Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
O první místo v automobilové Číně se poperou GM a Volkswagen. Toyota ztrácí

O první místo v automobilové Číně se poperou GM a Volkswagen. Toyota ztrácí

27.12.2012 13:36
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Králem čínského automobilového trhu mezi zahraničními značkami bude v příštím roce německý Volkswagen (162,35 EUR, 0,40%) a americký General Motors (GM), kteří získávají tržní podíl na úkor japonských konkurentů, zejména Toyoty. Japonským automobilkám bude nadále škodit vlna protijaponského nacionalismu, která se v Číně zvedla po vyostření sporu o několik ostrovů ve Východočínském moři.

Podle prognóz konzultantské společnosti JSC Automotive se Volkswagen na přední pozice v největším automobilovém trhu světa má vrátit po osmi letech s předpokládaným odbytem 2,7 mil. vozů, zatímco GM (27,62 USD, -0,14%) by měl skončit těsně druhý se 2,65 mil. prodaných vozů. Německému koncernu pomohou luxusní sedany Audi (530 EUR, -1,14%), oblíbená volba čínského byrokratického aparátu, a sada osmi nových či předělaných modelů jako Santana, Golf, Škoda Octavia a Audi Q3. Mezi novými produkty GM se blýsknou tři nové modely značky Opel a bezmála dvoutunový Cadillac XTS.

Celkově by čínský trh měl v příštím roce expandovat solidním 10% tempem, podporován oživením hospodářského růstu, shodlo se osm analytiků oslovených agenturou Bloomberg. Za prvních deset měsíců roku 2012 se v Číně prodalo 12,5 mil. osobních aut, což bylo o 6,9 % víc než loni. V příštím roce by odbyt mohla podpořit i stimulační opatření nové čínské vlády, která se chce zaměřit na posílení domácí poptávky.

Zahraniční automobilky vkládají do druhé největší ekonomiky světa velké naděje, hlavně do velkého množství potenciálních zákazníků, kteří si budou kupovat první vůz. Všichni výrobci chystají expanzi čínských kapacit, aby tak kompenzovali pokles odbytu v churavějící Evropě, kde se trh propadá už několik let za sebou.

Nejrychleji rostoucím segmentem čínského trhu jsou momentálně sportovní užitková vozidla (SUV), která dosud v zemi nejsou tolik rozšířená a která se stávají oblíbená díky poptávce čínských zákazníků po větším prostoru a komfortu. Stimulační balíčky a vládní investice do infrastruktury by zase mohly pomoci prodejům užitkových a nákladních vozů. Segment komerčních vozů, který zahrnuje autobusy a nákladní auta, za prvních 11 měsíců letošního roku klesl meziročně o 6,8 %.

Hlavní tah expanze se bude přesouvat do západních částí země a do menších měst, jelikož ta větší jsou do velké míry nasycená a úřady v nich také bojují se zácpami. Omezení provozu zatím platí v Pekingu, Šanghaji a Kantonu. Do roku 2020 by k nim mohlo přibýt dalších 20 měst.

Volkswagen hodlá během následujících tří let do nových provozů a modelů v Číně investovat 13 mld. USD. Koncern se chce orientovat na menší města a rozšiřovat počet zastoupení v autosalonech. V žebříčku deseti nejprodávanějších aut má hned pět zástupců. Tabulce vévodí Buick Excelle od GM, následován Fordem Focusem a Chevroletem Sail. Škoda, spadající po Volkswagen, za první tři kvartály roku v Číně prodala 181 900 vozů, což bylo meziročně o 6,8 % víc. Čínský trh představuje pro tuzemskou automobilku nejdůležitější odbytiště od roku 2010.

Těžký rok čeká v Číně japonské automobilky. Kvůli sporům Pekingu a Tokia, které vyústily v bojkoty, zapalování aut a zavírání továren a prodejen v Číně, došlo k dramatickému propadu odbytu japonských výrobců Toyota (90,36 USD, -0,90%), Nissan a Honda (36,13 USD, -0,22%). Podle odhadů společnosti IHS Automotive by mohly ztráty za dva roky vystoupat na 650 tisíc neprodaných vozů. Statistiky čínské automobilové asociace ukazují, že odbyt japonských vozů se v listopadu zotavil.

Zahraniční značky tlačí domácí výrobce stále více ke zdi. Za prvních deset měsíců roku se tržní podíl lokálních automobilek snížil ze 42,2 % na 41 %. Čínským zákazníkům na zahraničních autech imponují kvalita, výdrž a nízké náklady na údržbu.

(Zdroje: Bloomberg, Reuters, China Aussociation of Automobile Manufacturers)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.04.2024
22:01Propadu na technologiích vévodil Netflix a Nvidia  
17:46Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
17:18Celkový akciový optimismus na úrovních z let 2001/2002. Posouvá se základní psychologické nastavení investorů?
16:46Poptávka po bezpečí slábne, ale investoři se zpět do akcií nehrnou  
16:37Český státní dluh v 1. čtvrtletí vzrostl o 109,9 mld. Kč na 3,221 bilionu Kč
14:31SAB Finance a.s.: Průběžné hospodářské výsledky za leden–březen/2024
13:24Perly týdne: Akcie a zlato za poslední desetiletí a co (ne)čekat od Applu i celého trhu
12:48Reuters: Německá vláda mírně zvýší odhad letošního růstu ekonomiky
11:24Jakub Blaha: Konec transparentnosti Netflixu zastínil obzvlášť dobré výsledky  
10:58Páteční dopoledne je červené, po přestávce se do hry opět vložil Blízký východ  
9:25Netflix reportoval nejlepší první kvartál od roku 2020. Překvapil počtem předplatitelů
9:07Rozbřesk: Proč je česká koruna odolnější vůči silnému dolaru?
8:43Akciové trhy zrudly pod tíhou obav z konfliktu na Blízkém východě, Netflix překvapil vysokým počtem platících uživatelů  
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data