Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Půjde Německo cestou japonské korporátní dekadence a bude se nakonec smát Čína?

Půjde Německo cestou japonské korporátní dekadence a bude se nakonec smát Čína?

12.10.2017 18:12

Když k veřejnosti dorazily informace, jak VW podváděl s emisemi, začalo se spekulovat i o tom, zda Německo neztratí svou image vysoké kvality. Tyto úvahy mohou ještě více posilovat problémy některých německých finančních institucí, či obecnější informace a spekulace o tom, jak automobilky „spolupracují“ s německou vládou na tom, aby „dobře bylo“. Kvalitativní konkurenční výhoda mu jistě nespadla do klína zadarmo. Stojí za ní roky, či desetileté usilovné a soustavné práce. Možná, že ani pár podobných skandálů k vážnému pošramocení značky „Made in Germany“ nepovede. Konec konců, Němci se snad umí poučit. Celá věc ale přece jen ukazuje, že nic není vytesáno do kamene a svět se mění i v této oblasti.

Nově si to připomíná i další ikona kvality, kterou je (či bylo?) Japonsko. Pamatuji se, že před lety jsem tu psal o vývoji v japonské Toyotě. Kdysi byly její vozy i u nás synonymem naprosté spolehlivosti, postupně tuto celosvětovou image ale začaly ztrácet. Tehdy jsem poukazoval na to, že příčinou může být „amerikanizace“ managementu této japonské firmy, která sebou nesla posun směrem k maximalizaci krátkodobých zisků, osekávání nákladů a podobně.

Toyota na tom od té doby asi není o moc lépe – účetní skandály asi nejsou známkou návratu k předchozí strategii. A zdá se, že dekadence prostupuje větší části japonského korporátního sektoru. Kobe Steel nedávno přiznala, že falšovala certifikáty kvality u produktů dodávaných výrobcům aut, letadel a vlaků. Účetní skandály propukly i ve společnosti Olympus, automobilky Mitsubishi, Suzuki a Nissan mají problémy s kvalitou některých vozů. Například Nissan svolává všechna auto prodaná v Japonsku za poslední tři roky!

Pojem kvality je vlastně dosti nejasný, což ukazuje i zmíněný případ VW. U dieselgate nešlo o to, že by vozy této značky utrpěly na „tvrdé“ kvalitě, klesla „jen“ důvěryhodnost. Tedy jakási kvalita v širším slova smyslu. Japonské problémy jsou ale povětšinou onoho „tvrdého“ rázu. Je to tak možná právě tato země, která čelí většímu riziku pádu z předchozích výšin. A nezapomínejme, že hovoříme o relativní kvalitě – úpadek Německa a Japonska může nastat i díky tomu, že jiné značky, firmy a země začnou být s kvalitou spojovány mnohem více, než dříve.

I když je to nyní těžko představitelné, možná tedy se vším nakonec (opět) zahýbe Čína. Uvažovat o její produkci jako o synonymu kvality je vzhledem k historickému vývoji posledních desetiletí stále v oblasti literatury ekonomické fikce. Konec konců, není to zase tak dávno, co se s určitou nadsázkou vtipkovalo o tom, že Čína posílá do USA svůj produktový brak a Spojené státy jim za to posílají svůj brak finanční. A představit si, že třeba čínské automobily budou jednou ve vnímané kvalitě na úrovni těch německých je pro mě těžké (pokud si tedy Němci svůj standard nakonec udrží).

Jenže struktura ekonomiky se znatelně mění a posun od tvrdého k měkkému je jasně patrný i zde. Tedy posun od hard-waru v širokém slova smyslu (oceli, aut, strojů, atd.) k soft-waru v širokém slova smyslu (internetu, sociálním sítím, mobilní komunikaci, cloudovým systémům, atd.) A například Natixis v jedné ze svých posledních analýz poukazoval na to, že zatímco Německo se stále snaží hlavně rozvoj svých tradičních odvětví a dovedností, Čína se dívá do budoucnosti.

