Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německé automobilky v chaosu, ale zbytek země prosperuje

Německé automobilky v chaosu, ale zbytek země prosperuje

14.01.2019 13:01
Autor: Redakce, Patria.cz

Německé hospodářství možná směřuje k „technické recesi“, která je definována jako dvě za sebou jdoucí čtvrtletí negativního ekonomického růstu. Leonid Bershidsky na stránkách Bloombergu ovšem tvrdí, že taková definice budí v tomto případě mylný obrázek, protože „země není ve skutečnosti v žádných problémech“ a špatná ekonomická data, která poslední dobou přicházejí z části její ekonomiky, jsou odrazem „jedné změny v regulaci, která vyvolala chaos v automobilovém průmyslu“. 

Minulý týden bylo zveřejněno, že německá průmyslová produkce meziměsíčně klesla o 1,9 %, což je největší pokles od srpna 2015. Příčinou je zejména propad výroby spotřebního zboží o 4,1 %, který je zase odrazem kolapsu v prodejích automobilů. Automobilky přitom generují asi 20 % průmyslových tržeb a nové registrace se v Německu v listopadu meziročně propadly o 9,9 %. Za tímto vývojem stojí podle Bershidskyho takzvaná Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), tedy nové emisní testy, které pracují s reálnými daty z provozu a ne s daty z laboratoří.

„Německé firmy byly na změnu naprosto nepřipravené a musely kvůli novým testům pozastavit prodeje řady modelů,“ píše Bershidsky. Výsledkem byl nečekaný řetězec negativních ekonomických překvapení, ale celá věc hlavně ukázala na vážné problémy v německém automobilovém odvětví. To se dlouho těšilo ochraně ze strany vlády a přitom ohrožovalo životní prostředí a porušovalo zavedené standardy. Firmy jako VW tak zaplatily miliardy dolarů pokut ve chvíli, kdy se ukázalo, že podváděly při testech emisí. Ani to je nedonutilo připravit se včas na novou regulaci. „To ovšem neznamená, že je něco v jádru špatného s celou německou ekonomikou. Ta v některých oblastech přináší i pozitivní překvapení, jako například u maloobchodních tržeb či spotřebitelské důvěry,“ tvrdí novinář. 

Německé automobilky se podle něj nakonec s WLTP vypořádají, ovšem hrozbou zůstane zhoršování ekonomické situace v celé eurozóně. ECB minulý měsíc ukončila program kvantitativního uvolňování a „skončilo tak období levných půjček“. Sama ECB počítá s tím, že silná poptávka zabrání ekonomice měnové unie v poklesu, ale i tak je německý exportní průmysl ohrožen. 

Ekonomický institut DIW Berlin celkově tvrdí, že německá ekonomika prosperuje, korporátní investice rostou, využití kapacit sice nyní poněkud kleslo, ale stále se drží na vysokých 87 %. Vláda dosahuje „zdravých rozpočtových přebytků“ a to jí umožňuje zvýšit investice v případě, že by došlo k propadu poptávky soukromého sektoru. Jelikož německá populace roste jen pomalu, na udržení jejího vysokého životního standardu není třeba ohromujícího růstu celé ekonomiky. Ten by podle Bershidskyho mohly narušit spíše vážné problémy v sousedních zemích. 

Podobně jako Bershidskyho komentář vyznívá i poslední analýza investiční společnosti Pictet, která vedle krátkodobých problémů poukazuje na fundamentální sílu německé ekonomiky. Jako její největší hrozbu vnímají ekonomové společnosti vývoj na zahraničních trzích včetně Číny. Pictet nyní očekává, že německá ekonomika v příštím roce poroste o 1,5 %, pravděpodobnější je ovšem snižování tohoto odhadu než jeho posun směrem nahoru, a to zejména kvůli nejistotám v globální ekonomice a obchodu. V následujících grafech Pictet ukazuje vývoj registrací nových vozů a objednávek ve výrobním sektoru spolu s objednávkami v segmentu výroby motorových vozidel:

001 

Zdroj: Bloomberg, Pictet


 
 
 
 

Čtěte více:

