CNBC informuje o tom, že čínské automobilky v roce 2023 poprvé v historii prodaly globálně více vozů než ty americké. Konkrétně to bylo 13,4 milionu ve srovnání s 11,9 milionu vozů z USA. K tomu CNBC doplňuje, že celková poptávka po elektromobilech slábne a automobilky se tak v této oblasti snaží prodeje podpořit slevami či nabídkami prodeje na leasing. Je to dobrá strategie?
Graf porovnává letošní výkony akcií vybraných automobilek. Nejlépe je na tom v tomto ohledu , nejhůře naopak :

Zdroj: CNBC
Dan Levy z hovořil na CNBC o zmíněné snaze podpořit prodeje vozů nabídkou leasingu. Připomněl, že nastartovala snižování cen na tomto segmentu trhu a přidaly se k ní další společnosti. Cenová elasticita poptávky ale „pravděpodobně není tak velká, jak doufali.“ Jinak řečeno, poptávka neposílila díky diskontům tak, jak si automobilky mohly přát. Proto hledají jiné způsoby, jak prodeje podpořit. Jedním z nich jsou právě leasingy. Ty přitom podle analytika mohou nést i skrytější cenové slevy. A zahrnují rovněž daňové úlevy.
Podle CNBC bylo v prvním čtvrtletí minulého roku prodáno na leasing 12 % nových elektromobilů, za stejné období letošního roku to je už 35 %. V následující tabulce pak CNBC porovnává ceny doporučené výrobcem s cenovými pobídkami. Ty podle tabulky dosahují největšího podílu na doporučené ceny u Toyoty, nejmenšího naopak u Rivianu:

Zdroj: CNBC
Podle CNBC by slevy poskytované přes leasingy mohly jen oddalovat ztráty, kterým automobilky v tomto segmentu mohou čelit. K tomu potvrzují slábnoucí poptávku po elektromobilech. Další graf porovnává způsoby financování nákupu u elektromobilů, u kterých je největší podíl leasingů:

Zdroj: CNBC
Podle analytika se stále ukazuje, že je dominantním hráčem na americkém trhu, i když Fod a se na její pozici dotahují. A míní, že má lepší nákladovou strukturu, tudíž má v této oblasti konkurenční výhodu, protože tradiční automobilky tlačí vyšší náklady k vyšším cenám.
Zdroj: CNBC