Králem čínského automobilového trhu mezi zahraničními značkami bude v příštím roce německý (162,35 EUR, 0,40%) a americký (GM), kteří získávají tržní podíl na úkor japonských konkurentů, zejména Toyoty. Japonským automobilkám bude nadále škodit vlna protijaponského nacionalismu, která se v Číně zvedla po vyostření sporu o několik ostrovů ve Východočínském moři.
Podle prognóz konzultantské společnosti JSC Automotive se na přední pozice v největším automobilovém trhu světa má vrátit po osmi letech s předpokládaným odbytem 2,7 mil. vozů, zatímco (27,62 USD, -0,14%) by měl skončit těsně druhý se 2,65 mil. prodaných vozů. Německému koncernu pomohou luxusní sedany (530 EUR, -1,14%), oblíbená volba čínského byrokratického aparátu, a sada osmi nových či předělaných modelů jako Santana, Golf, Škoda Octavia a Q3. Mezi novými produkty se blýsknou tři nové modely značky Opel a bezmála dvoutunový Cadillac XTS.
Celkově by čínský trh měl v příštím roce expandovat solidním 10% tempem, podporován oživením hospodářského růstu, shodlo se osm analytiků oslovených agenturou Bloomberg. Za prvních deset měsíců roku 2012 se v Číně prodalo 12,5 mil. osobních aut, což bylo o 6,9 % víc než loni. V příštím roce by odbyt mohla podpořit i stimulační opatření nové čínské vlády, která se chce zaměřit na posílení domácí poptávky.
Zahraniční automobilky vkládají do druhé největší ekonomiky světa velké naděje, hlavně do velkého množství potenciálních zákazníků, kteří si budou kupovat první vůz. Všichni výrobci chystají expanzi čínských kapacit, aby tak kompenzovali pokles odbytu v churavějící Evropě, kde se trh propadá už několik let za sebou.
Nejrychleji rostoucím segmentem čínského trhu jsou momentálně sportovní užitková vozidla (SUV), která dosud v zemi nejsou tolik rozšířená a která se stávají oblíbená díky poptávce čínských zákazníků po větším prostoru a komfortu. Stimulační balíčky a vládní investice do infrastruktury by zase mohly pomoci prodejům užitkových a nákladních vozů. Segment komerčních vozů, který zahrnuje autobusy a nákladní auta, za prvních 11 měsíců letošního roku klesl meziročně o 6,8 %.
Hlavní tah expanze se bude přesouvat do západních částí země a do menších měst, jelikož ta větší jsou do velké míry nasycená a úřady v nich také bojují se zácpami. Omezení provozu zatím platí v Pekingu, Šanghaji a Kantonu. Do roku 2020 by k nim mohlo přibýt dalších 20 měst.
hodlá během následujících tří let do nových provozů a modelů v Číně investovat 13 mld. USD. Koncern se chce orientovat na menší města a rozšiřovat počet zastoupení v autosalonech. V žebříčku deseti nejprodávanějších aut má hned pět zástupců. Tabulce vévodí Buick Excelle od , následován Fordem Focusem a Chevroletem Sail. Škoda, spadající po , za první tři kvartály roku v Číně prodala 181 900 vozů, což bylo meziročně o 6,8 % víc. Čínský trh představuje pro tuzemskou automobilku nejdůležitější odbytiště od roku 2010.
Těžký rok čeká v Číně japonské automobilky. Kvůli sporům Pekingu a Tokia, které vyústily v bojkoty, zapalování aut a zavírání továren a prodejen v Číně, došlo k dramatickému propadu odbytu japonských výrobců (90,36 USD, -0,90%), Nissan a (36,13 USD, -0,22%). Podle odhadů společnosti IHS Automotive by mohly ztráty za dva roky vystoupat na 650 tisíc neprodaných vozů. Statistiky čínské automobilové asociace ukazují, že odbyt japonských vozů se v listopadu zotavil.
Zahraniční značky tlačí domácí výrobce stále více ke zdi. Za prvních deset měsíců roku se tržní podíl lokálních automobilek snížil ze 42,2 % na 41 %. Čínským zákazníkům na zahraničních autech imponují kvalita, výdrž a nízké náklady na údržbu.
(Zdroje: Bloomberg, Reuters, China Aussociation of Automobile Manufacturers)