to těžil stát a kdo to chce rozkrást přes nadnárodní zahraniční firmy. Tak se zamyslete, až to tam budete házet.
        Bentley
        • Re: Tady
          14.9.2017 12:47

          O výsledek letošních voleb se neobávám. Obavu vidím u konzervantů starých pořádků, tedy těch, kteří republiku za hubičku prodali a ještě mají tu drzost nechat "kupce" platit našim lidem zlomek jejich práce. Věřím, že ČR bude opět patřit 10 milionům našich lidí, kterým již po staletí patří. Nepovedlo se naši zemi natrvalo ukrást východu, nepovede se to ani západu. Protože vůle lidu je vůle Boží. A svobodné volby jsou o vůli lidu.
          Škarohlíd
  •  
    14.9.2017 10:34

    Tak babička a anonym si myslí, že elektrárny se staví bez plánování. Ach ti bláhoví Zemanovci. To je sranda.
    Velkamedvědice
  • Tendenční
    14.9.2017 9:47

    článek. Viděni z pozic výrobců el. energie a paliv. Komplexní pohled je složitější a jednoznačně vyznívá ve prospěch elektromobility. I výroba el. energie v elektrárnách bez ohledu na palivo, vzhledem k velkovýrobě je ekologicky pťrijetelnější než výroba energie v automobilu se spalovacím motorem. Auto se solárníma panelama na střeše již dnes ujede cca 5 km při vystavení slunci za 24 hod. A toto se bude zlepšovat a doplňovat solárkama na parkovištích garážích a pod. Vzhledem k tomu, že drtivá většina aut nenajezdí deně vice jak 200-300 km stačí dobíjení doma v garaži za levný noční proud. Odpadnou všechny naježděné km k benzinovým pumpám. Kapacity baterií jsou dnes na cca 400-500 km a vypadá to tak, že do pěti let máme baterky na 1500km a více. Atd atd. Nevidím to vše růžově, ale ropa i vzhledem ke geopolitickým zájmům velmocí pomalu končí.
    trumf
    • Re: Tendenční
      14.9.2017 10:52

      Tak to ses o dost zpozdeny. Jiz pred nekolika lety se konaly zavody solarni energii ohanenych vozu napric Australii a slysel jsi o solarni energii pohanenem letadle co obletelo celou zemekouli .
      koolie
    • Re: Tendenční
      14.9.2017 10:51

      nemohu se přestat smát nad naivitou zdejších diskutujicih a nejen zde - utopie o elektromobilech a nedej bože autonomnich autech se čím dál víc prostřednictvim nesmyslů na různých FB apod rozšiřuje a měni se v dogma :-) Pan Soustružnik to krásně popsal a budiž mu za to diky. Dokud bude ropa staty jako Rusko, SA,Katar, SAE a mnoho dalších budou dál těžit ropu a dál se bude jezdit na benzin. V jakeémkoliv jiném vývoji zastavi kohoutky a zapadni svět se zhroutí jak domeček z karet .... V žádnem přispěvku ani v žadné recenzi se nemluvi o tom co uděla Tesla v - 20stupních C a jak dlouho tenhle nápor vydrží baterie. Ještě desitky let nebudou auta na elektřinu konkurence schopné s auty na benzin -dojezd, tankovani, polatky a vyroba nejen elektřiny ale i aut ekologická likvidace baterii, vydrž bateri nikdy nikde toto neni popsáno naivita prostáčku že elektřina je skoro zadarmo(pokud nebudou auta na benzin bude zdaněna elektřina stejně jako benal), jen vykřiky jupíjá je Tesla ujede 500 km. Vůbec na to neni infrastruktura nejsou na to zdroje ale utopické řeči o elektro autech a autonomnich autech v roce 2040. Kdysi dávno takové blaboly psaly Sověstske noviny jak se na konci tisicileti budem běžně procházet po Marsu a jak budou všude na zemi létat auta :-) Elektro auto je mrtvá slepá větev jediný efektni zdroj jsou palivové članky na vodik - a ted mě kamenujte :-) šamšulové :-)
      martík
  • Polovina dopravy
    14.9.2017 9:03

    je zbytečná, hafo lidí se od domácího PC přesouvá do úřadu aby u jiného PC předstírali práci, hromada zboží se naprosto nesmyslně přesouvá 3x přes celý kontinent, pokud by někdo chtěl skutečnou změnu tak řeší skutečnou příčinu, je to stejné jako vyřvávání odborářských hňupů ohledně nízkých mezd, pokud by jim šlo o lidi a ne o koryta, tak tlačí na snížení zdanění práce, pak by lidé měli více peněz a bez inflace, která jim to "přilepšení" aktuálně stejně sežere :o)
    Mike
    • Re: Polovina dopravy
      14.9.2017 11:11

      Miku nediváš se na to správně když se sniži zdaněni práce bude min prachu v rozpočtu bude min na stavbu dalnic a reaktoru a bude min na to aby se to rozkradlo takže se na to musiš podivat tak nějak ze stranické pokladny :-) nebo z kapes ruzných vykuků:-)
      martík
      • Marťas
        14.9.2017 12:33

