Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Stoller: Úpadek Boeingu, korupce a tlak finančníků z Wall Street

Stoller: Úpadek Boeingu, korupce a tlak finančníků z Wall Street

30.12.2019 15:19
Autor: Redakce, Patria.cz

O historii a budoucnosti amerického giganta jménem Boeing uvažuje na svém blogu Matt Stoller z Harvardu. Minulost je obdivuhodná, říká a cituje v této souvislosti jednoho novináře, který v roce 2000 napsal: „Boeing nikdy nebyl ani tak korporací jako společenstvím inženýrů, kteří byli zapálení do neuvěřitelných létajících strojů“. Firma tak „činila zázraky právě díky tomu, že o ní rozhodovali technici“. A do problémů se dostala poté, co byla tato firemní kultura zničena.

Stoller vypráví o tom, jak Clintonův poradce Bill Perry v roce 1993 večeřel s řediteli velkých společností dodávajících pro americkou obranu. Tam jim sdělil, že by měli zfúzovat, protože tím dosáhnou větší efektivity. Ekonom podotýká, že jde o obvyklou „výmluvu monopolistů“. Hlavním důvodem ale bylo to, že Perry dlouho pracoval jako investiční bankéř na fúzích a akvizicích, byl jejich velkým zastáncem, a proto vytvořil i „účetní schéma, podle kterého Pentagon pokryl náklady fúzí“. V odvětví tak skutečně došlo ke konsolidaci a Boeing koupil společnost McDonnell Douglas.

McDonnell Douglas ale pracoval s úplně jinou firemní kulturou. Zatímco v Boeingu rozhodovali technici, zde to byli finančníci. Ti dokázali i to, že Boeing sice kupoval McDonnell Douglas, ale „fakticky za fúzi zaplatil vlastními penězi“. Podle ekonoma pak padla i vnitřní zeď mezi civilní a vojenskou částí Boeingu, která měla chránit tu první před „zkorumpovanými praktikami dotýkajícími se té druhé“. Tyto praktiky a menší konkurence mezi dodavateli pro armádu se pak podle Stollera projevují i horší kvalitou vojenských letadel či některých jejich dílů.

Boeing se v rámci nově nastaveného kurzu vydal cestou outsourcingu, což bylo podle ekonoma dáno do značné míry i politizací jeho vedení. První pohromou byl 787 Dreamliner, kde se plně projevily urputné snahy o snižování nákladů, které nakonec výdaje jen zvedly. V roce 2005 pak do čela firmy přišel „první člověk, který za sebou neměl kariéru v letectví“. Namísto toho se James McNerney vyznal v brand managementu a pracoval ve firmách jako P&G. A také se v GE „učil, jak ničit výrobu ve prospěch akcionářů“.

Firma následně uvedla na trh 737 Max, který měl konkurovat úspornějšímu konkurenčnímu modelu od Airbusu. Problém s motorem byl ale řešen jen změnou v softwaru a „předstíráním, že se 737 Max se létá stejně jako se starším modelem“. Takže aerolinky nemusely posílat své piloty na nová školení. To vše i přesto, že testy jasně ukázaly, že aerodynamika letadla větším motorům neodpovídala. Technici si toho byli hned vědomi, ale namísto úplně změny koncepce letadla přišlo zmíněné softwarové „řešení“. To přitom podle ekonoma vytvářeli i indičtí programátoři, kteří dostávali 9 dolarů za hodinu.

Celá fúze, změny ve firemní kultuře firmy a financializace podniků, kterou od devadesátých let tlačí Wall Street, v praxi znamenají, že „Amerika významně poškodila svůj letecký průmysl“. Aerolinky podle ekonoma nyní nemají ve vedení Boeingu velkou důvěru, firma čelí vyšetřování a náhradám škod. Správným řešením by bylo společnost rozdělit na civilní část a na tu, která dodává armádě. A do jejího vedení by se opět měli vrátit inženýři, uzavírá Matt Stoller.

Zdroj: mattstoller.substack.com

 
 

Čtěte více:

Boeing stahuje americkou ekonomiku
22.10.2019 15:27
Vlekoucí se problémy s letounem 737 MAX od spoleečnosti Boeing mají do...
Letadla se dvěma uličkami netáhnou. Ovlivní to hospodaření Boeingu a Airbusu?
05.11.2019 8:37
Objednávky na širokotrupá letadla určená pro lety na dlouhé vzdálenost...
Boeing od ledna pozastavuje výrobu letadel 737 MAX
17.12.2019 8:26
Americký výrobce letadel Boeing od ledna pozastavuje výrobu letadel 73...
Zastavení výroby vyjde Boeing (-1,7 %) až na miliardu měsíčně, potíže pocítí i dodavatelé
17.12.2019 12:47
Rozhodnutí zastavit od ledna výrobu letadel 737 MAX přijde amerického ...
Šéf Boeingu uprostřed krize kolem 737 MAX rezignuje, akcie +3,3 %
23.12.2019 15:56
Šéf amerického výrobce letadel Boeing Dennis Muilenburg s okamžitou pl...
Víkendář: Největší technologické propadáky letošního roku
29.12.2019 17:28
Mezi největší technologické propadáky letošního roku řadí blog MIT aut...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - Průmyslová výroba, y/y
9:00CZ - Maloobchodní tržby, y/y