Projevuje se to například investicemi do technologií spojených s obnovitelnými zdroji, prudkým růstem podílu výdajů na výzkum a vývoj na HDP, či třeba podílem zaměstnaných v sektoru informačních a komunikačních technologií. Jak ukazuje následující tabulka, ještě v roce 2002 byla Čína v tomto ohledu daleko za USA i Německem. V roce 2015 už ale bylo vše jinak. A pokud jde vše dál stejným směrem, má dnes už poměrně značný náskok:

01 

Možná si tedy nakonec každý najde to své – Německo, Japonsko, či třeba jiné průmyslové země budou synonymem kvality ve staré ekonomice. Mimochodem, její podíl na celkové ekonomické aktivitě může klesat, ale fakticky bude stále základem našeho života (máslo Facebookem nenahradíš). A Čína se možná stane synonymem rozvoje a vnímané kvality ekonomiky nové. Je ale pravděpodobné, že se s tím nespokojí a bude se pokoušet o více. Hodně k tomu říká následující graf s vývojem podílu Číny a Německa na globální výrobě automobilů. A tolik diskutovaná elektrifikace nastavené trendy asi nezmění, spíše naopak:

01 

 

 

Čtěte více:

Skutečný důvod, proč se dobré firmy stávají ještě lepšími
10.10.2017 18:57
V mnoha zemích i odvětvích najdeme korporátní hvězdy, kterým se daří u...
Hlavní investiční téma roku 2018: Inflace a (ne)fungující Phillipsova křivka
11.10.2017 6:38
Globální trh práce se možná dostal do bodu, kdy mzdy začnou růst rychl...
Pár faktů, které toho hodně řeknou o Škodě a VW
10.10.2017 15:58
VW přichází na český trh s modelem T-Roc, jehož prý slušně vybavená zá...
Nejlepší defenzivní akcie na světě
11.10.2017 13:24
Pokud se čtenář/investor nechá zlákat na různá doporučení pro akcie, k...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
14.11.2018
22:04Wall Street zakončila v záporu, Macy’s -7 %
17:59Vstává nový marketingový válečník, jeho akcie prudce posilují
17:52MMF: Brexit bez dohody by stál Británii šest procent HDP
17:14Summary: Solidní E.ON, gratulovat si může RWE. Zrychluje Wirecard, očekávání předčila Macy's  
17:11O2 rozbouřila stojaté pražské vody  
17:01Trhy jsou na tom lépe než ráno, ale optimismus nezakořenil. Koruna testuje 26,00  
16:50Studie: ECB nákupem dluhopisů oslabila euro o zhruba 12 procent
16:15Babiš ministrovi USA: ČR chce rozvíjet jadernou energetiku
16:04Wirecard výrazné překvapení nedodal, růst zisku dosáhl očekávaných 40 % (komentář analytika)  
15:52Řím opět předložil komisi návrh rozpočtu 2019, EK jej analyzuje
15:02Může Fed zvedáním sazeb spustit další realitní krizi?
14:54E.ON (+5 %) letos zatím nejvíce roste v obnovitelných zdrojích (komentář analytika)  
13:30Pražská ulice Na Příkopě je 19. nejdražší nákupní ulicí světa
13:15Šéfka MMF: Centrální banky by měly vydávat kryptoměny
11:37Pictet: Eurozóna přechází k fiskální stimulaci. A bude jí třeba
11:07O2 redukuje ztráty kvůli vyloučení z indexu, daří se německým utilitám  
10:43Pozitivnímu obratu na trzích se postavily do cesty data, Itálie i ropa  
10:42Vývojářské náklady jsou nejvýše, prodejní cyklus blízko dna. CD Projekt přesto udržel čistý zisk (komentář analytika)  
10:32Japonská ekonomika ve čtvrtletí klesla o 1,2 procenta
9:42Zisk RWE za tři čtvrtletí klesl, rivalovi E.ON se naopak zvýšil

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
Borussia Dortmund GmbH & Co KGaA (09/18 Q1)
Cisco Systems Inc (10/18 Q1, Aft-mkt)
Macy's Inc (10/18 Q3, Bef-mkt)
0:50JP - HDP, q/q
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
7:00Merck KGaA (09/18 Q3)
7:00RWE AG (09/18 Q3)
7:30Alstom SA (09/18 Q2)
7:30E.ON SE (09/18 Q3)
7:30Raiffeisen Bank International AG (09/18 Q3)
7:30Wirecard AG (09/18 Q3)
8:00AP Moller - Maersk A/S (09/18 Q3)
8:00DE - HDP, q/q
9:00CZ - HDP, q/q
10:30UK - Harmonizovaný CPI, y/y
11:00EMU - HDP, q/q
11:00EMU - Průmyslová výroba, m/m
14:30USA - CPI, m/m