Míra nezaměstnanosti v Německu se drží nejníže od roku 1990
04.01.2019 11:13
Míra nezaměstnanosti v Německu v prosinci zůstala na pěti procentech,...
Zakázky německého průmyslu v listopadu klesly o jedno procento
07.01.2019 9:48
Zakázky německého průmyslu se v listopadu snížily o jedno procento, co...
Francie a Itálie si na sebe nastražily hospodářskou past
11.01.2019 6:06
Investiční banka Natixis se domnívá, že francouzská a italská ekonomik...
Mankiw: Hlavní ekonomická témata letošního roku
11.01.2019 14:25
Známý ekonom N. Gregory Mankiw se na stránkách The New York Times zamy...
Průmyslová výroba v Německu v listopadu klesla o 1,9 procenta
08.01.2019 9:09
Průmyslová výroba v Německu se v listopadu ve srovnání s předchozím mě...
Deset investičních bodů pro letošní rok
10.01.2019 10:59
Investor Ben Carlson z Ritholtz Wealth Management na stránkách The Wea...
Nejdivočejší segment na trhu začal opět slavit
10.01.2019 17:36
Oblíbeným tématem investorů a také několika mých komentářů byly v roce...
Ziskový boom skončil, valuace rozumnější a Fed také
11.01.2019 17:37
JPMorgan přichází s čerstvým čtvrtletním průvodcem trhy a globální eko...

Váš názor
  •  
    14.01.2019 14:31

    Německé automobilky čeká propad, protože Němci si nejsou jistí, s kterými auty budou smět jezdit a s kterými ne. Protože se to ze dne na den může změnit rozhodnutím nějakého politika nebo vlády. Ti kteří si kupují nová auta je mají v takovém stavu, že si můžou dovolit rok, dva nebo i třeba pět počkat, až se politici dohodnou.
    Tomáš Roll
  • No jo.
    14.01.2019 13:42

    Krásná ukázka že krize způsobují regulátoři.
    HenryFord
    •  
      14.01.2019 14:00

      Krize automobilového průmyslu je za dveřmi, ať nás jakkoliv ubezpečují, že ne. Lidé ty 3-válcové litry nechtějí, pak až zjistí, že to s elektromobily není v pořádku (nedostatek baterií a na vyšší ceně, využití hlavně pro auta garážovaná vč. domácího nabíjení, nemožnost zvládat dálkové trasy v rozumném čase, takže spíše pro malá městská auta, saturace jen kolem 10-15% - a pokud limity nedovolí - automobilky budou vyrábět jen zlomek aut než dříve, také stále vysoké ceny odrazují. Chudší část kupců se elektroauta vzdá, takže ani z této strany to nebude dobré. Krize automobilek bude narůstat a až se spojí s vyšší poptávkou po ropě, než trhy mohou nabídnout, přijde krize skutečná - a těžká, protože ropa už významně neklesne a nebude se od čeho odpíchnout. Půjde o krizi civilizace, protože nepokoje, války a migrace se nebude dařit zvládat.
      James Bond
Aktuální komentáře
19.06.2025
12:45Rally na rozvíjejících se trzích bude pokračovat navzdory geopolitickému napětí i celním hrozbám, věří stratégové
11:37Norská centrální banka po pěti letech nečekaně snížila základní úrok
10:26Evropa obchoduje v červeném. Fed nepotěšil a napětí kolem Íránu graduje  
9:15Rozbřesk: Jestřábí Fed a hrozba amerického útoku na Írán pomáhají dolaru
8:55Trhy napjatě vyhlížejí možný americký útok na Írán a z Fedu zaznělo varování před inflaci  
6:09První kvartál přinesl silné výsledky. Trhy našly oporu v technologiích a zdravotnictví  
18.06.2025
22:03Fed vyšperkoval stagflační prognózu lehce jestřábí rétoriku
22:02Jestřábí Fed akciové investory příliš nepotěšil, Wall Street zavřela beze změny  
20:18Fed ponechal klíčovou sazbu beze změny, do konce roku nadále očekává dvě snížení
17:14Nippon Steel završila převzetí rivala U.S. Steel, Trump si vymínil zlatou akcii
17:02Britsko/americká „nemoc“ a trojúhelník „výroba – finance – technologie“
16:06Traders Talk: Pokoření tržních maxim je reálné, Fed nezaskočí a lepší zítřky pro AMD
15:30Bloomberg: Trump sráží hodnotu dolaru a odrazuje zahraniční investory
14:28Kubíček z ČNB: Prostor pro snižování sazeb byl vyčerpán
12:34Komentář: Česká inflace na průměru EU, výrazně rychleji ale zdražují potraviny
11:45Mezi Íránem a Fedem. Na trzích sledujeme nevýrazné pohyby  
10:54Index S&P 500 je těsně pod historickými maximy. Wall Street varuje před přehnaným optimismem
10:05Senát USA schválil zákon o stablecoinech označovaný za milník pro kryptoměny
9:51Inflace v Británii v květnu klesla na 3,4 procenta, ceny potravin se ale zvyšují
9:44Direct Financing s.r.o.: Vnitřní informace - Oznámení o výplatě úrokového výnosu

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
13:00UK - Jednání BoE, základní sazba