Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Víkendář: Jednoduchý strategický návod pro každého podnikatele

Víkendář: Jednoduchý strategický návod pro každého podnikatele

22.10.2017 9:22, aktualizováno: 22.10. 9:32
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Někdy se může zdát, že tradiční zákony podnikání už neplatí, protože se pohybujeme ve věku nových technologií a umělé inteligence. Ale není tomu tak. I když technologie mohou měnit předmět podnikání, základy strategie zůstávají stále stejné. Nejeden podnikatel na to ale zapomíná. Snaží se experimentovat a vytvořit převratný produkt či službu a o ničem jiném už neuvažuje. Kevin J. Boudreau z Northeastern University na stránkách Harvard Business Review proto radí, jak se vrátit k dobře definované podnikatelské strategii. 

Strategie by měla stát na uceleném pohledu a její vytvoření zabere určitý čas. Základ je ovšem poměrně jednoduchý a lze jej rozdělit do čtyř stavebních kamenů. První dva se týkají toho, kdo by měli být zákazníci společnosti a jak jim její produkt či služba pomůže, jakou potřebu uspokojí, jak pro ně vytvoří hodnotu. Zákazníky lze definovat mnoha způsoby – věkem, geograficky, podle jejich zájmů a podobně. Základní otázka pak zní, co jim chcete nabízet? Následně je třeba se zamyslet nad tím, jak vaše nabídka odpovídá preferencím cílové skupiny a zda jste schopni být v jejích klíčových rysech lepší než konkurence. Dovedete být například rychlejší? Nebo budete mít nižší cenu či lepší individuální přístup k zákazníkovi?

Třetí stavební kámen dobré strategie se týká vaší schopnosti výše popsanou hodnotu pro zákazníka skutečně vytvořit. Jde tedy o navržení konkrétního provozního plánu. Nejde si jenom říci, jak budu vydělávat peníze. Pokud má vaše společnost na trhu uspět, měla by být schopna dělat věci s konkurenční výhodou. Často to znamená, že dovedete spojit více aktivit dohromady tak, že jejich výsledná hodnota je větší než prostý součet hodnoty jejich částí. 

Tím se dostáváme k poslednímu stavebnímu kameni strategie – definici konkurenční výhody. Podnikatel a společnosti by se totiž měli vždy zabývat otázkou, zda jejich produkt, služba a aktivita nelze zkopírovat. Můžete totiž přijít na trh s přelomovým produktem, který bude u zákazníka bodovat, ale pokud jej konkurence jednoduše zkopíruje, vaše zisky nakonec prudce klesnou. Konkurenční výhody si můžeme rozdělit do dvou základních kategorií: První typ výhody se odvíjí od přístupu k nějakému zdroji, který je ojedinělý, výjimečný a nelze jej jednoduše kopírovat či přenést jinam. Druhý typ konkurenční výhody je dán specifickou pozicí na trhu – ta může být odrazem velkého rozsahu výroby, který snižuje náklady, dána dobře vybudovanými vztahy s dodavateli a odběrateli či třeba brzkým vstupem na trh a následně pevnou pozicí na něm. 

Podívejme se nyní na to, jak se výše uvedené dá aplikovat na společnost LinkedIn. Ta nabízí hodnotu pro lidi, kteří nabízejí a hledají práci. Její provozní model spočívá zejména na volném přístupu a jednoduchosti pro uživatele. Tím se vytváří velká síť uživatelů a následně vzniká konkurenční výhoda. Čím více uživatelů LinkedIn má, tím větší je hodnota jejích služeb a následně vzniká konkurenční výhoda. I zde je tedy patrný samotný základ toho, o čem by měl podnikatel vždy uvažovat: Musí mít produkt či službu, kterou zákazník chce a bude poptávat. Musí je být schopen prodat za cenu převyšující výrobní náklady. A musí existovat důvod, proč by se konkurenci nemělo podařit tento ziskový produkt či službu jednoduše zkopírovat a tím jeho zisky smazat. 

 

Čtěte více:

Volby, které přinesou pragmatické řešení imigrační krize a posílení Visegrádské čtyřky
19.10.2017 16:11
Heinz-Christian Strache, který stojí v čele nacionalistů ze Svobodné s...
Neznečistí elektromobily planetu nakonec více, než současná auta?
19.10.2017 19:11
Celou diskusi kolem globálního oteplování si můžeme celkem přehledně r...
30 let po Černém pondělí. Nebýt pasivní, radí Fidelity
19.10.2017 12:24
19. října 1987 se akciové trhy po celém světě se zhroutily a investoři...
Na krach světových megabank nevsázejte, říká hardvardský profesor
19.10.2017 14:44
Očekává se, že americké ministerstvo financí příští měsíc rozhodne, zd...
V USA je nejméně žádostí o podporu v nezaměstnanosti za 44 let
19.10.2017 17:51
Počet nových žádostí o podporu v nezaměstnanosti ve Spojených státech...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - CPI, m/m
20:00USA - Jednání Fedu, základní sazba