Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
O první místo v automobilové Číně se poperou GM a Volkswagen. Toyota ztrácí

O první místo v automobilové Číně se poperou GM a Volkswagen. Toyota ztrácí

27.12.2012 13:36
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Králem čínského automobilového trhu mezi zahraničními značkami bude v příštím roce německý Volkswagen (162,35 EUR, 0,40%) a americký General Motors (GM), kteří získávají tržní podíl na úkor japonských konkurentů, zejména Toyoty. Japonským automobilkám bude nadále škodit vlna protijaponského nacionalismu, která se v Číně zvedla po vyostření sporu o několik ostrovů ve Východočínském moři.

Podle prognóz konzultantské společnosti JSC Automotive se Volkswagen na přední pozice v největším automobilovém trhu světa má vrátit po osmi letech s předpokládaným odbytem 2,7 mil. vozů, zatímco GM (27,62 USD, -0,14%) by měl skončit těsně druhý se 2,65 mil. prodaných vozů. Německému koncernu pomohou luxusní sedany Audi (530 EUR, -1,14%), oblíbená volba čínského byrokratického aparátu, a sada osmi nových či předělaných modelů jako Santana, Golf, Škoda Octavia a Audi Q3. Mezi novými produkty GM se blýsknou tři nové modely značky Opel a bezmála dvoutunový Cadillac XTS.

Celkově by čínský trh měl v příštím roce expandovat solidním 10% tempem, podporován oživením hospodářského růstu, shodlo se osm analytiků oslovených agenturou Bloomberg. Za prvních deset měsíců roku 2012 se v Číně prodalo 12,5 mil. osobních aut, což bylo o 6,9 % víc než loni. V příštím roce by odbyt mohla podpořit i stimulační opatření nové čínské vlády, která se chce zaměřit na posílení domácí poptávky.

Zahraniční automobilky vkládají do druhé největší ekonomiky světa velké naděje, hlavně do velkého množství potenciálních zákazníků, kteří si budou kupovat první vůz. Všichni výrobci chystají expanzi čínských kapacit, aby tak kompenzovali pokles odbytu v churavějící Evropě, kde se trh propadá už několik let za sebou.

Nejrychleji rostoucím segmentem čínského trhu jsou momentálně sportovní užitková vozidla (SUV), která dosud v zemi nejsou tolik rozšířená a která se stávají oblíbená díky poptávce čínských zákazníků po větším prostoru a komfortu. Stimulační balíčky a vládní investice do infrastruktury by zase mohly pomoci prodejům užitkových a nákladních vozů. Segment komerčních vozů, který zahrnuje autobusy a nákladní auta, za prvních 11 měsíců letošního roku klesl meziročně o 6,8 %.

Hlavní tah expanze se bude přesouvat do západních částí země a do menších měst, jelikož ta větší jsou do velké míry nasycená a úřady v nich také bojují se zácpami. Omezení provozu zatím platí v Pekingu, Šanghaji a Kantonu. Do roku 2020 by k nim mohlo přibýt dalších 20 měst.

Volkswagen hodlá během následujících tří let do nových provozů a modelů v Číně investovat 13 mld. USD. Koncern se chce orientovat na menší města a rozšiřovat počet zastoupení v autosalonech. V žebříčku deseti nejprodávanějších aut má hned pět zástupců. Tabulce vévodí Buick Excelle od GM, následován Fordem Focusem a Chevroletem Sail. Škoda, spadající po Volkswagen, za první tři kvartály roku v Číně prodala 181 900 vozů, což bylo meziročně o 6,8 % víc. Čínský trh představuje pro tuzemskou automobilku nejdůležitější odbytiště od roku 2010.

Těžký rok čeká v Číně japonské automobilky. Kvůli sporům Pekingu a Tokia, které vyústily v bojkoty, zapalování aut a zavírání továren a prodejen v Číně, došlo k dramatickému propadu odbytu japonských výrobců Toyota (90,36 USD, -0,90%), Nissan a Honda (36,13 USD, -0,22%). Podle odhadů společnosti IHS Automotive by mohly ztráty za dva roky vystoupat na 650 tisíc neprodaných vozů. Statistiky čínské automobilové asociace ukazují, že odbyt japonských vozů se v listopadu zotavil.

Zahraniční značky tlačí domácí výrobce stále více ke zdi. Za prvních deset měsíců roku se tržní podíl lokálních automobilek snížil ze 42,2 % na 41 %. Čínským zákazníkům na zahraničních autech imponují kvalita, výdrž a nízké náklady na údržbu.

(Zdroje: Bloomberg, Reuters, China Aussociation of Automobile Manufacturers)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.09.2021
9:18Rozbřesk: O víkendu klíčové německé volby a koruna vyhlíží ČNB
9:11Důvěra v ekonomiku v září potřetí za sebou klesla
9:09Dopad vysokých cen energií délkou překoná covid, soudí Lagardeová
8:53Evropské akciové burzy mohou váhat, nálada se ale zhoršuje. EP Infrastructure prý zvažuje IPO  
8:31Volvo Cars hodlá do roku 2030 prodávat auta, v jejichž interiéru nebude kůže
6:09Investiční tip Visa: Korekce za námi?  
23.09.2021
22:07Americké akcie poblíž historických maxim  
17:52Akcie po korekci míří nahoru, dluhopisy se ale vyprodávají  
17:20Kde budou americké akcie na konci roku? Odpověď stojí na třech pilířích
16:50Podnikatelská aktivita v USA roste nejpomaleji za 12 měsíců
15:20Investoři přestávají podle stratégů nakupovat ve výprodejích, slyší jen na velká jména
14:58Britská centrální banka úroky nezměnila, čeká však růst inflace
13:45Index S&P 500 letos uzavře ještě o 300 bodů výše, potáhnou ho cyklické akcie, říká stratég
12:53Akcie problémové firmy Evergrande před splátkou prudce posílily. Peking však varuje před krachem
11:44ČEZ chce kolem roku 2040 začít stavět malé modulární reaktory
11:43Německou ekonomiku může příští lídr pozvednout...nebo zničit
11:27Jak zlevnit a zpřístupnit elektroauta? Skupina Volkswagen zvažuje baterie v nich zákazníkům pronajímat
11:17Pozitivní vývoj pokračuje. Fed trhy nezaskočil, slabá data nevadí  
10:54Čipová krize připraví výrobce aut na tržbách o 210 miliard dolarů
10:49SAB Finance a.s.: Zveřejnění dodatku č. 3 k prospektu akcií SAB Finance a.s

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index Ifo, očekávání
16:00USA - Prodeje nových domů