        Jenže ty zapomínáš, že vzroste spořeba, protože se vice utratí a že spotřeba je zdaněna neprimymi daněmi...Proto dnes experimenty ve světě ze za ručenymi příjmy..A ješté toho panáčci prí prerozdelení meně nakradou...
        Velkamedvědice
        • Re: Marťas
          14.9.2017 12:53

          zaručený příjem je jen posledni zachvěv kapitalistů před jejich pádem vidí že už ty vyrobky nickod neche že j nadvýroba tak chtěji aby lidi měli zadarmo prachy - kde to jsme ??? Jenže problem je že zakaldni příjem ve Švajcu je nad urovni české pruměrné mrzdy kdežto zakaldni příjem v CR by byl asi 6000 na víc tenhle stát nemá tj to je asi 4600 pod hranici chudoby :-) je to min než průmerný důchod a min než ODS TOP min mzda 8000kč :-) v česku v horizontu 20-30 let nerealizovatelné ....prostě jsme banannová republika at se to komu libi nebo ne čísla nejde okecat
          martík
    • Re: Polovina dopravy
      14.9.2017 9:24

      to máš Majkí úplnou pravdu :-)
      lump
  • Tak to jsem se zasmál:
    14.9.2017 8:29

    1. Modrá znamená jasně stanovený časový plán na rozvoj elektromobility (omezení spalovací mobility), žlutá plán stanovený jen rámcově. 2. Téměř 80 % trhu tedy podle grafu jde směrem k plánované podpoře elektromobilů a restrikcím vůči vozům s tradičními spalovacími motory. 3. Studie poukazuje na to, že v Německu by podle vládního plánu měl v roce 2020 podle cíle vlády brázdit silnice milion elektrovozů. Závěr: nějak mi to plánování nejde dohromady s trhem a tržní ekonomikou. Do teď jsem se domníval, že plánovité hospodářství již máme desítky let za sebou a ono, koukejme se......
    Škarohlíd
    • Re: Tak to jsem se zasmál:
      14.9.2017 9:32

      Zase si totalně mimo, jako vždy..Podnikal si vůbec?? To jako myslíš, ře někdo začne něco dělast jen tak bez rozvah, že to prostě nějak dopadne, aniý by si spočítal, co mi která z možnách reálných variant přinese?? Nebo obchodník, že prostě jen tak něco objedná akdyž to neprodá, tak to shnilé vyhodí?? Kdybys více uvažoval a méně mluvil
      Velkamedvědice
      • VM
        14.9.2017 9:42

        Za svým názorem si stojím i když se třeba postavíš na hlavu.
        Škarohlíd
        • Re: VM
          14.9.2017 9:44

          Tím jen dokazuješ, že seš mimoň a nikdy si nic nevybudoval..I na to postavení domu potřebuješ plán
          Velkamedvědice
          • VM
            14.9.2017 9:50

            Nepřesvědčil jsi.
            Škarohlíd
            • Re: VM
              14.9.2017 9:52

              Jestli nechápeš, že musí podnikatel plánovat, odráží je to jen, co jsem psal. Neumíš se sám o sebe postarat..Tvůj problém
              Velkamedvědice
              • VM
                14.9.2017 9:53

                Ani teď se ti to nepovedlo.
                Škarohlíd
                • Re: VM
                  14.9.2017 10:01

                  O tom nepochybuji. Kde nic není ani čert nebere
                  Velkamedvědice
                  • VM
                    14.9.2017 10:07

                    Jsem jinde medvěde, tady jsi nepřesvědčil. Je to marné.
                    Škarohlíd
                    • Re: VM
                      14.9.2017 10:10

                      Bez urážky. Jestli nechápeš, že podnikatel musí mít vizi, hezky to atk nějak doplňuje Tvou osobnost chronického stěřovatele bez odpovědnosti, neschopnosti se pod evé myšlenky podepsat a schopnosti se uživit sám. Pokud tedas nepěstuješ brambory. Ale i tam bys měl naplánovat, kolik jich kam budeš muset zasadit.
                      Velkamedvědice
Aktuální komentáře
18.11.2017
20:02Za pár let se ukáže, jak dobře na tom USA jsou
14:34Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.
8:04Víkendář: Nová hedvábná stezka mění globální ekonomiku, vše je přitom jen na začátku
0:38Vyhrajte vstupenku za 4 999 Kč na největší konferenci o akciích v ČR!
17.11.2017
22:3617. listopad ŽIVĚ: Pocta na Národní, Koncert pro budoucnost, akce v Česku i na Slovensku
22:04Závěr týdne ve znamení mírného poklesu, Tesla představila svůj truck
18:26Totální dno. Co přijde nyní?
17:11CVVM: Většina Čechů daním nerozumí. Chtějí ale víc zdanit bohaté
16:57Summary: Na aktiva Twenty-First Century se těší kupci, Applied Materials zveřejnil výborné výsledky
16:35Americký dolar nezabral ani na příznivá makro data, ani na daňové změny  
16:30Perly týdne: Silná značka ČR, vodní nafta od Audi a kladivo od Tesly
15:59Tencent může předběhnout Facebook. V tržní kapitalizaci prý do konce roku
15:14Týden technicky: Euro se bez boje nevzdává
14:47Celosvětový objem aktiv pod správou se zdvojnásobí, pro jejich manažery je to výzva
14:46Spanilá jízda Applied Materials v číslech hospodaření pokračuje
13:59Ziskovost čtveřice největších bank v ČR je velmi dobrá. Pozor ale musejí dávat na náklady
12:55Rozdílné ceny práce v Evropě a brexit. Klíčové body summitu EU ve Švédsku
12:30ČR je třetí v Evropě v online nakupování potravin
12:14Evropa na konci týdne bez jasného směru, Fresenius po sníženém doporučení -6 %
10:10Tesla má nová esa: elektrický tahač Semi a sporťák Roadster

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data