Stocks online

NameBest
buy
Best
sell
Change
(%)
COLTCZ720.00721.00-0.14sentiment_arrow
ČEZ1,279.001,280.000.16sentiment_arrow
Doosan396.00396.50-0.63sentiment_arrow
ERSTE2,350.002,356.000.43sentiment_arrow
Gevorkyan242.00244.00-1.63sentiment_arrow
Kofola485.00487.00-0.41sentiment_arrow
KB1,129.001,131.00-0.62sentiment_arrow
MONETA186.80187.00-0.85sentiment_arrow
PM18,420.0018,480.000.00sentiment_arrow
Pilulka167.00169.50-9.55sentiment_arrow
Primoco1,000.001,020.000.00sentiment_arrow
VIG1,474.001,480.002.65sentiment_arrow
15/12/2025 13:49:00

Indices online

FOREX ONLINE

Currency
pair
 Best
buy
Best
sell
Change
(%)
EUR/CZK24.273524.31140.12sentiment_arrow
EUR/HUF384.7755385.38160.12sentiment_arrow
EUR/PLN4.21684.2271-0.04sentiment_arrow
EUR/RON5.09085.10370.11sentiment_arrow
USD/CZK20.646020.6700-0.06sentiment_arrow
USD/HUF327.2600327.6600-0.07sentiment_arrow
USD/PLN3.58663.5941-0.22sentiment_arrow
USD/RON4.32924.3392-0.09sentiment_arrow
15/12/2025 13:53:57
Delayed data, Real-time data info

Detail - articles
Palivo ze sopečných emisí a elektro. Výrobci závodních aut hledají řešení pro svou budoucnost

Palivo ze sopečných emisí a elektro. Výrobci závodních aut hledají řešení pro svou budoucnost

18/06/2021 14:47
Author: Redakce, Patria.cz

Sportovní auta bychom si těžko mohli představit bez řevu motorů. Přesto právě jejich ticho může některé z výrobců těchto vozidel v budoucnosti zachránit. Zatímco Ferrari sází na elektromobilitu, jeho švédský rival Koenigsegg jde s inovacemi ještě dál a zkoumá technologie využívající sopečné emise či baterie s velmi vysokým napětím.

Plán společnosti Ferrari vsadit na zelenou by ale podle Goldman Sachs mohl být pro investory krátkodobě nákladný. Goldmani v pondělí zcela přehodnotili své doporučení na tohoto výrobce automobilů a snížili jej na „sell“ z „buy“ právě kvůli snaze firmy uvést na trh do roku 2025 bateriový vůz a také kvůli očekávánému slabšímu objemu u stávajících modelů.

„Jakýkoli tlak Ferrari být dlouhodobě v popředí rozvíjejících se technologií bychom sice vnímali pozitivně, pro investory ale dnes tento přechod přináší nejistotu ohledně potenciálních budoucích požadavků na kapitálové výdaje a jejich dopadů na příjmy a volný peněžní tok,“ napsali v pondělním komentáři analytici, včetně George Galliersa.

Goldmani navýšili svůj odhad kapitálových výdajů Ferrari do roku 2030 v průměru o 42 milionů EUR ročně. Přesto ale tento broker považuje protlačení elektromobility za nezbytný krok pro budoucí růst. "Zatímco spalovací motor, podvozek a systémy odpružení byly v minulosti základními automobilovými technologiemi, je jasné, že v budoucnu bude základní technologie představovat velmi odlišná sada technologií," napsali analytici.

Jmenování Benedetta Vigny z firmy na výrobu čípů STMicroelectronics generálním ředitelem dále ukazuje na závazek této společnosti k technologickému přechodu, uvedli Goldmani. Akcie Ferrari letos klesly o zhruba 10 %.

1

Sopečný přerod Koenigsegg

Švédský rival Koenigsegg řeší budoucnost sázkami na jiné technologie. Experimentuje s bateriemi s velmi vysokým napětím a biopalivy využívající emise ze sopek, aby vytvořil ekologicky „neškodné“ a potenciálně uhlíkově neutrální auta, aniž by obětoval jejich výkon.

„Elektrizujeme jinak, a to pomocí extrémnější technologie palivových článků. A pak máme extrémní technologii spalovacích motorů běžící na obnovitelná paliva s velmi dobrými systémy následného zpracování, kdy si můžeme být opravdu jisti, že extrémně efektivně spalujeme s velmi malými motory, aby bylo auto lehčí, mělo lepší výkon, ale stále bylo šetrné k životnímu prostředí,“ říká generální ředitel Koenigsegg Christian von Koenigsegg. „Kombinujeme a porovnáváme vše, co dává v daném čase a pro každý model smysl.“

Jako jednu z technologií cituje von Koenigsegg výrobu metanolu z emisí CO2 z poloaktivních sopek na Islandu. "Pokud vezmete tento metanol a napájíte jím elektrárny, které provádějí přeměnu na jiná paliva, a poté jím poháníte loď, která přepravuje tato paliva do Evropy nebo USA nebo Asie, ať už pluje kamkoli, dostanete do vozidla zcela uhlíkově neutrální palivo," vysvětluje.

