Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
O první místo v automobilové Číně se poperou GM a Volkswagen. Toyota ztrácí

O první místo v automobilové Číně se poperou GM a Volkswagen. Toyota ztrácí

27.12.2012 13:36
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Králem čínského automobilového trhu mezi zahraničními značkami bude v příštím roce německý Volkswagen (162,35 EUR, 0,40%) a americký General Motors (GM), kteří získávají tržní podíl na úkor japonských konkurentů, zejména Toyoty. Japonským automobilkám bude nadále škodit vlna protijaponského nacionalismu, která se v Číně zvedla po vyostření sporu o několik ostrovů ve Východočínském moři.

Podle prognóz konzultantské společnosti JSC Automotive se Volkswagen na přední pozice v největším automobilovém trhu světa má vrátit po osmi letech s předpokládaným odbytem 2,7 mil. vozů, zatímco GM (27,62 USD, -0,14%) by měl skončit těsně druhý se 2,65 mil. prodaných vozů. Německému koncernu pomohou luxusní sedany Audi (530 EUR, -1,14%), oblíbená volba čínského byrokratického aparátu, a sada osmi nových či předělaných modelů jako Santana, Golf, Škoda Octavia a Audi Q3. Mezi novými produkty GM se blýsknou tři nové modely značky Opel a bezmála dvoutunový Cadillac XTS.

Celkově by čínský trh měl v příštím roce expandovat solidním 10% tempem, podporován oživením hospodářského růstu, shodlo se osm analytiků oslovených agenturou Bloomberg. Za prvních deset měsíců roku 2012 se v Číně prodalo 12,5 mil. osobních aut, což bylo o 6,9 % víc než loni. V příštím roce by odbyt mohla podpořit i stimulační opatření nové čínské vlády, která se chce zaměřit na posílení domácí poptávky.

Zahraniční automobilky vkládají do druhé největší ekonomiky světa velké naděje, hlavně do velkého množství potenciálních zákazníků, kteří si budou kupovat první vůz. Všichni výrobci chystají expanzi čínských kapacit, aby tak kompenzovali pokles odbytu v churavějící Evropě, kde se trh propadá už několik let za sebou.

Nejrychleji rostoucím segmentem čínského trhu jsou momentálně sportovní užitková vozidla (SUV), která dosud v zemi nejsou tolik rozšířená a která se stávají oblíbená díky poptávce čínských zákazníků po větším prostoru a komfortu. Stimulační balíčky a vládní investice do infrastruktury by zase mohly pomoci prodejům užitkových a nákladních vozů. Segment komerčních vozů, který zahrnuje autobusy a nákladní auta, za prvních 11 měsíců letošního roku klesl meziročně o 6,8 %.

Hlavní tah expanze se bude přesouvat do západních částí země a do menších měst, jelikož ta větší jsou do velké míry nasycená a úřady v nich také bojují se zácpami. Omezení provozu zatím platí v Pekingu, Šanghaji a Kantonu. Do roku 2020 by k nim mohlo přibýt dalších 20 měst.

Volkswagen hodlá během následujících tří let do nových provozů a modelů v Číně investovat 13 mld. USD. Koncern se chce orientovat na menší města a rozšiřovat počet zastoupení v autosalonech. V žebříčku deseti nejprodávanějších aut má hned pět zástupců. Tabulce vévodí Buick Excelle od GM, následován Fordem Focusem a Chevroletem Sail. Škoda, spadající po Volkswagen, za první tři kvartály roku v Číně prodala 181 900 vozů, což bylo meziročně o 6,8 % víc. Čínský trh představuje pro tuzemskou automobilku nejdůležitější odbytiště od roku 2010.

Těžký rok čeká v Číně japonské automobilky. Kvůli sporům Pekingu a Tokia, které vyústily v bojkoty, zapalování aut a zavírání továren a prodejen v Číně, došlo k dramatickému propadu odbytu japonských výrobců Toyota (90,36 USD, -0,90%), Nissan a Honda (36,13 USD, -0,22%). Podle odhadů společnosti IHS Automotive by mohly ztráty za dva roky vystoupat na 650 tisíc neprodaných vozů. Statistiky čínské automobilové asociace ukazují, že odbyt japonských vozů se v listopadu zotavil.

Zahraniční značky tlačí domácí výrobce stále více ke zdi. Za prvních deset měsíců roku se tržní podíl lokálních automobilek snížil ze 42,2 % na 41 %. Čínským zákazníkům na zahraničních autech imponují kvalita, výdrž a nízké náklady na údržbu.

(Zdroje: Bloomberg, Reuters, China Aussociation of Automobile Manufacturers)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
23.5.2018
18:13Kdy skončí ropní giganti?
17:38Evropské banky pod tlakem - v hlavní roli Itálie! ČEZ -1,6%, USA v červeném
17:33Po negativním ránu se řada trhů stabilizuje, koruně zůstávají ztráty. Trump stále na scéně  
17:01Rusnok: Pomalejší růst koruny může otevřít dveře k rychlejšímu zvyšování sazeb
16:56Hrozí útok investičních „čelistí“. Jak na něj reagovat?
16:17Jak to bude s výplatou dividendy banky Moneta?
16:15Akcionáři Lowe's čekali horší scénář. Akcie rostou  
16:09Pražská burza, finanční trhy: Diskutujte s analytikem a makléřem Patrie 4. června v Liberci!
15:45EUC a.s.: Dluhopis VAR/22 - úroková sazba na druhé výnosové období
15:33Roboti v polích mohou znamenat potíže pro agrochemické giganty
13:48Soros projevil Tesle důvěru? Možná mu šlo o něco úplně jiného
13:29EK varovala ČR, že penzijní systém může ohrozit veřejné finance
12:57Evropská komise: ČR plní dvě ze čtyř kritérií pro přijetí eura
12:22Jak Sephora vybudovala impérium a přežila apokalypsu
11:08Nálada v eurozóně na 15-ti měsíčních minimech, je čeho se bát?
10:38VIG táhne PX nahoru. Výsledky posílají akcie o 0,96 % výš  
10:21Trump není spokojený a odnáší to i koruna. Optimismus z úvodu týdne je pryč  
9:43Americký Kongres uvolnil pravidla pro dozor nad bankami
9:17Rozbřesk: Koruna opět ztrácí půdu pod nohama
8:55Pojišťovna VIG ve čtvrtletí s lepším ziskem i inkasem pojistného

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - Harmonizovaný CPI, y/y
16:00USA - Prodeje nových domů
20:00USA - Zápis z jednání FOMC