Druhá největší evropská automobilka PSA Citroën ještě nejhorší za sebou nemá a navzdory přiznaným odpisům a bolestivým škrtům musí doufat především v zázračné oživení trhu. Tak by se dala shrnout dnešní nelichotivá zpráva agentury Moody’s, která srazila hodnocení 5,6 miliardy eur dluhu francouzské automobilky ještě hlouběji do nejvíce rizikového pásma „junk“, konkrétně z „Ba3“ na „B1“ se stabilním výhledem. Akcie v reakci v Paříži dnes ztrácejí až 1,5 procenta.
Automobilka PSA Citroën loni pocítila plný dopad krize do automobilového průmyslu a utrpěla ztrátu pět miliard eur, zatímco o rok dříve vydělala 588 milionů eur. Většina loňské ztráty, která zaostala za očekáváním Moody's, přitom šla na vrub odpisům třetiny majetku automobilky vynuceného propadem jejího odbytu na evropském trhu. Nejcitelnější byly ztráta automobilky v divizi výroby automobilů, která dosáhla na 1,5 miliardy eur (proti 92 mil. EUR v roce 2011). Management spolu s výsledky uvedl, že hodlá pokračovat ve svém plánu restrukturalizace, jehož cílem je mimo jiné snížit výrobní náklady. Zatímco loni touto cestou ušetřil 1,18 miliardy eur. Letos chce firma podle únorového prohlášení ušetřit kolem 900 milionů eur.
Na druhou největší automobilku Evropy dolehl loňský propad prodejů vozů všech značek na kontinentu poblíž k dvacetiletému dnu. Firma, která působí také v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou automobilkou (108,78 USD, 1,17%), tak loni zaznamenala pokles prodejů o šestinu na 2,97 milionu vozů a nevyhnula se tak vlně propouštění. Letošní rok však podle dnešní zprávy Moody’s lepší nebude, když prognóza agentury počítá s poklesem evropského automobilového trhu o dalších 5 procent.
„Moody’s neočekává žádné výrazné zlepšení provozní výkonnosti automobilové divize PSA v letošním roce,“ říká dnešní zpráva agentury s tím, že za současného výhledu automobilového trhu počítá i pro letošní rok s provozní ztrátou této problémové divize okolo 1,5 miliardy eur. „Pokud poptávka na západoevropském trhu v příštím roce výrazně neoživí proti úrovním očekávaným v letošním roce, bude PSA nucena provést další úsporná opatření nad rámec již oznámeného plánu restrukturalizace, upozorňuje v dnešní zprávě Falk Frey, analytik Moody’s.
Již loni v říjnu se s problémy potýkala finanční divize automobilky jménem Banque PSA Finance. Peugeot kvůli ní přijal státní záruku až do výše 7 miliard eur výměnou za vyšší vliv francouzské vlády v řízení společnosti. Po nečekaném únorovém odpisu ale automobilka požádala o další pomoc. Francouzská vláda v obou případech již získala předběžný souhlas s garancemi od Evropské komise, ale nyní musí do října vypracovat obsáhlý plán restrukturalizace. Dříve tisk několikrát spekuloval i o přímém nákupu podílu v automobilce ze strany francouzské vlády. Ta tuto možnost zvažovala.
(Zdroj: Bloomberg, Moody's)