Růst rozvíjejících se ekonomik bude možná hlavní silou, která bude v následujících letech ovlivňovat globální ekonomiku. V nich samotných probíhají dva hlavní socioekonomické trendy. Prvním z nich je pokles míry porodnosti kombinovaný s růstem velikosti pracovní síly. To se projeví tím, že poroste disponibilní příjem obyvatel. Druhým je největší migrace do měst v historii, kdy se do měst přesune každý týden téměř 1,5 milionů obyvatel, z čehož většina je právě v rozvíjejících se ekonomikách. To vyvolá dramatický nárůst produktu na hlavu vlivem rostoucí produktivity, protože tradičně zemědělské země se budou měnit ve velmoci průmyslu a služeb.
Rozvíjející se ekonomiky se budou v následujících deseti letech zbavovat role dodavatelů levného zboží a služeb. Namísto továrny světa se z nich stanou poskytovatelé talentu, kapitálu a inovací. Nejde přitom jen o Indii a Čínu, ale i o Latinskou Ameriku či východní Evropu, Střední Východ a severní Afriku. Více než 70 milionů lidí každý rok vstupuje do střední třídy, v podstatě všichni jsou z rozvíjejících se ekonomik.
Pro společnosti z rozvinutých ekonomik to znamená nutnost změny jejich strategie. Poslední zveřejňování zisků globálních společností jako Kraft či ukázalo růst zisků, který je primárně tažen vývojem v rozvíjejících se ekonomikách. Využití této příležitosti ale nebude lehké. Noví spotřebitelé pocházejí ze širokého spektra etnik a kultur. Nejsou věrni globálním značkám a často si jich ani nejsou vědomi. Jejich chutě a preference se budou rychle vyvíjet a budu požadovat stejnou kvalitu jako spotřebitelé v západních ekonomikách. Ale v průměru bude jejich kupní síla dosahovat v reálném vyjádření jen asi 15 % kupní síly jejich protějšků v rozvinutých ekonomikách. Společnosti, které mohou snížit náklady o 20 – 30 % z úrovně běžné v těchto ekonomikách, budou moci využít rostoucí vlnu neuspokojené poptávky. Ale nepočítejme s tím, že rozvíjející se trhy jsou jen o nízkých nákladech. Stále větší roli budou hrát inovace a již nyní jsou společnosti z těchto ekonomik významné v odvětví elektroniky, počítačů nebo čisté energie.
Pro zaběhnuté mezinárodní společnosti bude největší dilema představovat nutnost operovat na velice rozdílných trzích. Jen málo z inovativních firem začalo dobře. Jednou z nich je společnost , která pro trh v Indii vyvinula elektrokardiograf, který může být se ziskem prodán za 1500 dolarů, což je pětina ceny běžné v Evropě a USA. nyní vyvíjí více než 25 % zdravotnických produktů v Indii s cílem dodávat je jak do rozvíjejících se ekonomik, tak do rozvinutých zemí.
Společnosti ze západu se ale musí naučit vítězit v zemích, kde rozhodují nízké náklady a vysoký růst, aby zvítězily i jinde. Firmy z rozvíjejících se ekonomik se silnými rozvahami budou stále častěji kupovat své rivaly ze západu.
Uvedené je výtahem z „The great rebalancing“.
(Zdroj: mckinseyquarterly)