Doposud Koenigsegg prodával přibližně 35 vozidel ročně těm nejbohatším, kteří hledají nejmodernější technologie, exkluzivitu a ruční řemeslné zpracování za použití co nejlehčích materiálů. Pandemie ale i tak malý objem Koenigseggu ještě snížila a nepomohl ani globální nedostatek polovodičů. Koenigsegg si však vytyčil ambiciózní cíl rozšířit výrobní kapacitu na tisíce automobilů ročně. A najal si k tomu bývalého výkonného ředitele společnosti Tesla Evana Horetskyho, který dohlížel na stavbu továren na elektromobily v Nevadě a v Šanghaji.

Kromě toho, že auta Koenigsegg jsou podle jeho CEO ručně dělaným uměleckým dílem, mají výhodu v tom, že jsou o 500 nebo 600 kilogramů lehčí. Takže „když zatáčíte, brzdíte anebo jedete po závodní dráze, stále dostanete obrovský rozdíl ve výkonu,“ dodává von Koenigsegg.

Zdroj: Bloomberg

 
 

Čtěte více:

General Motors má za sebou skvělý kvartál. Ukazatel návratnosti na dvojnásobku!
05/05/2021 14:27
General Motors zaknihoval v prvním kvartálu tržby ve výši 32,5 miliar...
Čísla z Volkswagenu: Provozní zisk ve čtvrtletí na pětinásobku. Škoda Auto ho zvedla skoro o polovinu
06/05/2021 08:42
Německý automobilový koncern Volkswagen v prvním čtvrtletí více než zp...
Německá automobilka BMW v prvním čtvrtletí téměř zpětinásobila zisk
07/05/2021 13:37
Německý výrobce luxusních aut BMW v prvním čtvrtletí meziročně téměř z...
Po Toyotách je na konci pandemie sháňka, kvartální zisk vyskočil o 92 procent
12/05/2021 09:14
Japonská automobilka Toyota Motor ve čtvrtém čtvrtletí svého finančníh...
Volkswagen prý dostal nabídku na Lamborghini za 7,5 miliardy eur. Ale neprodá
26/05/2021 08:30
Německá automobilová skupina Volkswagen dostala nabídku na prodej své ...
Investiční tip Stellantis - Cyklus pořád žije
04/06/2021 05:56
Cyklické oživení. Doznívající téma, které má pořád svoji váhu a potenc...
Northvolt získal od investorů 2,75 mld. dolarů na rozšíření továrny na baterie
09/06/2021 12:02
Švédský výrobce lithium-iontových baterií Northvolt získal od investor...

Your opinion
You can start the on-line discussion here. So far there has been no opinion added to the discussion. All users must be signed in (Přihlásit). If you do not have an account where you could sign in, please register zde.

CEEATX Austrian Traded Index
15/12/2025 13:48Budapest SE Index
15/12/2025 14:04CROBEX Index
15/12/2025 13:48DAX Index
15/12/2025 13:49Ljubljana Stock Exchange SBI TOP Index
15/12/2025 13:49OMX Copenhagen PI
15/12/2025 14:04OMX Tallinn GI
15/12/2025 14:03OMX Vilnius GI
15/12/2025 14:04PX Index
15/12/2025 14:04SAX Index
15/12/2025 12:59Warsaw SE WIG-20 Single Market Index
15/12/2025 13:49
Real-time indicationValueChange (%)
ASX All Ordinaries Index 8,923.80 -0.66sentiment_arrow
ATX Austrian Traded Index 5,164.18 1.20sentiment_arrow
CAC 40 Index 8,151.71 1.03sentiment_arrow
FTSE Eurotop 100 Index 4,492.87 0.82sentiment_arrow
Budapest SE Index 109,951.02 0.31sentiment_arrow
CECE Index 3,531.52 1.33sentiment_arrow
DAX Index 24,281.68 0.39sentiment_arrow
S&P 500 indication 3,585.62 -1.51sentiment_arrow
PX Index 2,577.63 0.34sentiment_arrow
NASDAQ 100 Index 25,196.73 -1.91sentiment_arrow
NASDAQ Composite Index 23,195.17 -1.69sentiment_arrow
RTS Index 1,138.08 0.47sentiment_arrow
Shanghai SE Composite Index 3,867.92 -0.55sentiment_arrow
FTSE MIB Index 44,130.62 1.42sentiment_arrow
Warsaw SE WIG-20 Single Market Index 3,135.31 1.82sentiment_arrow
Swiss Market Index 13,030.20 1.11sentiment_arrow
X-DAX Index PR 24,320.45 0.34sentiment_arrow
Hang Seng Index 25,628.88 -1.34sentiment_arrow
Toronto SE 300 Composite Index 31,523.81 -0.43sentiment_arrow
XETRA Tecdax Performance index 3,562.52 0.28sentiment_arrow